Ministeri Kyllönen vs. Merimies-Unioni

Omistajaohjauksesta vastaavan ministerin eropyykin Hautalagate
jatkuu ja keskustelu on levinnyt selvittämään laajemminkin Hautalan-Kyllösen
politiikkaa. Voimakaksikon vielä virassaan oleva liikenneministeri Merja
Kyllönen (vas.) on vaatinut erityistilintarkastusta Arctia Shippingin
toiminnasta.

Kun kuulin tästä ensimmäistä kertaa, olin todella
ällistynyt. Aivan kuten Helsingin
Sanomat tietää kertoa
, erityistilintarkastus on toimi, joka tehdään lähinnä
silloin kun on aihetta epäillä yhtiön toimineen lainvastaisesti.

Jokainen yritystoiminnan hallinnossa mukana ollut tietää
myös, että erityistilintarkastuksen vaatimuksia käytetään lähinnä silloin, kun
omistaja haluaa aiheuttaa kohteena olevan yhtiön hallinnolle harmia sekä niin
sanotusti osoittaa kaapin paikan.

Kaapin paikka tässä tapauksessa näyttää olevan Suomen arktisten
merialueiden hyödyntämiseen osallistumisen estäminen hinnalla millä hyvänsä.
Tässä Kyllösen-Hautalan -linja on toiminut varsin tehokkaasti hankkiessaan 125
miljoonalla eurolla aluksen, joka ei kykene toimimaan monitoimimurtajana.
Vasemmistoliiton Kyllönen perustelee hankintaa myös sillä, että näin
jäänmurtoon saataisiin kilpailua.

Vasemmistolainen ministeri haluaa väen vängällä kilpailua perusväylien
ylläpitotoimintaan? Kyllä nyt ovat maailmankirjat sekaisin.

Näin ajattelee myös vasemmistolainen
ammattiliitto Merimies-Unioni
. Ammattiliiton mukaan jäänmurto on
infrastruktuurin jatke, eikä siihen sovi kilpailutus.

Kotisivunsa mukaan Merimies-Unioni antaa täystyrmäyksen
suunnitelmille kilpailuttaa kotimainen jäänmurto. Puheenjohtaja Simo Zitting ärähtää, että
jäänmurtajien miehitystä ei yksinkertaisesti pysty enää pienentämään nykyisestä
tai laivat eivät enää liiku. Jäänmurtajien henkilökuntaa on nipistetty alle
puoleen 1970-luvun väkimäärästä.

Merimies-Unioni kertoo myös oman ennusteensa, jonka mukaan
arktisilta alueilta olisi Suomelle saatavissa seuraavan 30 vuoden aikana tuhansia
työpaikkoja
. Tällekö pitäisi vakavissaan kääntää selkänsä ja katsoa kuinka
kilpailevat maat ajavat Suomesta ohi.

Miten ihmeessä vasemmistoliittolainen ministeri voi toimia
näin avoimesti merenkulkualan työmiesten ja merimiesten ammattiliiton etuja
vastaan?

 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu