Sähköautojen latauspaikat

Osui pari päivää sitten silmiini artikkeli, jossa käsiteltiin mahdollisia huoltoasemille asettettavia vaatimuksia rakentaa sähköautojen latauspaikkoja. Mielestäni tämä ei ole oikea tapa lähestyä asiaa, vaan on otettava paremmin huomioon laajempi kokonaisuus.

Perusajatus akkusähköautojen käytössä on se, että johonkin aikaan vuorokaudesta, yleensä yöllä, autoa ei käytetä ja sitä voidaan ladata usean tunnin ajan, useimmiten seuraavan päivän ajotarpeisiin riittävä määrä. Tämä peruslataus ei vaadi kovin tehokasta laitteistoa ja Suomessa yleiset lohko- ja sisätilanlämmittimiä varten jo olemassa olevat ratkaisut ovat usein riittäviä tähänkin tarkoitukseen. Keskeistä on siis se, että akkusähköautolle on olemassa tällainen kotilatauspaikka ja sen puute saattaa usein olla akkusähköauton hankkimisen este.

Mielestäni olisi järkevää kehittää järjestelyt tukea tällaisen kotilatauspisteen toteuttamista, jos joku on aikeissa hankkia akkusähköauton, myös käytetyn. Parkkipaikkapulaisessa Tokiossa on ollut käytössä menettely, että hankkiakseen auton tulee pystyä osoittamaan sille parkkipaikka. Entäpä, jos akkusähköauton hankkimiseksi tulisi pystyä osoittamaan sille kotilatauspaikka ja jos sitä ei ole olemassa, niin sen toteuttamiseen saisi sitten tukea? Jos asuu kerrostalossa, niin tuki voitaisiin maksaa taloyhtiölle, joka olisi sitten velvollinen järjestämään latauspaikan. Auton ostaja sitoutuisi sitten omistamaan auton vaikkapa kolmen vuoden ajan. Näin menetellen saataisiin uusia kotilatauspaikkoja tarpeen mukaan.

Akkusähköautot olivat yleisiä Yhdysvalloissakin 1900-luvun alussa, koska siellä oli paljon taajamia, joihin oli jo rakennettu sähkönjakeluverkko, joten peruslatausinfrastruktuuri oli jo valmiina. Autojen toimintasäde ei ollut suuri, mutta riitti hyvin päivittäisiin taajama-ajotarpeisiin. Lisäksi käyttäjät olivat tyytyväisiä, kun auton voi ladata kotona valmiiksi seuraavan päivän ajoja varten.

Kotilatauksen lisäksi tarvitaan sitten mahdollisia pidempiä matkoja varten pikalatausasemia matkareittien varrelle. Lisäksi monien kauppojen pihalla on latauspisteitä, joista jotkut tarjoavat ilmaisen latauksen, koska on ajateltu, että sen avulla kauppaan saadaan uusia asiakkaita ja myyntiä lisää enemmän kuin latauspisteen rakentaminen ja ylläpito maksaa. On huomattava se, että akkusähköautoja käyttämällä sama liikennesuorite vaatii vain noin kolmas- tai neljäsosan siitä energiamäärästä, joka polttomoottoriautoilla kuluu, koska ei tarvitse kärsiä polttomoottorin huonosta hyötysuhteesta.

Jos autolla on kotilatausasema ja matkareittien varrella pikalatauspisteitä ja autoa voi tarvittaessa ladata kauppareissun ohessa, niin mihin huoltoasemien latauspisteitä tarvittaisiin? On otettava huomioon se, että akkusähköautojen laajempi käyttöönotto ei tarkoita vain sitä, että bensiini ja diesel vaihtuvat toiseen käyttövoimaan, vaan myös sitä, että energian tarve laskee kolmas- tai neljäsosaan. Tätä taustaa vasten vaikuttaa kohtuuttomalta velvoittaa nykyisiä huoltoasemia järjestämään sähköautojen latauspisteitä.

Uusissa talokohteissa on järkevää vaatia valmiudet kotolatauspaikkojen rakentamiseen, mutta vanhemmissa taloissa investoinnit saataisiin kohdistettua tehokkaammin toteuttamalla latauspaikkoja todellisen tarpeen mukaan. Tietysti latauspaikkojen rakentaminen voi nostaa kiinteistön arvoa, mutta taloyhtiöt voivat itse päättää tällaisista investoinneista. Pakottaminen on harvoin hyvä ratkaisu ja tässäkin asiassa olisi parempi edetä todellisen tarpeen ja vapaaehtoisuuden kautta ja luoda näitä tukevat tukimallit.

 

+1
Olli Taina
Sitoutumaton Hämeenlinna

Totuudenetsijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu