Kokoomusglobalisti astui ratikkaan

Lehtitietojen mukaan (esim. HS 12.3.2021) Helsingin kaupungin liikennelaitoksen (HKL) yhtiöittäminen on etenemässä. Asia on naamioitu ”yhteiseksi raideliikenneyhtiöksi Vantaan kanssa”.

Kysymys on siitä, että HKL ei yhtiöittämistä ajavien mukaan voisi operoida pääkaupunkiseudun raitioliikennettä Helsingin ulkopuolella. Jokainen, joka hiukan tuntee asiaa, tietää, että asia ei näin ole eikä mitään laillista estettä olisi sille, että hyvin toimiva HKL operoisi esimerkiksi Helsingin ja Espoon alueella kulkevaa Raide-Jokeria.

Eikö ole erikoista, että tällaiseen ”ongelmaan” ei törmätä missään muissa eurooppalaisissa kaupungeissa? Miten on mahdollista, että Münchenin kaupungin liikenneyhtiön MVG:n ratikat ajavat naapurikuntiin? Tai entäs kuinka on mahdollista, että Ranskan valtion omistama  Pariisin liikennelaitos RATP liikennöi Pariisin ratikoita, busseja ja metroja naapurikuntiin ja naapurikunnissa? Tottakai se on mahdollista, sillä minkäänlainen EU-lainsäädäntö ei tällaista estä.

HSL:n hallitus teki 5.5.2020 päätöksen Raide-Jokerin liikennöintitavasta, se tullaan kilpailuttamaan, kunhan HKL on ensin hoitanut operointia alkuvuodet. Kokoomuslainen HKL:n johtokunnan puheenjohtaja Laura Rissanen väitti, että asialle olisi oikeudelliset perustelut. Kaupungilla kerrotaan, että juurikin HKL:n teurastaminen on ollut syy siihen, miksi kokoomus vaati itselleen lautakunnan puheenjohtajuuden. Asiaa läheltä seuranneet tietävät kertoa, että sekä HKL:n toimitusjohtajan Ville Lehmuskosken ja Rissasen halu yhtiöittää HKL on muistuttanut uskonnollista riittiä, jossa asiasta eri mieltä olevat on saatu tuntemaan olonsa epämukaviksi. Tiettävästi kaupungin ylin johto, eräiden isojen EU-maiden suurlähetystöt Helsingissä ja eräät kansainväliset taustatahot ovat painostaneet asiassa voimakkaasti ja kriitikot on yritetty vaientaa.

Etsin HSL:n päätöksestä Laura Rissasen twiitissään mainitsemaa oikeudellista arviota sille, että näin tulee toimia.  Löysin perustelut, jotka olivatkin kaikkea muuta kuin oikeudelliset ja todellista kokoomuslaista markkinointidiibadaabaa. HSL:n päätös ei siis sisällä oikeudellista perustetta sille, miksi Raide-Jokerin liikennöinti pitäisi kilpailuttaa. Samalla putoaa pohja väitteeltä, että HKL pitäisi yhtiöittää.

 

 

Kuten huomaatte HSL:n perusteluista, ongelma on se, että Helsingillä on liikennelaitos ja että se kehtaa omistaa oman kalustonsa. Tätä ongelmaa ei ole millään muulla eurooppalaisella kaupungilla, mutta kokoomuksen ja vihreiden johtamalla Helsingillä se on.

* * *

Seuraava kysymys on, mihin a) HKL:n yhtiöittämisellä ja b) Raide-Jokerin kilpailuttamisella pyritään. HKL:n yhtiöittäminen merkitsee, että se jaetaan pienempiin osakeyhtiöihin, kuten HS asiaa artikkelissaan selosti. Oheinen kuva kertoo epäselvyydessään selvästi, mihin ollaan pyrkimässä.

 

(Kuvankaappaus HS:n artikkelista 12.3.2021)

Vastataan ensin kysymykseen a. HKL:n yhtiöittäminen tähtää tietenkin siihen, että päinvastoin kuin liikelaitosta, osakeyhtiön voi myydä pois, sopivasti osina. Monimutkaisten konsulttiselvitysten takaa paljastuu aina sama vanha pähkähullu kokoomusvihreä ideologia ”kilpailuneutraalista” raideliikenteestä. Ensimmäisenä myyntiin lähtee tietenkin kunnossapito, aluksi varmasti jonkinlaisella ulkoistussopimuksella. HKL:n yhtiöittäminen onkin itseasiassa vain suunnitelma joukkoliikenteen ison kunnallisen toimijan siirtämisestä kansainvälisten logistiikkajättien / muiden firmojen käsiin.

Tilanne jatkunee niin, että seuraavaksi HSL ”keksii” ryhtyä kilpailuttamaan kantakaupungin raideliikennettä. Tuolloin törmätään siihen itse keksittyyn ongelmaan, että sitä operoi HKL OY:n tytäryhtiö ja tilanne ei ole ”kilpailuneutraali”. Ainoa ratkaisu on tuolloin tietenkin viedä kantakaupungin raitiovaunut kalustoyhtiöön, jonka kalustoa ”kilpailun” voittanut todennäköisimmin saksalainen, ruotsalainen, ranskalainen tai englantilainen firma operoi.

Sitten kysymys eli mihin Raide-Jokerin kilpailuttamisella pyritään? Kuten on tullut jo todistetuksi, Raide-Jokeria ei tarvitsisi kilpailuttaa. Yksinkertaisin ratkaisu olisi, että perinteikäs HKL hoitaisi sen liikennöinnin kuntien ja HSL:n yhteisellä sopimuksella. Raide-Jokerin ratikkakaluston kuitenkin omistaa (vielä) HKL, joten osana HKL:n lahtaussuunnitelmaa on tietenkin tärkeää, että kilpailuttamiselle saadaan pää auki. Kuten HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski HS:n 12.3.2021jutussa kertoo:

 

”Mahdollistajapa” hyvinkin.  Mahdollistaminen tarkoittaa siis sitä, että kun kalusto ja varikot on ensin verorahoilla rakennettu, pöytä katettu ja torvisoittokunta valmiina, kokoomusglobalistit toivottavat tervetulleeksi kasvottoman kansainvälisen logistiikkayhtiön, joka ”voittaa” Raide-Jokerin liikennöinnin tarjouskilpailun, sillä kuten Laura Rissanen kertoi, HKL:n oma liikennöinti ei siihen edes voi osallistua. Sama kohtalo odottanee metroa. Erityisen innoissaan Rissanen ja Lehmuskoski ovat olleet kuulemma Tukholman esimerkistä, sillä siellä aiemmin ruotsalaisten operoima metro on siirtynyt hongkongilaiselle firmalle.

 

Olemme tulossa siis tilanteeseen, jossa vain (mitä todennäköisimmin ulkomainen) iso logistiikkafirma voi operoida Helsingin seudun joukkoliikennettä, sillä kuten HSL:n markkinointidiibadaaba kertoo, kyseessä ovat ”strategiset tavoitteet”. Päätöstä HSL:ssä olivat esittelemässä alla mainitut henkilöt, mm. osastonjohtaja Tero Anttila.

Ei muuten varmaan tullut kenellekään yllätyksenä, että alla päätöstä esitellyt HSL:n toimitusjohtaja, nyt jo eläköitynyt  Suvi Rihtniemi on kokoomuslainen ja eräiden lähteiden mukaan piti lähes poliittisena elämäntehtävänään tavoitetta päästä HKL:stä eroon?

 

Osastonjohtaja Tero Anttila paljasti ystävällisesti Rakennuslehdessä jo 1.12.2019 että taustalla ovat isojen toimijoiden (eli voitaneen suomentaa kansainväliset isot logistiikkafirmat) edut. Sellaisia ”oikeudellisia” perusteluja siis.

Varmaan kuitenkin viimeistään nyt ymmärsit, kenen pussiin ”kilpailuneutraalia” raideliikennettä vaativat toimijat pelaavat?

 

 

+4
OlliKotro
Perussuomalaiset Helsinki

Laura Huhtasaaren avustaja Euroopan parlamentissa. Kirjoittajan mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta minkään muun tahon kantaa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu