Malmin lentoasema: Monikulttuuria savimaalla?

Kunniakkaan Helsinki-Malmin lentoaseman tarina on lähenemässä päätepistettään, eikä paljon lentoaseman eteen liene tehtävissä. Eduskunta hyväksyi vuonna 2018 lausuman, joka kuuluu näin:

”Eduskunta edellyttää, että valtioneuvosto ryhtyy toimenpiteisiin korvaavien lentokenttätoimintojen turvaamiseksi, jotta Malmin lentokentän ilmailutoiminnot voivat jatkua hyvien yhteyksien ja etäisyyksien päässä. ”

Kuten uutisista olemme saaneet lukea, Liikenne- ja viestintäministeriö (LVM) ei ole eduskunnan tahtoa noudattanut. Sen sijaan, että valtiovetoisesti olisi ryhdytty etsimään korvaavaa lentoaseman paikkaa kehyskuntien alueelta, LVM on jakanut rahaa lähikentille (HS 11.1.2021). Harva ymmärtää seuraavia asioita:

  1. Malmi on rakennusmaana täysin kelvotonta. Joka haluaa nähdä tästä kuvatodisteet, katsokoon tästä ja tästä . Esirakentamistyöt tulevat maksamaan miljoonia, mutta ei hätää, ne maksaa veronmaksaja. Kaupunki kertoo jopa omilla sivuillaan, että maaperä on pääosin savea. Tulevat 25000 asukasta tulevat saamaan todellisen ”pommin” ostaessaan asuntoja.
  2. Malmin lentoaseman joukkoliikenneyhteydet ovat haavekuva. Kuten kaikkia alueita Helsingissä, Malmin lentoasemankin asuntoja myydään ”hyvien joukkoliikenneyhteyksien” päässä olevina. Katsotaanpa, mikä on mainospuheen takana oleva todellisuus. Malmin juna-asemalle on matkaa nykyiseltä lentoasemarakennukselta 3,5 – 3,8 km (kuva 1 alla). Etäisyys tietenkin vaihtelee sen mukaan, mistä kohtaa laajaa lentoasema-aluetta eli tulevaa asuinaluetta lähdetään liikkeelle.
  3. Pikaraitiotie on haaveratikka. Kaupunki on keksinyt kuitenkin ihmelääkkeen, ”pikaraitiotien”, josta on saatu aikaan näyttäviä otsikoita. Oletetaan, että ”pikaraitiotien” rakentaminen alkaa suunnitellusti 2027. Se kestänee vuosia. Valmistuessaan ”pikaratikka” saattaa liikkua suhteellisen nopeasti kanta-kaupungin ulkopuolisilla osuuksilla, jossa pysäkinväli on harva. Mutta entäs kun se (katso kuva 2 alla) saapuu kantakaupunkiin. Se juuttuu liikennevaloihin ja nilkuttaa Kustaa Vaasan tiellä, Hämeentiellä, Hakaniemessä ja Kaisaniemessä siinä missä muukin nykyinen ”tavallinen” raitioliikenne. Siksi pikaratikka onkin todellinen pikaisuuden irvikuva. Matka-ajaksi kaupungin omissa kaavailuissa Malmille on arvioitu jopa 42 minuuttia. Lähijunan Malmilta voi toki ottaa, mutta se vaatii liityntäbussin käyttöä.

 

 

Kuva 1. (Etäisyys Malmin lentoasemalta Malmin juna-asemalle).

(Kuva 2, Suunnitellun Malmin raitiotien reitti).

 

Miksi Malmi halutaan siis rakentaa?

Kun katsoo tilannetta em. tosiasioiden valossa, voi todeta, että Malmin lentoasema-alueen rakentaminen on sekoitus monenlaista sakeaa ideologiaa ja rahamiesten valtaa.

  • Helsingin päättäjillä on pakkomielle siitä, että Helsingin tulee kasvaa. Asukkaita tulee kymmenessä vuodessa noin 70000 lisää. Pormestari Jan Vapaavuori kertoikin syvä-analyysinsä tilanteesta:

”Pääkaupungin kasvu kertoo siitä, että urbaanilla elämäntavalla on entistä enemmän kysyntää ja kaupunkien merkitys kasvaa”

  • Yllä linkitetty kaupungin tiedote vuodelta 2018 kertoo olennaisen seikan vuoden 2017 väestönkasvusta: ”Muita kuin kotimaisia kieliä äidinkielenään puhuvien kasvu oli 5 055
  • Kasvua tulee siis rutkasti ulkomailta ja kenellekään ei varmasti ole epäselvää, millaisesta ”kasvusta” on kysymys. Tällainen ”kasvu” tarvitsee tietysti myös vuokra-asuntoja, hinnalla millä hyvänsä.
  • Rakennustoiminta on aina ollut kokoomuksen ja demarien sydäntä lähellä. Siellä liikkuvat suuret rahat ja voiko poliitikko grynderiä parempaa ystävää löytääkään?
  • Vihreille kuvatunlainen ”kasvu” on tärkeää, sillä se luo juuri niitä ilmiöitä, jotka ovat toistuneet muualla Euroopassa, esim. Ruotsissa.

Et kait enää ihmettele, miksi wanhat puolueet ovat niin innoissaan Malmin rakentamisesta, ilmastotavoitteistakin viisveisaten?

OlliKotro

Laura Huhtasaaren avustaja Euroopan parlamentissa. Kirjoittajan mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta minkään muun tahon kantaa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu