Helsinki hävisi joukkoliikennepelinsä

Helsinki ja Helsingin seutu on pohjoismaisiin verrokkeihinsa vertailtuna siitä erikoinen paikka, että sen joukkoliikenne perustuu suurelta osin linja-autoihin ja niiden ajattamiseen Helsingin keskustaan. Tukholmassa tai Kööpenhaminassa tällaista kömpelöä ja hölmöä ratkaisua ei ole tehty saatikka sitten useissa eurooppalaisissa joukkoliikenteen mallikaupungeissa, kuten Wienissä tai Münchenissä.

Helsingin seudun ongelma oli pitkään se, että ei ollut yhtä joukkoliikenteestä päättävää tahoa, vaan YTV ja HKL. Se ei kuitenkaan yksistään selityksenä riitä, sillä isoja hankkeita saatiin silti eteenpäin. HSL:n aikana ei käytännössä ole edetty yhdessäkään merkittävässä hankkeessa, jollaiseksi ns. Raidejokeria ei voi valitettavasti laskea. HSL on perustettu 2009 ja isot hankkeet, kuten kehärata ja länsimetro saivat sinettinsä ennen HSL:n perustamista.

Kesäkuussa 2022 Väylävirasto ilmoitti, että se pitää Helsingin alle suunniteltua Pisara-rataa tarpeettomana. Eikö ole erikoista, että radan suunnitteluun on käytetty miljoonia ja sille on hyväksytty asemakaava jo 2015, mutta nyt koko hanke onkin tarpeeton?

Vuonna 2004 julkaistiin suunnitelma metron kehittämiseksi, mutta mitä on tapahtunut sen jälkeen? Ei mitään.

Mystisesti HSL:n ja kaupungin sivuilta ovat hävinneet kaikki metroa koskevat tulevat suunnitelmat. Helsingin uusin kaavoituskatsaus ei puhu raskaasta raideliikenteestä enää mitään.

Metron kehittämistä Helsingin seudulla ei ole siis tosiasiassa edistetty yhtään sitten länsimetro-päätöksen. Helsinki on sen sijaan ottanut harha-askeleen ja ryhtynyt kaavailemaan ”pikaratikoita” lähiöihin, esimerkiksi Malmin lentoaseman alueella. Sana ”pika” tulisi jättää pois, sillä on selvää, että ehkä kantakaupungin ulkopuolella raitiovaunun nopeus voi olla korkeampi omilla kaistoillaan, mutta pikaratikat juuttuvat samoihin liikennevaloihin ja risteyksiin (kärsien lehti- ja talvikeleistä yms) kuin nykyiset kävelyvauhtia nilkuttavat katuratikatkin.

Ehdotukset Länsi-Helsingin raitioteistä ja Koillis-Helsingin raitioteistä ovat kallista ideologiaa, jolla matkustaminen ei nopeudu tai muutu yhtään mukavammaksi. Helsinki haluaa siis Juhana Vartiaisen ja kaavapomo Ville Lehmuskosken ohjauksessa tilanteeseen, jossa joukkoliikennettä ei enää kehitetä ja bussiralli jatkuu. Oikea suunta olisi, jos pk-seudulle tehtäisiin kattava ja sitova suunnitelma kahdesta-kolmesta metrolinjasta, joilla bussiralli saataisiin loppumaan ja isot massat saataisiin raiteille. Pohjoinen metrolinja, joka jatkuisi lentoasemalle, olisi ehdottoman tärkeä. Töölön, Pasilan, Olympiakylän, Maunulan, Paloheinä-Pakilan, Tammiston, Vantaanportin, Aviapoliksen  ja lentoaseman yhdistävä ja edelleen Kampista etelään jatkuva linja ratkaisisi monta liikkumisen ongelmaa ja vähentäisi paljon bussiliikennettä (vaihtoterminaalit busseihin ja muuhun joukkoliikenteeseen olisivat esim. Olympiakylässä, Meilahdessa, Pasilassa, Kampissa, Oopperalla jne). Jostain syystä Helsinki ei halua kuitenkaan ottaa lusikkaa kauniiseen käteen, vaan on hylännyt ajatuksen metroverkosta.

Kokoomuslaisen Lehmuskosken perintö HKL:n entisenä johtajana ja kokoomuslaisen Suvi Rihtniemen perintö HSL:n pitkäaikaisena johtajana on syvä pysähtyneisyyden aika. Sairaaloinen ideologinen puuhastelu HKL:n yhtiöittämisen kanssa sekä halu kilpailuttaa katuratikoiden operointi ovat olleet surullista katsottavaa. Katuratikoiden nilkuttaminen ja alhaiset nopeudet ovat todellinen ongelma, kuten tästä HS:n vuoden 2015 jutusta voi lukea. Kuten huomaat, Lehmuskosken johdolla asialle ei ole tehty juuri yhtään mitään.

Helsinki ja Helsingin seutu ovat heittäneet pyyhkeen kehään ja keskittyvät tehottoman ja mitään ratkaisemattoman ”pikaraitiotien” kanssa puuhasteluun. Vuodet kuluvat, Tukholma, Kööpenhamina ja Wien ovat menneet valovuosien päästä ohitse. Samanlaista on ollut puuhastelu oranssiksi maalattujen ”runkolinjojen” kanssa. Vaikka bussi on oranssi ja liikkuu sähköllä, se juuttuu tismalleen samoihin liikennevaloihin kuin muutkin. Samat loska- ja lehtikelit piinaavat sitä. Surullista on, että haavepikaratikka on itse asiassa bussiakin hitaampi nilkuttaja, kuten YLE jo 2016 kertoi.

 

Luopuminen metrosta ja pisara-radasta kertoo, että Helsinki (ja koko seutu) ovat joukkoliikennepelinsä hävinneet. Periferia mikä periferia.

 

 

0
OlliKotro
Perussuomalaiset Helsinki

Laura Huhtasaaren avustaja Euroopan parlamentissa. Kirjoittajan mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta minkään muun tahon kantaa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu