Muutama sana rantaradasta.

Kun muutimme Kotkaan 80-luvun loppupuolella oli suurena puheenaiheena HELI-rata. Kotkassa odotettiin, että tänne pääsisi kulkemaan junalla suoraan Helsingistä – odotellaan yhä. Helirata ikävä kyllä haudattiin, koska yhteys Pietariin tulikin Lahden kautta. Silloin molempia, sekä Kotkan, että Kouvolan kautta kulkevia yhteyksiä aletiin pitää turhina.

 

Asiassa on kuitenkin aina tuijotettu vain ja ainoastaan henkilöliikenteeseen. Kouvolaankin pitäisi kuulemma rakentaa rata siksi, että sieltä pääsisi kulkemaan laskennallisesti 12min nopeammin Helsinkiin. Jos on noin kova kiire niin kannattaa muuttaa lähemmäs.

 

Kouvolan kohdalla radasta puhutaan, että sen vaikutusalueella on suunnaton määrä käyttäjiä. Täytyy kuitenkin muistaa, että jos rata rakennettaisiin Kotkan kautta sillä olisi yli sata tuhatta kokonaan uutta radan käyttäjää, joilla ei ole ollut aiemmin realistisia mahdollisuuksia junan käyttöön.

 

Rantarata Helsinki – Porvoo – Loviisa – Pyhtää – Kotka – Hamina – Luumäki toisi rannikolle lisää infraa ja laajentaisi Helsingin työssäkäyntialuetta. Samalla se toisi turvaa Suomen huoltovarmuuteen, yhdistäisi kaksi Suomen suurinta satamaa toisiinsa Venäjän yhteydellä, sekä loisi Porvoon Nesteelle hyvän infran joka suuntaan. Haminan kaasu- ja öljysataman reittejä olisi turvattu jos Itämerellä sattuisi kriisi ja toimitukset myös pääkaupunkiseudun suuntaan toimisivat varmemmin.

 

Kun asiaa miettii juurikin huoltovarmuuden ja koko Suomen viennin osalta on ihmeteltävä miksei sitä ole rakennettu ja vuosikymmeniä sitten ja vielä tuplaraiteilla.

 

Kouvolan suunnasta on kuulunut purinaa, että Kotka jarruttaa heidän ratahankettaan. Täytyy muistaa, että maakuntakaavaan on merkitty toistaiseksi vain ja ainoastaan rantarata. Tämän puolella ovat kaikki Kymenlaakson kunnat, Kouvolaa lukuun ottamatta, joten kukahan se jarruttaa ja ketä? Kouvolanhan pitäisi kymenlaakson isoimpana kaupunkina olla yhteisten hankkeiden veturi eikä jarrumies ja sitä kautta ajaa oman maakunnan yhteisiä etuja myös muiden maakuntien suuntaan sillä Kouvola on siinä neuvotteluasemassa koko Kymenlaakson maakunnan suhteen, ei vain oman napansa.

Ollikekkonen

Olen Kotkan Perussuomalaisten varapuheenjohtaja ja toisen kauden kaupunginvaltuutettu, sekä Kaupunginhallituksen jäsen. Aiemmin olen toiminut mm. - Samuli Sibakoffin vaalipäällikönä Europarlamenttivaaleissa 2019. - Juho Eerolan vaalipäällikkönä Europarlamenttivaaleissa 2014 - Kaakkois-Suomen vaalipäällikkönä eduskuntavaaleissa 2015 - Kaakkois-Suomen vaalipiirilautakunnan jäsenenä - Paikallisyhdistyksen puheenjohtajana muutamia vuosia Sekä lukuisia erilaisia muita luottamustehtäviä. Työkseni toimin eduskunta-avustajana. Aiemmin toimin työkseni kuljettajana raskaankaluston puolella ajokorttina ABECEDE Vapaa-aikana yritän selviytyä omakotitalossa vihreän emännän kanssa parisuhteessa. Onneksi meillä sentään on edes kaupunginhallitus ja työ eduskunta-avustajina yhteisenä harrastuksena.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu