Sähköautojen latausverkostosta

Nykyään käytössä olevalla akkusähköautotekniikalla saadaan aikaan ihan käyttökelpoinen kulkine. Perinteisiltä autovalmistajiltakin on tänä vuonna tulossa toimituksiin akkusähköautoja, joiden ajomatka täydellä akulla on yli 400 km. Hieman polttomoottoriautoja painavampiahan nuo ovat, mutta lisäpaino on matkustamon alle sijoitetussa akussa eli paikassa, josta siitä on mahdollisimman vähän haittaa. 400 km ajomatka riittää useimpien käyttäjien mökkimatkoihinkin ilman taukoja ja peräkärryn vetokin on sallittu monelle mallille. Hintakin alkaa olla kilpailukykyinen polttomoottorimallien kanssa, varsinkin ottaen huomioon sen, että akkusähköauto ei kärsi polttomoottorin huonosta hyötysuhteesta, joten ajokustannuksissa säästää paljon. Huoltotarvettakin on hyvin vähän, joten huoltokustannuksissakin säästää. Akkusähköauto alkaa siis olla realistinen vaihtoehto monelle uuden auton ostajalle ja myyntiä rajoittavaksi tekijäksi muodostuneekin se, kuinka paljon tehtaat pystyvät autoja Suomeen toimittamaan. Joka tapauksessa akkusähköautojen osuus liikenteessä tulee kasvamaan ja on syytä tarkastella, millaisen latausverkoston sujuva akkusähköautoilu vaatii.

Kotilataus on akkusähköautoilun perusasia ja riittää useimmille käyttäjille normaalikäyttöön. Pienellä teholla lataaminen ei rasita sähköverkkoa eikä akkuja. Siksi onkin oleellista, että jokaisella akkusähköautolla olisi oma kotilatauspaikka. Matka-ajoa varten pääreittien varsille tarvitaan pikalatausasemia. Tämän oivalsi myös Tesla Motors alkaessaan tuoda akkusähköautoja markkinoille 2010-luvun alkupuolella. Tesla yritti saada muitakin autonvalmistajia mukaan verkoston rakentamiseen, mutta kun kukaan ei ollut kiinnostunut, niin Tesla alkoi rakentaa omaa Supercharger-verkostoaan, joka on vain Teslan autojen käytettävissä. Toki Tesla-autot voi ladata myös muilla latausasemilla. Suomessa on tällä hetkellä kolme Supercharger-asemaa, mutta Teslan kohtuuhintaisten mallien saatavuus Euroopassa on toistaiseksi ollut hyvin rajoitettua ja tilanne muuttunee, jos ja kun Teslan Saksan tehdas aloittaa tuotantonsa tämän vuoden aikana. Todennäköisesti Suomen Supercharger-verkostokin tulee laajenemaan. Muut akkusähköautot voidaan matkalla ladata useimmiten taukopaikkojen yhteydessä sijaitsevilla pikalatureilla. Matkan varrella täytyy pitää taukoja ja akkusähköautoilija valitsee sen taukopaikan, jossa auton voi ladata kätevästi ja sopivaan hintaan. Voitaneen siis olettaa, että sähköautojen määrän lisääntyessä taukopaikkojen pikalatauspisteitä tullaan lisäämään tarvetta vastaava määrä ja ne myös pidetään toimintakunnossa, jotta saadaan autoilijat poikkeamaan juuri omalla taukopaikalla. Akkusähköautojen osalta “polttoaineen” myyntitulot eivät tule olemaan niin merkittävässä roolissa kuin polttomoottoriautoilla, sillä paremman energiatehokkuuden ansiosta energiankulutus putoaa noin kolmasosaan, josta siitäkin ylivoimaisesti suurin osa hoituu kotilatauspisteiden kautta.

Toimivien kotilatauspisteiden ja taukopaikkojen pikalatauspisteiden avulla sujuu jo lähes kaikki akkusähköautoilu, mutta akkusähköautoilija oppii nopeasti lataamaan autoaan aina sopivan tilaisuuden tullen. Monien kauppojen ja kauppakeskusten pysäköintipaikoille on pystytetty latauspisteitä, joissa usein autoa voi ladata ilmaiseksi. Moni akkusähköautoilija valinnee juuri tuollaisen kaupan ilmaisen latauksen vuoksi. Itsekin valitsin aiemmin usein erään hieman kauempana sijaitsevan kauppakeskuksen, koska vanhaa lataushybridiäni pystyi lataamaan siellä ilmaiseksi. Eipä siinä rahallisesti juuri mitään säästänyt, mutta tuli hyvä mieli. Sittemmin poistivat tuon ilmaisen latauspisteen ja rakensivat tilalle maksullisia pikalatauspisteitä ja sen jälkeen olen useimmiten valinnut toisen kauppakeskuksen. Luulenpa, että ilmaisen latauksen tarjoaminen tuo kauppaan uusia asiakkaita ja lisämyyntiä enemmän kuin lisäkustannuksia. Saapa nähdä, kuinka paljon kauppojen latauspisteiden määrää tullaan lisäämään akkusähköautojen määrän kasvaessa, mutta jokainen toimija tekee omat ratkaisunsa liiketaloudellisin perustein.

Mutta tarvitaanko näiden lisäksi vielä muita latauspisteitä? Moottori-lehdessä oli pari vuotta sitten kestotestissä Hyundai Ioniq -akkusähköauto, joka pienehköstä akustaan ja lyhyehköstä toimintasäteestään huolimatta osoittautui kelpo kulkineeksi myös matka-ajossa ja latauspisteiden vähyys testireittien varsilla ei sinänsä ollut ongelma, mutta toimivien latauspisteiden määrä oli sellainen. Kolme peräkkäistä latausasemaa oli epäkunnossa ja lopulta auto jouduttiin kuljettamaan lavetilla toimivaan latauspisteeseen. Supercharger-verkosto onkin Teslan suuri myyntivaltti juuri sen takia, että sen latauspisteet toimivat hyvin suurella varmuudella ja viat korjataan nopeasti. Pari viikkoa sitten katselin YouTubesta videon, jossa testattiin Fordin uuden akkusähköauton soveltuvuutta matka-ajoon USA:ssa. Fordilla on sopimus Volkswagenin omistaman Electrify America -pikalatausverkoston (EA) kanssa, josta Fordin akkusähköauton hankkineet saavat mobiililaitesovelluksen avulla tietyn määrän ilmaisia latauksia. Matkalaiset poikkesivat menomatkalla EA:n asemalla, mutta latauslaite ei suostunut toimimaan Ford-sovelluksen kautta, joten lataus jouduttiin lopulta maksamaan luottokortilla. Tämäkin onnistui vasta sitten, kun oli soitettu tekniseen tukeen, joka etäyhteyden avulla nollasi latauslaitteen ohjelmiston, mutta tämäkään ei onnistunut sillä latauslaitteella, jonka viereen auto ensin ajettiin, vaan auto piti siirtää viereisen latauslaitteen luo. Ford-matkalaisten kanssa samaan aikaan oli Tesla-kuski saapunut viereiselle Superchargerille ja poistui sieltä autonsa ladanneena samaan aikaan, kun Ford-matkalaiset lopulta saivat latauksen käyntiin. Lopulta Fordkin saatiin ladattua ja matka kohti hotellia saattoi jatkua. Siellä auto oli tarkoitus ladata yön aikana, mutta ladattava hybridi oli varannut ainoan latauspaikan, joten matkalaiset päättivät poiketa seuraavana aamuna lähistöllä sijaitsevalla latausasemalla. Se oli kuitenkin epäkunnossa, mutta matka oli nyt suuntautumassa kotia kohti ja päättivät ladata samalla EA-asemalla kuin menomatkallakin. Tällä kertaa lataus ei kuitenkaan onnistunut edes luottokortilla, mutta autossa oli sen verran pitkä toimintamatka, että pääsivät juuri ja juuri kotiin lataamaan. Kotilataukseen voi aina luottaa.

Luin pari päivää sitten uutisen, että Energiavirasto on jälleen tukemassa sähköautojen latauspisteiden ja kaasunjakeluasemien rakentamista: “… Tuoreimpien tukipäätösten perusteella sähköautojen suuritehoisia latauspisteitä olisi tulossa 61 sellaiseen kuntaan, joissa niitä ei vielä toistaiseksi ole ollut. Uusia kaasutankkauspaikkakuntia olisi tukipäätösten mukaan tulossa 11. Tukipäätös uudelle lataus- tai tankkauspisteelle ei kuitenkaan automaattisesti tarkoita sitä, että hanke toteutuu. Energiaviraston vahva toive on, että tuet käytettäisiin ja asemat pystytettäisiin, mutta mitään sanktioita ei ole asetettu. …” Eli myönnetään rahaa ja toivotaan, että syntyy järkevä lopputulos. Kuinkahan lopulta käynee. Tuetaanko pelkästään latauspisteiden rakentamista eikä niiden toimintakunnossa pitämistä? Onko latauspisteiden toimintakunnolle asetettu mitään vaatimuksia? Käykö niin, että rakennetaan latauspisteitä, joiden toimintakunnossa pysymisestä ei sitten huolehdi kukaan eikä kukaan välttämättä tarvitse koko latauspisteitä? Ehkäpä nämäkin rahat voitaisiin käyttää johonkin parempaan tarkoitukseen.

+1
Olli Taina
Sitoutumaton Hämeenlinna

Totuudenetsijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu