Yhden vyöhykkeen kertalippu HSL-alueella olisi askel taaksepäin

Laura Rissanen ja Daniel Sazonov ovat esittäneet yhden vyöhykkeen kertalipun käyttöön ottamista (jälleen) pääkaupunkiseudun HSL-alueen joukkoliikenteessä.

Kyse on siis siitä että yhden vyöhykkeen (esim. Helsingin kantakaupungin) sisäisiin matkoihin riittäisi oma halvempi kertalippunsa. Tällä hetkellä näihin matkoihin tarvitsee siis ostaa 2,80€ hintainen kahden vyöhykkeen (esim koko Helsinki ja lähialueet Espoosta) kattava lippu, jos kausilippua ei ole.
 
Jos nykyiset joukkoliikennepalvelut yritetään tuottaa, vaikka esimerkiksi kantakaupungin sisällä matkustavilta veloittaisiin niistä vähemmän, niin muualla matkustavilta tarvitsee veloittaa vastaavasti enemmän[1]. Eli luo painetta nostaa tuota vyöhykerajan ylittävän matkan hintaa nykyisestä 2,80 eurosta. Varsinkin, kun HSL:n rahoituspohja on muutenkin pahasti kuralla, kun lippumyynti tyssäsi koronan aikana.
 
Näen tässä kaksi vaikutusta:
  1. Joukkoliikenteen käyttö tulee houkuttelevammaksi hyvin lyhyillä matkoilla (joihin tuo uusi halvempi lippu riittää). Nämä ovat matkoista niitä, joissa bussiin hyppääminen on kaikkein helpointa korvata kävelyllä tai pyöräilyllä. Sillä taas on sekä kansanterveyttä edistäviä että joukkoliikenteen kuormitusta (ja kustannuksia) vähentäviä vaikutuksia.
  2. Joukkoliikenteen käyttö tulee vähemmän houkuttelevaksi vyöhykerajan ylittävillä pidemmillä matkoilla (jos/kun useamman vyöhykkeen lipun hinta nousee). Näillä matkoilla kävely ei yleensä ole vaihtoehto ja pyöräilykin on pienemmässä osassa. Kun joukkoliikenteen houkuttelevuus vähenee, useampi matka tehdään siis omalla autolla.
Onko kävelyn ja pyöräilyn tekeminen vähemmän houkuttelevaksi ja autoilun tekeminen houkuttelevammaksi ja/tai joukkoliikenteen rahoituspohjan rapauttaminen (jos useamman vyöhykkeen lipun hintaa ei kuitenkaan nostettaisi vastaavasti) mielekäs tavoite? Minusta ei.
 
[1] Ehkä toivotaan, että yhden vyöhykkeen matkojen suosio kasvaisi niin paljon alennetun hinnan myötä (hintajouston alue E>1), että lipputulot kokonaisuutena eivät laskisi noinkaan radikaalilla alennuksella -esityksessähän mainittiin entinen 1,70€ ”ratikkalippu” vertailukohtana. Tästä haluaisin nähdä kyllä laskelmia, vaikuttaa nimittäin melko epärealistiselta. Varsinkin kun itse asiassa tulojen pysyminen ennallaan ei riittäisi, vaan niiden täytyisi kasvaa, sillä suurempi matkojen kysyntä tarkoittaa myös suurempia kustannuksia, kun vuoroja tarvitsee lisätä.
 
ps. Omakohtaisena esimerkkinä itse sekä pyöräilen, junailen että autoilen säännöllisesti A/B rajan yli. AB-lipun hinta vaikuttaa luonnollisesti valintaan näiden liikkumismuotojen välillä. A-vyöhykkeen sisäisiä matkoja en taas ikinä tee autolla, vaan valinta on juurikin joukkoliikenteen ja hyötyliikunnan väliltä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu