VVVF – linja Helsingin kaupunginvaltuustossa
Eilisessä Helsingin kaupunginvaltuston kokouksessa syntyi liittoutuma, jota kutsuttiin VVVF-ryhmittymäksi.
Kun kannatin apulaispormestari Anni Sinnemäen ja valtuutettu Paavo Arhinmäen ehdotuksia, että kaupunginhallituksen esityksen rinnalla tutkittaisiin mahdollisuutta suunnata satamaliikennettä Vuosaareen, kokoomuslaiset alkoivat puhua VVV-linjasta – Vihreät, Vasemmistoliitto ja Väyrynen. Kun joukkoon liittyi Feministisen puolueen Katju Aro, totesin, että muodostuikin VVVF-linja.
Olemme olleet Vihreiden kanssa satama-asioissa samalla kannalla aikaisemminkin. Olimme aikanaan sitä mieltä, ettei raskaan tavaraliikenteen satamatoimintaa ollut viisasta sijoittaa Vuosaareen, vaan muihin Uudenmaan satamiin. Esillä oli ensi sijassa Kirkkonummi.
Helsingin satama Oy ja kaupunki halusivat sen kuitenkin Vuosaareen ja saivat tahtonsa läpi.
Nyt olisi kaikin puolin järkevää pyrkiä sijoittamaan raskasta tavaraliikennettä Vuosaareen, jolloin Katajanokan satama ja Länsisatama palvelisivat ensi sijassa matkustajaliikennettä. Autolauttojen liikennöintiä voitaisiin siirtää Vuosaareen, josta rekkaliikenne pääsisi sujuvasti eteenpäin. Auton kanssa matkustavien olisi kätevää tulla siellä laivaan. Autottomia matkustajia varten voitaisiin jatkaa metrolinjaa satamaan.
Tätä ratkaisumallia toteuttamaan kehitettäisiin varmasti uusia alustyyppejä, jotka soveltuisivat siihen vielä nykyisiä paremmin.
Vuosaari-ratkaisua vastaan puhuu hieman se, että merimatka Tallinnasta ja Tukholmasta sinne on vähän pidempi kuin kaupungin keskustaan. Kuinka paljon parempi olisi tässäkin mielessä ollut Kirkkonummen vaihtoehto!
Tehdäänkö nyt tuplavirhe ja keskitetään raskasta liikennettä Helsingin keskustan satamiin?
Ehkä järki vielä voittaa.
Keravalta Tallinnan lautalle tulevat matkustajat voisivat sitten matkustaa junalla Vuosaareen.
Ai niin, mutta junaratahan kulkee maan alla ja siellä ei voi varmaan ajaa matkustajajunia. (Vantaa ei halunnut junaradan pilaavan peltomaisemia, siksi rata on maan alainen).
Vielä jäisi vaihtoehdoksi laittaa hiukan olkia junan tavaravaunuun ja matkustaa hobona Vuosaareen. Pitää hypätä junaan kun vartijat eivät huomaa.
En näe mitään vaikeutta tässä (sarkasmia).
Ilmoita asiaton viesti
Monikaan ei varmuudella tiedä, mutta metrorata jatkuu miltei Vuosaaren satamaan saakka. Sen jatkaminen satamaan ei maksaisi kuin lantteja.
Niin ja pääseehän satama-alueelle myös junalla ja myös bussilla sekä taksilla ja henkilöautolla. Taitaa siellä olla helikopteriplattakin. Vain lentokone on poissuljettavissa, koska alueella ei ole tilaa pienkoneen laskeutua tai nousta.
On ihan hel**tin tyhmää, että rekat rälläävät joka päivä keskustan läpi.
Ilmoita asiaton viesti
Meillä on toimiva syväsatama Vuosaaressa, hyvät liikenneyhteydet, metro kulkee nurkalle.
Tosi kiva muuten tulla autolautalla Stadiin. Olympialaiturista ja Skattalta Pohjoiseen päin meneminen on aika takkuamista. Länsisatama oli susi jo syntyessään. Paikalliset kiroavat Tallinnan lauttojen aiheuttamia ruuhkia. Tilanne on sama, kuin legendaarisen ja historiallisen Hietsun junan kanssa.
PK – seudun poliitikkojen kannattaa käydä Tukholmassa toimivia ratkaisuja. Värtanin satama vetää Norra länkenin kautta hienosti, ilman ruuhkia. Statsgårdenin satama pelaa myös pian paremmin, kun keskustan Slussenin solmu puretaan.
Tukholman liikenneongelmat ovat muutenkin helpottumassa uuden pitkän läntisen keskustan ohitustien ansioista, Essingeledenin pullonkaula poistunee parin vuoden kuluttua.
Ilmoita asiaton viesti