Jokeri 2 Vuosaaresta Malmille

Helsingin Vuosaaressa paikalliset asukasyhdistykset
Vuosaari-seura ja Aurinkolahti-seura järjestivät kuluvan viikon tiistaina
varsin mielenkiintoisen keskustelutilaisuuden joukkoliikennejärjestelyistä.
Keskustelutilaisuuteen osallistui noin viitisenkymmentä henkeä ja paikalla oli
laaja joukko kaupungin luottamushenkilöitä ja suunnittelijoita.

Näkyvimpinä asiantuntijaesiintyjinä olivat HKL:n johtokunnan
vihreä puheenjohtaja Jessica Karhu ja joukkoliikennesuunnittelija Miska Peura.

Illan pihvinä olivat joukkoliikennejärjestelyiden muutokset
Vuosaaren alueella. Kuten
Vuosaari-lehdessä 4/2012 kerrottiin
, bussilinjat 90B, 90BK, 90K, 562 ja 78
yhdistetään jatkossa linjaan 78, jonka liikennöintiä tihennetään huomattavasti.
Linja 78 kulkee Malmin ja Vuosaaren sataman väliä erittäin tiheällä
aikataululla. Puhutaan jopa Jokeri 2 -tason liikenteestä. Linjaa 78 on
tarkoitus itse asiassa operoida ”itäisenä Jokeri 2:na” ennen kuin koko Jokeri 2
-linja saadaan käyttöön Paloheinän joukkoliikennetunnelin valmistuttua vuoden 2015
tienoilla.

Niin hämmästyttävää kuin se onkin, bussiliikenteen
vuorovälien tihentäminen ei miellytä kaikkia. Erityisesti Aurinkolahden
alueella toimivan Aurinkolahti-seuran edustaja Antti Elonen esitti voimakasta kritiikkiä lisääntyneen liikenteen ja
isojen autojen käytön johdosta.

Elosen kritiikkiä oli hieman vaikea seurata, sillä
käsittelyssä olleet tiealueet eivät ole mitään maailman hiljaisimpia.
Leikosaarentiellä yksistään kulkee yli 3 000 ajoneuvoa päivässä.
Joukkoliikennesuunnittelija Peura lisäksi perusteli varsin selkeästi, että
liikennöintiä ei ole tarkoitus harjoittaa millään ”20 vuotta vanhoilla
Tanskasta poistetuilla rämäbusseilla”, kuten eräskin osanottaja epäili.
Pikemminkin päinvastoin.

Aurinkolahti-seuran esitykset tuntuivat myös hieman
poukkoilevan. Tilaisuudessa esitettiin seuran ynnä muiden edustajien toimesta
ainakin kolme vaihtoehtoa:

  1. Linja 78 Solvikinkadun kautta satamaan koukaten
  2. Linja 78 satamaan Leikosaarentien kautta
  3. Linja 78 satamaan Vuotien kautta ja uuden
    Jouko-linjan perustaminen huolehtimaan Aurinkolahden alueen eteläosien
    liikenteestä

(Näitten lisäksi joukkoliikennejärjestelyistä esitettiin mm.
metron jatkamista satamaan, bussipysäkin poistamista ”juuri meidän talon A-rapun edestä” ym. mutta jätetään ne nyt pois tästä tarkkailusta).

Aurinkolahti-seuran kunniaksi on myönnettävä, että seura on
tehnyt ansiokasta valmistelevaa työtä esitettyjen vaihtoehtojen perusteiden
tutkimiseksi. Ikävä kyllä Elosen esityksessä mainittua kommentaaria ei ole
julkaistu millään julkisella foorumilla kuten esimerkiksi Vuosaari-lehdessä tai
edes yhdistyksen omilla kotisivuilla. Sen yksityiskohtia on siis jokseenkin
vaikea kommentoida.

On varsin ymmärrettävää, että Stadin joukkoliikennesuunnittelijoiden
on vaikea ottaa kantaa moneen kilpailevaan ja toistensa kanssa ristiriitaiseen esitykseen
– erityisesti jos ne esitetään yhdestä ja samasta organisaatiosta.

Käytin itse tilaisuuden loppupuolella puheenvuoron, jossa heitin
paikallisille asukasyhdistyksille haasteen: joukkoliikennejärjestelyistä
pitäisi järjestää kaikkia vuosaarelaisia koskeva gallup-kysely. Gallupissa on
kysyttävä mielipidettä myös esimerkiksi nuoremman polven (n. 30v) asukkailta ja
myös muilta kuin aurinkolahtelaisilta. Vastausten perusteella Helsingin
liikennesuunnittelijoille esitetään lopulta yksi alueen asukkaiden yhtenäinen
ehdotus.

Ehdotus saikin kokousväeltä selvää kannatusta suosionosoitusten
myötä.

Joukkoliikennejärjestelyiden käsittely on
asukasdemokratiaa omimmillaan ja on erinomaista, että asiasta käydään avointa
keskustelua.

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu