Hyvinvointialueen riskit

Aluevaalien jokainen ehdokas tuo esille lähipalveluiden tärkeyden, joten lähipalveluiden poistuminen ei liene suurikaan riski.

Tulevat hyvinvointialueet ja niiden käynnistäminen sisältävät kyllä muita riskejä. Ainakin osa riskeistä on mahdollista välttää jos löytyy halua ja tahtoa vähän viivästyttää uudistusta.

Eri alueilla on erillaiset lähtökohdat. Joillakin hyvinvointialueilla uudistusta on viety jo ahkerasti eteenpäin, toiset alueet ovat vielä lähtökuopissa.

Tässä Länsi-Uudenmaan alueen riskit, sekä yleisempiä riskejä maan laajuisesti.

Tietoliikenneuudistus eli järjestelmien yhtenäistäminen vaatii aikaa, rahaa ja resursseja. Tietoliikenneverkkojen yhtenäistäminen on erittäin riskialtis nykyisellä aikataululla ja uudistus sisältää erittäin korkean riskin ettei järjestelmiä ehditä yhtenäistää annetuissa aikataulussa.

Länsi-Uudellamaalla tietoliikennejärjestelmän uudistuksen kilpailutusta ei voida järjestää jos aikataulusta aiotaan pitää kiinni. Tämä nostaa kustannuksia ja lopulta saattaa johtaa potilasturvallisuuden riskeihin.

Liian kireä aikataulu nostaa myös muita kuluja. Aikataulujen kireys ei mahdollista kaikkia uudistuksia, eikä edes  vaihtoehtojen selvittämistä kuinka päästä parhaaseen tulokseen. Kuntien omaa henkilökuntaa on liian vähän nopean uudistuksen saattamiseksi aikataulussa, joten organisaatiota joudutaan paisuttamaan.

Sisäänpäin kääntyneen politiikan mahdollisuus. Yleisellä tasolla kansalaisilla on vähäinen kiinnostus aluevaaleihin. Sosiaali-ja terveydenhoitoalan ammattilaisilla, muilla alan ympärillä toimivilla, sekä palveluiden suurkäyttäjillä kiinnostus on korkea.

Ehdokkaiden taustoja katsoessa huomaa kuinka valtava osa ehdokkaista työskentelee alalla tai toimii muuten alalla. Riski että muutoksesta tulee torso on sitä suurempi mitä enemmän tulevista päättäjistä toimii jo alalla.

Päättäjistä tulisi toki olla myös alalla työskenteleviä, muuten mahdollisuus hölmöille uudistuksille kasvaa.

Osa ehdolla olevista on jo väläytellyt henkilökunnan palkkatason nostoja osana vaalilupauksia, nykyisten palveluiden säilyttämistä ja edelleen kehittämistä vanhan pohjalta.

Sellainen uudistus on toki mahdollinen, mutta se ei ole hyvinvointialueuudistuksen idea.

Uudistuksessa tulisi ravistella vanhoja rakenteita ja löytää uusia palvelutapoja. Tuoda sosiaali ja terveydenhoito asiakkaiden luokse, ei päinvastoin.

Out of the box- ajattelu on osa onnistunutta muutosta.

Nyt askelmerkit viittaavat että uudistusta lähdetään tekemään työolosuhteiden parantamisen näkökulmasta. Sen tulisi olla kyllä osa uudistusta, mutta uudistus ei saa pohjautua sille.

Päätöksentekijöiden homogeenisyys voi myös tuoda ongelmia, kun hyvinvointialueen tehtäviin tullaan tulevaisuudessa lisäämään muut maakuntavaltuuston tehtävät. Päättäjien tiukka osaamisfokus ei palvelisi laajaa poliittisista osaamista.

Uudistuksesta voi  tulla torso joka lisää kustannuksia, mutta ei palvele asiakkaita.

Aikataulua rukkaamalla ainakin osa riskeistä voidaan minimoida.

0
parviainen
Sosialidemokraatit Siuntio

51 vuotias
Siuntion kunnanvaltuutettu .Siuntion kunnanhallituksen II-varapj
Siuntion sosialidemokraatisen yhdistyksen puheenjohtaja
Intohimona jalkapallo, jääkiekko ja pyöräily

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu