Saamelaiskäräjälaki: Illuusio perustuslakivaliokunnan poliittisesta riippumattomuudesta on harhaa
Olemme, tai ainakin allekirjoittanut on ”uskonut ja luottanut” perustuslakivaliokunnan politiikasta vapaaseen toimintaan, jonka tehtävänä on lakien perustuslainmukaisuuden arviointi. ”Illuusio” on kuitenkin väärä.
Saamelaiskäräjälaki kosahti tuoreeltaan perustuslakivaliokunnan (PeV) jykevään tammioveen: ”Poliittiset palttoot” eivät jääneet oven ulkopuolelle. ”Edustaja Lohi esitti todettavan, että valiokunnalla ei ole edellytyksiä laatia asiasta mietintöä. Edustaja Immonen kannatti ehdotusta. Edustaja Lohen esitys voitti äänestyksen 9—7 (1 tyhjä).” (PeV 24.2)
Ratkaisuaan PeV perusteli sillä, että ”Esityksen käsittelylle eduskunnassa on valtioneuvoston toimesta varattu sen merkittävyyteen nähden niukasti aikaa. Valiokunta joutuu toteamaan esityksen asianmukaisen käsittelyn valiokunnassa edellyttävän edelleen valtiopäivillä vielä käytettävissä olevaa aikaa olennaisesti pidempää ajanjaksoa. Valiokunnalla ei siten ole aikataulusyistä edellytyksiä laatia asiasta asianmukaista mietintöä.” (PeV 24.2)
Valiokunnan kiireet ovat varmasti perusteltuja, mutta voitanee esittää myös kysymys, onko asiassa ollut kyse enää PeV:n tehtävästä eli perustuslainmukaisuuden arvioinnista vaiko politiikasta? ”Eduskunnan perustuslakivaliokunnan tehtävänä on antaa lausuntonsa sen käsittelyyn tulevien lakiehdotusten ja muiden asioiden perustuslainmukaisuudesta sekä suhteesta kansainvälisiin ihmisoikeussopimuksiin.” (Perustuslain 74 §)
Olemme, tai ainakin allekirjoittanut on lähtökohtaisesti omaksunut näkemyksen, että politrukit jättävät ”poliittiset palttoonsa” tammioven ulkopuolelle, eikä politiikkaa ja perustuslainmukaisuuden arviointia sekoiteta keskenään. Kyseinen näkemykseni – jonka oletan olevan myös suomalaisten enemmistön – on naiivi, joka on ääneen tunnustaminen. PeV:n toiminta on läpeensä politisoitunut.
”Jyränki on katsonut, että oikeudellisen harkinnan rinnalla perustuslakivaliokunta käyttää myös poliittista tarkoituksenmukaisuusharkintaa. Täten perustuslakivaliokunnalla on kaksi toisistaan poikkeavaa roolia: poliittinen ja kvasijudisiaalinen, eli tuomioistuinta muistuttava rooli. Toisaalta Saraviita on katsonut perustuslakivaliokunnan pidättäytyvän oikeudellisessa harkinnassa. Myös Lavapuro katsoo valiokunnan jäsenten yhteiskuntapoliittisten ja eettisten näkemysten asettuvan varsin usein etusijalle suhteessa jokaiselle yhtäläisesti kuuluviin oikeuksiin ja ihmisarvoisen kohtelun vaatimuksiin. (Laakso Ville, Perus- ja ihmisoikeudet lainsäädäntö- ja oikeuskäytännössä, Turun yliopiston oikeustieteellinen tiedekunta 15.11.2020)
”Parlamentin sisällä tehtävään normikontrolliin nojaava järjestelmä on maailmalla ainoa laatuaan, muttei välty tasapainoilulta poliittisen ja oikeudellisen harkinnan välimaastossa, sillä kuten Saraviita on tuonut esille, voisi perustuslakivaliokunnan vakiintunut ja laajasti legitiimi asema lakien perustuslainmukaisuuden valvontaelimenä vaarantua, jos voitaisiin osoittaa, että se pyrkii lausunnoillaan poliittisiin tavoitteisiin.” (Laakso emt.)
”Husa ja Jyränki ovat katsoneet, että perustuslakivaliokunnan saavuttama juridinen arvovalta on eräänlainen suomalaisen valtiosääntökulttuurin ydin: kansanedustajista koostuva, parlamentin sisällä toimiva, lähtökohdiltaan täyspoliittinen elin pystyy, pitkälti kulttuurisen tradition voimin toiminnassaan pitämään erillään poliittisen ja oikeudellisen harkinnan.” (Laakso emt.)
Edellä mainittuihin oikeustieteilijöiden kannanottoihin viitaten ainakin allekirjoittanut on ”luottanut” siihen, että PeV:n toiminta ei politisoidu. Saamelaiskäräjälain uudistus – kuten sote-uudistus mm. valinnanvapauslain osalta – on tästä karu esimerkki. Ajatus siitä, että PeV:n jäsenet jättävät ”poliittiset palttoot” tammioven ulkopuolelle on harhaa. PeV on läpeensä politisoitunut instanssi ja ajatus siitä, että valiokunta olisi politiikasta vapaa, kannattaa unohtaa.
Parta on pärissyt enemmän ja vähemmän siltä osin, tulisiko lakien perustuslainmukaisuuden ennakollinen arviointi siirtää pois PeV:ltä? Kuten edellä todettiin, PeV on läpeensä politisoitunut instanssi ja kun otetaan huomioon, että se käsittelee perustuslaillisia kysymyksiä, perustuslainmukaisuuden ennakollinen arviointi tulisi tulipalokiireellä siirtää PeV:stä joko oikeuskanslerille tai korkeimmille oikeuksille (KKO, KHO). PeV:stä on tullut sen alkuperäisestä tarkoituksesta – perustuslainmukaisuuden riippumaton arviointi – poiketen politiikan hiekkalaatikko.
Kun Perustuslakivaliokunta koostuu poliitikoista, niin tokihan Perustuslain tulkinta on poliittisesti värittynyttä. Siksi tarvitsisimme poliittisesti riippumattoman Perustuslakituomioistuimen maahamme. Vaikka eihän nuo poliitikot suostu sitä kansalaisille antamaan.
Ilmoita asiaton viesti
Perustuslakituomioistuimen osalta puolueettomuus olisi myös mahdotonta. Poliittisesti riippumaton tuomioistuin on tasan tarkkaan niin riippumaton kuin sen jäsenet ovat, jokainen erikseen ja kaikki yhdessä.
Kun joku valitsee tuomarit tuomioistuimeen niin silloin tulee jo poliittiset kannat esille.
Kuten USA:a, elinikäisessä virassa olevat tuomarit valitsee istuva hallinto ja kuten meille asti on tieto tullut, niin siellä riidellään jokaisesta uudesta valinnasta. Valittavaa tuomaria toki kuulustellaan sekä hänen tekemisistään että myös mielipiteistään ja kun löydetään joku joka osaa asettaa sanansa sopivasti niin hänet sitten valitaan.
Mielenkiintoisinta on se että jopa täällä Puheenvuorossa kiistellään asiasta. Kun Trumpin hallinto valitsi niin parhaat taisivat jo esittää että USA:n pitää muuttaa tuo elinikäisyys määräaikaiseksi.
Siis täällä, kymmenen tuhannen kilometrin päässä maassa jossa harva tuntee amerikkalaista järjestelmää edes päällisin puolin
Ilmoita asiaton viesti
Itse näkisin siitä huolimatta, että poliitikoilta pitäisi ottaa perustuslain tulkintaoikeus pois ja antaa se ammattituomareille.
Ilmoita asiaton viesti
Se oilisi todennäköisesti parempi vaihtoehto kuin nykyinen.
Ilmoita asiaton viesti
Niin, kautta aikojen kansanedustajista kootut kaikki valiokunnat, perustuslakivaliokunta mukaan lukien, ovat poliittisin ideologein varustettuja. Ei se edustajien ”palttoo” suinkaan jää yhdenkään tammioven taakse.
Mutta se suuri kysymys kuuluu myös valiokuntien käyttämistä asiantuntijoiden puoluepoliittisen (ainakin suurin osa) suuntauksesta. Ovatko hekään muuta kuin ideologisesti ajattelevia? Noin olen ainakin itse tehnyt havaintoja etenkin juuri perustuslakivaliokunnalle annetuista lausunnoista. Lausunnoissa on selväasti painotettu vain sitä osaa perustuslaistamme joka soveltuu parhaiten heidän ideologiaan ja muutoin tärkeät lain kohdat jätetään huomioimatta.
Taitaisi olla perustuslakituomioistuin meilläkin paikallaan enemmän kuin nykyinen systeemi?
Ilmoita asiaton viesti
Telepatiaa 🙂 Lisäsinkin oikeuskanslerin, KKO:n ja KHO:n, ennen kuin huomasin hyvän palautteesi.
Ilmoita asiaton viesti