Valtamedian lippulaiva ajoi karille

Helsingin Sanomat julkaisi tänään gallupin, jonka mukaan Sauli Niinistön kannatus on edelleen vahvistunut, vaikka allekirjoittanut on tullut mukaan kampanjointiin. Haastattelut oli tehty 4.-16.12. Haastateltavia oli ollut 1000 ja virhemarginaali oli kolme prosenttiyksikköä molempiin suuntiin.

Helsingin Sanomien uutiseen huipentui se valtamedian toiminta, jolla Niinistön uudelleenvalinta on yritetty sinetöidä jo ennakkoon.

Sauli Niinistö on käynyt jo vuoden ajan julkisuuskampanjaa, jossa hän on hyödyntänyt täysimääräisesti Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlinnan. Vaikka eduskunta on Suomen valtiollisessa järjestelmässä ylimpänä ja vaikka valtioneuvosto johtaa maamme sisäpolitiikkaa, eduskunnan puhemies ja pääministeri ovat olleet juhlinnassa vaatimattomassa sivuosassa. Pääministeri sai sentään isännöidä 6.12. Säätytalossa järjestetyt lastenkutsut.

Niinistö omi tyystin itselleen myös itsenäisyysjuhlintaan liittyneen vierailuvaihdon muiden maiden kanssa. Toisin oli muun muassa vuonna 1977, jolloin sain ulkoministerinä yhdessä pääministeri Kalevi Sorsan kanssa isännöidä presidentti Urho Kekkosen rinnalla ulkomaisia vieraita. Kekkonen oli ehdolla seuraavan vuoden presidentinvaaleissa.

Valtamedia on osallistunut estoitta Sauli Niinistön julkisuuskampanjaan. Samaan aikaan se ei ole uutisoinut sellaisia asioita, jotka ovat hänelle jotenkin epäedullisia.

Pimentoon on jäänyt erityisesti Niinistön toiminta Suomen viemisessä Euroopan unioniin ja euroalueeseen. Niinpä Suomen itsenäisyyden mannekiinina on voinut esiintyä henkilö, jolla on suurin vastuu Suomen itsenäisyyden kaventumisesta globalisaation ja ylikansallisen yhdentymisen aikakaudella.

Ei ihme, että vuoden lopulla Sauli Niinistön kannatus on noussut pohjoiskorealaisiin lukemiin.

Tänään julkaistun tutkimuksen haastattelut oli aloitettu ajankohtana jolloin ehdokkuuteni ei ollut vielä  varmistunut ja jolloin en ollut vielä aloittanut kampanjaani. Ne osuivat ajankohtaan, jolloin 100-vuotisjuhlat huipentuivat itsenäisyyspäivän juhlallisuuksiin ja niiden jälkihehkutukseen.

Helsingin Sanomien teettämällä tutkimuksella ja siihen nojautuvalla uutisoinnilla pyrittiin säilömään Niinistön gallupsuosiota yli joulunpyhien. Tämä ei onnistu. Tämänkaltaiset yritykset vain kasvattavat kansan epäluottamusta valtamediaa kohtaan. Sen lippulaiva karahti juuri karille.

 

 

0

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu