Kokoomusoperaatio HKL käynnistyi jo 2001

Kirjoitukseni ”Kokoomusglobalisti astui ratikkaan” osui ilmeisesti arkaan hermoon, sillä HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski laskeutui alas norsunluutornistaan ja kirjoitti hysteerisen vastineen kirjoitukseeni. Tämä ei sinänsä yllätä, sillä menin pilaamaan kupletin juonen valottamalla sitä, mistä HKL:n yhtiöittämisprosessissa todella on kyse. On selvää, että tämä sai Lehmuskosken ja hänen taustatahonsa pillastumaan suunniltaan.

Jotta ymmärtää tilanteen 2021, on palattava vuoteen 2004. Kun tuolloinen YTV (eli HSL:n edeltäjä) kilpailutti pk-seudun bussiliikennettä, saatiin aikaan tarkoitushakuisesti tilanne, jossa HKL-liikelaitos on ”häirikkö”, kun se osallistui tarjouskilpailuihin. Tästä syystä kaupunginjohtaja Eva-Riitta Siitosen (kok) johdolla valmisteltiin operaatio, jolla HKL:n bussiliikenne yhtiöitettiin Helsingin Bussiliikenne Oy:ksi 1.1.2005 alkaen. Kuten arvata saattaa, yksityinen voitontavoittelu oli asiasta innoissaan. Alla olevaa IS:n juttua (kuvankappaus alla) vuodelta 2004 pääset lukemaan tästä.

Jokainen on toki saanut tuta bussiliikenteen kilpailutuksen pk-seudulla. Ulkomailta (esim. Tanskasta) on tuotu romukalustoa (joissa osassa hätäuloskäyntimerkinnät ja muut opasteet eivät olleet kuin tanskaksi) pörisemään pk-seudun kaduille. Muualla maailmassa, esim. Wienissä, Pariisissa ja Münchenissä on saatu nauttia siististä, yhdenvärisestä ja turvallisesti ja ylpeästi kaupungin tai valtion hoitamasta laatukalustosta aina. Sivistyskaupungeille Wien ja München oma vaakuna ja joukkoliikenne kuuluvat yhteen. RATP on Ranskan valtion ylpeys.

Kun liikelaitospohjalle tehty yhtiö Helsingin Bussiliikenne (HelB) pantiin kilpailemaan ulkomaisia kasvottomia logistiikkajättejä vastaan, tapahtui juuri se, mitä 1.1.2005 kaupunginjohtajana aloittanut kokoomuslainen Jussi Pajunen halusikin: HelB Oy alkoi tuottaa tappiota ja siitä ”tuli” päästä eroon. Jotta vuonna 2004 toteutunut HKL-Bussiliikenteen teurastus onnistuisi, valitutti kokoomus siihen jo aiemmin sopivan miehen, Matti Lahdenrannan. Sattumoisin ensin vuonna 2001 HKL-Bussiliikenteen toimitusjohtajaksi noussut Lahdenranta nostettiin HKL:n toimitusjohtajaksi toteuttamaan operaatio. HS:n juttu tässä.

Tämä oli kuitenkin vasta alkua. Hyvin pian alettiin 1.1.2005 virkaansa astuneen kokoomuslaisen kaupunginjohtaja Jussi Pajusen johdolla suunnitella raitio- ja metroliikenteen yhtiöittämistä. Ylen uutinen 4.5.2010 tässä. HelB ajautui pian vaikeuksiin ja myytiin pois.

 

Yhtiöittämisprosessissa ei ole siis kyse mistään uudesta asiasta, Raide-Jokerin tuomista vaatimuksista tai EU-lainsäädännöstä, vaan projektista, jota on edistetty kulisseissa jo vuosia. Raide-Jokeri on toiminut oivana keppihevosena yhtiöittää HKL. On sinänsä rehellistä, että Ville Lehmuskoski itsekin myöntää, ettei se olisi pakollista ja esittää asian ”poliittisena tarkoituksenmukaisuus- ja arvoharkintana”. Lisäksi hän esittää tekstini ”väärinymärryksenä”.

Politiikassa väärinymmärrykseen viittaaminen on tapa haistatella poliittiselle vastustajalle, mutta en ota Lehmuskosken pottuilua henkilökohtaisesti. Ymmärrän, että globalistielitisti Lehmuskoskea harmittaa, kun hänen johtamaansa arkaluonteista prosessia ruoditaan julkisuudessa. Kivempi olisi ollut tietenkin, että se olisi sujahtanut sukkana päätöksentekoprosessien läpi ilman ikäviä kysymyksiä. HKL:n viestintäpomoa Elina Norrenaakin olisi harmittanut vähemmän.

Lehmuskosken hysteerisessä tekstissä on myös mielenkiintoista, että hän väittää, ettei HKL:ää pilkota. Olisikin kiva tietää, mihin viittaa Helsingin Sanomissa julkaistu kaavio, jonka laitan vielä alle. Onko siis HS keksinyt kaavion päästään ja kaikkia kuviossa kerrottuja osakeyhtiöitä ei ole siis tarkoituskaan perustaa?

On sinänsä toisarvoista, se myönnettäköön, millainen osakeyhtiörakenne on. Olennaisinta on, että suunniteltu kastraatio toteutuu ja tapahtuu kolme asiaa:

  1. Raide-Jokeri kilpailutetaan ja aloitetaan kunnallisesti tuotetun raitioliikenteen alasajo.
  2. HKL Oy saadaan jakomielitautiseen tilanteeseen, jossa sen pitää pärjätä, mutta se ei saa osallistua tarjouskilpailuihin.
  3. Syntyy mahdollisuus perustaa kalustoyhtiö, jossa ovat metrot ja raitiovaunut.

Seuraus tulee olemaan tismalleen sama kuin Helsingin Bussiliikenne Oy:llä. Yhtiö ei voi yksinkertaisesti pärjätä. Se johtanee tilanteeseen, jossa osia siitä (kunnossapito tms.) ja lopulta koko yhtiö joudutaan myymään pois. Yllä mainittu kohta 3. on olennaisin kokoomusoperaation toteuttamiseksi loppuun. Samaa menetelmää ehdotti Anne Berner, joka teki kaikkensa VR:n tuhoamiseksi. VR:n kalusto olisi laitettu erilliseen yhtiöön ja ulkomaiset kilpailijat olisivat ilman investointeja päässeet kiinni kilpailutuksiin eli heillä olisi ollut kalusto jo valmiissa poolissa.

Kuten HSL:n Tero Anttila asiaa jo selosti Rakennuslehdessä 1.12.2019, ei kyse ole Raide-Jokerista, vaan aivan muusta. 

 

x x x

Lehmuskoski puhuu ”ekosysteemeistä” viitaten joukkoliikenteen ohella kalustoon, varikkoihin ja liikenteen valvontaan. On totta, että joukkoliikenne on muutakin kuin operointi. Operointi on tosin mielenkiintoisin, sillä se on tässä ja aiemmassa kuvatun kokoomusvihreän operaation keskipisteessä. Nimenomaan perinteikkään liikelaitosmuotoisen toiminnan lakkauttaminen ja voitontekomahdollisuuksien avaaminen kasvottomille ulkomaisille logistiikkajäteille on keskeistä.

Tuntemattomaksi jääneestä syystä Lehmuskoski sivuuttaa mainitsemani ulkomaiset esimerkit ja jättää kertomatta, miksi Wienissä, Berliinissä, Pariisissa tai Münchenissä kaikki Lehmuskosken mainitsemat toiminnot (pysäkit, valvomot ja infra yms) ovat kaupungin tai valtion omistuksessa ja mitä esim. Münchenin kaupunki tai Wienin kaupunki on tehnyt väärin, kun ei ole kilpailuttanut raitioliikennettä. Lehmuskoski ei edelleenkään osaa ja halua kertoa, miksi HKL-liikelaitos (jolla pysäkit, kalusto, valvomo ja radat olisivat) ei voisi vastata myös Vantaan ja/tai Espoon alueen raitio- ja metroliikenteestä. Espooseen ajaa nytkin metro, jota operoi kunnallinen HKL-Metroliikenne, ja joiden vaunuissa komeilee Helsingin vaakuna. Hui kauhistus, sanoo Ville L.

Ville ei halua vastata ikäviin kysymyksiin, sillä niihin ei ole kuin ikäviä vastauksia. Vantaan ratikan ”ekosysteemi” voisi aivan yhtä tehokkaasti olla kokeneen ja perinteikkään HKL:n hallussa. Mutta mutta… …rumpujen pärinää….se saattaisi kaventaa erinäisten yksityisten ja ulkomaalaisten toimijoiden voitontekomahdollisuuksia. Kyllähän esim. ”elinkaarimallilla” rakennettu varikko houkuttaa rahamiehiä enemmän kuin kunniakkaan liikelaitoksen omistama varikkokiinteistö. Kermankuorijat odottavat jo valmiina.

x x x

Jos katsotaan Helsingin seudun joukkoliikenteen kokonaiskehitystä, voidaan siitä havaita iso trendi: laatu ei ole parantunut yhtään, mutta tuotanto on entistä enemmän yksityisissä käsissä. Raitiovaunuliikenne nilkuttaa liikennevaloista toisiin ja Wienin ja Münchenin kaltaiseen nopeustasoon on valovuosien matka. Helsinki ei ole halunnut rakentaa nopeaa raitioliikennettä. Tarkastajat kulkevat näkyvissä asuissa ja monien kulttuurien pummit loikkivat pakoon. Saksassa tarkastajat tulevat siviilivaatteissa ja lippuväärännökset ja liputta matkustaminen voivat siellä ja esim. Ranskassa johtaa todella tuntuviin sakkoihin ja jopa oikeudenkäyntiin. HSL ja HKL haluavat, että ”monikulttuurinen” värinä, juopot ja narkkarit saavat pitää matkustajia pelon vallassa. Metron tarkastusportit on hylätty lopullisesti ja sen huomaa. Junaratojen meluaidat ja muut aidat sekä asemat on töhritty, koska radalle pääsee helposti ja sanktiot ovat päänsilitystä (kuuluu toki Väylävirastolle nuo meluaidat)

x x x

Ville Lehmuskoski on taitava sanankäyttäjä ja häntä avustavat juristit, viestinnän asiantuntijat ja assistenttien armeija. Heidän tavoitteenaan on saada allekirjoittanut näyttämään osaamattomalta ja tyhmältä. Lehmuskosken hyökkäys ei kuitenkaan satuta tai lannista minua, vaikka hän niin kuvitellee. Valitan.

Jos ja kun Helsingin kaupunginvaltuusto päättää toukokuussa 2021 HKL:n yhtiöittämisestä, päättää se samalla kunnallisesti tuotetun raitio- ja metroliikenteen lopettamisesta. Liikenteen tuottaa joku muu, mutta ei yhteiskunta. Operaatio HKL saadaan päätökseen. Helsinkiä odottaa Tukholman malli, jossa metroa ja raitiovaunuja operoi milloin kukakin, nyt hongkongilainen yritys.

Ai niin. Helsingin kaupungin vaakunoiden repiminen irti ratikoista on kuulemma jo aloitettu. Vaunu 453:ssa sitä ei saadun tiedon mukaan toisella puolella enää ole. Samoin on salaisesti aloitettu historiallisesti arvokkaan kaluston romutus. HKL:n pilkkominen, myynti ja tuhoaminen elävät ja voivat siis hyvin kokoomuksen ja vihreiden suojeluksessa.

 

Enää pitäisikin tietää, miksi SDP on niin hiljaa, tietääkö tähän vastauksen kenties Eveliina Heinäluoma?

 

 

 

 

 

 

0
OlliKotro
Perussuomalaiset Helsinki

Laura Huhtasaaren avustaja Euroopan parlamentissa. Kirjoittajan mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta minkään muun tahon kantaa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu