Kansan valtaa
Sanotaan, että Suomi on demokraattinen maa. Sanotaan, että poliittinen järjestelmämme on kansanvaltainen.
Poliittisen järjestelmän kansanvaltaisuus riippuu siitä, kuinka hyvin se toteuttaa kansan enemmistön tahtoa ja kuinka se ottaa huomioon vähemmistöjen edut ja näkemykset. Näissä suhteissa meillä on ollut ja on kovasti toivomisen varaa. Perustan tämän toteamukseni jonkinmoiseen omakohtaiseen kokemukseen.
Huomenna maanantaina 30.11. tulee kuluneeksi 40 vuotta siitä, kun aloitin urani valtioneuvoston jäsenenä, opetusministerinä, maaherra Martti Miettusen johtamassa keskustan ja vasemmiston yhteishallituksessa. Tasavallan presidentti Urho Kekkonen runnasi sen väkisin kokoon, kun puolueet eivät millään kyenneet hallitusyhteistyöstä keskenään sopimaan.
Sittemmin olen toiminut valtioneuvoston jäsenenä kuudessa muussa hallituksessa kaikkiaan viidellä vuosikymmenellä.
XXX
Urho Kekkosta on syytetty ”ruoskaparlamentarismista”. On kuitenkin otettava huomioon, että hänen presidenttikaudellaan voimassa olleet perustuslain määräenemmistösäädökset edellyttivät laajapohjaisten hallitusten muodostamista. Kun puolueiden välillä oli voimakkaita ristiriitoja, hallitusten aikaansaaminen oli vaikeaa. Kokoomus joutui olemaan oppositiossa sen vuoksi, että vasemmistopuolueet eivät suostuneet yhteistyöhön sen kanssa.
1970-luvun hallitusratkaisuissa kansanvalta toteutui tyydyttävästi. Toteutettu hallituspolitiikka vastasi kansan laajan enemmistön toiveita ja tarpeita.
Mauno Koiviston presidenttikaudella jatkettiin aluksi keskustan ja vasemmiston yhteistyötä. Vuoden 1987 vaalien lähestyessä oli nähtävissä, että tulisi olemaan tarjolla erilaisia vaihtoehtoja enemmistöhallituksen pohjaksi. Lepäämään jätetty määrävähemmistösuojaa lieventävä perustuslain uudistus oli johtamassa siihen, ettei ylileveää hallituspohjaa enää välttämättä tarvittaisi.
Sosialidemokraatit ryhtyivät hyvissä ajoin ennen vaaleja valmistelemaan hallituspohjan vaihtamista. Keskusta piti vaihtaa Kokoomukseen. Keskusta puolustautui pyrkimällä kolmen suuren hallitukseen. Ellei SDP siihen suostuisi, muodostettaisiin keskiryhmien ja Kokoomuksen yhteishallitus.
Vaalien voittajia olivat keskiryhmät ja Kokoomus. SDP torjui yhteistyön molempien kanssa. Jos kansanvallan ja parlamentarismin sääntöjä olisi noudatettu, Suomeen olisi syntynyt keskustan ja oikeiston yhteishallitus.
Tasavallan presidentti Mauno Koivisto käytti kuitenkin laajoja valtaoikeuksiaan ja runnasi maahan Harri Holkerin johtaman sinipunahallituksen. Tällä hän varmisti oman jatkokautensa vuoden 1988 presidentinvaaleissa.
Holkerin hallituksen muodostaminen johti siihen, että vaalituloksen vastaisesti sosialidemokraattien valta kasvoi entisestään. Hallituksen politiikka ei vastannut kansan enemmistön tahtoa.
Vuoden 1991 eduskuntavaalien kautta kansanvalta alkoi toimia. Niiden tulosten perusteella syntyi Esko Ahon johtama sinivihreä hallitus. Sittemmin hallitukset on muodostettu eduskuntavaalien tuloksen perusteella. Tämän on varmistanut perustuslain muutos, jolla siirryttiin puhtaasti parlamentaariseen järjestelmään.
XXX
Vaalikaudesta 1991-1995 alkaen kansanvallan toteutumiseen on alkanut vaikuttaa Suomen jäsenyys Euroopan unionissa.
Unioniin liittyminen täytti muodollisesti kansanvallan vaatimukset, kun kansan enemmistö ja kansanedustajien määräenemmistö sen hyväksyivät. Ratkaisun legitimiteettiä heikentää se, että päätöstä tehtäessä perustuslakia tulkittiin tavalla, joka murensi sen vähemmistölle antamaa turvaa. Lisäksi valtamedia luopui periaatteistaan ja ajoi voimakkaasti jäsenyyttä. Kansa ei tiennyt, että tarjolla oli parempi vaihtoehto, Euroopan talousalue ja Pohjolan yhteisö.
Euroalueeseen liityttiin perustuslain vastaisesti ilman kansanäänestystä ja vain tiedonantomenettelyä käyttäen. Jos kansanäänestys olisi järjestetty, Suomi olisi jäänyt euroalueen ulkopuolelle. Ruotsissa jäsenyyshanke kaatui kansanäänestyksessä.
Jäsenyys EU:ssa ja euroalueessa ovat johtaneet siihen, että Suomessa on ajettu kansan tahdon vastaisesti läpi ratkaisuja, joista on päätetty unionin ylikansallisessa päätöksenteossa. Niiden joukossa on ollut perussopimuksen muutoksia, joilla unionia on kehitetty ylikansalliseen suuntaan, mikä ei ole vastannut suomalaisten enemmistön näkemyksiä.
Tähän on johtanut se, että SDP omaksui Paavo Lipposen johdolla federalistisen linjan, jonka mukaan unionista pitää tulla komission johtama ylikansallinen liittovaltio ja Suomen tulee pyrkiä sen ytimeen. Kokoomus seurasi Lipposen linjaa. Yksi seuraus tästä oli Suomen onneton jäsenyys euroalueessa.
Keskusta oli alun perin sillä kannalla, että unionia tulee kehittää itsenäisten valtioiden liittona, konfederaationa, jossa jäsenvaltioita edustavalla ministerineuvostolla on johtava asema. Tällä kannalla olivat Ruotsin sosialidemokraatit. Göran Persson ehdotti jopa, että komissio pitäisi muuttaa ministerineuvoston sihteeristöksi.
Rovaniemen puoluevaltuuston kokouksessa syksyllä 2001 Keskusta käänsi Matti Vanhasen johdolla takkinsa ja siirtyi Lipposen linjalle. Tätä perusteltiin valtapolitiikalla: linja piti muuttaa, että pääsisimme hallitukseen. Perustelu oli pätemätön. Itsenäisellä linjallamme olisimme saaneet suuremman vaalivoiton ja päässeet muuttamaan Suomen Eurooppa-politiikkaa samansuuntaiseksi Ruotsin kanssa.
Vaikka Suomen suurimmat puolueet ovat valinneet federalistisen linjan, niissä on ollut ja on toisinajattelijoita. Keskustaväen keskuudessa federalistiset ajatukset ovat olleet ja ovat vähemmistössä.
XXX
Viime vuosina ylikansallisten Eurooppa-tason päätösten ja Suomen kansalaismielipiteen välille on kasvanut voimakas jännite, joka on vaikuttanut myös vaalituloksiin.
Viime kevään eduskuntavaalien tulos näytti tarjoavan mahdollisuuden suunnan muuttamiseen. Perussuomalaiset saivat toisen jytkyn. Keskusta nousi suurimmaksi puolueeksi.
Hallitusohjelma lupasi hyvää. Eurooppa-politiikkaa, maahanmuuttoa ja turvallisuuspolitiikkaa koskevat linjaukset vastasivat perussuomalaisten ja keskustalaisten laajan enemmistön näkemyksiä. Kun Keskusta neuvotteli ensin avainkysymyksistä Perussuomalaisten kanssa, näytti siltä, että rungon muodostaisivat nämä puolueet.
Keskustan piirissä toivottiin ensi sijassa hallitusta, jonka perusrunkoa olisivat täydentäneet sosialidemokraatit. Kokoomusta ei haluttu hallitukseen. Minäkin pidin kakkosvaihtoehtona keskustavoimien 102 edustajan hallituspohjaa. Opposition hajanaisuuden vuoksi se olisi ollut toimintakykyinen.
Lopputuloksena oli kuitenkin Keskustan, Perussuomalaisten ja Kokoomuksen yhteishallitus.
Salkkujako yhdessä Kokoomuksen ja Keskustan ministerivalintojen kanssa ratkaisi hallituksen poliittisen linjan sekä sisäpolitiikassa että ulkosuhteissa.
Alexander Stubb valitsi joukkueeseensa vain omaan lähipiiriinsä kuuluvia. Keskustassa ministeriksi valikoitui vain federalistisen liberaalisiiven edustajia. Sama joukko valtasi avainpaikat eduskuntatyössä.
Ulkosuhteissa on toteutettu politiikkaa, joka ei vastaa kansan enemmistön tahtoa.
Euroalueen tukipolitiikkaa on jatkettu. Kaikesta päättäen hallitus aikoo pala palalta hyväksyä ns. viiden presidentin suunnitelman euroalueen muuttamiseksi velkaunioniksi ja liittovaltioksi. Komissio on jo tehnyt esityksen yhteisvastuullisesta pankkiunionista, jonka kautta suomalaiset pankkiasiakkaat ovat joutumassa vastuuseen muiden euroalueen maiden pankkien talletussuojasta. Tätä tuskin suomalaiset pankit ja niiden asiakkaat hyväksyvät.
Euroalueessa aiotaan pysyä, vaikka jäsenyys on tuhonnut Suomen talouden ja vaikka se estää taloutemme tervehtymisen. Tästä syystä yritetään toteuttaa sisäistä devalvaatiota ja tasapainottaa julkista taloutta leikkauspolitiikalla. Tähän liittyviä ratkaisuja kansa laajalti vastustaa.
Maahanmuuttopolitiikkaa on hoidettu kehnosti sekä Euroopan unionin tasolla että Suomessa. Tämä on ollut vastoin Suomen kansan suuren enemmistön tahtoa.
Viimeisenä pisarana on suhtautuminen Ranskan pyyntöön antaa sille sotilaallista apua terrorismia vastaan käytävässä taistelussa. Hallitus on ilmoittanut, että avun antamisen tiellä oleva laki on tarkoitus muuttaa. Alexander Stubb on todennut, että tämä avaa mahdollisuuden sotilaallisen avun antamiseen myös Baltian maille. Myös Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja on kannattanut lain muuttamista.
Suunnitteilla näyttää olevan, että Euroopan unioni tulkitaan sotilasliitoksi, jota kautta Suomella olisi velvoite antaa myös sotilaallista apua eurooppalaisille Nato-maille. Tätä kautta Suomi vietäisiin hallitusohjelman vastaisesti sotilasliitto Naton jäseneksi. Tätä Suomen kansan laaja enemmistö ei hyväksy.
Suomalaisen kansanvallan toteutumista ajatellen elämme peräti omituisia aikoja.
Paavo kiitos – vaikka olen joissain isoissa asioissa eri mieltä kanssasi en ole sitä tietyssä EU kriittisyydessä (edustan kuitenkin ns ”uusi Euro” ajattelua) enkä myöskään tässä kansan valtaa asiassa.
Hyvä analyysi sinulta vaikka varmaankin juonen käänteistä moni on kovasti eri mieltä.
Luepa Paavo tämä tarina sinä nyt vuorostasi –
http://petrihirvimki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2027…
Ilmoita asiaton viesti
Kansan valta on poliitikkojen käsissä, ja sen jälkeen kun paikka on vaaleissa varmistettu loppuu kansan valta. Asioihin vaikuttaminen on mahdollista hallituksessa ja jos annetaan nepotismin vaikuttaa päätöksen aikaansaamiseen saadaan kansalle vahingollisia säädöksiä. Kiviniemen hallituksessa Elinkeinoministeri Mauri Pekkarisen johdolla tehtiin energia- ja ilmastopoliittinen tulevaisuusselonteko. Silloin on keksitty tuulivoimalle syöttötariffi, valtion takuuhinta. Takuuhinta määriteltiin väärin perustein liian suureksi, takuuhinta on erikoisen hyödyllinen Pekkarisen läheisille. Nyt Taaleritehdas Oy kerää hurjat voitot ajoittaisella tuulisähköllä joka vaarantaa Suomessa sähkön huoltovarmuuden. Enää ei kannata sijoittaa rahaa kuin valtion takuuhintaa tahkoavaan tuulivoimaan, ja säätösähkön tuottajina olevia hiilivoimaloita joudutaan sulkemaan, eikä niitä kehitetä puhtaampaan hiilenpolttoon kuten Helsingin hiilivoimalat ovat toimiessaan 90% hyötysuhteella sähkön ja lämmön tuottajina Helsingin kaupungille.
Tuulisähkö ei vastaa kysyntään, ja nyt huoltovarmuusviranomainen on huolissaan, sillä samaan aikaan ajetaan alas voimalaitoksia, kuten Porin Tahkoluodon ja Kristiinan hiilivoimalat. Sähkön vajeriski on jo kriittinen.
Helsingissä luotetaan että sähköä tulee aina töpselistä vaikka ei sähköä tuottavia voimalaitoksia olisikaan, kun sähkösopimus on tehty tuulisähköstä. Luonnonvoimat eivät sopimuksia kunnioita, talvella on kovat pakkaset, ei tuule eikä aurinko paista. Eikä silloin sähköä riitä meille naapureiden töpselistäkään kun ilmasto on globaali, ja vilu vaivaa koko Pohjolaa.
Ilmoita asiaton viesti
Onko federalistisesta nykykokoomuksesta ja valheellisesta Stubbista tullut todellisen kansanvallan este ja vesittäjä Suomessa?
Siksikö kokoomus pyrkii miehittämään valtapoliittisia asemiaan myös demokratiavajeisessa ja valuvikaisessa EU:ssa ja EMU:ssa?
Onko siten velkaunioniin ja liittovaltioon- EUROSTOLIITTOON – pyrkivä EU/EMU/EKP toimillaan ja nykyarvoillaan perinteisen pohjoismaisen demokratian ja kansanvallan estämisen markkinointikeskus? Ja nykykokoomus toimii sen nöyränä juoksupoikana ja äänentoistolaitteena.
Siksikö ”työväenpuolue”-kokoomuksen pyrkimyksenä ei olekaan avoimuus ja päätöstentekojen vienti mahdollisimman lähelle kansalaisia kuten demokraattisuus ja subsidiaritettiperiaate edellyttäisivät pohjimmiltaan? Eli pelaako nykykokoomus takinkääntöpolitiikkaa omaksi tuhokseen EU/EM/EKP:n läpinäkyvin opein romahtavissa Potemkinin kulisseissaan?
– ”Ei ole ylikansallista demokratiaa. On vain kansallista demokratiaa ja kansanvaltaa. Ei ole sellaista käsitettä kuin ylikansallinen demokratia. Kuinka ulottaa kansanvalta ylikansalliselle tasolle? Voiko kansanvaltainen päätöksenteko ylipäätään tavoittaa ylikansallisen tason?” Näin Kimmo Kiljunen ja Esko Seppänen kirjassa ”Euroopan unionin perustuslaki” sivut 44-45.
Otto von Habsburgin sanoin: (Kysymys, onko kansanvalta mahdollista EU/EMU:ssa?)
”Euroopalla ei ole kansaa, ei yhteistä poliittista kulttuuria, ei riittävän voimakasta kohtalonyhteyttä eikä yhteisvastuun tunnetta, jotta sen kansalaiset voisivat hyväksyä sen lain kansallisten lakiensa yläpuolelle.”
Ilmoita asiaton viesti
Tuntuu joskus meillä EU/EMU-Suomessa, että EU/EMU/EKP:ssä talous olisi suunniteltu pelkästään finanssieliittiä varten eikä jäsenmaita ja niiden kansalaisia varten. ”Kansanvaltaa parhaimmillaan!”
Tilastoväärentäjä Kreikkaa käytetään verukkeenomaisesti keppihevosena ja jäsenmaiden veronmaksajien lypsylehmänä kerättäessä ”kolehtia” EU/EMU/EKP-keinottelijoiden salaisiin sijoituskohteisiin ja veroparatiiseihin.
Ei ihme ,että EU/EMU/EKP elää epäluottamuksen ilmapiirissä ja jatkuvissa kriiseissä. Saa nähdä milloin tämä korttitalo romahtaa. Sehän oli virtuaalitaloudellinen kupla ja susi jo syntyessään sääntöjen rikkomuksineen jne.vajeineen ja valuvikoineen.
VERTAA: http://hankamaki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/206573-e… (Kommentteineen)
Ilmoita asiaton viesti
”Poliittisen järjestelmän kansanvaltaisuus riippuu siitä, kuinka hyvin se toteuttaa kansan enemmistön tahtoa ja kuinka se ottaa huomioon vähemmistöjen edut ja näkemykset. Näissä suhteissa meillä on ollut ja on kovasti toivomisen varaa.”
Sanotaan etteivät ulosteet välttämättä ole terveellistä ravintoa, vaikka miljardit paskakärpäset sitä mieltä olisivat. Ns. kansan tahto ei aina ole terveellinen tahto, mutta sitä pitäisi siis politikkojen noudattaa.
Sitäpaitsi, kansa voi tahtoa oikeata tai väärää asiaa ja politikkojen pitää tätä tahtoa noudattaa, vaikkeivät itse aina samaa mieltä olisikaan.
Kansan käsitykset siitä miten tähän heidän haluamaansa päämäärään päädytään ovat usein ristiriidassa faktojen ja realiteettien kanssa.
Tällaisessa tilanteessa, jossa politikot, kenties pätevän virkamieskunnan avustuksella, ovat saaneet tiedon siitä ettei kansan tahdon mukaisella toiminnalla päästä kansan tahdon mukaisiin päämääriin, politikkaojen velvollisuus olisi ohittaa kansalaisten tahto, ainakin menetelmien osalla, sen varmistamiseksi että päästäisiin kansalaisten tahdon mukaisiin päämääriin.
Ovatko politikot tehtäviensä mittaisia?
Haluavatko politikot todella toteuttaa kansan tahdon mukaiset päämäärät?
Vai haluavatko politikot kenties pelkästään turvata omat uudelleenvalintansa?
Ilmoita asiaton viesti
AV.#5 Mielenkiintoisia näkökulmia.
Ilmoita asiaton viesti
Sellainen tuli tässä mieleen, että miten kukaan voi olla varma kansan tahdon sivuuttamisesta silloin, kun maan politiikkaa johtaa parlamentaariseen enemmistöön perustuva hallitus? Kun minun mielestäni kansan tahto toteutuu nimenomaan enemmistöhallituksen kautta!
”Iltalehden gallup” ynnä muut kaupallisten firmojen klikkauskyselyt antavat tulokseksi tänään tätä ja huomenna tuota, enkä todellakaan menisi päättelemään niistä yhtään mitään.
Vielä eräs yksityiskohta kekkoslaisesta vallankäytöstä. ”Kokoomus joutui olemaan oppositiossa sen vuoksi, että vasemmistopuolueet eivät suostuneet yhteistyöhön sen kanssa.” UKK olisi tietysti voinut silloinkin heilauttaa ruoskaansa, ja siten määrätä demarit sinipunayhteistyöhön, mutta lienee katsonut oikeiston pysyvän oppositioaseman olevan se pienimmän riesan tie – yleisistä syistä.
Ilmoita asiaton viesti
”Sellainen tuli tässä mieleen, että miten kukaan voi olla varma kansan tahdon sivuuttamisesta…”
Kansan tahdon saa selville kysymällä kansalta ja sitähän ei EU:n ja liittovaltion suhteen haluta tehdä. Poliitikot ja media eivät halua edes asettaa keskusteltavaksi tätä liittovaltiokehitystä jota nyt voimaansaatettava pankkiunioni yhteisvastuineen edustaa taas yhdellä askelmalla.
Ilmoita asiaton viesti
Mitäs jos kansa haluaisikin EU:n ja liittovaltion?
Pitäisikö kansan tahto silloin mielestäsi sivuuttaa?
Minä olen sitä mieltä että päätös EU:ssa mukana olemisesta tai liittovaltiosta edellyttää hyvin monimutkaista ajattelua, hyvin monien asioiden samanaikaista huomioon ottamista, eikä kansalla liene kykyä tai edes haluakaan koettaa ymmärtää niin monimuotoisia seikkoja ja niiden yhteen nivoutumista.
Oikeastaan parempi olisi jos ne jotka ovat harjaantuneet ajattelemaan näitä asioita, ammattilaiset jotka tekevät tätä ajatustyötä ansiotyökseen, ansaitsevat sillä tavalla elantonsa, eli valtion virkamiehet, saisivat tehdä päätökset, jotka päätökset sitten politikot omian halujensa mukaan toivottavasti hyväksyvät ja siunaavat,
Näin monimutklaisissa asioissa olisi siis minusta pidettävä päätöksenteosta sivussa amatöörit, eli äänestäjät ja politikotkin.
Ilmoita asiaton viesti
AV. #9. Ovatko poliitikot pääsääntöisesti liiaksi maaallikkoja ja pätemättömiä toimiinsa , koska tarvitsevat avustajat toimiinsa?
Ilmoita asiaton viesti
”AV. #9. Ovatko poliitikot pääsääntöisesti liiaksi maaallikkoja ja pätemättömiä toimiinsa , koska tarvitsevat avustajat toimiinsa?”
Onhan siellä poloitikkojen joukoissa ihan poätevää väkeä, sellaisia jotka pystyisivät toimimaan vaikkapa virkamiehinä. Paavo Väyrynen on varmasti yksi tällainen pätevä. Kun ei ole nyt ministerin postia eikä muutakaan virkaa, joutaa politikoimaan ja heittelemään löysiä juttuja näihin blokeihin.
Muita päteviä voisivat olla esim. Erkki Tuomioja ja Kimmo Sasi.
Nykyisessä hallituksessa on paljon muodollisesti epäpätevää porukkaa ministereinä, mutta eihän ministerin tarvitsekaan olla muodollisesti pätevä, kun takana on joka tapauksessa pätevä virkamieskunta, joka pystyy ehkäisemään suurimman osan töppäilyistä.
Avustajat kai on ihan muuta tarkoitusta varten kuin antamassa ammatillista osaamista ministerin virkaan. He ovat kai enemmän poliittisia avustajia ja eräänlaisia tsuppareita.
Ilmoita asiaton viesti
AV.#18. Olisiko virkamieshallitus kuitenkin mielestäsi parempi kuin maallikkomainen ja holhoojia aina tarvitseva poliittisista puolueista koottu ja pihtisynnytyksellä runnattu kompromissikoalitio malliin sateenkaari-/sekoomushallitus? Sinipunasta ja sen saavutuksista puhumattakaan.
Ilmoita asiaton viesti
JM.#7. Pitäisikö nyt tehdä puolueeton ja laaja-alainen gallup EU:sta, EMUsta, eurosta, velkaunionista ja liittovaltiosta, jotta kansan mielipide tulisi aidosti esille tästä asiasta?
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus pidettiin Kekkosen aikana hallitusten ulkopuolela NL:n vaatimusesta, ei vasemmisto ja mihin unohtui Väyryseltä häpeällinen kassakaappisopimus?
Ilmoita asiaton viesti
Arto, sehä olikin vasemmistolle mieluinen teko.
Ilmoita asiaton viesti
Aimo, vasemmistoliiton edeltäjä SKDL/komm. oli huomattavasti mieluisampi yhteistyökumppani maalaisl./kepulle, kuin SDP. Kommunisteilla ja maalaisliitto/kepulla oli Kekkosen ajassa yhteinen intressi ja se oli vastustaa SDP:a ja suuntautumista länteen, siinä molemmat, komm. ja kepu turvautivat ns. ”Moskovan korttiin” Väyrynen on viimeisiä puhumaan kansanvallasta, kun muistetaan miten kepun johto, Väyrysen johdolla, toimi, pyrkiessään saamaan alkoholisoitunutta Ahti Karjalaista Suomen tasavallan Presidentiksi, Moskovan toiveiden mukaisesti. Suomen onneksi kuitenkin senaikainen kepun kenttäväki oli ”ajan tasalla” ja torppasi tuon valitsemalla Johannes Virolaisen kepun pres.ehdokkaksi tietän, että nyt kyllä potkaistaisiin Moskovaa ”munille”
Ilmoita asiaton viesti
Itse asiassa se kyllä oli löydettävissä ”ääridiplomaattisesti ilmaistuna” tekstin kätköista kun tarkkaan lueskeli.
Laitan nyt tähän kuitenkin kansantajuisemman ”tulkinnan” vuoden takaa, kun se näyttää lähteneen viime päivinä somessa uuteen lentoon ja saanut yli 2500 jakoa feissarissa. Lienee kovinkin ajankohtainen ja täydentää hyvin Väyrysen tapahtumakuvausta;)
http://iitimo.puheenvuoro.uusisuomi.fi/180556-mite…
Ilmoita asiaton viesti
Timo Isosaari. #14. Hyvä esilleotto ja kertausharjoitus menneistä.
Kertaus on opintojen äiti, mikä lie isä.
Ilmoita asiaton viesti
Olen täysin samaa mieltä Paavon kanssa.! Suomen talous on
Täysin
Tuhottu…emme koskaan nouse tästä lamasta…Suomi painuu alimpaan luokkaan Euroopassa.
Olemme kohta kehitysmaa ! Kaikki Suomen ihmiset tulevat olemaan köyhyysloukussa! Muutamia rikkaita lukuunottamatta. Käy sääliksi tulevia sukupolvia..heillä ei ole mitään elämisen mahdollisuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Eduskunta- kunnallis- ja meppivaalit lienevät tärkeimpiä kansanvallan rajapyykkejä. Perustuslaki muotoilee kansanvallan näin:
PL 2 § Kansanvaltaisuus ja oikeusvaltioperiaate
Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
Kansanvaltaan sisältyy yksilön oikeus osallistua ja vaikuttaa yhteiskunnan ja elinympäristönsä kehittämiseen.
Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
PL 29 § Kansanedustajan riippumattomuus
Kansanedustaja on velvollinen toimessaan noudattamaan oikeutta ja totuutta. Hän on siinä velvollinen noudattamaan perustuslakia, eivätkä häntä sido muut määräykset. HUOM! Siihen sisältyy joka ek-vaalien jälkeinen kestoaihe:
Ovatko kansaneduustajat tilivelvollisia antamistaan vaalilupauksista?
Hallinto-oikeudellinen Imperatiivisen Mandaatin Kielto vastaa siihen seuraavasti: Kansanedustajat eivät ole valtakirjan saatuaan tilivelvollisia äänestäjille antamistaan vaalilupauksista. Tätä eivät äänestäjät sulata eivätkä aina tiedäkään. Mutta näin on ikävä kyllä asia. Wikipediassa /googlessa lisää…
PL 60 § Valtioneuvosto (=Hallitus)
Valtioneuvostoon kuuluu pääministeri ja tarvittava määrä ministereitä. Ministereiden on oltava rehellisiksi ja taitaviksi tunnettuja Suomen kansalaisia.
Ministerit ovat virkatoimissaan vastuunalaisia eduskunnalle. Jokaisen asian käsittelyyn valtioneuvostossa osallistunut ministeri vastaa päätöksestä, jollei hän ole ilmoittanut eriävää mielipidettään pöytäkirjaan merkittäväksi.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmetellä täytyy keskustan kunniapuheenjohtaja Paavo Väyrysen jatkuvaa itkua ja valitusta menneinä vuosikymmeninä tehdyistä päätöksistä. Väyrynen muistuttaa olleensa seitsemässä hallituksessa viidellä vuosikymmenellä. Näin ollen hän itse on ollut päättämässä monista niistä ratkaisuista, joita hän nyt jatkuvasti arvostelee. Voisiko Väyrynen vihdoin ymmärtää, että aikansa kutakin, ja tyytyä toimimaan EU-parlamentissa kaikkien suomalaisten puolesta ilman oman egonsa erinomaisuutta toistamalla. Samalla hän voisi antaa nykyisille keskustan ministereille ja muille vaikuttajille kaiken tukensa näinä todella vaikeina aikoina. Tällä tavoin toimimalla hän saisi arvostusta ainakin minulta.
Ilmoita asiaton viesti
”tyytyä toimimaan EU-parlamentissa kaikkien suomalaisten…”
Vaaleilla valitsematon komissio EU:ssa määärää ja parlamentti on pelkkä kumileimasin jossa Suomella ei käytännössä ole mitään vaikutusvaltaa.
Ilmoita asiaton viesti
JM.#20. Hyviä esimerkkejä EU:n demokratiavajeesta ja ylikansallisesta mielivallan käytöstä. (= EU:n komissio ja parlamentti).
Ilmoita asiaton viesti
”Suomella ei käytännössä ole mitään vaikutusvaltaa.”
Kyllä sitä on,
mutta hyvin vähän sitä on.
Sitten jos erottaisiin EU:sta,
sitten sitä ei olisi yhtään,
sitä valtaa.
———-
Se on vähän sama asia
jos minun ehdokkaani pääsisi eduskuntaan.
Onhan sillä siellä sitä valtaa.
mutta hyvin vähän
noin puoli prosenttia kaikesta vallasta
jos edes sitäkään
jos sattuu olemaan oppositiossa.
Mutta jos en äänestä
ei ehdokkaani voi päästä eduskuntaan
ja silloin ei ole edes sitä puoltakaan prosenttia.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmisoikeuksien yleismaailmallinen julistuskin kuvaa hyvin kansanvallan periaatteita artikloissaan. Esimerkkinä 2. 18. ja 19. artikla.
2.Artikla Jokainen on oikeutettu kaikkiin tässä julistuksessa esitettyihin oikeuksiin ja vapauksiin ilman minkäänlaista rotuun, väriin, sukupuoleen, kieleen,uskontoon, poliittiseen tai muuhun mielipiteeseen, kansalliseen tai yhteiskunnalliseen alkuperään, omaisuuteen, syntyperään tai muuhun tekijään perustuvaa erotusta.
Mitään erotusta ei myöskään pidä tehdä sen maan tai alueen valtiollisen, hallinnollisen tai kansainvälisen aseman perusteella, johon henkilö kuuluu, olipa tämä alue itsenäinen, huoltohallinnossa, itsehallintoa vailla tai täysivaltaisuudeltaan minkä tahansa muun rajoituksen alainen.
18. Artikla. Jokaisella ihmisellä on ajatuksen, omantunnon ja uskonnon vapaus; tämä oikeus sisältää vapauden uskonnon tai vakaumuksen vaihtamiseen sekä uskonnon tai vakaumuksen julistamiseen yksin tai yhdessä toisten kanssa, sekä julkisesti että yksityisesti, opettamalla sekä harjoittamalla hartautta ja uskonnollisia menoja.
19. Artikla. Jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen;(tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedoitusvälineiden kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Kansanvalta edellyttää kansan tietoisuutta päätettävästä suunnasta ja siihen vaikuttavista asioista. Rajatapauksissa sattuu virheitä kuten Unioniin liityttäessä. Silloin pitää asiat hoitaa jämäkästi valitussa suunnassa ellei ole paluumahdollisuutta. Unionissa ei vain valta riitä pienen kansan osuudella.
Kansanvalta voi viedä myös väärään suuntaan. Näin on käynyt suurelta osin ympäristöasioissa ja ilmakehän pilaamisessa. Tuulipukukansan ja miksei herrojenkin tarpeeton liikkuminen lentäen ympäri maapallon on osasyyllinen ilmaston muuttumiseen.
Ilmoita asiaton viesti
Sveitsi on malliesimerkki kansanvallasta ja suorasta demokratiasta kansanäänestyksineen.
VRT: Islantiko nyt Suomen esikuvaksi? (+ Kommentit)
http://karikilpio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/207530-…
Ilmoita asiaton viesti