Mihin EU-integraatio vie?
(Kirjoitus julkaistu 23.3.2021 sivustolla ollikotro.fi )
Suomi liittyi Euroopan unioniin 1.1.1995. Eduskunta hyväksyi euron (eli EMU:n III-vaiheen) tiedonantomenettelyllä ilman erillisen lain säätämistä 17.4.1998. Eduskuntakeskustelussa istuva hallitus sivuutti varoittelut euron riskeistä, jotka kuitenkin realisoituivat valitettavan pian. Kreikan ongelmista tulikin yht’äkkiä Suomen ongelmia. Markasta ja omasta rahapolitiikasta luopuminen tehtiin suuren optimismin vallassa.
Erikoista kuitenkin on, että yleensä pohjoismaita viiteryhmänämme korostavat tahot eivät tuntemattomaksi jääneestä syystä kokeneet, että Suomen tulisi tässä suhteessa toimia viiteryhmämme mukaan. Norja ei liittynyt EU:seen, Islanti veti pois hakemuksensa, Ruotsi ja Tanska pysyttelivät visusti euron ulkopuolella. Norjan gallupien johtaja keskustapuolue ilmoitti joulukuussa 2020 haluavansa maksaa vähemmän EU:lle.
Olisi mielenkiintoista kuulla pohjoismaisuutta korostavalta koulukunnalta arvio, miksi Suomi päätyi niin erilaiseen ratkaisuun kuin muut pohjoismaat ja miksi pohjoismainen viiteryhmä on väärä Suomelle. Pohjoismaiseen pohdintaan lisämaustetta tuo Risto Volasen tulkinta blogissaan 30.12.2020 Ruotsin politiikasta: ”Ruotsi jatkaa sotilasliitto Naton osalta vuoden 1812 politiikkaansa, rakentaa Pohjolaan suoraan Yhdysvaltoihin kytkeytyvää sotilaallista kudelmaa eikä mainitse EU:ta turvallisuuspoliittisena tekijänä”
Valuutta-alueena euro on epäoptimaalinen, sillä taloudet ovat liian erilaisia. Ekonomisti Robert Mundell olisi saattanut löytää euroalueesta paljonkin huomautettavaa. Aika ajoin kuulee viitattavan markka-ajan koviin korkoihin. Mutta johtuiko iso korkotaso omasta valuutasta vai väärästä rahapolitiikasta? Korkotaso on pysynyt euron ulkopuolisissa EU-maissa, kuten Britanniassa, Ruotsissa, Tanskassa, Puolassa, Unkarissa tai Tšekissä kohtuullisena. Euron hyödyllisyydestä Suomelle on esitetty kovin vähän faktaa ja usein perustelut tuntuvat olevan muita kuin taloudellisia. Valitettavasti osa keskustelijoista sortuu kytkemään euron hyödyt jopa ulko- ja turvallisuuspoliittisiksi, mitä voisi pitää jopa todellisuuspakoisena.
XXX
Lienee selvää, että EU kehittyy Brexitin vanavedessä kohti entistä tiiviimpää unionia. Tavoite on eräille valtioille ja toimijoille niin tärkeä, että sääntöjä voidaan tulkita hyvinkin luovasti, sen osoitti elvytysrahastokeskustelu. Raha ratkaisee ja siksi olisikin myös syytä nähdä EU:in luonne tulonsiirtounionina, sillä mitä tapahtuisikaan, jos tulonsiirrot kyseenalaistettaisiin? Suomalaisessa keskustelussa on jäänyt vähälle huomiolle se, että EU-jäsenyys ja atlantistiset liittokunnat eivät ole enää saman kolikon eri puolia. Ranska kehittää edelleen omaa dialogiaan (Putin ja Macron aloittivat prosessin Brégançonissa 19.8.2019) Venäjän kanssa. Tapaamisen alla Ranskan entinen ulkoministeri Hubert Védrine esitti Le Figaro-lehden haastattelussa 16.8.2019, että olisi aika palata ”realistisempaan” politiikkaan Venäjän kanssa. Saksa ei Yhdysvaltain painostuksesta huolimatta ole suostunut luopumaan NS II-putkihankkeesta. Bidenin valinta voikin tuoda uutta jännitettä Venäjän ja Yhdysvaltojen suhteisiin. Pariisi, Berliini, Lontoo ja Washington eivät siis välttämättä puhu samaa kieltä suhteessa Kiinaan ja Venäjään. Transatlanttiset suhteet tuskin palaavat aiempaan kehykseen, vaikka Yhdysvaltain presidentti vaihtuu. Saksan ulkoministeri Heiko Maas viittasi tähän 28.6.2020 antamassaan haastattelussa.
On siksi erikoista, että Suomessa tuntuu jostain syystä olevan vallalla usko, että mitä ikinä tapahtuukaan, Brysselistä, Pariisista ja Berliinistä löytyy jokaisessa tilanteessa oikeaa osviittaa. Loogisena jatkumona tähän kuuluu Suomen kannattama määräenemmistöpäätösten lisääminen EU:ssa. Mutta mikä takaa, että tulevat määräenemmistöpäätökset ovat aina etumme mukaisia?
XXX
EU-integraatiota halutaan siis edistää nopealla tahdilla, mitä erilaisimmissa asioissa. Integraation lisäämisen puoltajien tulisi − avoimuudenkin nimissä − kertoa ensinnäkin, milloin EU-integraatiota on heidän mielestään riittävästi ja toisekseen, millainen integraation lopputulema Suomelle on integraatiokierteen jatkuessa, sekä kolmanneksi, kenen joukoissa tuossa lopputilanteessa seisomme.
Kiitos blogista!
EU:ta syvennetään liittovaltioksi neuvoston asetuksella, josta jäsenmaiden parlamentit eivät päätä muuta kuin, miten EU:sta takaisin saatava elvytysraha kansallisesti käytetään.
Tässä ehdotus neuvoston asetukseksi osoitteessa
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/?uri=CELEX:52020PC0441R(01)
”EUROOPAN KOMISSIO
Bryssel 28.5.2020
COM(2020) 441 final
2020/0111(NLE)
Ehdotus
NEUVOSTON ASETUS
Euroopan unionin elpymisvälineen perustamisesta covid-19-pandemian jälkeisen elpymisen tukemiseksi”
Tosiasiassa Suomi ei ole valtiosääntöoikeudellisesti ollut päivääkään EU:n eikä myöskään ETA:n jäsen.
Kyseessä on valtiopetos, rikos, joka ei vanhene.
Presidentti Koiviston kuoltua vastuussa on Koiviston juoksupoika, silloinen pääministeri Esko Aho.
Tehtävä medialle
http://jormajaakkola.fi/Medialle
Ilmoita asiaton viesti
Perustuslakivaliokunta PeVL 16/2020 vp katsoi, että tuo ehdotus neuvoston asetukseksi on Suomen perustuslain vastainen.
Ilmoita asiaton viesti
Euroopan Unionia pitää kehittää liittovaltion suuntaan. Pieni esimerkki:
Kun suomalainen rekka lähtee viemään tavaroita vaikkapa Italiaan, kaikkien itsenäisten valtioiden rajoilla on lastin kiinnityksen tarkastukset koska jokaisella maalla on erilaiset määräykset.
Eikö olisi järkevää saada koko Eurooppaan yhtenäiset standardit? Vähentäisikö se maiden itsenäisyyttä? Tällaisia pieniä ja suuria asioita on lukemattomia.
Jos Euroopan kymmenet pikkuvaltiot kiihkoilevat ”itsenäisyydellään”, se johtaa keskinäiseen riitelyyn ja koko Euroopan taantumiseen. Kiinasta katsottuna Eurooppa on pieni niemi Aasian mantereen länsiosassa, jossa on kymmeniä kivikautisia pieniä valtiota joiden kanssa ei voi edes käydä kauppaa kun kaikilla on oma standardit.
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa Leo Mirala,
Saatan tietoonne, että esimerkiksi Turkilla ja Euroopan unionilla on tulliliitto, vaikka Turkki ei ole EU:n jäsen. Vapaakauppa ja tullittomuus eivät vaadi poliittista ja taloudellista unionia. Jos vaatisi, miten kaikki maailman muut valtiot pystyvät käymään kauppaa ilman vastuuta toistensa veloista ja liittovaltiorakenteita? Suomi on käynyt vuosikymmeniä vapaakauppaa (FinEfta aloitti), joten argumenttinne ovat aika heppoisella pohjalla.
Kuvauksenne mukaan olette evakko. Jos viittaatte sanalla evakko siirtokarjalaisiin, luulisi Teidän ymmärtävän, mitä on oman maan menetys.
On perin valitettavaa, että ”rekka Italiaan”-tasoisella argumentilla perustellaan Suomen itsenäisyyden vievää EU-liittovaltioprojektia.
Ilmoita asiaton viesti
Kun minä evakko kävelen uuden uljaan Unionimme pääkaupungissa Brysselissä, olen onnellinen että olen itsenäisen maan kansalainen. Samalla tunnen kuuluvani Eurooppaan.
Valitettavasti Suomessa on Putinin ystäviä, isänmaan pettureita, sellaisia kuin persut jotka haluavat EU:n turvallisesta kainalosta päästä muka ”itsenäisyyteen”. Jos eroamme EU:sta, silloin Putinin Euraasian Unioni perii meidät.
Ilmoita asiaton viesti
Arvoisa Leo Mirala,
käsityksenne itsenäisyydestä on perin erikoinen. En tiennyt, että se tarkoittaa ”uutta uljasta pääkaupunkia”, yhteisvelkaa, vastuuta siestamaiden töppäyksistä ja suvereniteetin murentumista. Olisi kiva kuulla, millainen yhteenkuuluvaisuus itämerensuomalaisella ugrilla Leo Miralalla on Italian, Kreikan, Portugalin tai Ranskan kanssa. Voin kertoa Teille, että mainitsemissani maissa ei tunneta minkäänlaista yhteenkuuluvaisuutta periferiseen eurostoliiton peränurkkaan nimeltä Suomi. Tai siis yhdellä poikkeuksella: Kun maksajia tarvitaan, latinot ja kreikkalaiset osaavat kyllä vaatia. Toki löytyy kaltaisianne, jotka haluavat maksaa.
Ilmoita asiaton viesti
EU-integraatio vie myös yleiseurooppalaisiin puolueryhmittymiin. Ovatko Unkarin Fidesz ja Puolan PiS jatkossa persujen sisarpuolueita, jotain neuvotteluja on kaiketi jo käyty?
Ilmoita asiaton viesti
Hei Mika,
Kommenttisi oli juuri sitä, mitä odotin, sillä se ei millään tasolla kommentoinut kirjoitustani. Johtunee ilmeisesti siitä, että et Mika kykene siihen (tai sitten vain muuten narskutat viiksiäsi täällä).
Ilmoita asiaton viesti
Edelleenkään et Mika käsittele kirjoitustani, vaan narskutat viiksiäsi.
Mutta asiaan. Vaikuttaa tuo Japanin ja UK:n tilanne todella kriisiytyneeltä, totta:
https://www.gov.uk/government/news/uk-and-japan-sign-free-trade-agreement. Brittejä tuskinpa kaduttaa Brexit, sillä siellä vaalit voitti viimeksi Brexitiä kannattanut puolue. Suomen viherkokoomusruotsalaisen konsensusmedian ilkamoiva Britannian ”romahdus” on jäänyt tulematta.
Sen sijaan eurostoliiton periferia nimeltä Suomi on pääsemässä maksamaan siestamaiden sotkuja useiden miljardien edestä, mitenkäs se menikään, maksa 6-8 ja saa ehkä 2? Britannia olisikin saanut aika ison laskun, jos olisi pyramidihuijaukseen nimeltä elvytysrahasto osallistunut: https://www.express.co.uk/news/politics/1313294/Brexit-news-UK-EU-Parliament-budget-recovery-fund-Gunnar-Beck-Germany-latest-update
Uskon Mika, että sinä varmasti haluat paljon maahanmuuttoa Afrikan sarvesta ja Lähi-idästä, eikös heidän arvonsa sovikin hyvin yhteen naisten oikeuksien, eläinten oikeuksien ja seksuaalisten vähemmistöjen kunnioituksen kanssa? =))
Ilmoita asiaton viesti
EU-integraatio vie tietenkin EU-liittovaltioon!
Ilmoita asiaton viesti