Verokiila tappaa taksit

Arvostamani Kokoomuksen naisvaikuttaja Heidi Ekholm-Talas on kirjoittanut omassa blogissaan kommentin, jossa puolustellaan taksien luvanvaraisuutta. Heidin näkemys on varsin poikkeuksellinen kokoomuspiireissä, joissa yleensä kannatetaan vapaata kilpailua ja markkinataloutta. Selittävänä tekijänä toki on se, että Heidillä on lähipiirissään taksiyrittäjiä ja hän näkee omin silmin alan todellisuuden.

Taksiyrittäjänä toimiminen ei ole Suomessa helppoa.

Alalle pääsy on vaikeaa kun viranomaiset pihtaavat taksilupia ja kaupunkien rajat äärimmäisen tiukkoja. Tämä korostuu erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa Helsingin, Espoon ja Vantaan taksikuskit kertovat jatkuvasti miten typerää on, kun he eivät voi ottaa vastaan keikkoja vapaasti.

Mutta ei yrittäjilläkään ole helppoa. Vaikka yhteiskunta tulee vastaan antamalla alle uuden auton erittäin merkittävillä alennuksilla (E-sarjan taksimersu alkaen-hintaan 39 000 €) on alan kannattavuus silti jatkuvasti ongelmissa. Eräänkin asiantuntija-arvion mukaan palkkakulut vievät liikevaihdosta noin 65%. Yrittäjä joutuu painamaan 10-12 -tuntisia päiviä päästäkseen kohtuullisille ansiotuloille.

Suuri yleisö puolestaan näkee taksialan ongelmana ennen kaikkea joustamattomuuden. Kokeilkaapa saada kumijalkaa alle perjantain tai lauantain bailuillan jälkeen. Siinä missä Tokion tai Lontoon kaltaisissa oikeissa suurkaupungeissa auton saa käyttöönsä suuremmitta ongelmitta, joutuu Helsingissä seisoskelemaan tolpalla tuntikaupalla. Kesällä tämä vielä menee, mutta pikkujoulusesongin ollessa päällä en ole enää pitkään aikaan viitsinyt lähteä viihteelle. Laskuhumalassa paukkupakkasessa seisoskelu ei innosta.

Tuskin olen ainoa. Ja tästä on jo kansantaloudellisesti negatiivisia seurauksia.

* * *

Mitä alalle sitten pitäisi tehdä? Ainakaan nykyistä linjaa ei ole fiksua jatkaa.

Ei ole mitään järkeä kurjistaa toimialaa yltiösuurella verokiilalla ja tukea heikosti toimivia rakenteita kireillä lupakiintiöillä ja säännöstelyllä.

Me tarvitsemme lisää tarjontaa ja lisää kysyntää; taksialan kulurakennetta on pystyttävä laskemaan. Yksiköiden on annettava kasvaa suuremmiksi ja tehokkaammiksi.

Meidän pitäisi myöntää Helsinkiin runsaasti nykyistä enemmän taksilupia ja sallia yritysjärjestelyt joustavasti. Samaan aikaan taksiyrittäjien verokiilaa on alennettava merkittävästi. Sallisin itse esimerkiksi koeluontoisesti 3-4 yrittäjän taksifirmalle 4-6 verovaroin tuettua palkka-ajajaa (renkiä) joista maksetaan vain puolet työnantajan sivukuluista. Ja mikäli ajosijaisiksi palkataan nuoria, näistä työnantajamaksujen alennusta voitaisiin antaa vielä reilummin. On kaikille eduksi jos nuoret tekevät keikkaa satunnaisestikin sen sijaan, että kyllästyvät toimettomina peruspäivärahalla.

Yhteiskunta voisi tukea alaa myös antamalla verohelpotuksia hybridi- tai sähköautojen käytöstä ja hyväksyä taksimatkat kotitalousvähennyksen piiriin. 

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu