Miksi e-urheilu on niin suosittua?

E-urheilussa on kysymys tietokonepelien ammattimaisesta pelaamista, useimmiten moninpelinä, jossa joukkueet kisaavat keskenään. Kyseessä on laji, jonka ympärillä on satoja ammattilaistiimejä, ja lajilla on kymmenien miljoonien ihmisten aktiivinen fanijoukko ympäri maailmaa.

E-urheilu turnauksia pidetään lajikohtaisesti ympäri maailmaa, ja ne keräävät kymmenien tuhansien fanien yleisön. Parhaimmat e-urheilu ammattilaiset tienaavat satoja tuhansia euroja vuodessa. 

E-urheilussa liikkuvat suuret rahat

Tänä päivänä e-urheilu on osa ammattiurheilua, jossa liikkuvat isot rahat.. E-urheilu on myös erittäin suosittu vedonlyöntikohde, siinä missä jalkapallo, snooker ja jääkiekkokin. Yhteensä e-urheilu on tänä päivänä yli 2 miljardin dollarin liiketoiminta, joka elättää kokopäiväisesti tuhansia ihmisiä. 

Liiketoiminta e-urheilussa koostuu aivan samoista elementeistä kuin missä tahansa muussakin urheilulajissa. Tuloja syntyy sponsorisopimuksista, mainostuloista, urheilijoiden palkkioista, vedonlyönnistä ja jopa valtion tuista.

Näiden lisäksi pelien sisäiset tuotteet ja fyysiset mainostavarat tuovat rahaa alan ympärillä toimivien ihmisten kassoihin. E-urheilua seurataan tv-lähetyksissä, mutta myös tulemalla paikan päälle turnauksiin. Näitä turnauksia ja seuroja järjestetään ympäri maailmaa hyvin paljon samoilla areenoilla, joissa järjestetään muitakin suuria urheilutapahtumia.

E-urheilusta on tullut huippusuosittua 2000-luvulla

Vaikkakin e-urheilun suosio on kasvanut räjähdysmäisesti vasta 2000-luvulla, niin sen juuret juontavat juurensa aina 1980-luvulle asti. Vuonna 1980 Atari vahvisti e-urheilun viralliseksi kilpailulajiksi. 

Tuohon aikaan tietysti tietokoneilla käytävät kisat olivat opiskelija- ja kaveriporukoiden välisiä mittelöitä. Itse muistan hyvin ysärin lanit. Laneja” järjestettiin harrastajien keskuudessa kaikkialla, missä saatiin käyttöön tarpeeksi suuri tila, jonne voitiin kuljettaa tietokoneita ja muodostaa lähiverkko pelaamista varten.

Lanit olivatkin e-urheilun ensimmäinen kilpailumuoto. Varsinainen e-urheilu kuitenkin syntyi 2000-luvulla. Taustalla oli online-pelaamisen suosio ja erityisesti Xbox Liven myötä helpottunut verkkopelaaminen. 

Xbox olikin merkittävä alusta ensimmäisille ammattimaisesti toteutetuille e-urheilu tapahtumille. Xboxin kruununjalokivipeli Halo näyttäytyi tuolloin helppona ja loistavana alustalle e-urheilu turnauksille. 

Ensimmäinen televisiossa näytetty e-urheilu turnaus kisattiin Halo 2 pelillä vuonna 2004 Major League Gaming turnauksessa. Tämän jälkeen Halo 2 jättäytyi taustalla muiden e-urheiluun paremmin soveltuvien pelien suosion lisääntymisen myötä.  

Suosituimmat e-urheilupelit

E-urheilua voidaan pelata millä tahansa tietokone– tai konsolipelillä, jossa on selvä voittaja ja häviäjä, ja jota voidaan pelata moninpelinä. E-urheilumarkkinoita hallitsevat kuitenkin vahvasti tietyt pelit. Tämän hetken suosituimmat e-urheilupelit olen listannut alle. 

  •   League of Legends
  •   Call of Duty
  •   Defence of the Ancients 2 (DOTA 2)
  •   Counter-Strike: Global Offensive
  •   OverWatch  
  •   Heroes Of The Storm
  •   Starcraft 

Miltä e-urheilun tulevaisuus näyttää?

Tällä hetkellä näyttää vahvasti siltä, että e-urheilun suosio lisääntyy vuosi vuodelta. Suosiossa ollaan kuitenkin vielä hyvin kaukana perinteisistä urheilulajeista. Suosio on myös maakohtaista. 

Suomessa e-urheilu ei ole vieläkään massojen urheilulaji, vaan jalkapallo, jääkiekko, koripallo ja muut perinteiset urheilulajit menevät suosiossa ohi. Kuitenkin entistä enemmän myös Suomessa e-urheiluun ollaan alettu kiinnittää huomiota, myös urheiluorganisaatioiden taholta. Tämä kehitys myötäilee kehitystä muualla Euroopassa.

Vahvin e-urheilun noste tulee kuitenkin Aasiasta. Erityisesti Etelä-Korea on e-urheilun luvattu maa. Myös monissa muissa Aasian maissa, kuten Japanissa e-urheilu on suosittua. Mistä sitten johtuu, että laji on suositumpi Aasiassa kuin Euroopassa? Varmasti yksi syy on se, että ylipäätään digitaalinen viihde on suositumpaa monissa Aasian teollisuusmaissa. Lisäksi perinteiset joukkuelajit, kuten jalkapallo eivät ole ikinä oikein nousseet ykköslajeiksi Aasiassa.

Voimme olettaa, että e-urheilun suosio tulee lisääntymään joka puolelle maailmaa. Tilastot osoittavat, että e-urheilu kerää jatkuvasti lisää harrastajia, yhteistyökumppaneita ja faneja.. Tämä on helposti havaittavissa esimerkiksi siinä, että lähes kaikki tunnetuimmat vedonlyöntitoimistot tarjoavat runsaasti viikoittaisia kohteita e-urheilu turnauksiin.

+2

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu