Helsingin asukaspysäköinnin hintaa tulee nostaa

Helsingin Sanomat kirjoitti 4.1.2021, että asukaspysäköintitunnusten kysyntä kasvoi merkittävästi viime vuonna. Tämä tarkoittaa, että vähentyneisiin kadunvarsipaikkoihin kohdistuu tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää. Paikoitellen eteläisessä kantakaupungissa tilanne on ollut jo valmiiksi huono. Pysäköintipaikkaa on joutunut etsimään pitkään ja tällöinkään laillisen pysäköintipaikan löytymisestä ei ole ollut takeita.

Mikä avuksi? Tarjontaan vaikuttaminen on käytännössä mahdotonta. Uutta pysäköintipaikkaa kadunvarsilta on vaikea löytää. Pysäköintipaikkojen määrää on vähentänyt pysäköintipaikkojen parklet-käyttö ravintoloiden terassien laajentamiseen sekä kadunvarsipyöräparkkien lisääntynyt määrä. Näin ollen maan päällisen tarjonnan lisääminen on vaikeaa. Eikä se välttämättä ole järkevää. Kantakaupungissa ei ole järkevää varata tilaa ajoneuvojen maanpäällisen pysäköintiin. Sen sijaan entistä suurempi osa autoista tulisi saada maan alle, jossa ne ovat poissa viemästä mittaamaton arvokasta kadunvarsitilaa.

Tätä maanalaista pysäköintiä helpottamaan on valmistunut lukuisia uusia pysäköintihalleja jo olemassa olevien pysäköintilaitosten rinnalle. Monissa näissä pysäköintihalleissa on runsaasti tilaa, kun taas kadunvarren paikat ovat täynnä. Syy on yksinkertainen. Hinta. Pysäköintihallissa kuukauden pysäköintioikeus maksaa useita satoja euroa. Monien mielestä tämä on liian kallista. Mutta kysymys kuuluukin, onko pysäköintihallien maksut ylisuuria vai kadunvarsipaikat alihinnoiteltuja? Pysäköintilaitokset toimivat markkinaehtoisesti toisin kuin asukaspysäköintijärjestelmä.

Ratkaisua tuleekin hakea kysynnästä. Kadunvarsipysäköinti on tällä hetkellä hyvin edullista. Kantakaupungissa asukaspysäköintitunnus maksaa 30 euroa kuukaudessa. Hinta on noussut viime vuosina lähinnä nimellisesti. Edullinen hinta saa monen sellaisenkin hankkimaan pysäköintitunnuksen, jolla auton käyttö on lähinnä satunnaista. Mutta koska pysäköinti kadunvarrella maksaa niin vähän, autoa on ollut järkevä pitää.

Asukaspysäköintitunnuksen hinta tulisi nostaa sellaiselle tasolle, että se karsisi pois kaikki sellaiset, joilla ei ole autolle todellista tarvetta. Vaihtoehtoisesti pysäköintipaikat tulisi vuokrata huutokauppaamalla, mutta tämän järjestelyn tekninen toteuttaminen on hankalaa. Helpompaa olisikin tehdä roima korotus asukaspysäköinnin hintaan, jolloin pysäköintipaikat ohjautuvat heille, jotka pysäköintipaikkaa eniten tarvitsevat.

Pysäköinnin hinnan reipas korotus hyödyttäisi kaikkia. Asukaspysäköintitunnuksen hinnan korottaminen helpottaisi sellaisten kantakaupungissa asuvien helsinkiläisten arkea, joille auto on välttämättömyys. Samalla kaikki muut hyötyisivät, kun kaupungin tulot kasvaisivat. Pysäköintipolitiikan järkevöittäminen mahdollistaisi kunnallisverotuksen keventämisen. Monesti tunnutaan unohtavan, että kysynnän ja tarjonnan lait koskevat myös pysäköintipaikkoja. Pysäköintipolitiikkaan tarvitaan lisää markkinataloutta.

OttoMeri

Helsinkiläinen varatuomari ja kaupunginvaltuutettu. Oikeustieteen tohtorikoulutettava. Eränkävijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu