Valtuustokauden tärkein päätös

Helsingin kaupunginhallituksen tänään hyväksymä periaatepäätös satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä on yksi tämän vaalikauden tärkeimmistä, ellei peräti tärkein päätös. Asian hyväksyy lopullisesti kaupunginvaltuusto ensi viikon kokouksessaan.

Kunnallisverotuksen keventäminen ja koiraveron lakkauttaminen vuonna 2018 sekä hitas-järjestelmän lakkauttaminen vuonna 2020 olivat myös merkittäviä päätöksiä, mutta satamaliikenteen merkittävällä muutoksella tulee toteutuessaan olemaan vaikutuksia pitkälle tulevaisuuteen.

Periaatepäätös koskee tiivistettynä Eteläsataman, Katajanokan ja Länsisataman matkustaja- ja rekkaliikenteen uudelleenjärjestelyä. Uudistuksen keskeinen tarkoitus siirtää raskas rekkaliikenne pois Eteläsatamasta ja vapauttaa tilaa muille toiminnoille.

Eteläsatamaa voidaan syystä pitää Helsingin ja koko Suomen käyntikorttina. Tulevaisuudessa tämä historiallisen arvokas alue halutaan ottaa kokonaisuudessaan ihmisten käyttöön. Kaupungin tarkoituksena on luoda ainutlaatuinen Kauppatorin ja Kaivopuiston yhdistävä käytävä, jonka keskiöön on nousemassa maailmanluokan arkkitehtuuri- ja designmuseo.

Uudistuksen myötä Tukholman matkustaja-autolauttaliikenne keskitetään Katajanokan terminaaliin. Määrällisesti kyse on Tallinnan liikenteeseen nähden pienemmästä liikennemäärästä, minkä takia Katajanokan terminaaliin kohdistuva liikennemäärä pienenee. Yhdistettynä Eteläsataman liikenteen merkittävään vähentymiseen, liikennemäärät kantakaupungissa vähenevät ja tilaa vapautuu kantakaupungin elinvoiman kehittämiseksi.

Eteläsataman matkustaja-autolautat sekä Katajanokan terminaalin Tallinnan liikenne on tarkoitus ohjata Länsisatamaan. Koska Jätkäsaaren liikennejärjestelmä on jo nykyisellä Länsisataman liikennemäärällä äärimmäisen tiukilla, uudistuksessa esitetään tunnelin rakentamista Länsisataman ja Länsiväylän välille. Näin ollen satamaliikenne saadaan ohjattua Länsisatamasta maan alle ja lisääntynyt liikennemäärä ei siirry rasittamaan Jätkäsaaren maanpäällisiä osia. Näin ollen Länsisataman kasvavasta liikennemäärästä huolimatta tilanne Jätkäsaaressa paranee nykyisestä.

Johtopäätöksenä voidaan todeta, että toteutuessaan satamatoimintojen uudelleenjärjestely muuttaisi merkittävällä tavalla kantakaupungin katuverkostoon kohdistuvaa painetta ja mahdollistaisi kantakaupungin elinvoiman lisäämisen. Uudistuksen myötä Eteläsataman alue on mahdollista nostaa arvoiseensa asemaan. Politiikassa on harvoin käsillä sellainen tilanne, että uudistuksen myötä kaikki osapuolet voittavat. Nyt niin on tapahtumassa, mikä entisestään korostaa uudistuksen merkittävyyttä.

OttoMeri
Kokoomus Helsinki

Helsinkiläinen varatuomari ja kaupunginvaltuutettu. Oikeustieteen tohtorikoulutettava. Eränkävijä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu