Ei levennetä Oulunkyläntietä
Kaupunkiympäristön lautakunnassa päätimme palauttaa valmisteluun Oulunkyläntien ympäristön kaavan, koska katu oli siinä liian leveä.
Kyseessä on Oulunkyläntien alue Puu-Koskelan ja Oulunkylän aseman välillä. Nykyisellään tie on siinä leveä ja maantiemäinen. Ajoradan on 13 metriä leveä ja maantiemäinen. Toisaalta katua reunustavat puurivit ja loiva kaarre ovat kadun tärkeitä ominaispiirteitä.

Kaavan idea on luoda jatkumo Koskelan pientaloalueelta tiivistyen kohti Oulunkylän aseman ympäristöä, johon on tulossa tiiviimpää rakentamista. Toiselle puolelle tulee nelikerroksisia harjakattoisia lamellitaloja, toiselle puolelle koulu.
Liikennesuunnitelmassa leveä katu olisi jaettu kahteen ajorataan, joiden väliin tulee 4 metrin pensaskaistale. Kadun kokonaisleveys olisi kasvanut 29,5 metriin. Oulunkyläntiellä ei ole missään kohti keskikaistaa. Nyt tähän kohtaan jossa siirrytään kohti paikalliskeskusta tiiviimpään ympäristöön, olisi tuotu paremmin moottoritielle sopiva ratkaisu joka vie huomattavasti tilaa – ja vielä suoraan koulun eteen.

Aiemminkin ylileveästä ja väylämäisestä kadusta olisi tehty vielä leveämpi ja väylämäisempi. Epämiellyttävää ja turvattoman tuntuista ympäristöä, jossa ajonopeudet kasvavat huomattavasti yli suunnitellun 30km/h nopeusrajoituksen.
Lautakunta linjasi, että kadusta pitää tehdä kapeampi ja viihtyisämpi ja säästyvää tilaa voidaan käyttää maltilliseen rakentamisen lisäämiseen.
Tämä on merkittävä parannus kaikille, jotka liikkuvat Oulunkyläntiellä ja kaikille lapsille, jotka aikanaan menevät tuohon kouluun (suunniteltu valmistumaan 2029).
Mutta lisäksi tämä on merkittävä signaali kaavavalmisteluun kaikkialla kaupungissa: liikennetilan kasvattaminen ei ole toivottavaa, vaan pikemminkin sitä pitää olla vähemmän. Toivon, että tämä signaali kuullaan.
Täsmällinen palautusteksti kuului:
”Lautakunta palauttaa kaavan uudelleen valmisteluun seuraavilla tavoitteilla:
- katualue muuttuu nykytilaa ja käsittelyssä olevaa ehdotusta selkeästi kapeammaksi ja viihtyisämmäksi, ja tästä syntyvää lisätilaa voidaan käyttää siihen, että
- rakentamisen kerrosalaa lisätään maltillisesti”
Päätös syntyi äänin 6-6 puheenjohtajan äänen ratkaistessa. Puolesta vihr, sd, vas – vastaan kok, rkp, ps
The post Ei levennetä Oulunkyläntietä appeared first on Otso Kivekäs.
Eipä tietenkään. Tuskin kukaan esittää niin ettekö vihreät ymmärtäisi tien leveyttä.
En koskaan kuvitellut että tie olisi liian leveä. Vihreät valittivat tuosta ties mihin. Voi vittu joo näiden kaa.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreä voisi eksyä jos tie olisi liian leveä.
Ilmoita asiaton viesti
Tämän suuren järkevyyden edessä ei voi kuin nöyrtyä. Tie hyvä, kapea tie parempi.
Ihan vaan pikku kysymys: Minne ne lumet pannaan niiltä ihanan koukeroisilta ja korokkeiden täyttämiltä kaduilta? Ja miten se sellainen katu puhdistetaan ja hoidetaan?
Kun katsoo uusien asuinalueiden katuja niin tuntuu että oltaisiin palattu jonnekin Pitsi-Rauman kujille. Hevoset ja rattaat puuttuu vielä.
Ilmoita asiaton viesti