Sähköautojen akut palveluna

Tammikuussa 2022 maailman suurin akkuvalmistaja kiinalainen CATL julkisti kehittämänsä sähköautojen modulaarisen EVOGO-vaihtoakkujärjestelmänsä ( https://www.youtube.com/watch?v=papPidVgW40 ). Tilaisuudessa todettiin CATL:n näkevän sähköautojen akut tulevaisuudessa enemmän akkuvalmistajan tarjoamana palveluna kuin auton osana. EVOGO-järjestelmässä on noin 200 kilometrin ajomatkan mahdollistava perusmoduuli ja autosta riippuen siihen voidaan tarvittaessa lisätä 1-2 lisämoduulia, jos tarvitaan pidempää kantamaa. 200 kilometrin päivittäinen ajomatka riittää useimmille käyttäjille ja tällöin he maksavat vuokraa vain tästä kapasiteetista. Jos lisämoduuleita tarvitaan, niin niistä maksetaan vuokraa vain siltä ajalta kuin niitä käytetään. Ja akun toimittaja tietenkin vastaa siitä, että sopimuksen mukainen kapasiteetti on käytettävissä, riippumatta auton iästä.

Viime aikoina on jälleen uutisoitu tapauksista, joissa auton akku on vikaantunut pian akkutakuun päättymisen jälkeen, esimerkiksi “Vain 88 000 km ajettu Tesla hajosi heti takuun umpeuduttua – ei korvausta” ( https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/01681a37-670e-4a8f-be44-07643f93d35b ). Näitä tapauksia alkaa nyt tulla julkisuuteen, koska liikenteessä on sähköautoja, joiden akkutakuu on jo päättynyt. Tuota tapausta tarkemmin tutkiessani huomasin, että kysymys oli laajemmastakin jutusta, jota myös Yhdysvaltain liittovaltion liikenneturvallisuusvirasto NHTSA on tutkinut, koska se mahdollisesti on lisännyt Tesla Model S -autojen akkujen tulipaloriskejä. Selvisi, että vuonna 2012-2016 valmistetuissa autoissa oli käytetty kiinalaisen alihankkijan valmistamia akkujen lämmönhallintanesteen putkia, jotka olivat testeissä osoittautuneet huonolaatuisiksi. Tästä huolimatta niitä oli asennettu autoihin, jotka oli sitten myyty ja toimitettu asiakkaille.(  https://www.autoevolution.com/news/tesla-s-alleged-battery-coolant-coverup-investigated-by-the-nhtsa-145593.html ). Kyseessä ovat siis Model S:n alkupään tuotannon autot ja jos Teslalla ei ollut tarkkaan tiedossa, missä autoyksilöissä kyseisiä putkia on käytetty, niin ongelman korjaamiseksi kaikki autot olisi jouduttu tarkastamaan, mikä olisi todennäköisesti ajanut koko yrityksen tuossa vaiheessa konkurssiin. Tesla on ohjelmistopäivityksillä rajoittanut kyseisten autojen pikalatausnopeutta, sillä pikalataus nostaa akun lämpötilaa ja vialliset jäähdytysputket saattaisivat ylikuumentaa akun ja vaurioittaa sitä pysyvästi. Lataamalla vain hitaasti akku saattaa kestää vallan mainiosti. Käytetyn auton ostajan kannalta akkutakuun umpeutuminen on riski, sillä esimerkiksi tuollaisen jutussa mainitun auton hinta on noin 40000 euroa ja uusi akku maksaa 12000 euroa. Auton hinta on siis 40000-52000 euroa riippuen tuurista. “Akku palveluna” -ratkaisulla tällaista riskiä ei olisi.

EVOGO-ratkaisu tuo myös helpotusta siihen ongelmaan, että sähköautojen valmistusmäärien lisääntyessä akkumateriaalien kysyntä kasvaa, mikä nostaa niiden hintaa. Lisäksi varsinkin Yhdysvalloissa on tullut trendiksi se, että markkinointisyistä autolla on päästävä vähintään 250 mailia latauksella, vaikka useimmille käyttäjille riittäisi pienempikin akku. Iso akku nostaa auton hankintahintaa varsinkin, kun akkumateriaalien hinnat nousevat. Modulaarista EVOGO-ratkaisua käyttämällä samalla akkumateriaalimäärällä voitaisiin valmistaa ja ottaa liikenteeseen kaksinkertainen määrä autoja. Lisäksi akunvaihtoasemalla akku on mahdollista vaihtaa täyteen ladattuun parissa minuutissa. Järjestelmän käytännön toimivuus edellyttääkin sitä, että akunvaihtoasemia on riittävän tiheässä. Mahdolliset vialliset akut on helppo poistaa kierrosta ja myös mahdolliset uudet akkuteknologiat saataisiin helposti käyttöön vanhempiinkin autoihin. CATL julkistikin nyt kesäkuun lopussa uuden Qilin 3.0 -akkuteknologiansa ja on maininnut vielä suurempia kehitysaskeleita olevan tulossa lähiaikoina ( https://supchina.com/2022/06/28/catls-new-battery-is-a-leap-forward-but-also-a-precursor-of-something-radical-to-come/ ). Lisäksi olisi mahdollista käyttää eri tyyppisiä moduuleita eri käyttötarkoituksiin, esimerkiksi erityisen nopeasti pikalatautuvaa sellaista tarvitsevalle.

“Akku palveluna” ei kuitenkaan ole kovin korkealla autotehtaiden prioriteettilistoilla. Tesla ei sellaista ole käyttänyt ja on itse asiassa kehittämässä akuista entistä enemmän auton runkorakenteena toimivaa osaa. Perinteiset valmistajat käyttävät edelleen jonkin verran polttomoottorin ehdoilla suunniteltuja rakenteita, joihin vaihtoakkujärjestelmä on hankala tai mahdoton toteuttaa. Muutenkin ajatusmaailma on vahvasti polttomoottoriaikakauden mukainen ja “akku palveluna” on siihen nähden täysin uusi konsepti. Lisäksi keskitytään optimoimaan tuotantokustannuksia ja vaihtoakkujärjestelmä ei oikein sovi tähän ajatusmaailmaan, kun sen hyödyt toteutuvat enimmäkseen vasta auton elinkaaren myöhemmissä vaiheissa. Tämä on hyvä esimerkki siitä, että yksittäisten tahojen intressien summana ei synny kokonaisuuden kannalta optimaalista ratkaisua ja siksi “akku palveluna” -ratkaisujen yleistyminen vaatisikin yhteiskunnan tarjoamia kannustimia. Autotehtaat hankkivat nykyäänkin akut erillisiltä valmistajilta ja ongelmatapauksissa vastuuta helposti pallotellaan puolelta toiselle ja auton omistava asiakas on usein kärsivänä osapuolena. Vastuunjako olisi selkeämpi, kun akkuvalmistaja tarjoaisi asiakkaalle akun palveluna ja standardoinnin myötä kilpailuakin syntyisi eri akkuvalmistajien välillä.

Akunvaihto on usein esille noussut ajatus, mutta lähes yhtä usein se on myös hylätty. Tesla lanseerasi akunvaihtoasemansa vuonna 2013, mutta logistiset ongelmat ja pikalatausnopeuksien kehittyminen saivat Teslan hylkämään tämän ajatuksen. Samoista syistä monet muutkin aiheeseen liittyvät hankkeet ovat kariutuneet. Yksi ongelma on ollut myös se, että on riski saada vaihdossa tilalle huonokuntoisempi akku. Tämä ongelma toki poistuu, jos akku on palvelu kuten EVOGOssa. Lisäksi akunvaihdon motiivi on aiemmin ollut pelkkä nopea lataus, mutta järjestelmän modulaarisuus mahdollistaa muitakin päämääriä, kuten esimerkiksi juuri akkumateriaalien tehokkaan käytön. Käytetyn sähköauton hankintakin helpottuisi, jos olisi käytössä “akku palveluna” -ratkaisu. Ja käytettyjen sähköautojen määrähän lisääntyy nyt koko ajan. Näiden syiden vuoksi sitä olisi mielestäni syytä edistää.

 

+3
Olli Taina
Sitoutumaton Hämeenlinna

Totuudenetsijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu