Länsiväylä kaduksi
Linjasimme kaupunkiympäristölautakunnassa, että länsiväylä pitäisi muuttaa kaduksi. Päätös syntyi äänin 7-4, kun lautakunta Anni Sinnemäen esityksestä muutti Länsiväylän ympäristön osayleiskaavan suunnitteluperiaatteita.
Pohjaehdotuksena oli moottoritietunneli Lauttasaaren halki ja runsas rakentaminen sen päälle sekä täyttömaalle, joka tehtäisiin tunnelin kaivuumurskasta. Lautakunnan kannattama katuvaihtoehto sisältää niinikään rakentamista, mutta koska tunnelin murskaa ei ole vieressä odottamassa loppusijoituspaikkaa, merentäytön määrä voi olla vähäisempi.

Salmisaareen ajatellaan korkeampaa rakentamista, Lauttasaaressa mittakaava olisi maltillisempi.
Osayleiskaavan pohjaksi tehdyssä vaihtoehtojen vertailussa verrattiin neljää vaihtoehtoa, joista tärkeimmät olivat moottoritietunneli (VE3) ja katumainen vaihtoehto (VE2).
Vaihtoehtojen olennaisimmat erot ovat:
- Moottoritietunnelivaihtoehdossa hiilipäästöt per kerrosneliö ovat 50% korkeammat
- Katuvaihtoehdon kaavatalous on +110M€, tunnelin -100M€. Eroa yli 200M€ (nämä ovat hyvin alustavia lukuja)
- Moottoritievaihtoehto johtaisi selvästi suurempaan autoliikenteen määrään ja osuuteen länsisuunnasta kohti keskustaa.
- Moottoritietunnelin kanssa merentäyttöä tehdään väistämättä enemmän, katuvaihtoehdossa sen määrää voidaan harkita vapaammin
Miksi käyttäisimme 200 miljoonaa veronmaksajien rahaa siihen, että saamme enemmän autoja Espoosta Helsingin keskustaan? Länsimetrohan tehtiin jo mahdollistamaan sujuva yhteys.

Samat suunnitteluperiaatteet käsittelivät myös Salmisaaren aluetta, jossa moottoritien tilalle myöskin suunnitellaan katua ja runsasta rakentamista. Joskin lautakunta esitti myös harkittavaksi, että jatkossa Salmisaarta ja Lauttasaarta voitaisiin käsitellä myös erikseen.
Kaikissa ratkaisuissa pitää erikseen huomioida myös satamaliikenteen sujuvuus ja tätä lautakuntakin edellytti.. Se vaatii suunnittelua eikä ole aivan yksinkertaista, mutta on ilman muuta mahdollista.
Tämä oli vasta hyvin varhaisen vaiheen päätös, mistä lähtökohdista suunnitelmaa lähdetään tekemään. Konkreettista suunnitelmaa ei siis vielä ole olemassa, ja on mahdollista että seuraavaksi esitetään useampi vaihtoehtoinen suunnitelma – ja on mahdollista että tunnelistakin tulee vielä yksi verrokki.
Erittäin monta erilaista vaihetta on siis vielä edessä, mutta nyt lautakunta on linjannut, että ensisijassa Lauttasaareen halutaan katu. Tältä pohjalta valmistelu etenee.
The post Länsiväylä kaduksi appeared first on Otso Kivekäs.
Koko Länsiväylän voisi muuttaa polkupyörätieksi. Päästöt vähenisivät ja maailma pelastuisi.
Ilmoita asiaton viesti
Ja sitten kunnon pyörätieksi kans, ei mitään sähköhärpäkkeitä sekaan!
Ilmoita asiaton viesti
Onnellisten saari pitää saada niin täyteen onnellisia että laitimmaiset tippuu jo mereen.
Hyvä idea on ripustaa liikenteen toimivuus raideliikenteen varaan. Tallinnan lautalta tulevat rekat voidaan purkaa metrojuniin ja uudelleenlastata Kivenlahdessa uudelleen rekkoihin.
Kukaan ei tule sellaisena aamuna töihin Espoosta Helsinkiin jos joku tippuu raiteille tai metrojuna muuten vaan simahtaa kesken matkan.
Mutta tuskin vihreitä huolettaa infran toimivuus muutenkaan. Elävät haavemaailmassa.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreä dystopia on jo pilannut ison osan Helsinkiä.
Sama per$eily jatkuu, kunnes nämä tuholaiset äänestetään myös pääkaupunkiseudulla marginaaliin.
Ilmoita asiaton viesti
Vihreiden ajatus Helsingin sisääntuloteiden muuttamisesta ”kaupunkibulevardeiksi” on typerä ja se on jo moneen kertaan tyrmätty. Mutta sitä vain yritetään ajaa kuin käärmettä pyssyyn.
Vihreiden suunnitelmien toteutumisen mahdollisuus kuitenkin vähenee kun heidän päätösvaltansa kaupunginvaltuustossa vähenee. Näillä suunnitelmilla lienee osuutta tuohon vähenemiseen.
Ilmoita asiaton viesti