Lopettaako kokoomusruotsalainen hallitus Finnairin tarun?
Usein huomaa, että ns. pikku-uutiset olisi tullut lukea tarkemmin. Nykyisessä informaatiotulvassa taitava viestijä ja viestin vastaanottaja osaa hahmottaa sen, että ne ovat osa jotain isompaa kokonaisuutta.
Kuten olen aiemminkin blogissani todennut, kokoomuksen eräs Isoja Projekteja on hankkiutua eroon valtionomaisuudesta ja siirtää se ulkomaiseen omistukseen. Tämä sopii luonnollisesti RKP:lle, mutta myös mainiosti globalistisen business-eliitin dollaridemagogian omaaville perussuomalaisille.
Kuten Taloussanomat ja HS 14.6.2022 uutisoivat, vuosia vireillä olleet myyntisuunnitelmat tulivat esille 2022. Vuonna 1999 Financial Times uutisoi, kuinka Lipposen II-hallitus ahkeroi tämän parissa. Suomen globalistieliitille on kerrassaan kauheaa, jos Suomella on oma kansallinen lentoyhtiö.
(Kuvankaappaus TalSan 14.6.2022 uutisesta)
Herää kysymys, onko kokoomusruotsalaisen hallituksen unelma tämän(kin) kansallisomaisuuden hävittämisestä käymässä toteen, kun ensin
a) Ilmoitettiin 16.8.2023 Finnairin kanta-asiakasohjelman harmonisoinnista British Airwaysin kanssa
ja
b) 18.8.2023 ilmoitettiin, että yhtiön toimitusjohtaja Topi Manner siirtyy Elisaan.
Onko siis niin, että perskokoomusruotsalaisen hallituksen 100-vuotislahja Finnairille (perust. 1923) on yhtiön omistuksen myynti ulkomaille?
Finnair on tullut kalliiksi Suomen valtiolle. Lentoyhtiön omistaminen ei nyt ole mikään kultakaivos ollut maailmassa juuri kenellekään.
Jatkuvaa pääomittamista, huonoja osinkoja ja aivan osingottomia vuosia. Pörssikurssi (ja markkina-arvo) oli 90-luvulla jo parempi kuin tänään. Vaihtoehtoinen tuotto jo markkinakorolla olisi tuottanut paremmin.
Ei valtion omistus voi olla mikään itsetarkoitus. Ainoastaan jos katsotaan että on strategisesti tärkeää omistaa jotain yhtiötä , esim. huoltovarmuuden takia niin silloin on omistettava maksoi mitä maksoi.
Finnairin omistuksen syy lienee ollut se että omistamalla yhtiön taataan suorat yhteydet Euroopan keskeisiin kaupungeihin Brysseliin ym. ym.
Ilmoita asiaton viesti
Suomen omistus on tullut kalliiksi Suomen valtiolle. Parempi myydä muualle.
Sarkasmia 🙂
Tässä pölhökusti-hölmölä muaailmassa 🙂 Tyhmiä ollaan, mutta ylpeitä siitä 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Niin. Mikä huvittaa? Miksi valtion rahaa pitäisi sijoittaa tuottamattomasti jos sitä voisi sijoittaa tuottavasti? Siitähän on kysymys?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä ainakin itse olen sitä mieltä,että Suomi olisi jatkossakin paras mahdollinen taho omistamaan Suomen valtion.
Ilmoita asiaton viesti
Finskin osakkeen päivän kurssi on 53 senttiä. Osakemäärä 30.6.2023 oli 1408726198 kpl. Määräävän aseman yhtiössä saisi siis 400 miljoonan sijoituksella.
Mitä rahalla saisi? Maailman kovapalkkaisimpiin kuuluvan lentohenkilökunnan, suhteellisen uuden konekannan ja muutaman täysin kannattamattoman lentoreitin.
Minkäänlaista kilpailuetua ei Finnairilla enää ole, kun Venäjän ilmatila on suljettu.
Ostajia ei ole jonoksi asti, koska sijoitettu pääoma ei tuota mitään.
Ilmoita asiaton viesti
Ostajat ovat mahdollisesti kiinnostuneita konekannasta, ei kannattamattomasta liiketoiminnasta.
Ilmoita asiaton viesti
Ovat myyneet tuottavia valtionyhtiöitä ja siitä kärsii koko kansa. Kovaa kokoomuslaista politiikkaa. Niin ostaisiko joku tappiollisen lentoyhtiön? Ehkäpä polkuhinnalla?
Ilmoita asiaton viesti
Kapteeni jättää siis uppoavan laiva ensimmäisenä ja siirtyy Elisalle?
Ilmoita asiaton viesti
Finnairin kerskarakentaminen johtui huonosti suunnitellusta ja taloudellisesti kestämättömästä strategiasta rakentaa jokin ”Asia-Hub” ottamatta huomioon riskejä.
Kiinalaiset voisivat ostaa, Kiinan koneet saavat lentää Venäjän ilmatilassa. Lipun laki.
Ilmoita asiaton viesti
Persutko ei vielä tiedä kuuluvansa hallitukseen?
Ei hallitus vielä päässyt vauhtiin,kun persut jo siirtyivät oppositioon omaa hallitusta vastaan.
Jotain rotia sentään.
Ilmoita asiaton viesti