Hyväksyykö eduskunta laput silmillä 10 mrd:n energiapaketin?

Euroopan energiakriisi syvenee. Hallitus esittää 10 miljardin euron kriisipakettia energiayhtiöille.

Hallitus kertoi alkuillasta sunnuntaina esittävänsä kymmenen miljardin euron kriisipakettia energiayhtiöille. Maanantaina eduskunnan käsittelyyn vietävässä paketissa energiayhtiöille voitaisiin tarjota valtion lainoja tai takauksia, jos yhtiötä uhkaa maksukyvyttömyys. Takausten ehdoista kerrotaan tarkemmin maanantaina. (YLE 4.9)

Politiikan penkkiurheilijaa on askarruttanut – jo ennen energiakriisiä – mihin kohua ja parran pärinää pari vuotta sitten (2020) EU:ssa sitten hyväksytty EU:n elpymispaketti on humpsahtanut?

Brysselissä kokoontunut ylimääräinen Eurooppa-neuvosto pääsi 21. heinäkuuta sopuun EU:n elpymispaketista. Sen tarkoituksena on vauhdittaa jäsenmaiden talouksien uudelleen käynnistämistä ja Euroopan elpymistä koronaviruksen seurauksista. EU:n elpymispaketti sisältää monivuotisen rahoituskehyksen vuosille 2021-2027 sekä elpymisvälineen (Next Generation EU). (Eurooppatiedotus. https://eurooppatiedotus.fi/2020/08/12/mika-eun-elpymispaketti/)

Brysselissä kokoontuneet EU-johtajat pääsivät 21. heinäkuuta sopuun 1 074,3 mrd. €:n suuruisesta EU:n pitkän aikavälin budjetista vuosiksi 2021–2027. He sopivat myös 750 mrd. €:n elpymistoimista, joilla autetaan EU:ta selviytymään koronapandemian aiheuttamasta kriisistä. Tästä summasta jaetaan jäsenmaille 390 mrd. € avustuksina ja 360 mrd. € lainoina. (Eurooppatiedotus)

”Energiaministeri” Mika Lintilä totesi Maikkarin ”10-uutisissa”, että EU:n Energianeuvosto kokoontuu alkavan viikon perjantaina.

Kriisipaketti viedään eduskunnalle maanantaina, jolloin myös lainojen ja takausten ehdoista kerrotaan tarkemmin. (YLE 4.9). 

Politiikan penkkiurheilija on taipuvainen ajatukseen, että eduskunnan ei tule hyväksyä kriisipakettia ennen kuin ”energiaministerin” mainitsema EU:n Energianeuvosto on istahtanut. Kyse on Eurooppalaisesta kriisistä, joka tulee lähtökohtaisesti ratkaista kollektiivisesti, eikä kansallisesti. Kyllä maamme energiayhtiöt malttavat yhden viikon odottaa, jotta hallitus saa muodostettua kokonaisnäkemyksen tilanteesta. Myös EU:n vinkkelistä. Hätäilyn aika ei ole nyt.

Mikäli pari vuotta sitten paljon kohua herättänyttä EU:n elpymisrahaa ei ole ehditty kylvää taivaan tuuliin, saattaisi äkkipäätään olettaa, että energiakriisissä EU:n elpymispaketti avataan energiakriisin ratkaisuun. EU:n elpymispaketissa ei ole kyse nappikaupasta vaan sadoista miljardeista, joille uskoisi löytyvän kriisissä nyt parempiakin kohteita.

Ennen kuin eduskunta hyväksyy ja siunaa 10 miljardin paketin on tarkoituksenmukaista, että EU:n elpymispaketista tehdään kansallinen tilannekuva TEM:n toimesta ja katsotaan, olisiko sieltä vetoapua käsillä olevaan kriisiin.

Eduskunnan ei tule missään nimessä hyväksyä energiapakettia ennen kuin EU:n elpymispaketti on perattu läpi ja EU:n Energianeuvosto istahtanut. Energiayhtiöt eivät ole alkavalla viikolla niin kusessa, etteikö hallitus ehdi kokonaisuutta perata ja muodostaa kokonaisvaltaista tilannekuvaa. EU:n elpymispaketti on yksi keskeinen osa tilannekuvan muodostamisessa, elleivät politrukit ole sitten unohtaneet, että tällainenkin paketti on olemassa.

Edellä mainittuun viitaten, ”energiaministerin” ja ministerin esikunnan TEM:ssä on tarkoituksenmukaista muodostaa tilannekuva siitä mikä on EU:n satojen miljardien elpymispaketin tämän hetkinen tilanne. Paketissa olettaisi olevan muuttuneessa tilanteessa ilmaa ja pelivaraa energiakriisinkin ratkaisemiseen.

Kyseisen EU:n elpymispaketin hyväksyminen politisoitui (2020) vahvasti. Ratkaisu on kuitenkin EU:n tasolla tehty ja nyt kansallinen polemiikki ja parran pärinä kannattaa jättää – ek-vaalien allakin – pois. Energiakriisi on savotta, joka koskee kaikkia puolueita, sekä ennen, että jälkeen vaalien. Ennen kaikkea savotan lopputulema iskee kansalaiseen. Fortum saati pienemmätkään energiayhtiöt eivät ole alkavalla viikolla lentämässä konkurssiin.

Vanha sanonta kuuluu, että ”hätäilemällä ei tule kun ….”

Sanontaa on vallitsevassa tilanteessa tarkoituksenmukaista noudattaa ja TEM:n kääriä asian tiimoilta hihat tilannekuvan muodostamiseksi, myös EU:n elpymispaketin päivittämisen osalta. Ursula von der Leyen tuskin panee hanttiin vallitsevassa tilanteessa EU:n elpymispaketin avaamiseksi ja kohdentamiseksi uudelleen.

PM Sanna Marinin kannattaa pirauttaa Ursulalle ja tiedustella, ”Mitä mieltä Ursula olisit, jos avaisimme paketin?”

Politiikan penkkiurheilija on taipuvainen ajatukseen, että edellä mainittua kysymystä PM Marinin ei kannata vallitsevissa olosuhteissa jättää Ursulalle ja EU:lle esittämättä. Kuten edellä todettua, EU:n elpymispaketissa ei ole kysymys nappikaupasta, jonka myötä EU:n energiakriisiä – joka on EU:n yhteinen – olisi vahvasti taklattavissa. 

Olosuhteiden muutokseen reagointi – resilienssi – on ollut maamme hallituksen teema. Tapahtuuko näin myös EU:n tasolla EU:n elpymispaketin osalta jää nähtäväksi. Suomen, mutta myös muiden EU-maiden näkökulmasta saattaisi olettaa, että paketti vielä kertaalleen avataan siitäkin näkökulmasta, että uusia apupaketteja ei tarvitse lähteä enää rakentelemaan niin kansallisella kuin EU:n tasollakaan.

Summa summarum: Eduskunnan ei tule lähteä hätäilemään asian kanssa ennen kuin energiakriisin yhteiset askelmerkit on asetettu EU-tasolla. Energiayhtiömme, Fortum mukaan lukien ei ole lentämässä ensi ja seuraavallakaan viikolla konkurssiin.

 

 

 

+12
Olli-PekkaSalminen
Sitoutumaton Tampere

Hallintotieteiden maisteri. Väitöskirjatutkija.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu