Petteri Orpo riistämässä Mauri Pekkariselta ”Pekkaroinnin” Suomen ennätystittelin

Maikkari uutisoi PM Petteri Orpon (kok) ja rahaministeri Riikka Purran (ps) mahdollisesta jääviydestä Turun tunnin junaa koskevassa päätöksenteossa. Oikeuskansleri tulkitsee, että he ovat jäävejä käsittelemään asiaa Arkadianmäellä ja Valtioneuvoston linnassa. Tässä blogissa ei pekuleerata sitä onko oikeuskanslerin tulkinta oikea vaiko väärä.

Tässä yhteydessä totean kuitenkin, että mikäli oikeuskanslerin tulkinta kyseisessä tilanteessa on se, että Orpo on Turun tunnin junaa koskevassa asiassa esteellinen, istuisi merkittävä joukko politrukkejamme muussa linnassa kuin valtioneuvoston linnassa.

Rkp:n liikenneministeri Ole Norrback ajoi Raippaluodon siltaa kuin käärmettä pyssyyn. Vesipalloilija, Sdp:n pääministeri Paavo Lipponen uitti Mäkelänrinteen uimahallin merkittävään valtionrahoituksen piiriin. Kirsikkana kakun päällä tunnetaan ja muistetaan keskustan sisäministeri Mauri Pekkarisen lobbaama Kärkisten silta.

Kyseiset ceissit liittyivät ministeripesteihin. Senaattoreiden osalta on vähintäänkin samasta asiasta kyse eduskunnan myöntämien joululahjarahojen jaon osalta.

Siltarumpupolitikointi on maan tapa, josta Turun tunnin juna on erinomainen esimerkki, jonka rinnalla Pekkarisen lobbaama siltahanke on hyttysen surinaa. Mikäli Turun tunnin juna rakennetaan tullaan PM Orpo muistamaan maamme poliittisessa historiassa ”Pekkaroinnin” Suomen ennätystittelin hallitsijana ja Suomen mestarina.

*********

Turun tunnin juna on herättänyt parran pärinää etenkin muissa maakunnissa kuin Varsinais-Suomessa ja Turuus. Etenkin Itä-Suomen ja Lapin satraapit ovat katsoneet karsaasti Turun tunnin junaa koskevaa päätöstä.

Uuden radan myötä Helsingin päärautatieaseman ja Turun rautatieaseman välinen junamatka lyhenisi lähes kahdesta tunnista nopeimmillaan 78 minuuttiin. – – – Alustava arvio rakennuskustannuksista on yhteensä noin 3,4–4 Mrd euroa. (Tunnin radan www-sivut)

Kun hankeen kustannus on 4 miljardia euroa saadaan yhden matka-aika minuutin hinnaksi n. 95 miljoonaa euroa. Yhden matka-aikana säästettävän sekunnin hinnaksi tulee n. 1,6 miljoonaa euroa.

Petteri Orpo ja Riikka Purra enteilevät kevään kehysriihessä 1,5 miljardin lisäleikkauksia. Mistä leikkaukset revitään? Ns. vähäosaiset ovat ottaneet omalta osaltaan iskun vastaan. Onko vuorineuvosten vuoro?

 

 

 

Olli-PekkaSalminen
Sitoutumaton Tampere

Hallintotieteiden maisteri. Väitöskirjatutkija.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu