Käännytyslaki: Asettaako lainsäätäjä rajavartijan kohtuuttoman tilanteen eteen?

Jahka politrukkimme ja senaattorimme ovat mämminsä syöneet ja sulatelleet, hallitus ja eduskunta palaa arkeen, jolloin edessä on päättäminen siitä mitä kiistellyn rajalain osalta tehdään vai tehdäänkö mitään. Kosahtaako laki kv-sopimuksiin ja perustuslakiin?

Politiikan penkkiurheilija on taipuvainen ajatukseen, että laki ei kosahda kv-sopimuksiin ja perustuslakiin vaan lain käytännön toteuttamiseen. Paperille on varsin helppo kirjoittaa lain tavoitteita ja perusteluita, mutta paperille raapustettua lakia tulee soveltaa myös käytäntöön. Iso kysymys onkin miten käännyttäminen rajalla käytännössä toteutetaan.

Olennainen kysymys on millä mandaatilla ja lakiperustalla rajavartija voi käännyttämisen tehdä ja toteuttaa. Selvää on, ettei rajavartijalla ole kompetenssia ja mahdollisuutta arvioida turvapaikanhakijan suojelun tarvetta nopeutetusti. Sellaista fakiiria ei löydy, joka voisi tilanteen arvioida nopeutetusti, eikä kyseistä tieto-taitoa ole myöskään Maahanmuuttovirasto Migrillä.

Rajamme vartijat joutuvat käännyttämislain soveltamisen ja toteuttamisen osalta kohtuuttoman tilanteen eteen elleivät pelisäännöt ole kristallin kirkkaat. 

Avaan kyseistä problematiikkaa käytännön esimerkin valossa. YK:n rauhanturvatehtävissä saimme ohjeistuksen, että ketään ulkopuolista ei saa päästää vartioaseman alueelle. Heidät tulee palauttaa aseman ulkopuolelle vaikka väkivalloin, toki ensisijaisesti kehotuksin. Vartioasemamme olivat tältä osin koskemattomat sanoivat kv-sopimukset mitä tahansa. Sama analogia ja logiikka tulee toimia myös valtion rajojemme koskemattomuuden osalta.

Käytännön esimerkkinä totean tilanteen, jossa vartioasemamme sisälle pääsi nuori kaveri, jota oli puukotettu kaulaan ja hän pääsi asemamme rakennuksen ovelle hakemaan suojelua. Vartijamme vartiopaikalla ei käyttänyt  väkivaltaa ja kehotuksia sillä tilanne oli nopea. Hän antoi nopean hälytyksen majoitukseemme.  Juoksin asemamme ulko-ovelle ja koppasin rynnäkkökiväärin käteen kuten kyseisissä tilanteissa oli ohjeistettu.

Nuori kaveri oli jo ulko-oven takana enkä tietystikään tiennyt tilanteen nopeuden huomioon ottaen mikä on tämän kaverin perimmäinen tarkoitus pyrkiä asemallemme. Yhteistä kieltä ei luonnollisesti löytynyt. Hän osoitti sormellaan puukotettuun kaulaansa. Tästä huolimatta huusin kaverille ”OUT, OUT”, jolloin hän käveli omaehtoisesti takaisin aseman ulkopuolelle. Luonnollisesti soitimme paikalle komppaniamme komentopaikalta ambulanssin.

Kyseinen episodi kertoo siitä minkälaisiin – yllättäviinkin – tilanteisiin rajamme vartijat voivat joutua ovat kv-lait ja perustuslaki minkä sisältöisiä tahansa. Tulee käännyttämislaki olemaan minkä sisältöinen tahansa sen tulee varmistaa, että rajamme vartijoilla on lain käytännön toteuttamiseen riittävä mandaatti ja toimivalta. Rajojemme vartijoita ei tule asettaa kohtuuttoman tilanteen eteen. Pelisääntöjen rajalla tulee olla kaikille osapuolille kristallin kirkas.

Kirjoittaja toimi YK:n rauhanturvaajana 1992-1993 Golanin kukkuloilla (Syyria/Israel raja) vääpelin vakanssilla. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olli-PekkaSalminen
Sitoutumaton Tampere

Hallintotieteiden maisteri. Väitöskirjatutkija.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu