HKL:n yhtiöittäminen: Globalistien valheiden verkko

Helsingin kaupunginhallitus käsittelee 6.9.2021 kokouksessaan HKL:n eli Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen yhtiöittämistä. Kyse on siis siitä, että HKL perinteikkäänä nimenä lakkaa ja Helsingin vaakuna raitiovaunujen kyljestä poistuu.  Tilalle perustetaan lopputilanteessa konserniyhtiö, jolla on useita tytäryhtiöitä. Nykytilanteessa viranomaistaho HSL tilaa/kilpailuttaa bussiliikenteen  mutta HKL on yksinoikeudella tuottanut metro- ja ratikkaliikenteen. Tähän halutaan nyt muutos.

Käsittelin HKL:n yhtiöittämistä maaliskuussa 2021 kirjoituksessani ”Kokoomusglobalisti astui ratikkaan”. Kirjoitus sai HKL:n toimitusjohtajan Ville Lehmuskosken suunniltaan ja hän teki hysteerisen vastineen kirjoitukseeni manipulatiivisella tyylillä. Ilmeisesti korkealta taholta tuli Lehmuskoskelle tiukka käsky toimia. Lehmuskoski väitti, että HKL:ää ei olla pilkkomassa, mutta asian valmistelumateriaalista käy ilmi, että HKL nimenomaan pilkotaan eri yhtiöihin:

 

Olennaisin valmistelumateriaalista löytyvä lause koko jutussa on seuraava:

Yhtiö toimii omistajiensa sidosyksikkönä, eikä osallistu joukkoliikenteen liikennöinnin mahdollisiin kilpailutuksiin”. Yhtiön toiminnan yksi keskeinen peruste on luoda edellytyksiä (mm. infra, varikot, vaunut), jotta HSL:n järjestämät mahdolliset liikenteen kilpailutukset onnistuvat mahdollisimman hyvin. Tämän asian viestiminen markkinoille voidaan toteuttaa HSL:n kanssa yhdessä sovittavalla tavalla yhtiön ja sen omistajan toimesta.

Miksi siis yhtiöittäminen, kielto osallistua kilpailuihin ja pilkkominen?

Pilkkominen toteutetaan siksi, että yhtiön eri tytäryhtiötoimintoja, esim. ”Kunnossapito Oy”, voidaan ulkoistaa helpommin ja myydä pois. Elävä esimerkki on VR Fleetcare eli VR:n kunnossapitoyhtiö, joka perustettiin, kun aiempi hallitus halusi pilkkoa VR:n. Kalusto oli tarkoitus laittaa omaan yhtiöönsä, jotta ulkomaiset kasvottomat logistiikkafirmat olisivat saaneet ilman kalustoinvestointeja pääsyn Suomen rataverkolle ja voineet vuokrata Suomen kansan omistamaa kalustoa pilkkahintaan. Samalla tavalla tulevan yhtiö-HKL:n osaset on tarkoitus ensin ulkoistaa ja myydä pois. VR Fleetcare olisi ollut ja on pakotettu tarjoamaan kunnossapitopalveluja kenelle tahansa (esim. ulkomaiselle operaattorille).

Kilpailutus. Jokainen ymmärtää, että kilpailuttamalla Helsingin raitioteiden liikennöintiä useille eri toimijoille, saadaan lopputuloksena aikaan vain sekasotkua ja kermankuorintamahdollisuudet eräille kansainvälisille yhtiöille. Koska tuleva yhtiö ei saa kaupungin omalla päätöksellä osallistua raitiolinjojen kilpailutuksiin (vaikka toki saisi, jos kaupunki niin haluaisi), ei HSL:llä ole linjoja kilpailuttaessaan mahdollisuus kuin ottaa joku muu liikennöitsijä. Eli rautalangasta: Kiellän itse itseltäni ostamasta omasta omistamastani kaupasta maitoa ja koska itse kiellän itseäni ostamasta maitoa, minun on pakko ostaa maito kilpailijan kaupasta. 

Yhtiöittäminen. Kuten jo pilkkominen-kohdassa kerroin, tavoitteena eliitillä on päästä eroon koko yhtiöstä, pala kerrallaan. Esimerkiksi kalustotytäryhtiö voidaan myydä ulkomaisille pääomasijoittajille. Yhtiöittäminen vie yhtiön pois kunnallisia liikelaitoksia säätelevän lainsäädännön parista (ja avoimuudesta) ja tuleva Oy on kuin mikä tahansa Oy. Asiat päätetään yhtiössä, eikä niistä hiiskuta. Yhtiö on myös helppo myydä kokonaisuutena pois.

Johtopäätökset ja kansainvälinen näkökulma

Kuten valmistelumateriaalista selviää, HKL:n yhtiöittäminen ei ole mitenkään välttämätöntä tai tarpeellista. Pariisissa valtion omistama liikennelaitos RATP liikennöi ylikunnallisesti ja monopoliasemassa. Sama pätee Brysselissä. Nyt jo HKL liikennöi länsimetroa Espooseen, miksi HKL ei voisi kaupunkien yhteisellä sopimuksella liikennöidä mahdollista Vantaan ratikkaakin? Todellista estettä sille, että nykytilassa jatkettaisiin ei siis ole. Ei ole mitään lakia tai EU-säädöstä, joka kieltää liikelaitosmuotoista HKL:ää liikennöimästä ja operoimasta vaikka koko pk-seudun ratikkaverkkoa ja omistamasta omaa kalustoaan. Mutta todelliset syyt yhtiöittämiseen ovatkin muualla. Ei HKL:ää tarvitse yhtiöittää siksi, että ratikalla ehkä joskus pääsee Kannelmäkeen tai lentoasemalle, vaikka ilmeisen asenteellinen valmistelumateriaali sellaista antaa ymmärtää.

Pilkkominen, kilpailuihin osallistumisen kielto ja yhtiöittäminen palvelevat tosiasiassa vain niiden firmojen etuja, jotka haluavat päästä tekemään rahaa ja varmaa tuottoa joukkoliikenteellä. Rautalangasta: HSL kilpailuttaa vaikkapa raitiolinjojen 4, 10 ja 7 liikennöinnin. Yhtiöitetty HKL ei saa osallistua. Varman tuoton vie suurella todennäköisyydellä ulkomainen firma. Yhtiöitetyn HKL:n talous siis romahdutetaan vähitellen viemällä siltä happi ja ulkomainen operaattori saa varman tulon kilpailutuskaudelta.

HKL:n yhtiöittäminen on ollut erityisesti kokoomuksen asialistalla. Kansainvälisen talouskoordinaation ja suurpääoman globalistimarionetti haluaa toki, että kaikki julkinen toiminta ja tuotanto siirtyisi vähitellen kansainvälisten ja kasvottomien suuryhtiöiden käsiin. On ymmärrettävää, että HKL:n työväki on peloissaan, sillä heitä odottaa kauhea kohtalo ulkomaisten raharuhtinaiden pompoteltavana.

Käymieni taustakeskustelujen perusteella rahaeliitin piirissä on jo hahmoteltu seuraavia askelia, kunhan ”yhtiöittäminen” saadaan selväksi. Metroliikenne on tarkoitus kilpailuttaa pikavauhtia ja ilmeisesti tätä on lupailtu Lontoossa toimivalle ja junia operoivalle Italian valtionyhtiölle, Trenitalialle.

Italiaanot osaavat kyllä ”voittaa” kilpailutuksen ja tekevät tarjouksen, josta ei voi kieltäytyä.

”Diilin” mukaan raitiovaunuliikenne Helsingissä menisi joko ranskalaiselle Veolialle tai mahdollisesti saksalaisille. Myös ruotsalaiset ovat olleet kiinnostuneita. Joka tapauksessa parin vuoden kuluttua, kunhan ”kilpailutus” on käyty, ei Helsingin kaupungin omia kuljettajia näy mailla halmeilla. Tiettävästi Liikenne- ja viestintäministeriö ja Suomen EU-edustusto ovat vuosikausia salaa pyrkineet tilanteeseen, jossa joukkoliikenteen operointi saataisiin ulkomaisiin käsiin juurikin ”yhtiöittämisen” ja ”kilpailutuksen” kautta. Saadun tiedon mukaan erilaisissa pienen piirin kosteissa seminaareissa ulkomailla on naureskeltu HKL:n henkilökunnan ja muidenkin tahojen kritiikille ”yhtiöittämisen” suhteen ja suorastaan tyrkytetty ulkomaisille toimijoille erilaisia uusia mahdollisuuksia hyötyä.

Globalistien valheiden verkossa kudotaan uusia juonia ja uusia punoksia. Kaikki tiet vievät Roomaan?

 

 

 

+9
OlliKotro
Perussuomalaiset Helsinki

Laura Huhtasaaren avustaja Euroopan parlamentissa. Kirjoittajan mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta minkään muun tahon kantaa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu