Sosialismipeikko ja what’s after next

Amerikkalaisilla on kuulemma tapa sanoa suunnilleen näin: ”What’s next is interesting. But what’s after next is even more interesting”. Sama kysymys kannattaa kysyä kuntavaaleja ja niiden häviäjiä tai voittajia pohtiessa. Vantaassa ehtii virrata paljon vettä ennen huhtikuuta, mutta gallupit antavat toki osviittaa. Ei sinänsä ole yllätys, että keskustan kannatus laahaa, sillä se on hylännyt kaiken mitä edustaa, on ryhtynyt vallanhimossaan vihervasemmistolaisen hallituksen tukimieheksi ja yrittää väittää, että Suomi ”saa” jotain elvytysrahastosta, vaikka kyseessä on ilmiselvä tappio ja sitoutuminen vuosikymmeniksi kummallisiin yhteisvelkajärjestelyihin. Keskustan johdossa oleville euroglobalisteille ja EU-liittovaltiota kannattaville tämä on toki mannaa, mutta kenttä taitaa ymmärtää, että kyse on tikariniskusta Suomi-neidon sydämeen.

* * *

Ennen what’s after nextin pohtimista kannattaa muistaa, että Suomessa on kaksipuoluejärjestelmä. On perussuomalaiset ja sitten muut. Ryhmä muut löytää aina kompromissin, ja todellakin, kaikesta. Euroa ja Italian pankkiireita puolustava punalipun alla marssiva kokoomusryhmä ”vasemmistoliitto” sopii oikein hyvin kaikille. RKP:lle käy kaikki, kunhan kielieliitin etuihin ei kosketa ja demareilla on ikuinen aseveliakseli kokoomuksen kanssa. Keskustan pyhä kolminaisuus on markkinavoimat, EU-liittovaltio ja uusliberalismi. Ristiriitoja ei siis oikeasti ole.

Jos keskusta todella häviää kuntavaalit, se on itse asiassa suvaitsevaistolle ja EU-mieliselle eliitille erittäin hyvä uutinen. Mikäli keskusta lähtee hallituksesta, tilalle tulee kokoomus, joka on valmis allekirjoittamaan demarien kanssa minkä tahansa uuden EU-tukipaketin. Kannatuksen laskusta ei ole pelkoa. Ounastelin kepun mahdollista siirtymistä valeoppositioksi jo viime vuonna kirjoituksessani. Keskusta voi oppositiossa nuolla haavojaan ja yrittää viedä samalla kannatusta perussuomalaisilta. Tämä koreografia sopisi konsensuspuolueille varmaan mainiosti. Muistakaamme siis, että kepun mahdollinen häviö ei ole niin yksinkertainen asia kuin näyttää.

* * *

Myönnän, että en tuntenut sosialismin määritelmää tarkasti, joten päätin käyttää apunani Wikipediaa. Siellä sanotaan mm. näin:

Sosialismi on aatesuunta, joka pyrkii luomaan tuotantovälineiden yhteisomistukseen perustuvan yhteiskuntajärjestyksen, tai nimitys tällaiselle järjestelmälle. Sosialismi syntyi Euroopassa teollisen vallankumouksen aikana 1800-luvulla vastareaktiona tehdastyötä tekevien ihmisten huonoon asemaan.

Sosialismin monimuotoisuuden vuoksi sille on vaikea antaa laajempaa yksiselitteistä määritelmää, josta edes kaikki sosialistiksi itseään kutsuvat henkilöt olisivat yhtä mieltä.

Historiallisesti huomattavin sosialistinen oppirakennelma on Karl Marxin esittämä. Siinä edellytetään sosialismin toteuttamiseksi tuotantovälineiden siirtämistä yhteisomistukseen sekä valtion tai yhteisön vahvaa valvontaa taloudessa.

Koska sosialismi muistuttaa meitä Neuvostoliitosta, kolhooseista, Erich Honeckerista, Stasista ja YYA:sta, on sosialismi mitä mainioin voodoo-nukke. Asian ikävä puoli on, että oman arvioni mukaan vastakkainasettelu sosialismi vastaan vapaa markkinatalous on täysin keksitty juttu Suomen nykytilanteeseen. Siitä on kuitenkin helppo puhua, jotta ei tarvitsisi puhua todellisesta ristiriidasta, joka on globalismi vastaan suverenismi. Suomen osalta kysymys on tarkemmin sanottuna: Itsenäinen Suomi vai EU-liittovaltio?

Otetaanpa pari esimerkkiä:

VR

Keskustalainen liikenneministeri Anne Berner halusi pilkkoa VR:n, laittaa sen kaluston erilliseen yhtiöön ja sen jälkeen päästää ulkomaiset firmat kilpailemaan liikennöintipaketeista, sillä eihän Suomessa rautatiekilpailu ole oikeasti mahdollista, kuten vaikka Saksassa. Kalusto olisi valmiina ja investointikulut olisivat nolla euroa ulkomaiselle logistiikkafirmalle.

Myöhempi liikenneministeri Sanna Marin ilmoitti, ettei VR:ää pilkota. Vaan mitä kävi? Kalustoa ei tosiaan viety omaan yhtiöön, mutta VR:n huoltotoiminnot ovat erillisessä yhtiössä (VR Fleet Care) ja ”Junaliikennöinti” on selkeästi erotettu omaksi toiminnakseen. Huoltotoiminnot onkin helppo myydä (kuten Berner suunnitteli) pois ja ”Junaliikennöinti”-toiminto on helppo yhtiöittää omaksi yhtiökseen, kuten muutkin toiminnot. Sanna Marinin (ja Rinteen) hallitus siis pani toimeen Bernerin suunnittelman, mutta peitetysti. Tässäpä muuten mielenkiintoinen blogi asiasta. Bernerin hulluista suunnitelmista voi lukea myös tästä.

 

Painajainen ei siis suinkaan ole ohi. ”Sosialisti” Timo Harakka nimittäin kertoi, että sama meno jatkuu. Joka nyt älähtää, että ”kilpailu laskee hintoja”, ymmärtäköön seuraavan asian: Ei Suomen harvalla rataverkolla voi syntyä mitään kilpailua. Kysymys on siitä, että joku ulkomainen firma saa hoitaakseen valtion tilaamaa varman tuoton velvoiteliikennettä, eikä siitä, että itäsuomalaisen kunnan rautatieasemalla on viiden eri yhtiön junia, joista mummo voi valita, mihin nousee hinnan mukaan.

 

ALTIA

Altia eli entinen Alko Oy:n tuotantotoiminta siirtyi ”sosialistisen” hallituksen ohjauksessa melko mukavasti ulkomaille. Asia hyväksyttiin ylimääräisessä yhtiökokouksessa 12.11.2020. Altia oli jo pörssilistattu yritys ennen fuusiota, mutta näin Marinin ”sosialistihallitus” varmistaa sen, että loppujenkin osakkeiden myynnille on helpot perusteet. Sosialismista ei tietoakaan, kuten ei vasemmistoliitolla ja vihreillä vahvistetussa EU-fanaattissessa 13.4.1995 aloittaneessa Paavo Lipposen hallituksessakaan.

Sosialismista on kuitenkin kiva puhua, koska se on helppoa. Silloin ei tarvitse puhua siitä, että kotoperäiset ”vasemmistolaiset” eduskunnassa ovat ulkomaisten pankkien, suursijoittajien ja keinottelijoiden suurimpia ystäviä tai vaikkapa siitä, että todellinen keskustelu ei ole sosialismi vs. kapitalismi, vaan se, a) onko Suomi itsenäinen kansallisvaltio ja b) omistaako valtio mitään.

Pääomapiirit ja raharuhtinaat tykkäävät EU-liittovaltiota kannattavista valevasemmistolaisista, mikäs olisikaan parempi heille, kuin EU-komissaari Sanna Marin?

OlliKotro
Perussuomalaiset Helsinki

Laura Huhtasaaren avustaja Euroopan parlamentissa. Kirjoittajan mielipiteet ovat kirjoittajan omia eivätkä edusta minkään muun tahon kantaa

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu