Helsingin linjaus: ei halpabensaa

Ylen
kotimaan uutisissa käsiteltiin tänään outoa ilmiötä suomalaisessa
liike-elämässä. Polttoainekaupassa tukkurit pyörittävät yrittäjien rinnalla
omaa ketjutoimintaansa ja myyvät omille vähittäismyymälöilleen polttoainetta
halvemmalla kuin yksityisille ja itsenäisille polttoainekauppiaille.
Erityisen mielenkiintoinen juttu Ylen uutisessa oli sivulauseessa
esiin tullut maininta Helsingin kaupungin linjauksesta. Helsingin kaupunki on
linjannut, ettei se päästä kaupungin alueelle yksityisiä yrittäjiä lainkaan.
Mistä ihmeestä
tällainen linjaus on tullut?! Linjaus on päivänselvästi haitallinen
kilpailulle, omiaan pitämään polttoaineen hinnan korkealla ja näin haitallinen
kaupunkilaisille. Kaupunginvaltuuston olisi erittäin aiheellista puuttua asiaan
ja selvittää kuka linjauksen on tehnyt ja millä perusteilla.
* * *
Helsingissä kaupunkisuunnittelulautakunnasta on tullut
pyyntö muun muassa omalle Vuosaaren paikallisyhdistyksellemme lähteä luomaan
visiota oman kaupunginosamme kehittämisestä. Päätimme yhdistyksen hallituksessa
alkaa pystyttää visiota valmistelevaa työryhmää viimeisimmässä kokouksessamme
ja tulemme kutsumaan siihen asiantuntijakuultaviksi niin liike-elämän kuin
kansalaisjärjestöjen edustajia.
Itse tulen yhdistyksen puheenjohtajana nostamaan erityisen
tärkeänä kysymyksenä esiin tämän polttoainekauppaa rajoittavan linjauksen.
Vuosaareen sopisi hyvin yksityisen polttoaineyrittäjän pyörittämä bensa-asema.
Helsingin linjaus on yksiselitteisesti lainvastainen.
Virkamiehet siis rikkovat lakia.
Itseasiassa aika montakin lainpykälää.
Mutta Suomessa syyttäjätkin saavat rikkoa jatkuvasti yhdenvertaisuuslakia, niin ei mitään uutta.
Ilmoita asiaton viesti
Tämähän on ihan hullua! Helsingissä on aina vuodet ollut vallalla kaksi puoluetta, jotka kannattavat kaikenlaista pienyritystoimintaa (vihr ja kok). Ja tämä entinen yrittäjävetoinen ala, johon liittyy myös pieni kauppa ja sosiaalinen konteksti (bensa-aseman baari), kielletään kaupungin alueelta! Seuraavaksi kai voitaisiin kieltää nakkikiskat; Mäkkäri, Hese ja ABC voisivat hoitaa yöruokinnan kolmistaan. Varmaan paljon muutakin kiellettävää Stadista löytyy, sellaista, jossa on pienyrittäjiä. Ainakin yksityiset kahvilat ovat jo jatkuvan kiusanteon kohteena…
Ilmoita asiaton viesti
Miksei ABC voisi ottaa koko pottia, kun aika monella kunnallispolitiikolla on se S-etukorttikin taskussaan?
Ilmoita asiaton viesti
Eikö HOK:ki tätä yritä jo ravintola elämässä, sillä eipä juuri ole muita kuin niiden ravintoloita keskustassa:
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko aika tutkia päättäjien hok-elanto yms. kytkennät?
Ilmoita asiaton viesti
”Maan tapa”, ”H.V.”, ”on sovittu”,”kabinettipolitiikka”…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Mistä puhut? Ei Suomessa ole korruptiota. Johan sen ovat kansainväliset tutkimuksetkin kertoneet.
Ilmoita asiaton viesti
Juu ei ole – meillä on maan tapa.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on HOK-ELANTO, S-ryhmä, Kesko, Valio, HK, Atria jne.
Ilmoita asiaton viesti
Tutkija: Hyvä veli -verkostot tyypillisin korruption muoto Suomessa
http://yle.fi/uutiset/tutkija_hyva_veli_-verkostot…
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti
Ja mistä tämä yksityinen Vuosaaren yrittäjä saisi polttoaineensa reiluun hintaan?
Ilmoita asiaton viesti
Onhan meillä täällä Malmin SEO ja Hertsikan Pisara, miten ne on tänne päässeet?
Eikä huoltoaseman riippumattomuus mitään edullisia hintoja takaa eikä muutama hassu yksityinen asema kilpailuasetelmaa kovin radikaalisti muuttaisi.
Nytkin Nesteen ja ABC:n lisäksi ST1 ja sen omistama Shell sekä Teboil ovat kilpailemassa markkinoilla, eli miten joku yksityinen asema voisi kannattaa jos se myisi bensaa halvemmalla kuin muut?
Ilmoita asiaton viesti
Joo, ei se mahdollinen yksityisyrittäjä saa sitä bensaa mistään halvemmalla, sillä tukkukauppaa hoitaa pääsääntöisesti Neste/Fortum. Itse voisi tuoda maahan, ehkä, mutta todennäköisesti siihen ei saa lupia, sillä Neste/Fortum. Tai ainakaan siihen ei ole mahdollisuutta rahallisesti, se laivalastillinen polttoainetta kun maksaa aivan p****leesti. Lisäksi jakeluaseman perustamiskustannukset ovat tähtitieteellliset ja tuskin saat lupia Hgin alueelle, koska Neste/Fortum ja viheriöitsevät tahot kaupungin lupia myöntävissä elimissä.
Ilmoita asiaton viesti
Eikös St1:n vetäjä ole aiemmin ollut jonkinasteinen ostaja Nesteellä?
Ilmoita asiaton viesti
Suomen Kuvalehden artikkelissa viimevuoden puolella oli mielenkiintoinen artikkeli St1:n perustajasta ja omistajasta Mika Anttosesta. Artikkelin mukaan hän työskenteli öljykauppiaana Nesteellä.
Ilmoita asiaton viesti
Vielä enemmän hämmentää toi kilpailuviraston näkemys että on OK myydä tukkuhintaa edullisemmin bensaa ulos kuin kilpailijalle. Sen sijaan Valion maitokaupasta tuli hirveä haloo..
Ilmoita asiaton viesti