Ympäristö- ja luontotuhot: Valtio ja valtionyhtiö Fortum ovat tuhoissa päänä päsmärinä ja omistajaohjaus pyörittelee peukaloita
Suomussalmen raakkutuhot ovat aiheellisesti saaneet palstatilaa ja Stora Enso pyyhkeitä. Raakkutuhoa pidetään yhtenä Suomen historian suurimpana luontotuhona. Näin voidaan toki todeta, mutta suurimman luontotuhon ovat aiheuttaneet vesivoimayhtiöt, valtionyhtiö Fortum etunenässä.
Fortum on tukkinut vesivoimalaitoksillaan Euroopan parhaista lohijoista Oulujoen ja Kemijoen, jossa toimii Kemijoki Oy, joka on mankalayhtiö, jonka pääosakas valtio on ja jonka merkittävä omistaja myös Fortum on.
Valtio on itse tappanut Euroopan parhaiden lohijokien lohet sukupuuttoon!
Raakku, lohi ja taimen muodostavat kiinteän yhteyden, jolloin raakun elinkierto on riippuvainen lohikaloista, jotka kuten edellä todettiin, tapettiin Oulujoella ja Kemijoella sukupuuttoon!
On otettava huomioon, että sekä Oulujoen, että Kemijoen vesistöt kattavat sivujokineen valtavan vesistöalueen, joka tarkoittaa, että lohen tappaminen sukupuuttoon ei ole voinut olla vaikuttamatta myöskään raakkujen lisääntymiseen.
Kun lohisukuisia kaloja vesistöissä ei ole, eivät lisäänny raakutkaan!
Valtio on ollut itse tapattamassa ja tapattaa parhaillaan raakkuja sukupuuttoon Fortumin toimeksiannosta!
Valtion intressi on tulouttaa Fortumin toiminnasta osinkoja itselleen. Luontoaspekti on jäänyt valtiolla täysin hunnigolle. Valtion omistajapoliittisessa periaatepäätöksessä valtionyhtiöitä edellytetään mm. vastuullisuutta.
Mitä vastuullisuutta on se, että valtio Fortumin toiminnan myötä tappoi Euroopan parhaista lohijoista lohet sukupuuttoon ja tapattaa raakkuja parhaillaan sukupuuttoon!
Valtion omistajaohjaus on vastuussa siitä miten valtionyhtiöt toimivat ja huseeraavat. Suomussalmen raakkutuho – niin ikävä kuin se onkin – on hyttysen surinaa sen rinnalla minkä luontokatastrofin valtionyhtiö Fortum on saanut ja saa edelleen aikaan.
Valtionyhtiöiden Vastuullisuus ja Liikennepolitiikka
Valtion omistajapoliittisessa periaatepäätöksessä valtionyhtiöiltä edellytetään muun muassa vastuullisuutta. Näistä valtionyhtiöistä merkittävimmät, joita aihe liippaa oleellisesti, ovat Fortum, Neste, Stora Enso, VR ja VR:n rekkayhtiöt.
Näiden yhtiöiden liikenteeseen liittyvät EU:n ja kestävän kehityksen vastaiset toimet Suomen valtionyhtiöiden etujen ajamisessa alkoivat jo vuonna 1990. Eduskunnan päätöksillä vahvistettiin Nesteen monopoliasemaa siirtämällä suoralaivatuonnilla Järvi-Suomeen tuodut polttoaineet kuljetettaviksi Porvoosta raiteilla ja rekoilla Järvi-Suomen alueelle. Kustannuserot kalliimmasta kuljetustavasta maksoi valtio.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/professori-kansanedustaja-susi-pulliainen-saimaan-liikennerajoituksista-1990-siperian-tiikerin-rauhoitus-suomessa/
Suomi liittyi EU:hun vuonna 1995, jolloin voimassa oli EU:n intermodaaliliikenne direktiivi 92/106 ETY.
Sen toteuttamista ehkä aletaan tutkia 30 vuotta direktiivin voimassaolon jälkeen, mikäli parlamentaarisesti valittu tämän hallituskauden muutoksia suunnitteleva työryhmä katsoo liikenne- ja viestintävaliokunnan huomautuksen tutkimisen olevan tarpeellista.
https://www.eduskunta.fi/FI/vaski/Lausunto/Sivut/LiVL_5+2024.aspx perustelut kohta 4.
Kolmanneksi, TEN_T verkot rakennettiin puutteellisesti niin että rekkaliikenteen volyymisiirtojen tavoitetta ei tarvinnut harkita lainkaan ja voitiin esittää vuonna 2011 EU:n liikennestrategia lainmukaisesti niin että
volyymisiirtoja EU-tavoitteisesti ei tarvitse huomioida lainkaan , Ja todellakaan olemme varmaan ainoa valtio EU ssa jossa volyymisiirrot maanteiltä raiteille ja sisävesille on ole vielä aloittamatta ,tutkimatta ja totaalisesti toteuttamatta .
https://transport.ec.europa.eu/white-paper-2011_en
Tämän kaiken mahdollisti vuonna 2010 Suomessa toteutettu eduskunnan liikennerevoluutio, jolla sekä hallinto, että lainsäädäntä tehtiin mahdolliseksi neljän liikennemuodon suunnittelulle ja rakentamisille.
https://www.bing.com/search?pglt=171&q=liikennerevoluutio+suomessa+alkaen+2010&cvid=da2e5793508a4a96bf29d90dad5a6d6c&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBggAEEUYOzIGCAAQRRg7MgYIARBFGDkyBggCEAAYQDIGCAMQABhAMgYIBBAAGEAyBggFEEUYPNIBCDcwNzRqMGoxqAIFsAIB&FORM=ANNTA1&PC=PCMEDGEDP
Sillä saatiin ”lailliseksi” tavoitteeksi ja toteutettavaksi ns Suomi on Saari liikennejärjestelmämalli, mikä perustuu raide- ja maantieliikenteellä maksimaalisesti hoidettavaan kotimaan tavaraliikenteeseen.
Nyt olemme tilanteessa, jossa Venäjän aloittaman Ukraina sodan tuloksena olemme niin viennissä kuin tuonnissa totaalisesti käyttämättä maamme noin 8000 sisävesiväylä km laivoille korvaamaan rekka liikennettä niin halvemmilla kustannuksilla kuin vähemmillä päästöillä.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vaylavirasto-ja-suomen-sillat-osana-eu-tavoitteiden-vastaista-vuonna-2010-aloitettua-liikennerevoluutiota/´
Ilmoita asiaton viesti
niin sitä minä vaan, että Raakku tuho ja rikos on tehty tavaraliikenteessä. mikäli kyse olisi onnettomuustutkinnan alainen niin koko tavarakuljetus ketju metsästä tehtaalle otettaisiin syyniin ja tarkastettaisiin… jolloin esiin tulisi minimissään yllä kirjoitettu. Nyt media ainakin käsittelee aihetta ei liikenne näkökulmalta vaan yksittäisenä ympäristörikoksena
Ilmoita asiaton viesti