Autottomuus avartaa maailmankuvaa
Muutettuani vuosien tauon jälkeen taas Helsinkiin, olen samalla tehnyt merkittävän muutoksen jokapäiväisessä liikkumisessa. Oman auton käyttö on vähentynyt ja tilalle on tullut kävely, pyöräily ja julkiset kulkuneuvot. Kaikki nämä muodot antavat valtavan paljon sisältörikkaamman kuvan ympäristöstä kuin mitä on tarkkailla auton tuulilasista ja peileistä ympärillä olevaa liikennevirtaa, kaistamerkkejä ja liikennevaloja. Nyt käyttämäni liikkumisen tavat ovat erinomaisesti tuettuja Helsingissä. Tavan valinnassa tarvitaan tietenkin enemmän omaa aktiivisuutta kuin istahtamisessa auton rattiin.
Kävely ja pyöräily sopivat hyvin kuntoiluun ja kaupunkiympäristön havainnointiin. Itse asiassa näissä liikkumismuodoissa ympäristön havainnointi on välttämätöntäkin. Julkiset kulkuneuvot taas antavat monipuolisen kuvan niissä liikkuvista ihmisistä, siis autottomista, ideologisista syistä tai välttämättömyydestä julkisia käyttävistä sekä turisteista. Ulkonaisesti matkustajissa erottuu kaksi perusryhmää, toisena reppuselkäiset eri ikäiset vakavanoloiset, kännykkää kiinteästi seuraavat matkustajat ja toisena ryhmänä äidit, joskus isätkin rattaissa istuvan lapsen kanssa. Kolmas pieni ryhmä on ympäristön havainnoijat. Itse sijoitun havainnoijien ja kiinteästi kännykkää selaavien välimaastoon. Kulkuneuvon sisällä huomio väistämättä kohdistuu lapsi-vanhempi-parien käyttäytymiseen. Tässä näkyy selvästi kaksi ääripäätä. Jotkut vanhemmat keskittyvät tiiviisti omaan kännykkäänsä ja toisinaan myös vasta parivuotias lapsikin omaansa, kun taas jotkut vanhemmat huomioivat lasta ja keskustelevat lapsen kanssa intensiivisesti, kännykkä ei ole esillä. Maahanmuuttajat tulevat ikään kuin lähemmäksi ja heistä näkyy monipuolisempi kuva kuin heidän toimiessaan palvelutehtävissä, joissa heitä on jo niin paljon, että palvelut romahtaisivat. jos heidät ”lähetettäisiin kotimaihinsa”. Samalla joutuu ajattelemaan, että henkilön, jolle tulee edes mieleen ryhtyä ampumaan vieraan näköisiä ihmisiä, täytyy olla vakavasti traumatisoitunut.
Joka tapauksessa oman auton käytöstä luopuminen antaa uutta sisältöä elämään. Ympäristön havainnointimahdollisuudet moninkertaistuvat, kulkuneuvoissa myös virtuaalisesti. Saattaisi olla kuitenkin hyvä irtautua edes osittain tuosta virtuaalimaailmasta ja suunnata huomio ihmisiin, ainakin lapsiin tai vaikkapa katsella näkymiä ikkunasta. Metrossa liikkujille virtuaalimaailma antaa tietysti enemmän kuin ikkunasta tuijottelu, kirjojahan ei enää näe. Kirjoista tulee mieleen monet matkat Moskovan ja Pietarin metroissa, joissa ”kaikilla” oli vielä 20 vuotta sitten kirja kädessään mutta yhtäkkiä noin 15 vuotta sitten kännykkä korvasi kirjan. Havainnot ovat siis siltä ajalta, kun minäkin kulttuurimatkalaisena siellä valtiojohdon ja bisnesväen ohella matkustelin.
Helsinki avittaa siirtymää auton käytöstä muihin liikkumismuotoihin monin tavoin. Keskeisimmät keinot ovat rajoittaa parkkipaikkojen määrää sekä vähentää katupinta-alaa.
Ilmoita asiaton viesti
Niin kuin todettua, mitä lujempaa kulkee sitä kapeammaksi käy näkökyky,
peltipurkissa kaasuttelu ei aiheuta mitään muuta kuin raivopäisyyttä.
Elämä kulkee ohi ja vikkelään, kun on vain kiire paikasta toiseen ratin takana, maailma on suunniteltu autojen ehdoilla, mutta sen hintana on ympäristö ja ihmisten hyvinvointi.
Voisiko kömpelömpää keksintöä ollakaan kuin auto, kun ennen aikaan oli hevonen, jolla pystyi loikkimaan päällystämättömillä teillä. Tottahan tiestöistä on ollut hyötyäkin, mutta itseäni vaivaa loputtomasti, että riittääkö mikään nopeus?
Onneksi kaupunkisuunnittelua on mietitty Helsingissä uusiksi kun on hyvä paikallisliikenne, että niin kauan kuin huomataan logistiikan kohtalonyhteys yrityksille, mutta rajoitetaan henkilöautojen liikkuvuutta, niin uskoisi ihmisten terveyden olevan turvatumpi eikä tarvitsisi pelätä Mannerheimintien kaistapäitä.
Ilmoita asiaton viesti
Pyöräily sopii parhaiten joutilaille, joille ei aika merkitse mitään ja elämä pyörii vakioreittejä vuodesta toiseen.
Autoilu on osa aktiivisessa iässä olevan elämää, joka vapauttaa nopeaan liikkumiseen, tarjoaa säänsuojan ja tavan kuljettaa tavaroita.
Autoilu vapauttaa ihmisen julkisen liikenteen reiteistä ja aikatauluista sekä massojen kuljetuksen ikävistä puolista.
https://www.iltalehti.fi/palat/859d8a6d-5653-401a-876d-7439acea4a69
Ilmoita asiaton viesti
Päin vastoin, pyöräily sopii erityisesti ihmisille, jotka arvostavat aikaa ja ymmärtävät sen merkitystä itsensä ja ympäristönsä hyvinvoinnin kannalta. Niin kuin muutamakin meteorologi on todennut, hekin pyöräilevät ei ainoastaan ympäristökysymysten vuoksi, vaan myös yhdistääkseen työmatkan ja liikunnan.
Ilmoita asiaton viesti
Pyöräily sopii parhaiten joutilaille, joille ei aika merkitse mitään ja elämä pyörii vakioreittejä vuodesta toiseen.
Autoilu on osa aktiivisessa iässä olevan elämää, joka vapauttaa nopeaan liikkumiseen ja on monien töiden edellytys? tarjoaa säänsuojan ja tavan kuljettaa tavaroita.
Autoilu vapauttaa ihmisen julkisen liikenteen reiteistä ja aikatauluista sekä massojen kuljetuksen ikävistä puolista.
Tässä on Niemiselle monikulttuurista nautittavaa Hesan metrosta;
https://www.iltalehti.fi/palat/859d8a6d-5653-401a-876d-7439acea4a69
Ilmoita asiaton viesti
Luonnollisen kommunikoinnin ja havainnoinnin tärkeyttä yritin tähdentää… Ehkä tuo ”autottomuus,” vei sivuraiteelle? Onhan se autokin tärkeä vehje, tiedän sen paljon ajaneena.
Ilmoita asiaton viesti
No harmi, jos vein juttuasi väärille raiteille. Minulla ei ole mitään halua puuttua kenenkään pyöräilyyn vaan pakkopyöräilyyn, jota meille Hesassa tungetaan.
Ilmoita asiaton viesti
Noo… ei sillä väliä, ei näitä kukaan lue… tai no, oli tuolla tilastossa viimeksi luku 3600….olisko otsikon klikkaajia…
Ilmoita asiaton viesti