EU:n elvytysrahaston pitää olla vapaaehtoinen
Hallituksen EU-ministerivaliokunta on oikeuskansleri Tuomas Pöystin lausuntoon nojautuen hyväksynyt Suomen osallistumisen unionin jälleenrakennusrahastoon. Päätöksenteossa on nojauduttu EU:n neuvoston oikeuspalvelun tulkintaan, jonka mukaan rahasto on unionin perussopimuksen mukainen.
Oikeuskanslerin lausunto ja ministerivaliokunnan päätös synnyttävät perustavanlaatuisia kysymyksiä.
EU:n neuvoston oikeuspalvelun tulkinnan merkitystä on perusteltu sillä, että se on nimenomaan jäsenvaltioita edustavan neuvoston toimielin. Sekin kuitenkin edustaa sitä federalistista perusajattelua, joka tähtää kohti sitä ”lopullista päämäärää”, (finalité politique), liittovaltiota, jota jotkut suuret jäsenmaat päättäväisesti ajavat.
Oikeuspalvelun kannanotto on vain lausunto, eikä se sido neuvoston jäsenmaita. Suomen edustajia sitoo neuvoston päätöksenteossa ja päätösten valmistelussa sen sijaan eduskunnan perustuslakivaliokunnan antama ohje, jolla on vahvat oikeudelliset perusteet. Sen mukaan jälleenrakennusrahasto rikkoo perussopimusta.
Suomen valtiollisessa järjestelmässä perustuslakivaliokunta on ylin perustuslain tulkitsija. Oikeuskanslerin tulisi huolehtia siitä, että valtioneuvoston jäsenet noudattavat sen antamia ohjeita. Nyt ei näin aiota toimia.
x x x
Toinen olennainen kysymys on se, onko Suomen osallistuminen jälleenrakennusrahastoon oman perustuslakimme mukaista. Tätä arvioitaessa on otettava huomioon se tapa, jolla Suomi liittyi Euroopan unioniin ja euroalueeseen.
Liittymispäätöstä tehtäessä eduskunnan perustuslakivaliokunta hyväksyi äänestyspäätöksellä sen, että EU-jäsenyyssopimusta hyväksyttäessä voitiin poiketa perustuslain säätämisen järjestyksestä, kun kansan enemmistö oli ennen päätöksentekoa hyväksynyt jäsenyyden neuvoa-antavassa kansanäänestyksessä.
Sekä kansanäänestyksen että eduskuntakäsittelyn yhteydessä korostettiin, että unioniin liittyminen ei merkitse edes sitoutumista liittyä talous- ja rahaliittoon. Kun päätöksenteon aika tuli, hallitus katsoi, että jäsenyys euroalueessa olikin jo liittymissopimuksessa hyväksytty. Eduskunnalle annettiin vain tiedonanto.
Talous- ja rahaliitto perustettiin perussopimusta rikkoen. Jäsenyyskriteerit unohdettiin, ja mukaan otettiin kaikki halukkaat jäsenmaat. Tämä aiheutti suuria taloudellisia vaikeuksia reuna-alueiden maissa – myös Suomessa. Vuonna 2008 alkanut kansainvälinen lama johti perussopimuksen vastaisiin tukiin euroalueen kriisimaille.
x x x
Nyt on kysymys pyrkimyksestä muuttaa EU:n perusluonnetta perustavanlaatuisella ja peruuttamattomalla tavalla. Syntyisi yhteisvastuuseen perustuva velkaunioni, jollaiseen liittymistä ei kansanäänestyksessä eikä eduskunnan päätöksellä aikanaan hyväksytty.
Suomen mukanaolo jälleenrakennusrahastossa kaventaisi Suomen itsenäisyyttä tavalla, josta ei ole mahdollista tehdä päätöksiä muutoin kuin perustuslain mukaista päätöksentekomenettelyä noudattaen.
Jälleenrakennusrahastoon osallistuminen kasvattaisi Suomen valtion velkaa ja takausvastuita tavalla, johon meillä ei kerta kaikkiaan ole varaa. Suomi on muutoinkin velkaantumassa kestämättömästi. Tässäkin on kysymys Suomen itsenäisyydestä.
Suomessa ei vieläkään ole ymmärretty, kuinka kovan iskun me korona-viruksen laukaiseman kansainvälisen laman vuoksi vielä koemme. Vientiteollisuutemme ajautuu mittaviin vaikeuksiin, joista selviytymistä vaikeuttaa jäsenyytemme euroalueessa. Suomenkaan osalta virusta ei ole saatu hallintaan. Julkisen velkamme suhde kansantalouteen uhkaa nousta eteläisen Euroopan kriisimaiden tasolle.
Tämän päälle tulisi EU:n kautta toteutettavan velkaelvytyksen aiheuttama taakka. Siihen liittyisivät sitoutuminen suorien EU-verojen käyttöönottoon ja yhteisen velan lyhentämiseen tulevina vuosikymmeninä.
Oma lukunsa ovat ne vastuut, jotka Suomen valtiolle ja viime kädessä meidän veronmaksajillemme ovat syntyneet ja joita koko ajan syntyy Euroopan keskuspankin puitteissa.
Monet talousasiantuntijatkin ovat viime aikoina varoittaneet siitä, että holtiton velkaantuminen johtaa itsenäisyyden kaventumiseen. ( Uusi Suomi/Vesa Puttonen/Suorat sanat velkakeskusteluun ).
Yksi itsenäisyyden ratkaiseva osoitus on mahdollisuus tarvittaessa erota Euroopan unionista ja euroalueesta. EU:n perussopimuksen mukaan siitä eroaminen on mahdollista. Tämä merkitsisi eroa myös euroalueesta. Erillinen euroero olisi helpompi toteuttaa.
Holtiton velkaantuminen saattaa kuitenkin johtaa siihen, että eroaminen ei ole taloudellisesti mahdollista. Eroamisen yhteydessä kansallisen valtionvelan päälle tulisivat eroamisesta aiheutuvat kustannukset. Maksuun tulisivat myös EU:n ja euroalueen puitteissa syntyneet velat ja takausvastuut. Elvytysrahasto niitä tuntuvasti lisäisi.
Tähänkö pyrkivät ne, jotka ovat tieten tahtoen kasvattaneet meidän velkataakkaamme EU:n ja EKP:n puitteissa? Halutaanko Suomen jäsenyys EU:ssa ja euroalueessa lyödä lukkoon ikuisiksi ajoiksi? Onko tämä johtamassa siihen, että Suomesta on tulossa velkavanki unionissa, joka on kehittymässä kansojen velkavankilaksi?
x x x
Kirjoitin 16.6. blogin ”Ministereiden, kansanedustajien ja virkamiesten rikosoikeudellinen vastuu” ( Ministereiden, kansanedustajien ja virkamiesten rikosoikeudellinen vastuu). jossa kysyin, voitiinko suuren valiokunnan ja valtioneuvoston jäsenet saattaa oikeudelliseen vastuuseen siitä, että he eivät olleet ottaneet huomioon perustuslakivaliokunnan selväsanaista kannanottoa jälleenrakennusrahastoon eivätkä toimineet sen edellyttämällä tavalla.
”Valtioneuvoston jäsenten osalta tämä on mahdollista ministerinvastuulain nojalla. Siihen liittyvä menettely kuitenkin helposti politisoituu tavalla, jossa oikeudellinen vastuu jää toteutumatta.
Valtioneuvoston jäsenet näyttävät kuitenkin olevan oikeudellisessa vastuussa myös rikoslain nojalla. Sama vastuu koskenee myös kansanedustajia ja virkamiehiä.
Virkamiesten joukossa erityisen suuri vastuu on ollut ja on Suomen Pankin pääjohtajalla ja muulla virkamiesjohdolla.
Suomen rikoslaissa on 12. luku, joka on otsikoitu ”Maanpetosrikoksista”. Se on uudistettu 21.4.1995, siis välittömästi Suomen liityttyä Euroopan unioniin.
Luvun 1 §:ssä ”Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantaminen” säädetään:
Joka tarkoituksenaan väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla taikka vieraan valtion sotilaallisen tai taloudellisen painostuksen tai tuen avulla
saattaa Suomi tai osa Suomea vieraan valtion alaiseksi,
irrottaa osa Suomea muusta valtakunnasta tai
muulla vakavuudeltaan näihin rinnastettavalla tavalla rajoittaa Suomen valtiollista itsemääräämisoikeutta
tekee teon, josta aiheutuu sanotun tarkoituksen toteutumisen vaara, on tuomittava Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisesta vankeuteen vähintään yhdeksi ja enintään kymmeneksi vuodeksi.
Nykyisillä kansanedustajilla on eduskuntatyöhön liittyvä syytesuoja. Edustajantoimen päätyttyä rikosoikeudellinen vastuu Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisesta saattaa kuitenkin heidänkin osaltaan toteutua.
Virkamiesten ja myös Suomen Pankin pääjohtajan rikosoikeudellinen vastuu voisi toteutua välittömästikin, mutta tämänkaltaiset rikokset tuskin koskaan vanhenevat.”
Oikeuskanslerin toiminta jälleenrakennusrahastoa käsiteltäessä nostaa esiin myös hänen rikosoikeudellisen vastuunsa.
x x x
Perustuslailliset ongelmat ratkeavat, kun jälleenrakennusrahastosta tehdään vapaaehtoinen ja Suomi jää sen ulkopuolelle. Tällaista vaihtoehtoa ovat Vesa Vihriälä ja Päivi Leino-Sandberg yhteisessä artikkelissaan esittäneet. (https://www.vesavihriala.fi/2020/05/elpymisrahasto-fiskaaliunioni-ja-eun-yhtenaisyys/)
Tässäpä on oiva neuvo Matti Vanhaselle ja Keskustan eduskuntaryhmälle!
Tietysti, vai voiko Saksa määrätä Suomen maksamaan toisten velkoja?
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä, koska saajana ovat saksalaiset pankit.
Ilmoita asiaton viesti
Nimenomaan niin kuin Rantanen kirjoittaa. Euro on saksalaisille loistava pisnes jo ylipäätään. Lisäksi löperöt jäsenvaltiot maksavat saksalaispankeille kaikki niille kaatumassa olevat luottotappiot näiden perussopimusvenkoilujen kautta.
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tietenkään Saksa voi Suomea suoraan määrätä maksamaan toisten velkoja. Se vain ilmoittaa, että autotehdas ym. muut saksalaiset investoinnit siirretään Suomesta Unkariin. Kyllä tää peli on hävitty. Nämä tuet valuu suurelta osin Etelä Eurooppaan, jotta Saksan teollisuuden alihankkijat pysyy pystyssä ja silloin myös pankit saavat rahansa. EU on vähemmän suloinen myrkynkeittäjä.
Ilmoita asiaton viesti
Vaikka vientimme alenisi 30 %:lla Italiaan, Kreikkaan, Espanjaan ja Portugaliin, kokonaisvientimme alenisi vain 1,5 %.
Sellaisesta ei kannata maksaa 12 miljardia (brutto, josta osa tulisi takaisin).
Ja eihän Suomen tarvitse suuria vientimaitamme edes auttaa, ne hoitavat itse elvytyksen, Saksa, Ruotsi, Hollanti.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan riippumatta siitä osallistuuko Suomi Etelä-Euroopan velkojen maksuun tulevat kyseessä olevat maat ostamaan Suomesta aivan saman määrän tuoteita kuin tähänkin saakka.
Ainoa ratkaiseva tekijä asiassa on kilpailukyky. Vain se määrittelee mistä elinkeinoelämä kaikkialla, paitsi tietenkin sosialistisissa ja kommunistisissa maissa, tekee hankintansa.
On täysin käsittämätöntä että media ei sano tätä ääneen.
Ilmoita asiaton viesti
Paavo, hyvää analyysiä.
Itse kirjoittelin kutakuinkin samasta näkövinkkelistä eilen eli 3.7. Harri Mäki-Petäjän US-blogissa, että ”On ikävää, että koronan vuoksi ei Suomella – kuten ei ilmeisesti muillakaan eu-mailla – ole aitoa mahdollisuutta itse valita omaa koronanhoitolinjaansa:
Kärjistetysti voisi sanoa tästä nykytilanteesta, että Suomi on koronaan sairastunut mies, jolle annetaan runsaasti lainaa tehdä mitä sitä huvittaa, mutta noilla lainarahoilla ei saa kuitenkaan oikeasti hoitaa itse koronaa: satsata koronatutkimukseen, hankkia esim. rokotteita, lääkkeitä, testauskapasiteettia jne.
Tuntuukin, että pääasia on nyt sitoa kaikki em. sairaat miehet (ts. eu-maat) tiukemmin EU:hun tämän koronakriisin varjolla. Yhteiset koronan laina- ja tukirahat eivät ole itse koronanhoitoa vaan sitkeää eu-liimaa eri jäsenmaiden välillä. Tahtoivatpa ne tai eivät.
Miten tästä koronasta tuli tällainen pakkopaita eu-maille? Pakkopaita, josta kärsimme itse ja lapsemme kärsivät vielä pitkään meidän jälkeemme. Tympäisee 🙁 Puttonen on ihan oikeassa: itsenäisyytemme on todellakin nyt vaarassa. Keskusta on sikäli nyt ratkaisijan paikalla – jälleen kerran.. ”
—
Olen miettinyt, miten nyt ikään kuin ollaan vetämässä kaikki mutkat suoriksi tässä koronaelvytyspaketissa, koska jos tällaista merkittävää perustuslakia koskevaa ehdotusta ei jätetä lepäämään vaalien yli, niin se tulee julistaa kiireelliseksi vähintään 5/6 kannatuksella (PL 73 § ja 87 §). Vasta sen jälkeen lakiehdotus voidaan hyväksyä 2/3 enemmistöllä.
https://www.eduskunta.fi/FI/naineduskuntatoimii/eduskunnan_tehtavat/lakiensaataminen/Sivut/default.aspx
—
Paavo, olenko väärässä? Miten näet asian?
Ilmoita asiaton viesti
On tässä hieman muutakin. Nuo EU säännöt sallii luonnonkatastrofin jälkeen sitä sun tätä. Onko laboratorio sitten luontoon ja katastrofiin liittyvä? Pitäisihän nyt ennen päätöksiä olla selvillä 100% varmuudella luonnonkatastrofi. Eikä korona ole muuta kuin syy nopeuttaa tätä lopullista päämäärää.
Ilmoita asiaton viesti
Suomea vidään kuin pässiä narussa. Pääministeri on kunnianhimoinen uraohjus (ks. HS Kuukausiliitteen haastattelu). Ei hän turmele välejään EU:hun.
Ilmoita asiaton viesti
PL 2,1 §: Valtiovalta Suomessa kuuluu kansalle, jota edustaa valtiopäiville kokoontunut eduskunta.
PL 2,3 §: Julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Kaikessa julkisessa toiminnassa on noudatettava tarkoin lakia.
PL 3,1 §: Lainsäädäntövaltaa käyttää eduskunta, joka päättää myös valtiontaloudesta.
Ilmoita asiaton viesti
Pasi, tarkoitatko ehkä EU:n solidaarisuusrahaston tukiehtoja?
– – Luonnonkatastrofia pidetään ”suurena”, jos sen seurauksena (jäsenvaltiossa tai jäsenehdokasvaltiossa) syntyy välittömiä vahinkoja, joiden kustannukset ovat joko yli 3 miljardia euroa (vuoden 2011 hintoina) tai yli 0,6 prosenttia edunsaajavaltion bruttokansantulosta (BKTL).
Asetuksessa määritellään myös ”alueellinen luonnonkatastrofi”, jolla tarkoitetaan mitä tahansa luonnonkatastrofia, jonka seurauksena NUTS 2 -tason alueella syntyy välittömiä vahinkoja, joiden kustannukset ovat yli 1,5 prosenttia alueen bruttokansantuotteesta (BKT).
SEUT:n 349 artiklassa tarkoitetuilla syrjäisimmillä alueilla jälkimmäinen kynnysarvo on 1 prosentti alueen BKT:stä.
1.Toimenpiteet
Solidaarisuusrahastosta myönnettävät varat maksetaan tukena, jolla täydennetään edunsaajavaltion julkista rahoitusta, ja niiden tarkoituksena on rahoittaa toimenpiteitä, joilla korjataan vahinkoja, jotka periaatteessa eivät ole vakuutuskelpoisia.
Rahoitusta voivat saada seuraavat kiireelliset toimenpiteet:
—infrastruktuurin ja laitosten toiminnan välitön uudelleenkäynnistäminen energia-, vesi- ja jätevesihuollon, televiestinnän, liikenteen, terveydenhuollon ja opetuksenalalla
—tilapäismajoituksen tarjoaminen ja pelastuspalvelujen rahoittaminen väestöntarpeita ajatellen
—suojaavien infrastruktuurien välitön turvaaminen ja kulttuuriperintökohteidensuojelu
—katastrofin kohteena olleiden alueiden, luontoalueet mukaan lukien, puhdistaminen
Lähde:
https://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/fi/FTU_3.1.4.pdf
Ilmoita asiaton viesti
Huomatkaa edellisestä, että – – ”Solidaarisuusrahaston varoilla täydennetään jäsenvaltioiden hätätoimiin osoittamia julkisia menoja enintään 500 miljoonalla eurolla vuodessa (vuoden 2011 hintoina).” – –
https://www.europarl.europa.eu/ftu/pdf/fi/FTU_3.1.4.pdf
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä mitä kaikkea tähän keksitään tekosyyksi jakaa veronmaksajien rahat taas kerran tuonne etelään. Kysymyshän oli, liittyykö laboratorio luontoon tai katastrofiin?
Ilmoita asiaton viesti
PL 1, 3 §: ”Suomi osallistuu kansainväliseen yhteistyöhön rauhan ja ihmisoikeuksien turvaamiseksi sekä yhteiskunnan kehittämiseksi. Suomi on Euroopan unionin jäsen.”
Kannattaa muistaa aina, kun puhutaan ”vieraista valtioista”. Suomen lähimaillakaan ei ole muita vieraita valtioita kuin Venäjä ja hiukan tulkinnanvaraisesti Norja.
Ilmoita asiaton viesti
Nämä uraohjukset käy kansalaisille luvattoman kalliiksi. Merkillistä, että puolueet, joiden jäsenistä valtaosa jää näistä hillotolpista paitsi, siitä huolimatta toimivat vastoin kansan etua.
Ilmoita asiaton viesti
Eli ne, jotka eivät ole samaa mieltä Väyrysen kanssa, asetetaan syytteeseen. Vaikka populismi ihmisiä tyhmentääkin, tuskin ihan tuohon sentään mennään.
Ilmoita asiaton viesti
Kuinka se menikään? ”Naurattaa kun perussuomalaiset ja heidän kannattajansa tulevat saamaan ansionsa mukaan. Onneksi Euroopassa ei ole kuolemantuomiota.” 2.6.2020, Jouni Snellman, Puheenvuoro.
Väyrynen on sentään, vaikka en olekaan kannattajansa, isänmaallinen, kokenut poliitikko.
Edit: Lisätty sitaattimerkki ja korjattu kirjoitusvirhe.
Ilmoita asiaton viesti
Sen kun Rantanen jatkat niin voit saada nimmarin 😂
Ilmoita asiaton viesti
Tuollaisen tekstin jälkeen sinun on turhaa puhua mistään syytteeseen asettamisista jois joku ei ole samaa mieltä jonkun kanssa.
Kysymys kuuluukin että mikä se on mikä tyhmentää ihmistä?
Ilmoita asiaton viesti
Jos olen jotain tuollaista kirjoittanut, se on saattanut liittyä persujen suunnitelmiin räjäyttää euro ja Eurooppa viikonlopun aikana salajuonella. Se olisi vallankaappaus, joka ei varmaankaan jäisi rankaisematta.
Ilmoita asiaton viesti
Korjaan, 18.3.2020, 19:59:
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikahyvrinen1/perussuomalaisten-ala-arvoinen-toiminta-koronatilanne/
Missähän tässä on kyse mainitsemistasi tihutöistä?
Ilmoita asiaton viesti
Väyrysen olisi syytä muistella omia tekemisiään, kun puhuu Suomen itsenäisyydestä. Väyrynen ajoi -82 presidentin valeissa NL:n tahdon mukaisesti alkoholisoitunutta Ahti Karjalaista Suomen tasavallan presidentiksi. Väyrynen, tuo Kremlin mies on kyllä viimeinen mies puhumaan Suomen itsenäisyydestä”!
Ilmoita asiaton viesti
Kehotan perehtymään 1980-luvun politiikan tapahtumiin. Aloittaa voi lukemalla kotisivuni kirja-arkistosta teokseni ”On totuuden aika 1” ja ”On totuuden aika 2”.
Äskettäin avautuneet Mauno Koiviston arkistot antavat uutta tietoa siitä, millaista yhteistyötä sosialidemokraatit NKP:n kanssa tuolloin harjoittivat. Kirjoitan näistä asioista, kunhan kerkiän.
Ilmoita asiaton viesti
Nyt on Paavo Väyryseltä sen verran painavaa tekstiä että pitää ihmetellä jos Suomen oikeusoppineet ja nämä meidän viralliset ”totuusmediat” eivät ota asiaa pohdittavaksi julkisuudessa..??? Saas nähdä miten asia etenee. Suomi on niin vaikeassa tilanteessa että jos nämä kysymykset ohitetaan ja jätetään käsittelemättä voi Suomi ja päättävät tahot löytää edestänsä vihaisen kansan ja kalliiksi tulevan opetuksen..!!!
Ilmoita asiaton viesti