Perimmäisten kysymysten äärelle
Korona-kriisin yhteydessä on korostettu, että toiminnan tulee perustua tieteelliseen tietoon.
Esillä ovat olleet erityisesti luonnontieteet ja ennen muuta virustutkimus, virologia. Niiden rinnalla on korostunut lääketieteellisen tiedon ja asiantuntemuksen merkitys viruksen sairastuttamien hoitamisessa.
Tämän tieteellisen keskustelun rinnalle ovat nousseet taloustieteen edustajien arviot viruksen ja sen taltuttamisen seurauksista talouteen ja työllisyyteen. He ovat yhdessä teknologiauskovaisten kanssa valaneet uskoa siihen, että Suomi voi melko pian palata lamaa edeltäneisiin oloihin ja jatkaa kehitystä sitä edeltäneeseen suuntaan.
Korona-kriisi on kuitenkin johtamassa syvälle käyviin muutoksiin maailmantaloudessa, kansainvälisessä yhteistyössä ja kaikissa yhteiskunnissa. Tässä tilanteessa on paneuduttava inhimillisen elämän ja yhteiskuntien perimmäisiin kysymyksiin.
Tarvitaan aatteellista keskustelua elämän ja politiikan arvoista ja tavoitteista. On kuultava filosofien viisautta, humanistien mielipiteitä ihmisyyden ydinkysymyksistä ja yhteiskuntatieteilijöiden näkemyksiä siitä, millainen on hyvä yhteiskunta.
x x x
Aatteellisen keskustelun virittelemiseksi olen lisännyt kotisivuni kirja-arkistoon pdf-tiedostona muutamia vuosia sitten julkaisemiani teoksia.
Kaikkiaan noin kolmenkymmenen julkaisemani teoksen joukossa on kolme aatteellisessa mielessä erityisen tärkeää: vuoden 1974 ”On muutoksen aika”, vuoden 1989 ”Yhteinen tehtävämme” ja tänä vuonna ilmestynyt ”Yhteinen vuosisatamme”.
Vuoden 1974 ”On muutoksen aika” on ollut vuonna 1994 ilmestyneenä uusintapainoksena jo aikaisemmin luettavissa kotisivultani. Teokseen sisältyy laaja esipuhe, joka kytkee sen ilmestymisajankohtaan, jolloin sosialismi oli romahtanut ja ihmiskunta etsi itselleen uutta suuntaa.
Kotisivultani on ollut sähköisenä luettavissa myös uusin kirjani ”Yhteinen vuosisatamme”. Se ilmestyi sattumalta hyvään aikaan. Teos käsittelee viimeksi kuluneina vuosikymmeninä käytyä aatteellista ja poliittista keskustelua.
Osasin ennustaa kirjassani sen, että euroalue ja maailmantalous ajautuvat ennen pitkää pahempaan kriisiin kuin vuonna 2008. Tämä perustui siihen, että edellisen kriisin jälkeen Suomi, euroalue ja maailmantalous ovat sairaalloisella tavalla velkaantuneet.
Sitä en voinut tietää, että kriisin laukaisisi viruksen synnyttämä pandemia. Tästä syystä en kyennyt ennakoimaan sitä, että joudumme kohtaamaan maailmankatsomustamme ravistelevia yhteiskunnallisia muutoksia.
Silti kirjani tarjoaa sekä perinteisiä että uusia aineksia siihen keskusteluun, jota juuri nyt tarvitaan. Uutta ovat mm. Marina Mazzucaton ja Yuval Noah Haririn näkemykset ihmiskunnan tulevaisuudesta. Nekin osoittavat, kuinka kestävällä pohjalla alkiolainen ihmisyysaate on.
x x x
Tärkein nyt arkistoon lataamistani kirjoista on vuonna 1989 ilmestynyt ”Yhteinen tehtävämme”. Se sisältää filosofiset, sosiologiset ja ekologiset perustelut sille politiikalle, jolla Keskusta oli edellisen kahden vuosikymmenen työn tuloksena noussut vuoden 1988 presidentinvaalien yhteydessä takaisin suurten puolueiden joukkoon.
Filosofian osalta nojaudun kirjassani ennen muuta Georg Henrik von Wrightin ja Reijo Wileniuksen ajatteluun ja tieteelliseen työhön.
He ovat edustaneet filosofian aristoteelista perinnettä ja kyseenalaistaneet galileolaiseen ajatteluun perustuvan näkemyksen, joka mukaan ihmisen ajattelu, meidän tietoisuutemme ja yhteiskunnan kehitys määräytyisivät luonnonlakien tapaan. He arvostelivat sekä sosialistisia että kapitalistisia järjestelmiä siitä, että ne perustuivat liian materialistiseen arvomaailmaan.
Teoksessaan ”Tiede ja ihmisjärki” von Wright kiteytti ihmiskunnan ongelman siihen, että ihminen ei aina tarvitse kaikkea mitä toivoo eikä toivo kaikkea mitä tarvitsee. Tekniset uutuudet saattavat luoda ja luovat tarpeita, joiden tyydyttäminen vahingoittaa ihmistä itseään ja luontoa.
Wilenius jaotteli ihmisten tarpeet henkisiin, yhteisöllisiin ja aineellisiin. Hän arvosteli sitä, että aineellisilla tarpeilla ja arvoilla on liian hallitseva asema elämässämme ja yhteiskuntien toiminnassa. Tämän vuoksi ihmiset ja luonto voivat pahoin.
Alkiolainen ihmisyysaate saa vahvaa tukea sekä von Wrightin että Wileniuksen ajattelusta. Niihin kannattaa perehtyä.
Alkiolaisuus perustuu ajatukseen ihmisestä tuntevana ja tahtovana yksilönä ja yhteiskunnan jäsenenä, jolla on sisäsyntyinen tarve kehittää itseään henkisen kasvun kautta.
Alkio arvosteli sekä porvareita että sosialisteja liiallisesta materialismista ja vaati, että ihmisyyden kehitystarve ja sen edellytykset tuli asettaa kaiken yhteiskunnallisen ja valtiollisen uudistustyön perustaksi.
x x x
Euroopan parlamentin jäsenenä julkaisin 1990-luvulla kaksi teosta, jotka olivat myös aatteellisesti hyvin mielenkiintoisia. Nekin ovat nyt luettavissa kirja-arkistosta.
Vuonna 1995 julkaisin suomeksi nimellä ”Ansa” James Goldsmithin teoksen ”The Trap”. Goldsmith arvosteli sitä, että ihmiskunta oli astunut kolmeen ansaan: ydinvoimaan, tehomaatalouteen ja maailmanlaajuiseen vapaakauppaan. Euroopan parlamentissa hän oli EU:n liittovaltiokehitystä vastustavan ”Kansakuntien Eurooppa” –ryhmän puheenjohtaja.
Vuonna 1997 julkaisin teoksen ”Paneurooppa ja uusidealismi – tutkielma Richard Coudenhove-Kalergin filosofisista ja yhteiskunnallisista ajatuksista”. Coudenhove-Kalergi oli filosofi, joka tuli tunnetuksi Paneurooppa-liikkeen perustajan. Liike pyrki kehittämään Eurooppaa itsenäisten kansankuntien liittona.
Nämä kaksi kirjaa edustavat samaa filosofista ja aatteellista perusnäkemystä kuin alkiolainen ihmisyysaate.
Jos Keskusta mielii nousta takaisin suurten joukkoon, puolueen on palattava filosofisten ja aatteellisten peruskysymysten äärelle. Yhteiskunnallinen tilanne on alkiolaiselle ihmisyysaatteelle nyt hyvin otollinen, jopa otollisempi kuin koskaan viimeksi kuluneina vuosikymmeninä.
Yuval Noah Hararin ajattelu ihmiskunnan tulevaisuudesta ei ole koherenttia, kuten ei kaikilta osin ajattelu sen menneisyydestäkään.
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä.
Haririn teoksessa on mielestäni olennaista se, mitä hän kirjoittaa dataismista. Sen mukaan maailmankaikkeus koostuu datavirroista.
Biotieteissä organismeja on alettu pitää biokemiallisina algoritmeina. Toisaalta tietojenkäsittelytieteessä on opittu kehittämään yhä monimutkaisempia sähköisiä algoritmeja.
Dataismi yhdistää nämä kaksi kehityshaaraa ja toteaa, että täsmälleen samat matemaattiset lait pätevät sekä biokemiallisiin että sähköisiin algoritmeihin.
Hariri väittää, että tämä on jo nyt yleinen tieteellinen dogmi ja että se muuttaa tälläkin hetkellä maailmaamme tunnistamattomaksi.
Haririn kuvaama dataismi on pitkälle kehittynyt pelottava askel sen teknosysteemin kehittymisestä, josta Georg Henrik von Wright kirjoitti ja jonka ylivallasta hän varoitti.
Materialismin ylivallasta irtisanoutuva alkiolainen ihmisyysaate tarjoaa vaihtoehdon tälle kehitykselle.
Ilmoita asiaton viesti
Sen, mitä itse olen kerännyt Hararista, ja hänen kanssa-ajattelijoistaan on se, että he mielestäni sivuttavat tieteilijöinä kvanttisatunnaisuuden, ja sen mahdolliset vaikutukset determinististisiin universumi teorioihin. Sanoisin, se niistä algoritmeistä.
Ilmoita asiaton viesti
Eri Miltton?
Ilmoita asiaton viesti
Alkiolaisuudesta en ole itse kuullut, mutta sen mitä tästä nyt luen, niin vastaavanlaisen filosofian pitäisi olla kaiken perustana, mikä on ihmisen puolella.
Myös Erik Allardt on samoilla linjoilla Wileniuksen kanssa; Allardt vaikuttaa olevan sosiaaliseen hyvinvointiin liittyvän tieteen keskiössä, ainakin Suomessa (Hyvinvointi teoriaa, ja hyvinvoinnin ulottuvuuksia referoidaan ~joka tekstissä mikä on eteen sattunut.).
Ilmoita asiaton viesti
Olen samaa mieltä. Suomen poliittisessa järjestelmässä porvarit ja sosialistit, oikeisto ja vasemmisto, ovat nojautuneet materialistiseen arvomaailmaan. Alkiolaisuus on tarjonnut sille vaihtoehdon korostamalla henkisiä ja yhteisöllisiä arvoja.
Ilmoita asiaton viesti
Luettuaan Paavo Väyrysen teokset Dostojevskin ohella viikonloppuna, Marko Junkkari löysi kirjoittajan Aristoteleen hengenheimolaiseksi, jotkut uusnatsit puolestaan liittyivät johonkin hänen liikkeistään.
Ilmoita asiaton viesti
Lyhyellä googlauksella on vaikea löytää kattavaa määritelmää alkiolaisuudelle. Aihetta käsittelevä wiki-sivu jää kovin yleisluontoiseksi. Mitä on ”ihmisyys”, millaista politiikkaa siitä syntyy?
Ilmoita asiaton viesti
Suosittelen luettaviksi jutussa mainittuja kirjojani. Ne löytyvät kotisivultani paavovayrynen.fi.
Ilmoita asiaton viesti
On tämä hauskaa olla historian tarkkailija nykyisessä Suomessa jota tutkijat sanovat sivistysvaltioksi! Hyvin muistamme HS:n eläköityneen toimittaja Unto Hämäläisen ehdottaneen viime syksynä sunnuntaiaamun Hesarissa tutkittavaksi venäläisten suorittamia Stalinin aikaisia suomalaisten vainoja. Professori Timo Vihavaisen tuettua aamupäivällä blogissaan Hämäläisen aloitetta iltapäivän kuluessa sekä tasavallan presidentti että pääministeri ehtivät kannattamaan Hämäläisen ehdotusta! Ettei vaan käynytkin niin, kuten joskus käy, kun käy sohimassa karhun pesää? Nyt lehdet ovat kuohuksissaan Venäjän ilmoitettua alkavansa tutkia suomalaisten sotajoukkojen Karjalassa suorittamia “kansanmurhia”.
Historian tutkija Erkki Tuomioja kävi parisen vuotta sitten Moskovassa luomassa suhteita venäläisiin tutkijapiireihin. Hän toimii Helsingin yliopiston yhteyteen ulkoministeriön tuella 2015 perustetun Historioitsijat ilman rajoja- yhdistyksen puheenjohtajan ominaisuudessa. HS:n entinen päätoimittaja Janne Virkkunen kuuluu yhdistyksen hallitukseen.
Ilmoita asiaton viesti
Vuonna 2015 perustettiin Paavo Väyrysen Kansalaispuolue. Samoihin aikoihin Tarja Halonen aloitti Helsingin yliopiston hallituksen puheenjohtajana. Kaikki kolme entisiä ulkoministereitä maailman materialistisimmasta maasta.
Ilmoita asiaton viesti