EU-komissio polttaa vihreää valoa Ukrainan EU-jäsenyysneuvotteluille. Muodostuuko EU:n turvatakuuartiklasta jäsenyyden jarru?
EU-laajenemiselle komissiolta vihreää valoa – suosittaa avaamaan jäsenyysneuvottelut Ukrainan ja Moldovan kanssa. Komission mukaan jäsenneuvottelut voidaan aloittaa, mikäli jäsenmaat antavat siihen luvan huippukokouksessa joulukuussa. (YLE 8.11)
EU:n 42.7 turvatakuuartiklan rooli nousi tapetille kun pohdittiin Suomen Nato-jäsenyyshakemuksen aikaista ”harmaata aikaa”. Tuolloin pekuleerattiin, saako Suomi turvatakuita Brysselistä 42.7 artiklan osalta.
UPI:n Henri Vanhanen kirjoitti aiheesta artikkelin vuonna 2018. ”Suomessa on viime vuosina EU:n puolustuspolitiikasta puhuttaessa keskusteltu Lissabonin sopimuksessa olevasta artiklasta 42.7. Kyseessä on lauseke, joka velvoittaa EU-maita avunantoon kaikin käytettävissä olevin keinoin silloin, jos jokin niistä joutuu aseellisen hyökkäyksen kohteeksi. Sen toimintaperiaate on siis sama kuin Naton kuuluisan artikla viiden, joka on sitonut Yhdysvallat Euroopan puolustukseen kylmän sodan alusta lähtien. Tulkinnat artikla 42.7:n soveltamisesta eli todellisista turvatakuista kuitenkin vaihtelevat suuresti.” (The Ulkopolitist. 28.11.2018)
https://ulkopolitist.fi/2018/11/28/artikla-42-7lla-on-viela-matkaa-eun-todelliseksi-turvatakuuksi/
Vanhanen toteaa artikkelissa, että ”Artikla 42.7 velvoittaa EU jäsenvaltioita antamaan apua aseellisen hyökkäyksen kohteeksi joutuneelle jäsenvaltiolle ’kaikin käytettävissään olevin keinoin Yhdistyneiden Kansakuntien peruskirjan 51 artiklan mukaisesti’.” (The Ulkopolitist. 28.11.2018)
Vanhanen toteaa artikkelissa, että vaikka 42.7 ei Naton artikla viiden tapaan mainitse suorasti, että aseellinen voimankäyttö sisältyy mahdolliseen apuun, on kuitenkin selvää, että se kuuluu epäsuorasti mainittuihin kaikkiin käytettävissä oleviin keinoihin. Artikla 42.7:n avunantovelvoitetta on kuitenkin laimennettu aikanaan siihen lisätyllä toteamuksella siitä, että se ’ei vaikuta tiettyjen jäsenvaltioiden turvallisuus- ja puolustuspolitiikan erityisluonteeseen’. (The Ulkopolitist. 28.11.2018)
Näyttäisi siltä, että 42.7 §:n tulkinta saati sen täytäntöönpano tiukassa paikassa on EU:ssa vielä hakusessa.
Ukrainan EU-jäsenyysprosessin osalta 42.7 on mielenkiintoinen siitä näkökulmasta, mikäli Ukraina on yhä sodassa Venäjän kanssa, tuleeko 42.7 artiklasta Ukrainan jäsenyysprosessin jarru? Nato-jäsenyysprosessissa edellytys on ollut, ettei Natoon pyrkivä maa ole sotatilassa, toisin kuin Ukraina nyt Venäjän kanssa on.
Onko kyseistä asiaa pekuleerattu Rysselin päässä? Voi nimittäin olla, että Ukrainan ja Venäjän välinen sota jyllää vielä vuosikausia.
Olisikin mielenkiintoista kuulla esim. UPI:n Henri Vanhasen analyyssi, muodostuuko 42.7:stä Ukrainan EU-jäsenyysprosessissa mahdollinen jarru? Tuleeko EU:sta sodan virallinen osapuoli 42.7:n myötä, mikäli Ukraina muljahtaa unioniin sodan yhä ollessa käynnissä? Vai jääkö EU odottamaan sodan päättymistä?
Kyllähän tuon Lissabonin sopimuksen yhteistä puolustusta koskevan pykälän 42.7 edellytykset sotilaallisten operaatioiden yhteisen suunnittelun, johtamisorganisaatioiden, harjoittelun ja joukkojen valmiuden kannalta tarkasteltuna ovat melko vaatimattomat tähän mennessä. Kaikki energia ja mielenkiinto on keskittynyt EU:ssa Naton kehittämiseen. Ja hyvä sekin. Nato on Euroopassa vahvistanut USA:n ja Iso-Britannian vahvalla tuella merkittävästi.
Tokihan on jonkun verran ollut EU:ssa puhetta ns. ”EU:n strategisesta kompassista”. Toistaiseksi se kompassi näyttää olevan edelleen pääosin vain visioita vailla mitään konkretiaa.
ks. https://www.consilium.europa.eu/fi/infographics/strategic-compass/
EU , komissio, Eurooppa-neuvosto ja EU parlamentti tarvitsisivat johtamisensa, vaikuttamisensa ja diplomatiansa selkänojaksi suurvaltojen kanssakäymisessä myös omaa sotilaallista voimaa.
Ilman sotilaallista selkänojaa EU sijoittuu tosipaikan neuvotteluissa kakkos-kategoriaan. Nato-jäsenyyshän ei ole EU:n poliittinen ”työkalu”, vaan puhdas puolustusliitto, jossa on monenlaisia poliittisia suuntauksia edustavia jäsenmaita – kuten olemme tuossa Ruotsin jäsenyysasiassakin nähneet. Tuo Nato-maiden poliittinen erilinjaisuus herättää jopa kysymyksiä 5. artiklan toimivuudesta tiukan paikan tullen. Jos syvän rauhan aikana muutama maa, Turkki ja Unkari ( EU-maa ! ) ”blokkaavat” Ruotsin jäsenyyden ajaessaan omia ihan Naton sopimukseen kuulumattomia omia intressejään, niin miten sitten, jos tulee tosipaikka ? Miksiköhän Naton sisällä on jäsenmaat sopivat esimerkiksi USA:n kanssa kahden välisiä yhteistyösopimuksia kuten Defence Cooperation Agreement, DCA -sopimus ? Varmuuden vuoksiko ?
ks. Ulkoministeriö, Puolustusyhteistyösopimus Yhdysvaltain kanssa (DCA)
https://um.fi/puolustusyhteistyosopimus-yhdysvaltain-kanssa-dca
EU:n yhteiset asevoimat ja toimiva Lissabonin sopimuksen pykälä 42.7 sen sijaan olisivat EU:n yhtenäisen poliittisen linjan tukipilari.
Mielestäni EU:n omat yhteiset puolustusvoimat ja EU-Nato-maiden roolit eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja, vaan toisiaan täydentäviä. EU:n yhteiset puolustusvoimat tukevat myös sitä USA:n jo pitkään korostamaa linjaa, jossa EU ottaa enemmän vastuuta omasta puolustuksestaan. Tasavallan nykyinen presidentti on vuosien varrella aina silloin tällöin nostanut esiin EU:n oman puolustuksen merkityksen. Se vaan ei ole oikein ottanut tuulta purjeisiin missään EU-maassa eikä myöskään Suomessa.
Naton johtamisen kannalta olisi myös edullista, että Natolla olisi vähemmän johdettavia, jos EU:n yhteinen puolustus muodostaisi yhden johdettavan komponentin nykyisten 22 erillisen EU-Nato-maiden asevoimien sijasta.
ks. Council of the European Union , Infographic – EU-NATO: a cooperation through the years
https://www.consilium.europa.eu/en/infographics/eu-nato-a-cooperation-through-the-years/
Ilmoita asiaton viesti