Onko Petterin junassa venäläiset raiteet?
Petterin tunnin junaa sullotaan kuin käärmettä pyssyyn, vaikka kustannukset olisivat miljardiluokkaa. (n.3,4 miljardia alusta arvio)
Samaan aikaan Petterin oma hallitus aikoo muuttaa pohjoisen radat eurooppalaiseen, kapeampaan raideleveyteen. Myös puolustusvoimat tahtoo pohjoiseen kapeampaa raidetta.
Samaan aikaan valtatieverkostomme alkaa olla siinä kunnossa, että nopeusrajoituksia täytyy laskea asfaltissa olevien reikien vuoksi. (Tunnin junan rahoilla korjauspäällystäisi noin 34 000 km eli melkein maapallon ympäri)
Eli onko tarkoitus siirtyä kahdenraiteen politiikkaan tässäkin asiassa? Petterin tunninjuna rupeaa näyttämään hetki hetkeltä yhä vaan mielipuolisemmalta hankkeelta. Vaihtuuko raiteet Pasilassa, Tampereella vai Rovaniemellä?
Puolustuksellisista syistä Ruotsista pääsisi Kemijärvelle eurooppalaisella junalla ja vastaavasti moskovalainen panssarijuna pääsisi nopeasti Turkuun asti.
Asiallista keskustelua Petterin hulluudesta.
Suomi elää viennistä mutta mitään vietävää ei kulje kummankaan kaupungin välillä. Suomalaiset persesuristimet voi laivata ihan omasta kaupungista, valmistettiin niitä kummassa kaupungissa tahansa. Ainoaksi jää henkilöliikenne mutta kuka haluaisi matkustaa Turkuun? Toisaalta miksi kukaan turkulainen (Petteri poislukien) haluaisi matkustaa Helsinkiin?
Ilmoita asiaton viesti
Jos halutaan uusi lähiliikennerata Helsinki – lohja, niin pitää kysyä, että kuka maksaa. Sen pidemmälle sitä ei kuitenkaan pidä rakentaa. Nykyisen suunnitelman mukaan rata ei edes kulje Lohjalle eikä Nummelaankaan.
Rantaradassa toki on kehitettävää.
Ilmoita asiaton viesti
Puolustusvoimat ei ole tehnyt kotiläksyjään. Kallis ja järjetön ratkaisu. Taustalla on tietysti strateginen näkemys sotatilasta Venäjä – Nato. Vaikka meille on myyty näkemys, että nimenomaan sitä sotaa ei synny.
Olen kyllä sitä mieltä, että tarvitsemme toimivan yhteyden Pohjois-Atlantille, koska kriisi Itämerellä jättää meidät pussiin. Ratkaisu on rata Skibotniin meidän raideleveydellämme. Sitä täydentävä ratkaisu on muuttuvatelisten junavaunujen varasto Tornion seudulle, jotta saadaan hyödynnettyä Narvikin rata Ruotsin kautta.
Puolustusministeri Häkkänen, VR ja Puolustusvoiman vastaava henkilöstö voisi tehdä tutusmiskäynnin Espanjaan, jossa toimitaan muuttuvatelisillä junanvaunuille. Tietysti tulee mieleen tyhmä kysymys: miksi Espanja ei ole vieläkään standardisoinut ratojaan samaan raideleveyteen? Eikö ne osaa laskea kustannuksia vai osaako ne tehdä sen liian hyvin?
Ilmoita asiaton viesti
Taitavat olla melkoisia kaksilla rattailla ajelijoita..ja raideleveys vahvasti itään päin kallellaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mistä sitä tietää, milloin ajat muuttuvat. Tähänkin saakka on tuuli vaihdellut. Toki vuosia voi mennä käänteissä.
…
Isot hankkeet luonnollisen kaltaisessa käännekohdassa ovat hyviä, mutta lähinnä inventaarisista syistä johtuen. Muutos ja sen kaavailu, tuo mukanaan vinkkeli-lisää.
…
Käännekohtia tulisi arvostaa, ja pitää aktiivisesti avoimenakin. Vaikea sanoa tarkemmin näistä, kunhan toisaalta edes se vinkkaus tulee tehtyä.
…
…-soveltaminen. Aina ei pitkälle tarvitse mennä, löytääkseen uusia juttuja. Kyseessä niin sanomaton jees-sulkeuma, tmva.
Ilmoita asiaton viesti
Voisitko selventää: ketkä ajaa kaksilla raiteilla ja ketkä ovat kallellaan itään päin? Meidän raideleveys on jo sama kuin idässä, joten se ei ole kallellaan mihinkään päin, vaan se on vakaasti se idän raideleveys. Raideleveys on puhtaasti taloudellinen kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
No ettei päästä irti Ottawan sopimuksesta, mikä ollut Kokoomuksen tavoitteena vuodesta miekka ja kirves – eikä mokomasta Ahvenanmaan konsulaattitönöstä, mitä suomalaiset eivät ole Ahvenanmaalle koskaan edes halunneet…
Iso pettymys. Ja sitten tuo kiemurtelu Suomen hiilinielukysymyksessä, Ylen Ykkösaamussa. Vielä vähän enemmän kiemurtelua niin kannattajat kaikkoavat..
Mistä se Suomen talous kasvaa, jos ei metsistä??
Ilmoita asiaton viesti
Jollei Suomen Kansallinen Kokoomus saa Suomea irti Ottawan höpöhöpösopimuksesta ja Venäjän haisevaa konsulaattitönöä pois Ahvenanmaalta, kaikkoavat äänestäjät Kaikkosille – ennen kuin huomaatkaan…
Sano mun sanoneen!🇫🇮
Ilmoita asiaton viesti
Tottakai on,Pietarista hyvä saada matkailijoita nopeasti Turkuun.
Ilmoita asiaton viesti
https://www.hs.fi/pkseutu/art-2000010664012.html
Tunnin juna etenee venäläisellä leveydellä, joten puolustusvoimien toiveille haistatetaan pitkät.
Turkulaisten Helsingissä työssäkäyvien ( n. 6-8 henkilöä) työmatka lyhenee vajaa puoli tuntia ja kokoomuslaisille fantasiamiljardööreille tämä tarkoittaa lisää leikkauksia perussuomalaisten kannattajakunnalta. Myös lainaa otetaan lisää, sillä 9 miljardin leikkaukset eivät tuo metriäkään ratakiskostoa.
Kokoomus kerää potin ja perussuomalaiset.. niin mitä perussuomalaiset saavat? He saavat syyt niskoilleen köyhältä kansalta ensi vaaleissa kun on tuhkatkin viety persaukisten pesästä ja kaikki mahdollinen muukin saksittu. Purran saksista tulee meemi ja hallitus etsii yhä leikattavaa.
Ilmoita asiaton viesti
”…Turkulaisten Helsingissä työssäkäyvien ( n. 6-8 henkilöä) työmatka lyhenee vajaa puoli tuntia…”.
Mikäli Tunnin juna pysyisi aikataulussaan. Miksi pysyisi ?
Suurempi nopeus on alttiimpi häiriöille.
Ilmoita asiaton viesti
Jos me survomme vähätkin rahamme ja muut resurssimme hulluihin hankkeisiin, kun maamme huoltovarmuuden turvaaminen pitäisi erikoisesti nyt olla prioriteetti numero 1. Esimerkiksi tällä ratahenkkeella me rakennamme Putinille huoltotietä länteen ja erityisesti Itämerelle, kun pitäisi torpata naapurin tulo länteen ’puhdistamaan natseja’.
Ilmoita asiaton viesti
Niin niitä ”hulluja hankkeita- resursseja” on laitettu raiteille ja maanteille 35 vuotta valtion liikennejärjestelmä vääristymien avulla.
Ensimmäinen niistä oli viherväittämä jolla toteutettiin Nesteen monopolin vahvistaminen Järvi Suomessa vuonna 1990
Valtion uusilla hankkeeseen sovitetuilla kuljetustuilla siirrettiin laivatuonti volyymit ostettavaksi Nesteeltä Porvoosta josta ne kuljetettiin rekoilla ja raiteilla laivojen sijaan Järvi Suomeen.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/professori-kansanedustaja-susi-pulliainen-saimaan-liikennerajoituksista-1990-siperian-tiikerin-rauhoitus-suomessa/
Siitä alkoi rekka ja raideliikenteen yksinomainen Suomi on Saari liikennemallin kehittäminen, jossa jätettiin niin EU direktiivi 92 106 ETY toteuttamatta, samoin jätettiin vuoden 2011 EU liikennestrategian mukainen https://transport.ec.europa.eu/white-paper-2011_en raskaan maantieliikenne volyymien siirrot maanteiltä tutkiminen ja toteuttaminen vuonna 2011 tekemättä ja se on edelleen toteuttamatta, vaikka jopa EU tilintarkastustuomioistuin asiasta aina säännöllisin väliajoin jäsenvaltioita muistuttaa https://www.eca.europa.eu/fi/publications/SR-2023-08
Petteri vaan jatkaa Suomi on Saari liikenneallia henkilöliikenne -raideliikenne painotteisesti siten kuin EU tavoitteista poikkeaminen sovittiin eduskunnassa vuonna 2010 ennen liikennestrategian voimaansaattamista ,sille muokatun aluehallinnon avulla, jossa sisävesiliikenteen mahdollisuuksia ja EU tavoitteita ei tutkita, eikä mahdollisille rekka liikenne vaihtoehdoille anneta toteutumismahdollisuuksia https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vaylavirasto-ja-suomen-sillat-osana-eu-tavoitteiden-vastaista-vuonna-2010-aloitettua-liikennerevoluutiota/ , eikä niille haeta EU tukia muiden liikennemuotojen tapaan.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/vuonna-2010-lvmn-ja-sitran-aloittaman-ja-edelleen-kaynnissa-olevan-toteutuksen-liikennerevoluution-mahalaskun-merkit/
Ilmoita asiaton viesti
Samaa mieltä: Olemme nyt kahden tien risteyksessä, eikä kukaan täysipäinen ihminen näe muuta vaihtoehtoa kuin linnoittautua ja suojautua näinä maailmanaikoina Venäjältä.
Ilmoita asiaton viesti
Turun tunnin juna on pääministeri Orvon egotrippiyritys, jota voi huomisesta alkaen vastustaa allekirjoittamalla kansalaisaloitteen.
https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kalevikamarainen/turun-tunnin-juna-hallitus-yrittaa-huijata-herkkauskoisia/
X
Ilmoita asiaton viesti
Ilkka Kanerva otti poliitiset pisteet Turku – Helsinki moottoritiestä. Petteri Orpo yrittää samaa tunnin junalla.
Ilmoita asiaton viesti
Blogisti on oikealla asialla. Vain blogissa mainittu Tunnin junan ns.kustannus n.3,4 miljardia närästää.
Vielä viime kesänä sama poliittinen hinta-arvaus oli 5 miljardia euroa. Sitten sitä pienennettiin.
Turkulaiset tietävät Logomo-hankkeen. Sen lopullinen (?) hintalappu oli n. 2,5-kertainen verrattuna poliittiseen arvaukseen.
Samalla kertoimella Tunnin junan lasku olisi 10-15 miljardia euroa eikä suinkaan 3,4. Tuo poliittinen arvaus antaa aivan liian ruusuisen kuvan Orpon laskutaidosta. Jos Orpo ei osaa laskea, meidän muiden on se tehtävä. Käyttäkäämme siis todennäköistä loppulaskua. Nollaan emme enää pääse, koska purukasahankkeeeseen on jo upotettu liki puoli miljardia, mutta tavoitelkaamme mahdollisimman pientä.
Ilmoita asiaton viesti
Arviot on arvioita ja yleensä aina reilusti alakanttiin.
2,5 kertaisella arviolla kaikki mahdolliset Suomen tiet ja kaupunkien keskustat saataisiin päällystettyä asfaltilla tai kolme kertaa maapallon ympäri.
Toki voi olla niinkin, että Länsirata maksaa itsensä pitkän päälle takaisin kun helsinkiläiset muuttavat Turkuun halvempien asuntojen perässä ja käyvät silti pääkaupungissa töissä paremmilla palkoilla.
Kokoomuksen pääperiaatteen mukaan: Me tienataan tällä.
Ilmoita asiaton viesti
”… kun helsinkiläiset muuttavat Turkuun halvempien asuntojen perässä…”.
Noin siinä varmaan käy ;-).
Nykyinen ja yleinen käytäntö kertoa hankkeesta vain poliittinen arvaus on kuin hyväksyntä arvaukselle. Jos sitä on käytettävä, perään voisi liittää viitteen vaikkapa Logomon kertoimesta.
Ilmoita asiaton viesti