Verokiila tappaa taksit
Arvostamani Kokoomuksen naisvaikuttaja Heidi Ekholm-Talas on kirjoittanut omassa blogissaan kommentin, jossa puolustellaan taksien luvanvaraisuutta. Heidin näkemys on varsin poikkeuksellinen kokoomuspiireissä, joissa yleensä kannatetaan vapaata kilpailua ja markkinataloutta. Selittävänä tekijänä toki on se, että Heidillä on lähipiirissään taksiyrittäjiä ja hän näkee omin silmin alan todellisuuden.
Taksiyrittäjänä toimiminen ei ole Suomessa helppoa.
Alalle pääsy on vaikeaa kun viranomaiset pihtaavat taksilupia ja kaupunkien rajat äärimmäisen tiukkoja. Tämä korostuu erityisesti pääkaupunkiseudulla, jossa Helsingin, Espoon ja Vantaan taksikuskit kertovat jatkuvasti miten typerää on, kun he eivät voi ottaa vastaan keikkoja vapaasti.
Mutta ei yrittäjilläkään ole helppoa. Vaikka yhteiskunta tulee vastaan antamalla alle uuden auton erittäin merkittävillä alennuksilla (E-sarjan taksimersu alkaen-hintaan 39 000 €) on alan kannattavuus silti jatkuvasti ongelmissa. Eräänkin asiantuntija-arvion mukaan palkkakulut vievät liikevaihdosta noin 65%. Yrittäjä joutuu painamaan 10-12 -tuntisia päiviä päästäkseen kohtuullisille ansiotuloille.
Suuri yleisö puolestaan näkee taksialan ongelmana ennen kaikkea joustamattomuuden. Kokeilkaapa saada kumijalkaa alle perjantain tai lauantain bailuillan jälkeen. Siinä missä Tokion tai Lontoon kaltaisissa oikeissa suurkaupungeissa auton saa käyttöönsä suuremmitta ongelmitta, joutuu Helsingissä seisoskelemaan tolpalla tuntikaupalla. Kesällä tämä vielä menee, mutta pikkujoulusesongin ollessa päällä en ole enää pitkään aikaan viitsinyt lähteä viihteelle. Laskuhumalassa paukkupakkasessa seisoskelu ei innosta.
Tuskin olen ainoa. Ja tästä on jo kansantaloudellisesti negatiivisia seurauksia.
* * *
Mitä alalle sitten pitäisi tehdä? Ainakaan nykyistä linjaa ei ole fiksua jatkaa.
Ei ole mitään järkeä kurjistaa toimialaa yltiösuurella verokiilalla ja tukea heikosti toimivia rakenteita kireillä lupakiintiöillä ja säännöstelyllä.
Me tarvitsemme lisää tarjontaa ja lisää kysyntää; taksialan kulurakennetta on pystyttävä laskemaan. Yksiköiden on annettava kasvaa suuremmiksi ja tehokkaammiksi.
Meidän pitäisi myöntää Helsinkiin runsaasti nykyistä enemmän taksilupia ja sallia yritysjärjestelyt joustavasti. Samaan aikaan taksiyrittäjien verokiilaa on alennettava merkittävästi. Sallisin itse esimerkiksi koeluontoisesti 3-4 yrittäjän taksifirmalle 4-6 verovaroin tuettua palkka-ajajaa (renkiä) joista maksetaan vain puolet työnantajan sivukuluista. Ja mikäli ajosijaisiksi palkataan nuoria, näistä työnantajamaksujen alennusta voitaisiin antaa vielä reilummin. On kaikille eduksi jos nuoret tekevät keikkaa satunnaisestikin sen sijaan, että kyllästyvät toimettomina peruspäivärahalla.
Yhteiskunta voisi tukea alaa myös antamalla verohelpotuksia hybridi- tai sähköautojen käytöstä ja hyväksyä taksimatkat kotitalousvähennyksen piiriin.
Tarvitsemme lisää vapautta. Sloveniassa 5km/15 minuutin taksikyyti maksoi 5-7 euroa. Pikaisen laskelman perusteella tuollakin hinnalla voi paitsi tehdä voittoa, myös saada kohtuullisen elintason — kunhan sekä kustannukset, että voitot ovat myös maltillisesti verotettuja.
Ilmoita asiaton viesti
Jos joku voittaa, niin aina joku toinen häviää.
Ilmoita asiaton viesti
No ei välttämättä, Aa-Koo. Tämä ei ole nollasummapeliä. Kun kakkua saadaan kasvatettua, siitä riittää helpommin jaettavaakin.
Ilmoita asiaton viesti
No olisiko tuohon taksipulaan ratkaisu samanlainen kun nyt on tuolla tavaraliikenteessä.Siellä oli ennen tarveharkinta mutta nyt liikenne luooa myönnetään kaikille ehdot täyttäville sen jälkeen kun on suorittanut yriitäjäkurssin….
Ilmoita asiaton viesti
Ja kas kummaa, kilpailu pitää hinnat kurissa.
Totuuden nimissä on kuitenkin myönnettävä, että kuorma-autoliikenteessä kuljetettavat tavaraerät ovat merkittävästi arvokkaampia (rahallisesti) kuin taksiliikenteessä. Näin ihmistyövoiman kustannukset liikuteltavaa kilogrammaa kohden jäävät suhteessa vähäisemmiksi.
Ilmoita asiaton viesti
Taksialalle pitäisi saada vapaata kilpailua ja vapaa hinnoittelu.
Ilmoita asiaton viesti
Oma mielipiteeni asiasta:
http://mariarajakari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/5986…
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä kommentti Marialta.
Miksi ihmeessä muuten meillä ei voi olla keikkaluontoisia takseja? Siis semmoisia, jotka ovat ruuhkahuippujen ulkopuolella normaaleja autoja. Nyt ala aktiivisesti tukahduttaa esimerkiksi kaikki Maxi-Taxin kaltaiset uudet innovaatiot.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä! Takseja tarvitaan, etenkin nyt kun yksityisautoilusta ollaan tekemässä törkeän kallista ja kaikin puolin hankalaa, ja joukkoliikennekin on enimmäkseen ihan syvältä ja hintalaatusuhde suhteeton. Koko elämä olisi kivempaa jos tarvittaessa saisi helposti ja edullisesti taksin!
Ilmoita asiaton viesti
Linja-autojen tukeminen lopetettava.
Ilmoita asiaton viesti
Miksi ihmeessä?
Ilmoita asiaton viesti
Sain privaattipostin kautta yhden kohtuullisen näkemyksekkään kommentin, jonka postitan tänne anonyymisti nimimerkillä S. En ole kaikista argumenteitsa S:n kanssa samaa mieltä, mutta perusteltu mielipide ansaitsee tulla julkaistuksi.
S kirjoittaa seuraavasti:
Vastoin yleistä harhaluuloa kaupunkien (ts. liikennealueiden) rajat eivät todellakaan ole tiukkoja. Itse vuosia Stadissa ajaneena muistan jopa 1/3 tuloksesta tulleen vieraalla liikennealueella ilman ongelmia. Keikkojakin voi ottaa lähes vapaasti vastaan, ja Helsingin taksikeskushan suorastaan mainostaa sloganilla ”palvelee koko pääkaupunkiseudulla”..
Palvelun saatavuus yöllä: Kyse on ruuhkatunneista, siis parista – kolmesta tunnista, jotka johtuvat lähinnä kahdesta syystä: 1. joukkoliikenteen vähyydestä ja 2. ravintoloiden ym. anniskelupaikkojen aukioloaikarajoituksista. Molempiin ongelmiin löytyisi kyllä helppoja ratkaisuja, eivätkä ne ole riippuvaisia takseista..
Ja toisaalta ei ole mitään mieltä seisoskella pisimmässä jonossa, kun Helsingissä saa halutessaan taksin lähes välittömästi, kun osaa tilata etukäteen tai menee oikeaan paikkaan. Tai sopii jo menomatkalla hausta taksikuskin kanssa.
Lupia lisäämällä ei tarjonta korjaannu. Jo nyt on äärimmäisen vaikea saada kesäksi työvoimaa autoihin edes satunnaisiin vuoroihin. Yksityiskohtaista sääntelyä ei kyllä varmaan alalla toivota esittämälläsi tavalla. On kaikkien etu, että järjestelmä pysyy mahdollisimman suoraviivaisena ja yksinkertaisena.
Ilmoita asiaton viesti