EU-eliitti ujuttaa liikenneinfran ulkomaille

Liikkuminen ja liikenne ovat useimmille ihmisille asioita, joita katsotaan kapeasta näkökulmasta. Tämä on ymmärrettävää, sillä arki on kiireistä ja tärkeintä olisi, että bussi kulkisi ja jos kulkee, tulisi edes ajallaan. Toiselle ratkaisevaa on bensan hinta. Suomessa on kuitenkin tapahtumassa asioita, joista ei ole syytä vaieta. Ei siksi, että eliitin salongeissa tehdyille päätöksille jotain voisi tehdä, mutta siksi, että aikakirjoihin jää näistä merkintä. Yritän nyt mahdollisimman kansantajuisesti selittää pari prosessia, joista konsensusmedia ei [tietenkään] kirjoita taustoittaen.

1.Bernerin rautatieuudistus saikin demarien tuen, VR lahtipenkkiin

Suomessa rautatiet (radat) ja asemat kuuluvat Väylävirastolle eli valtiolle. Suomessa rautateiden henkilöliikennettä operoi VR, joka on valtion 100 % omistama yhtiö. Suomen EU-eliitti ei kuitenkaan suvaitse nykytilaa. Kirjoitin asiasta aiemmin tässä ja tässä. Koska rautatiebisnes ei Suomessa ole kultakaivos,  Sipilän euroglobalistihallitus keksi, että otetaan VR:n kalusto erilliseen yhtiöön. Koska rautatietoiminta ei Suomessa kannata, taataan voitontekomahdollisuudet kasvottomille ulkomaisille logistiikkajäteille kilpailuttamalla liikenne vähitellen, ”paketteina”. Ulkomaisten firmojen ei tarvitse investoida kalustoon ollenkaan, vaan he voitettuaan paketin kilpailutuksen eli operoinnin, saavat varman tulonlähteen ja vuokraavat VR:ltä otetun kaluston asevelihintaan.

(Suomenmaa, 19.4.2016)

Järjen luuli jo voittaneen, kun tuolloinen liikenneministeri Sanna Marin ilmoitti 5.7.2019, että VR:ää ei aiota pilkkoa.

(Uusi Suomi, 5.7.2019)

Kelkka on kuitenkin kääntynyt ja ilmeisesti liikenneministeriön virkamiesten kiilusilmäisesti ajama pilkkomis- ja kilpailutusprojekti etenee. Liikenneministeri Timo Harakan lausunto Ylellä 23.7.2020 (kuvankaappaus alla) viittaisi tähän. Demareiden maski siis putosi ja kilttinä EU-puudelina Suomen hallitus on avaamassa kermankuorintamahdollisuuksia ulkomaisille firmoille. Brysselin käytävillä tiedetään kertoa, että liikenneministeriön virkamiehet ovat kiihkon vallassa etsineet mahdollisuuksia tuhota valtio-omisteinen rautatieliikenne ja siirtää kaikki ulkomaille. Kuulemma lobbarilounaat ovat maistuneet.

2. Kokoomus ja vihreät haluavat eroon Helsingin liikennelaitoksesta

Helsingin eliitillä on pitkään ollut ongelma. Kaupungilla on hienosti toimiva perinteinen liikennelaitos, HKL. Sen vihreät raitiovaunut ovat olleet ilo silmälle Helsingissä yli sadan vuoden ajan. Koska ulkomaiset firmat tarvitsevat voitontavoittelumahdollisuuksia, täytyy EU-liittovaltiossa avata kermankuorintamahdollisuudet ulkomaisille logistiikkafirmoille. Eihän se nyt kävisi päinsä, että HSL-kuntayhtymä ostaisi raitioliikenteen HKL:ltä.

EU-eliittiin kuuluvat Helsingin vihreät ja kokoomuslaiset pamput ovat keksineet tähän perin juhasipilämäisen ratkaisun. Yhtiöitetetään HKL. Asiaa on valmisteltu salamyhkäisesti kaikessa hiljaisuudessa. HKL:n johtokunta käsittelee asiaa 21.8.2020. Nyt on keksitty, että HKL pitää yhtiöittää, koska se liikennöi muuallakin kuin Helsingissä (raidejokeri ja länsimetro). Eikö ole erikoista, että Pariisissa liikennelaitos operoi osittain yli kaupungin rajojen, mutta se ei ole mikään ongelma? Eihän ongelmaa oikeasti olekaan.

Diibadaabaa:”Työryhmän näkemyksen mukaan HKL ei liikelaitoksena pysty vastaamaan selvityksessä kuvattuihin muutospaineisiin, seudullisen raideliikenteen lisääntymisen myötä tuleviin haasteisiin/mahdollisuuksiin, joukkoliikenneomaisuuden tarkoituksenmukaiseen hallintaan eikä esimerkiksi osallistumaan raideliikenteen kilpailutuksiin tai myymään muita palveluja markkinaehtoisille liikennöitsijöille. Työryhmän ehdotuksena oli, että HKL yhtiöitetään kokonaisuutena HKL Oy:ksi, joka on lähtökohta jatkokehittämiselle kohti seudullisia ratkaisuja ja toimintamalleja.

Todellinen syy on tietenkin sana yhtiöittäminen. Nykytilanteessa HSL-kuntayhtymä tilaa metro- ja ratikkaliikenteen HKL:ltä. Jotta liikennöinti voidaan kilpailuttaa, tarvitaan yhtiö, joka voi osallistua kilpailutukseen. Seuraava askel on, että mahdollisesti seudullinen yhtiö ”häviää” ulkomaisille firmoille kilpailutuksia ja myydään pois. Sehän osmosoininvaaralaisten euroglobalistien tavoite on. Eräiden lähteiden mukaan pääkaupunkiseudun raideliikennekalusto berneröidään erilliseen yhtiöön ja näin tasoitetaan tietä ulkomaisille logistiikkafirmoille, jotka voivat voitettuaan liikennöintikohteiden kilpailutuksen vuokrata kaluston suoraan ilman kalustoinvestointeja. Helsingin globalistieliitillä on sama tavoite kuin Tukholmassa, saada siirrettyä kaikki toiminta ulkomaisiin käsiin. Tiesithän toki, että Tukholman metroa operoi hongkongilainen yhtiö?

3. Liikenne- ja viestintäministeriö haluaa eroon lentoasemista

Suomen lentoasemat toimivat oikeastaan yksinkertaisella logiikalla. Ne omistaa valtion 100 % omistama Finavia Oyj. Verkostoperiaatteen mukaisesti kannattavien lentoasemien tuotoilla tuetaan koko verkostoa, jotta koko maassa on kattava lentoasemaverkosto. EU-komissio on suhtautunut asiaan nuivasti, lentoasemien tulisi tulla toimeen omillaan. EU-komissio julkasi vuonna 2014 suuntaviivat, jossa katsotaan, että tällaisen tukijärjestelyn on loputtava vuoteen 2024 mennessä. Tätä liikenneministeriön EU-uskovaiset toivovatkin: Helsinki-Vantaan tuotoilla ei voida enää tukea maakuntalentoasemia. Verkostolentoasemista tulee tappiota Finavialle noin 20 miljoonaa vuodessa, mutta ne luovat elintärkeät yhteydet maakuntien teollisuudelle. Tämä 20 miljoonaa on liikaa. 1194 miljoonaa kehitysapuun vuonna 2021 sen sijaan ei ole. Tuo 20 miljoonaa ei ole itse asiassa edes verorahaa, vaan Finavian sisäinen järjestely, jossa se tulee omaa verkostoaan.

(Turun Sanomat, 11.3.2013)

Finavia onkin kovaa vauhtia hankkiutumassa eroon monista kentistään. Tätä juuri Suomen EU-eliitti haluaa. Ne ujutetaan kuntien vastuulle, jotka saavat ylläpidon tappiot maksettavakseen. Viimeisimpänä näin kävi Enontekiölle. Varkaus ja Lappeenranta olivat aiemmin. Miksi siis näin? Syykin on selvä. Kunnat eivät voi loputtomiin ottaa taloudellista taakkaa, joten erilaiset yksityiset ulkomaiset toimijat ovat ehkä kiinnostuneita ja valtio pääsee eroon lentoasemista.

Olennainen asia on kuitenkin Helsinki-Vantaa. Kun verkostolentoasemista luovutaan, Helsinki-Vantaa jää Finavian ainoaksi lentoasemaksi ehkäpä parin muun kanssa. Tämä on tietenkin herkkupala kansainvälisille yhtiöille, jotka tarjoavat valtioille ja julkiselle vallalle lentoasemien operointia, kyseessä on miljardibisnes. Kuten kirjoitin aiemmin, Suomi on valinnut eurofederalistisen doktriinin ja haluaa EU-liittovaltioon Ranskan ja Saksan tahdittamana maksamaan muiden laskuja ja sotimaan muiden sotia. Onhan Ranska muutoinkin erityisesti keskustapuolueen euroglobalistieliitin hännystelyn kohteena, joten eikö silloin olisi loogista, että Helsinki-Vantaankin operointi myytäisiin vaikkapa ranskalaiselle yhtiölle…?

 

 

OlliKotro

Laura Huhtasaaren avustaja Euroopan parlamentissa. Kirjoittajan mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta minkään muun tahon kantaa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu