Onko perustuslaissa järkeä?

Yksi mielenkiintoisimpia laajoja päivänpolitiikan
ulkopuolisia linjauksia on kysymys perustuslakituomioistuimesta ja perustuslain
yleisestä merkityksestä. Itse näen perustuslain tarpeellisena, mutta
en kannata sen ylijumalanpalvontaa amerikkalaiseen tyyliin.

Jenkkilässä erityisesti Kalifornian perustuslaki on hyvä
esimerkki siitä mihin holtiton huseeraaminen perustuslain, ”suoran demokratian”
ja kansanäänestyksien kanssa johtaa. The Economistissa on erittäin hyvät ja
kattavat artikkelit aiheesta otsikoilla When
too much democracy threatens freedom
ja California: The ungovernable
state
.

Kalifornian perustuslakiin on vuosien saatossa kirjattu yli
500 lisäystä. Osavaltiossa budjetti ja verotus päätetään erikseen ja kumpikin
vaatii kahden kolmasosan enemmistön. Ei ihmekään, että jopa Terminaattori
joutui ongelmiin yrittäessään hallita osavaltiota, jonka perustuslaki
hädin tuskin mahtuu yhteen huoneeseen
.

Yhteiskunnan kehityksen kannalta tiukka kiveen hakattu
perustuslaki on ongelmallinen sillä se hidastaa ja vaikeuttaa lainsäädäntötyötä
merkittävästi. Erityisesti koska perustuslain muotoseikat tulevat helposti yhtä oleellisiksi kuin sisältöasiat. Insinöörit, koodarit ja
IT-ihmiset eivät yleensä kovin hyvin ymmärrä näiden merkityksen eroa, joten
hienoinen rautalanka lie paikallaan:

  • Perustuslaissa varsinkin ensimmäisessä ja
    toisessa luvussa luetellaan kansalaisten oikeuksia. Nämä ovat lain kovaa
    sisältöä.
  • Muuten perustuslaissa annetaan lähinnä
    prosessiohjeita, jotka eivät oikeasti ole yhtä tärkeitä kuin kansalaisoikeudet.

Varsin monet perustuslaissa määrätyt asiat voisi vallan
hyvin säätää tavallisilla laeilla.

Kohtuullisen toisarvoisista perustuslain prosessiasioista on
hyvä esimerkki kolmannen luvun 25 §, jossa määrätään vaalipiirien määrän olevan
eduskuntavaaleissa 12 ja 18 välillä. Mitä ihmeen järkeä tässä on? Jos maan
väestöstä vaikka 50 vuoden sisällä puolet muuttaa kaupunkeihin, vaalipiirien
määrän alaraja on varsin perusteeton. Miksi vaalipiirijakoa ei voi säätää
tavallisella lailla?

Toinen outo pykälä on perustuslakiin kirjattu vaatimus kansanedustajan
esiintymisestä arvokkaasti ja muita loukkaamatta. Tiukasti ottaen tämä on
suoraan ristiriidassa riippumattomuuspykälän kanssa, jonka mukaan edustajaa
sitoo vain oikeus ja totuus. Myös totta puhumalla voi vallan hyvin loukata.

En ole myöskään lainkaan vakuuttunut siitä että enää vuonna
2011 Ahvenanmaan itsehallinto olisi tarpeellista sementoida perustuslailla.

Entä miksi ihmeessä perustuslaissa olisi oltava pykälä ministeriöiden kansliapäälliköiden
nimittämisen menettelystä?

Muutenkin perustuslakia sekä mitä tahansa ihmisten säätämää
lakia tulkitaan jatkuvasti. Laki ei ole tietokoneohjelman kaltainen
100 % eksakti komentojoukko.

Mitä tulkinta käytännössä tarkoittaa?

Hyvä esimerkki tulkinnasta on valtakunnan ulkopolitiikan
johtaminen. Legendaarinen Kekkonen sai kahmittua itselleen suhteettomasti
valtaa. Vasta Koiviston aikana Suomessa pystyttiin edes aloittamaan siirtyminen
normaaliin parlamentarismiin.

Toinen hyvä esimerkki on EU-asioiden Kahden lautasen ongelma. Halonen piti oikeutenaan sekaantua
hallituksen Eurooppa-politiikkaan ja vaadittiin Lissabonin sopimuksen
ratifiointi, ennen kuin eduskunta lopulta sai kyllikseen ja heitti muumimamman
ulos Brysselistä.

Kahden lautasen ongelmasta käytiin aikanaan raivoisa keskustelu ja Halonen toisteli papukaijamaisesti perustuslain mukaan ”presidentin johtavan Suomen ulkopolitiikkaa”. Sopivasti Halonen sattui unohtamaan loput 93 §:n sisällöstä.

Oikeasti perustuslaissa kerrotaan presidentin johtavan ulkopolitiikkaa valtioneuvoston kanssa. Ja EU-asioista samaisessa pykälässä nimen omaisesti todetaan ”Valtioneuvosto vastaa Euroopan unionissa tehtävien päätösten kansallisesta valmistelusta ja päättää niihin liittyvistä Suomen toimenpiteistä, jollei päätös vaadi eduskunnan hyväksymistä.”.

Jos näiden esimerkkien tulkintatapauksissa olisi jouduttu käsittelemään asia
perustuslain säätämisjärjestyksessä, arvailisimme vielä tänäkin vuonna
minkälaisia lehmänkauppoja puolueet solmivat keskenään saadakseen asiaan selvyyttä.

Vierastan muutenkin amerikkalaistyylistä ylimitoitettua
juristeriaa. Se antaa lakimiehille kohtuuttomasti valtaa ja onko oikeasti lakimiesten
hallitsema yhteiskunta poliitikkojen hallitsemaa yhteiskuntaa parempi?

Perustuslaissa muuten mainitaan jo nykyiselläänkin Euroopan
unioni useissa pykälissä. Tämä muistaen on varsin vaikeaa ymmärtää persujen kitinää ja kynnyskysymysten julistuksia.
EU-jäsenyyttä
ei saa kirjata Suomen perustuslakiin
” on halpahintaista ja perusteetonta
populismia vailla oikeaa sisältöä.

Vaan mitäpä muuta hömppäpopulismipuolueelta voi odottaa.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu