Vasemmisto ja feministit eivät ymmärrä intersektionaalisuutta
Käsitykset tasa-arvosta sekä ihmisten jakautumisesta etuoikeutettuihin ja vähäosaisiin voidaan luokitella kolmeen eri kehitystasoon.
Alimman eli 1-tason näkökantaa edustavat vanhan koulukunnan marxilaiset sekä Naisasialiitto Unionin jääräpäisimmät feministit. Marxilaisten mukaan ihmiset jakautuvat etuoikeutettuihin, joita ovat kapitalistit, sekä sorrettuihin, joita ovat työläiset. Tästä näkökulmasta katsottuna voidaan päätyä sellaisiin absurdeihin päätelmiin, joiden mukaan omaa pienyritystään pyörittävä jäätelökioskin omistaja on kapitalisti ja siten etuoikeutettu. Vastaavasti yli sadan tuhannen euron vuosiansioihin yltävä lennonjohtaja on tästä näkökulmasta katsoen sorrettu työläinen.
Naisasialiitto Unionin jäärät puolestaan lähtevät siitä ajatuksesta, että lähes ainoa olennainen jako etuoikeutettuihin ja sorrettuihin johtuu sukupuolesta. Heidän mukaansa voidaan siis varsin selkeästi nähdä, että miehet ovat etuoikeutettuja ja naiset ovat vähäosaisia. Tämän logiikan mukaan sairaat ja työttömät miehet ovat etuoikeutettuja verrattuna terveisiin ja töissä käyviin naisiin. Edelleen, jääräpääfeministien mukaan sukupuolten tasa-arvoa voidaan parantaa vaikkapa siten, että kuntien tasa-arvosuunnitelmissa asetetaan tavoitteeksi naisten aseman parantaminen erityisesti työelämässä. Sen jälkeen näitä suunnitelmia sovelletaan palkkaamalla naisvaltaisiin kouluihin ensisijaisesti naisopettajia, ohittaen työnhaussa pätevimmät miehet (tällaista on todistettavasti tapahtunut Suomessa).
Eräs tasa-arvon edistämistä pääasiallisena ansiotyönään tekevä jääräpääfeministi kertoi minulle avoimesti siitä, että on tavallaan hyvä asia, että miesten työttömyys on niin paljon korkeampi kuin naisilla, koska kaikissa muissa tilanteissa miesten asema on parempi kuin naisilla. Toinen jääräpääfeministi kertoi, että on vain hyvä, että pojat menestyvät kouluissa tyttöjä huonommin (ja putoavat koulujärjestelmän piiristä helpommin kuin tytöt), koska kaikilla muilla elämänalueilla naisten asema on kuitenkin huonompi. Edelleen yksi jääräpääfeministi on sitä mieltä, että on tasa-arvon kannalta vain hyvä, että miehet ovat avioerotilanteissa altavastaajan asemassa, koska naisten asema on kaikilla muilla elämänalueilla miehiä huonompi.
Tasa-arvoajattelun 2. taso on suomalaisten naistutkijoiden tarkastelutapa. He näkevät, että syrjintää voi olla monenlaista ja ihmiset voivat olla yhtaikaisesti ja intersektionaalisesti useamman eri syrjinnän kohteita. Tämä nerokas oivallus kuitenkin latistuu naistutkijoiden kirjoituksissa siihen muotoon, että työväenluokkaisen taustan omaavilla tummaihoisilla lesboilla on vaikeampaa kuin ylempiin sosiaaliryhmiin syntyneillä vaaleaihoisilla heteromiehillä. Jostain kumman syystä naistutkijat eivät ole juuri lähteneet pohtimaan, kumpi on vähäosaisempi, kaunis yläluokkaan syntynyt vaaleaihoinen heteronainen vaiko ruma työväenluokkaan syntynyt tummaihoinen hetereomies.
Tällainen rohkea intersektionaalinen näkökulma olisi naistutkijoille ilmeisesti liian riskialtis, koska he saattaisivat tätä soveltaessaan menettää apurahoja tai joutua sosiaalisen painostuksen kohteeksi muiden feministien keskuudessa.
Kolmas ja korkeatasoisin syrjinnän tarkastelutapa on rohkean intersektionaalinen ja samalla kontekstisensitiivinen tarkastelutapa. Rohkea intersektionaalisuus tarkoittaa sitä, että huomataan suurimman osan ihmisistä kuuluvan yhtaikaisesti sekä etuoikeutettuihin että vähäosaisiin ihmisryhmiin. Vähäosaisia voivat olla mm. 1) rodulliset, uskonnolliset, etniset ja seksuaaliset vähemmistöt, 2) työväenluokkaisen taustan omaavat nuoret, 3) naiset sekä 4) rumat, lyhyet, vammaiset ja heikosti koulutetut ihmiset. Jos siis et ole ruma, lyhyt tai vammainen etkä omaa työväenluokkaista taustaa etkä heikkoa koulutusta, olet moninkertaisesti etuoikeutettu – vaikka olisit nainen. (Toisaalta, voit kuitenkin siitä huolimatta olla myös moniperusteisesti vähäosainen, koska syrjinnän ulottuvuuksia on niin monia).
Edellä kuvattu rumuuden esiin nostaminen syrjintäkriteerinä on merkittävä asia, koska tutkimusten mukaan rumat ihmiset saavat huomattavasti ankarampia vankeusrangaistuksia kuin kauniit ihmiset. Rumia ihmisiä myös todennäköisesti syrjitään työhönotossa paljon vakavammin kuin muiden vähäosaisten ihmisryhmien jäseniä. Myös pituus vaikuttaa tutkimusten mukaan uralla etenemiseen. Rumuus ja lyhyys ovat samalla myös hyvä esimerkkejä siitä, että jotkut vähäosaiset ovat niin pahasti vähäosaisia, että heillä ei ole mahdollisuutta etujärjestön muodostamiseen: Sosiaalinen paine tekee ”rumien naisten” tai ”lyhyiden miesten” etujärjestön perustamisen mahdottomaksi. Korporatiivisessa hyvinvointivaltiossa kuitenkin vain etujärjestöiksi järjestäytyneet vähäosaiset saavat oikeutta itselleen. Tämä johtaa siihen, että rumat (ja huomattavan lyhyet) ihmiset ovat pääsääntöisesti aina kaikissa tilanteissa enemmän syrjittyjä kuin ne ihmiset, jotka valtion tasa-arvokoneisto on virallisesti nostanut syrjityn vähemmistön asemaan.
Korporatiivisissa hyvinvointivaltioissa myös lobbaus kytkeytyy erittäin vahvasti siihen, ketkä määritellään vähäosaisiksi ja ketkä etuoikeutetuiksi. Jos siis sinulla ei ole tehokkaasti toimivaa keskusjärjestöä omien ongelmiesi ajamiseen, sinun ongelmasi jäävät näkymättömiksi eikä virkakoneisto ole kiinnostunut tekemään mitään niiden korjaamiseksi. Jos taas sinun ongelmiasi ajaa suuri ja vuosikymmenten aikana valtiokoneistoon integroitunut etujärjestö (esim. Naisjärjestöjen keskusliitto), on todennäköistä että sinun ongelmiasi ratkotaan suurella tarmolla ja innolla valtion virkamiesten keskuudessa.
Kontekstuaalisuus tarkoittaa sitä, että myös valkoihoinen heteromies voi olla vähäosainen, jos hän joutuu tilanteeseen, jossa hänenkaltaisensa ovat selvänä vähemmistönä, jossa hän yrittää toimia perinteistä rooliaan vastaan tai jossa vaikuttaa vahvoja miesvihamielisiä stereotyyppejä tai diskursseja. Esimerkkinä tästä on vaikkapa tilanne, jossa nuori mies opiskelee sosiaalityöntekijäksi, sairaanhoitajaksi tai lastentarhanoperrajaksi. Aloittaessaan työnsä, hän huomaa kuuluvansa vähemmistösukupuoleen, jonka asema alan ammatillisissa diskursseissa on heikko. Lisäksi hän huomaa, että häntä painostetaan työssään keskittymään miehisille, fyysistä voimaa tai teknistä osaamista vaativille osa-alueille, vaikka hän ei olisikaan lainkaan kiinnostunut teknisistä töistä. Työpaikan pikkujouluja valmistellessa naispuolinen esimies ehdottaa, että mies esiintyisi pikkujoulunäytelmässä ilman paitaa. Pikkujouluillan edistyessä hän saa useita nipistyksiä takapuoleensa sekä pari suuseksiehdotusta tanssilattialla – siitä huolimatta, että kaikki tietävät hänen olevan vakiintuneessa seurustelusuhteessa (nämä tarinat eivät olleet keksittyjä).
Toisena esimerkkinä valkoihoisen heteromiehen heikosta asemasta on tilanne, jossa mies menee Naisjärjestöjen järjestämään parisuhdeväkivaltaa vastustavaan keskusteluiltaan. Tilaisuuden osallistujista ja puhujista noin 90% on naisia ja siksi tilaisuuden ohjelmakin keskittyy yksinomaan naisiin kohdistuvan väkivallan torjumiseen. Kun mies haluaa tilaisuudessa kertoa siitä, että Tilastokeskuksen mukaan 5.6% miehistä ja 4.3% naisista on viimeisten 12 kuukauden aikana kokenut parisuhdeväkivaltaa, hän saa jäätävän vastaanoton. Hänet leimataan heti naisvaltaisen yleisön keskuudessa naisia vihaavaksi misogyyniksi, koska hän ei suostu toimimaan naisten määrittelemän diskurssin puitteissa. Tämänkaltainen miesten heikko asema on täyttä totta myös monissa tasa-arvoviranomaisten järjestämissä tilaisuuksissa: Esimerkiksi Euroopan tasa-arvoinstituutti on virallisesti asettanut tavoitteekseen sukupuolisyrjinnän poistamisen. Tosiasiallisesti instituutin kaikki toiminta-aloitteet ja verkkokeskustelut on rajattu käsittelemään naisten aseman parantamista. Miesten ongelmien käsittelemisestä kiinnostuneet miehet saavat jäätävän vastaanoton, eikä heille tarjota tasa-arvoista mahdollisuutta käynnistää keskusteluja miesten ongelmiin liittyen.
Kaikkein selkein esimerkki muodostuu luultavasti kuitenkin avioeroon ja lasten huoltajuuteen liittyvästä prosessista, jossa kaikki kolme kriteeriä usein täyttyvät:
- Mies joutuu tekemisiin sosiaalitoimen kanssa, ja tässä ympäristössä miehet ovat aivan selvästi vähemmistönä. Tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi käsite ”lapsen etu” määritellään usein melko vahvasti naisnäkökulmasta käsin.
- Mies saattaa sosiaalitoimen kanssa asioidessaan törmätä miehiä koskeviin kielteisiin diskursseihin, joita ovat mm. sosiaalitoimen piirissä esiintyvä ”roistodiskurssi”, joka erityisesti menneinä vuosikymmeninä kuvasi miehet epäluotettaviksi, vastuuta pakoileviksi ja viinaan meneviksi roistoiksi. Toisena miehiä haittaavana diskurssina on feministisen sosiaalityön teoria, jonka mukaan äidin ja lapsen intressit ovat aina yhteneväiset. Kolmas miesvihamielinen diskurssi muodostuu naisjärjestöjen määrittämästä ”Violence against women” diskurssista, joka tarjaa naisille väkivallan uhrin subjektiposition ja miehille pelkän väkivallan harjoittajan subjektiposition. Huoltajuusoikeudenkäynneissä tämä diskurssi sivuuttaa naisten väkivaltaisuuden ja siirtää miehille todistustaakan siitä, että he eivät ole olleet väkivaltaisia lasten äitiä tai lasta kohtaan. Neljäs miesvihamielinen diskurssi on All men are rapists –diskurssi, joka huoltajuustilanteisiin sovellettuna vihjaa siihen, että miehet aiheuttavat seksuaalisen uhkan myös omia tyttäriään koskaan.
- Mies on huoltajuusoikeudenkäynneissä heikommassa asemassa oleva sukupuoli, koska he yrittävät toimia perinteistä miehen mallia vastaan – he yrittävät kilpailla lapsen äidin kanssa siitä, kumpi olisi parempi lapsen lähihuoltajana. Tämä asettaa isät heikomaan asemaan, koska suuri osa tuomareista uskoo edelleen vakaasti, että ”Koska lapsi on vasta 2-vuotias, on hänen etunsa asua äitinsä luona” (tapaus Saikkonen vs. Saikkonen). Argumenttina on siis yleinen uskomus siihen, että äidit ovat pienille lapsille parempia huoltajia kuin isät. Tämä usko on toisinaan niin vahva, edes hyvin vahvatkaan todisteet äidin alkoholismista, lääkkeiden sekakäytöstä tai itsemurhayrityksistä eivät automaattisesti tuo isälle lähihuoltajuutta. Voi käydä jopa niin, että ensin tuomari on vihainen miehelle siitä, että hän yrittää mustamaalata lapsen äidin ilman kunnollisia todisteita. Sen jälkeen kun isä hankkii kunnollisia kirjallisia todisteita sekä äidin juopottelua läheltä seuranneen aikuisen todistajan, tuomari suhtautuu mieheen entistä kielteisemmin ja alkaa uskoa lapsen äidin syöttämään tarinaan, jonka mukaan isä on narsisti (myös tämä esimerkki perustuu todelliseen oikeustapaukseen).
Suurin osa maailman feministeistä sekä tasa-arvoviranomaisista sijoittuu tasoille 1 ja 2, eli he eivät joko ymmärrä intersektionaalisuudesta yhtään mitään tai vaihtoehtoisesti he tarkastelevat intersektionaalisuutta ainoastaan moniperusteisesti syrjityn naisen näkökulmasta. Myös kontekstien havaitseminen on naisille ja feministeille vaikeaa: Vaikka he periaatteessa käsittävät, mitä horisontaalinen segregaatio tarkoittaa, he eivät silti konkreettisesti ymmärrä sitä, että miehet voivat olla se vähäosainen sukupuoli naisten hallitsemissa ympäristöissä, tilanteissa ja diskursseissa. Usko siihen, että naiset ovat se vähäosainen sukupuoli – the disadvantaged and vulnerable gender – saa 1-tasoa edustavat jääräpääfeministit sulkemaan silmänsä ja korvansa kaikilta tilastoilta ja miesten omakohtaisilta kertomuksilta, jotka saattaisivat tämän uskomuksen kyseenalaiseksi.
Suomessa on onneksi myös monia fiksuja feministejä, jotka näkevät sen, että miehet ovat joissain tilanteissa ja joillain elämän alueilla se heikommassa asemassa oleva sukupuoli. Fiksuihin feministeihin lasken kuuluviksi mm. Helsingin vihreät naiset, Anna Moringin, Rosa Meriläisen sekä ne noin 30 naista, jotka marssivat kiukuspäissään ulos viimeisimmästä Naisliitto Unionin kokouksesta. Fiksua tasa-arvonäkökantaa edustaa myös Euroopan unionin yleinen tuomioistuin, jonka tasa-arvoa koskevissa oikeustapauksissa on johdonmukaisesti puolustettu aliedustettua tai vähäosaista sukupuolta riippumatta siitä, olivako kyseisessä tapauksessa vähäosaisena sukupuolena miehet vai naiset.
Vasemmistoliitto näkee yleensä asiat mustavalkoisesti siten, että miehet ovat etuoikeutettuja ja naiset ovat vähäosaisia. Tämä johtuu siitä, että suurin osa vasemmistolaisista on joko naisia ja feministejä tai sitten he ovat miehiä, jotka haluavat esiintyä jonkinlaisina Leniniä muistuttavina intellektuelleina taikka John Lennonin kuvaamina sorrettujen sankareina. Tähän ryhmään kuuluvat haluavat niin palavasieluisesti kamppailla sortoa vastaan, että he taistelevat mielellään vähäosaisten puolesta ja etuoikeutettuja vastaan, vaikka osa noista ”etuoikeutetuista” sattuisikin olemaan vähäosaisia: No, eihän se haittaa, koska aina roiskuu kun rapataan! Koska palava pyrkimys vähäosaisten auttamiseen on niin tärkeää, ei tilastoihinkaan suhtauduta kovin kriittisesti: Vasemmistoliitto levitti vielä muutama vuosi sitten aktiivisesti väitettä, jonka mukaan 90% parisuhdeväkivallasta kohdistuu naisiin (Tilastokeskuksen mukaan 5.6% miehistä ja 4.3% naisista joutuu vuosittain parisuhdeväkivallan kohteeksi.) Mustavalkoiset tilastot sopivat hyvin yhteen mustavalkoisen 1-tasoa edustavan tasa-arvoajattelun kanssa.
Englantilaiset tutkijat ovat ehdottaneet, että työväenluokan taustan omaavat pojat määriteltäisiin heikossa asemassa olevaksi ryhmäksi ja heihin sovellettaisiin positiivista erityiskohtelua kouluissa, koska tutkimusten mukaan juuri työväentaustan omaavat pojat ovat pahimmassa vaarassa syrjäytyä koulujärjestelmästä ja työmarkkinoilta. Tämä ei kuitenkaan näytä kelpaavan monille vasemmistolaisille miehille, koska he haluavat nähdä itsensä nimen omaan naisia puolustavina alfauroksina tai feministisinä intellektuelleina. Onneksi Vasemmistoliitosta löytyy halpojen Lenin-kopioiden lisäksi myös todellisia aatteen miehiä, kuten esimerkiksi Kari Uotila, joka selvästikin omassa toiminnassaan hahmottaa tasa-arvon yllä kuvatulla 3-tasolla.
Tässä kirjoituksessa olen pyrkinyt kuvailemaan vaihtoehtoisia tapoja suhtautua tasa-arvoon ja syrjintään. Olen myös tuonut esiin havaintoni siitä, että erityisesti vasemmiston ja feministien keskuudessa nauttii laajaa kannatusta kaikkein vanhanaikaisin ja kehittymättömin tasa-arvonäemys. On kuitenkin mahdollista, että tilanne ei ole näin paha. Siksi pyytäisinkin kaikkia lukijoita ottamaan omakohtaisesti kantaa vastaamalla seuraaviin kysymyksiin:
- Oletko vasemmistolainen tai feministi?
- Millä tasolla sinä hahmotat tasa-arvon?
- Millä tasolla edustamasi puolue tai yhdistys hahmottaa tasa-arvon?
- Jos hahmotat tasa-arvon 1- tai 2-tasolla, voisitko hieman perustella näkemyksiäsi?
- Mitä meidän pitäisi tehdä YK:n, EU:n ja Pohjoismaiden neuvoston tasa-arvoelimille, jotka hahmottavat tasa-arvon 1-tasolla?
Ystävällisin terveisin ja kiitokset siitä, että olet jaksanut lukea tähän asti!
Naisasialiike, feminismi ja tasa-arvon edistäminen naisnäkökulmaisesti ovat muodostuneet historiallisen jatkumon kautta pontimenaan todellinen muutostarve – ne eivät siis ole ideologiselta tai peräti utopistiselta arvopohjalta rakennettuja selitysmalleja tvs. aatteita sinänsä.
Oletko vasemmistolainen tai feministi?
kyllä
Millä tasolla sinä hahmotat tasa-arvon?
yhteiskunnallisella sekä sukupuolitutkimuksellisella tasoilla, sukupuoli ei ole pelkästään ”luonnollista järjestystä” tai essentiaalista olemista, vaan myös ja entistä enemmän kulttuurinen tuote.
Millä tasolla edustamasi puolue tai yhdistys hahmottaa tasa-arvon?
samalla tavoin mitä itsekin
Jos hahmotat tasa-arvon 1- tai 2-tasolla, voisitko hieman perustella näkemyksiäsi?
–
Mitä meidän pitäisi tehdä YK:n, EU:n ja Pohjoismaiden neuvoston tasa-arvoelimille, jotka hahmottavat tasa-arvon 1-tasolla?.
Hahmottavatko?
YK:n ydinlausumat lähtevät kansainvälisistä vertailuista, ja niiden mukaan naiset ja tytöt ovat useimmiten haavoittuvimmassa asemassa miesten dominoimissa yhteiskunnissa – kehittyneemmillä vakavaraisimmilla alueilla sukupuolisensitiivisemmät organisaatiot toki ovat paikallaan hienosäätömielessä, kuten Pohjoismaissa ja osin EU:n tasolla.
Vasemmistoliitossa monialainen syrjintä ja sukupuolisensitiivisyys yleensäkin ovat tiedostettuja ongelmana ja lähestymistapana.
Ilmoita asiaton viesti
Pohjoismaissa tätä hienosäätöä tehdään esimerkiksi työelämän pelisääntöjen ja perhelainsäädännön puitteissa jatkuvasti – puhe ”naisen eurosta” ja perhevapaajärjestelmän eri osien kehittämisestä (viimeisimpinä hallituksen rakenneuudistuspaketin mukana oleva lasten kotihoidontuen jaksottaminen iseille ja äideille puoliksi) ovat osa sitä säätöä, jolla haetaan miesten ja naisten omavaraisuuteen ja vapauteen lisää varianssia. Kuten hyvin tiedät, isien käytännöllisten mahdollisuuksien lisääminen vanhempina isyysvapaiden ja perhevapaiden lisääntyessä vahvistaa heidän asemaansa vanhempina ja muuttaa samalla miesten yhteiskunnallista ”roolia” => isien asema tulevaisuudessa myös huoltajuuden suhteen eron jälkeen vahvistuu.
Palkkaerokysymys liittyy voimakkaasti tähän vanhemmuuteen ja vanhemmuuden kustannuksien jakautumiseen, sen kummemmin asiayhteyksiä erittelemättä – voin kyllä tarvittaessa viitata omiinkin aikaisempiin kirjoituksiini aiheesta.
Parisuhdeväkivalta on aina lähisuhdeväkivaltaa ja ainakin Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen selvitysten mukaan naiset kokevat selkeästi miehiä enemmän väkivaltaa kodeissaan ja tokihan meillä ei vielä kymmenen vuotta sitten ollut käytössämme kattavaa tutkimustietoutta parisuhdeväkivallasta – poliisin tietoon tulleet perhe- ja parisuhdeväkivaltatapaukset jakautuvat edelleenkin uhrien ja tekijöiden suhteessa 9:1… Vasemmistoliiton naisjärjestön lisäksi muidenkin puolueiden naisjärjestöt olivat siihen aikaan samoilla tiedotuslinjoilla parisuhdeväkivallan osilta, eli vaikutat offensiivisen tarkoitushakuiselta nostaessasi yhden puolueen otsikkoon asti 🙂
Ilmoita asiaton viesti
Hei Juho, kiitos vastauksistasi! Kiitos myös siitä, että olet yleensäkin aina jaksanut kärsivällisesti ja provosoitumatta kirjoittaa tasa-arvoon liittyvistä aiheista! Toivoisin sinulta kuitenkin vielä pieniä täsmennyksiä siihen, miten näet tasa-arvon ja etuoikeutettuna olemisen.
1. Pitäisikö intersektionaalisuudesta puhuttaessa pohtia enemmän sitä, minkälaiset syntyperäiset suomalaiset valkoihoiset miehet joutuvat todennäköisesti kohtaamaan elämässään moniperusteista syrjintää? (Rumuus, lihavuus,kalapuikkoviikset, alhainen koulutustaso, työttömyys, vanhuus, lyhyys?)
Jos Vasemmistoliitto ja feministit eivät tämänkaltaisiin pohdintoihin kykene, pohdinnan tekevät teidän puolestanne näissä asioissa Henry Laasanen sekä Perussuomalaiset, ja Vasemmistoliiton kannatus laskee entisestään.
2. Näetkö sen, että yhteiskunnassamme on olemassa tietyistä toimialoista ja diskursseista muodostuva ”naisten sfääri”, jonka piirissä miehet ovat se aliedustettu ja heikommassa asemassa oleva sukupuoli?
3. Mitä seuraavista osa-alueista pidät ”naisten sfääriin” kuuluvina tai sellaisina, joiden piirissä miehet ovat se heikompi sukupuoli.
– Huoltajuusoikeudenkäynteihin liittyvät olosuhdeselvitykset sekä muu asiointi sosiaalitoimen kanssa
– Miehiin kohdistuva diskursiivinen ylivalta naisvaltaisilla aloilla, naisvaltaisten alojen ”hyvä sisar” verkostojen harjoittama (osin tahaton) naisten suosiminen rekrytoinneissa sekä miehiin kohdistuva seksuaalinen ahdistelu näillä aloilla
– YK:n, EU:n sekä Pohjoismaiden neuvoston tasa-arvoelinten järjestämät ja valvomat tasa-arvodiskurssit sekä em. instituutioiden levittämät tilastoväittämät.
Lopuksi vielä kommentti siihen, miksi keskitin kritiikkini Vasemmistoliittoon enkä niin selvästi koko vasemmistoon, SDP mukaan lukien. Kun tein tutkimuksen siitä, ketkä levittivät muutama vuosi sitten väittämää, että ”90% parisuhdeväkivallasta kohdistuu naisiin”, löysin Googlella tämän väittämän vain Vasemmistoliiton yhteydessä. Lisäksi väittämää levitti Evankelisluterilainen kirkko. Molemmat kertovat mielestäni siitä, että ”tarkoitus pyhittää tilastot” eli kun tarpeeksi palavasieluisesti haluaa auttaa vähäosaisia, niin silloin tilastoihin liittyvä lähdekritiikki tyypillisesti sumenee.
Ilmoita asiaton viesti
1. kyllä, moniperusteinen analysointi vähintäänkin lisää ymmärrystä ja tekee yksilöidymmin oikeutta yhteiskunnallisille muutoksille. Esimerkiksi miesten työttömyys on viimeisen vuosikymmenen aikana lisääntynyt työmarkkinoiden rakennemuutoksen vuoksi, ja siten moni ennen hyvinvoivaan teollisuustyöntekijäryhmään kuulunut keski-ikäinen mies on saanut huomata pudonneensa vaikeasti työllistyvien ryhmään. Tästä seuraava lähes väistämättä identiteetikriisi ja itsensä tarpeettomaksi kokeminen heijastelee väkisinkin lähisuhteisiin, ja siten feministisen maailmankuvan omaavana osaan huomata miesten kriiseihin reagoimisen toimivan välillisesti myös naisten asemaa parantavana. Maskulistisesti painottuneessa näkökulmassa miesten identiteettiongelmiin ja hyvinvoinnin parantamiseen suhtaudutaan ehkä sama tavoite mielessä, mutta esim. Miessakkien tavoin ”omavaraisesti”, miehen itsensä ehdoilla.
Ehkä tuota omaehtoista näkökulmaa voi painottaa, Vasemmistoliitossakin.
2. Sote-alueilla on naisten vyöhyke. Siihen on toki Vasemmistoliiton pj. jo tarttunut, ja itse kommentoin omassa blogissani keväällä Arhinmäen miehiä sosiaali- ja terveysaloille kouluttautumista kannustavaa kirjoitusta. Myös ainakin Voimaa hoivaan -projekti oli samassa mielessä rakennettu.
http://www.paavoarhinmaki.fi/blogi/2013/lisaa-mieh…
3.”- Huoltajuusoikeudenkäynteihin liittyvät olosuhdeselvitykset sekä muu asiointi sosiaalitoimen kanssa”
Vanhemmuus on edelleen äitien monopolisoimaa/naisten aluetta/äideille luonnostaan lankeavaa, ja siksi lähtökohtaisesti äitiä pidetään ilman muuta etuoikeutettuna lähivanhempana. Käytännössä tuota olettamaa voi purkaa kahdella tavalla kestävästi eli isien osallistuvaa vanhemmuutta tukemalla ja miesnäkökulman lisäämisellä sosiaalitoimeen. Muita keinoja ovat toki järjestö- ja tiedotustyö, mutta ne ovat ainoastaan informatiivisia luonteiltaan eivätkä siten välttämättä muuta asian tilaa.
”- Miehiin kohdistuva diskursiivinen ylivalta naisvaltaisilla aloilla, naisvaltaisten alojen ”hyvä sisar” verkostojen harjoittama (osin tahaton) naisten suosiminen rekrytoinneissa sekä miehiin kohdistuva seksuaalinen ahdistelu näillä aloilla”
Ammattialojen segregaatio tuottaa tällaista vinoumaa, jakaumien purkaminen edesauttaa työhyvinvoinnin ja työpaikkademokratian kehittämistä. seksuaalinen ahdistelu työpaikoilla on tietenkin työsyrjintää ja siihen tulee jatkossakin suhtautua vakavuudella riippumatta ahdistellun sukupuolesta.
”- YK:n, EU:n sekä Pohjoismaiden neuvoston tasa-arvoelinten järjestämät ja valvomat tasa-arvodiskurssit sekä em. instituutioiden levittämät tilastoväittämät.”
Näistä voi aina tapauskohtaisesti keskustella, tilastoväittämiä myöten.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos, hyvä vastaus! Eräänlaisena yhteenvetona voisin todeta sen, että Vasemmistoliitto pyrkii toimimaan tasa-arvoa edistävänä voimana, mutta tämä työ tehdään varsin tiukasti feminististen diskurssien sisältä käsin, uskaltamatta aidosti haastaa ”hyväosaisten valkoihoisten naisten” feminismiä sillä tavoin kuin vaikkapa lesbofeministit ja tummaihoiset feministit ovat tehneet – ja kuten esimerkiksi Laasanen ja perussuomalaiset tekevät jatkuvasti.
Ilmoita asiaton viesti
Nähdäkseni perussuomalaiset eivät niinkään kritisoi tasa-arvoasetelmien epäsymmetriaa, vaan feminismiä he arvioivat useinkin vasemmistolaisena ilmiönä – aika harvoin muutenkaan ja muissakaan poliittisesti sävyttyneissä yhteyksissä sukupuolten tasa-arvo nousee keskustelujen pääteemaksi asiakokonaisuutena.
Nähdäkseni perussuomalaisten naiskansanedustajat tekevät kaikkensa edistääkseen sitä ns. ”valtiofeminististä” näkökantaa, hallintovaliokunnan pj. Mattila on mm. vaatinut Istanbulin sopimuksen pikaista ratifiointia, Slunga-Poutsalon mielestä palkkaerokysymys on tämän hetken tärkeimpiä tasa-arvo-ongelmia ja muutenkin PS:n naisjaosto pysyttelee Nytkis:en määrittelemissä puitteissa.
Sikäli olen kyllä samoilla linjoilla kanssasi, perinteisestä vastakkainasettelusta pitäisi siirtyä nyansimoidummalle linjalle – sukupuoliakin kun nykyisin tiedetään määritellyn jo lähes 20 000 erilaista ja siten sukupuoleen liittyvä kokemuksellisuus on tilastokeskivertoja hienojakoisempaa, subjektiivisempaa.
Politiikassa erityisesti pelataan totunnaisilla määritelmillä ja kahden sukupuolen järjestelmä on edelleen käytännöllisin, polarisaatio-ongelmineenkin.
Ilmoita asiaton viesti
Itse en alkaisi tekemään näin hienostuneita, melko älyllisiä erotteluita.
Feminismissä on kuitenkin pohjimmiltaan kyse tunteista, lisäksi suurten kansanosien kollektiivisista tunteista.
Suosisin feminismin analyysissä ennemmin hyvin karkeita luokitteluita.
Esimerkiksi tämän feminismin perusteesin siitä, että naiset ovat uhreja, yhdistäisin laajemmin naisten sukupuolirooleihin yhteiskunnassa.
Kun on uhri, niin perusajatus on, että saa apua ja tukea muilta. Jos ei ole uhri, niin yksilön tehtävänä on selviät itse, yksin, elämänsä vaikeuksista. Miehen ja naisen sukupuolirooleissa tama ero tulee melko selvästi esille. Miehen elämän perusolettamus on, että miehen pitää itse pärjätä elämässään, hankkia itselleen työtä ja toimeentulo. Miehen, joka joutuu turvautumaan sosiaaliapuun, katsotaan epäonnistuneen elämän pelissä. Naisille sen sijaan erilaisten sosiaaliapujen hakeminen etenkin lastenhoitoon, on täysin hyväksyttyä ja luonnollista. Myös tilanne, jossa nainen käytännössä elää aviomiehensä taloudellisen tuen varassa, on naisille hyväksyttävää, kun taas vastaava tilanne miehille on sosiaalisesti tuomittavaa.
Vähemmistö, sorron uhri ja uhriajattelu sinänänsä on naisille tyypillistä. Niin on myös elämänasenteet, joiden mukaan naiselle on luontevaa ja helppoa turvautua muiden apuun elämän vaikeuksien koittaessa. Puhumalla naisten sorrosta feministit tuottavat uudelleen sukupuolten valisen eron yhteiskunnassa. Sukupuoli on sosiaainen konstruktio, ja joku sosiaalisen konstruktion aina rakentaa. Feministinen uhripuhe on juuri tällaisten sukupuolen sosiaalista rakentamista.
P.s. Minulla Firfox selain ei anna kirjoittaa näitä kommenteja, ja jouduin vaihtamaan selaimen IE:ksi, jotta kommentointi onnistuu.
Ilmoita asiaton viesti
Juho, toivoisin sinun tutustuvan hieman syvällisemmin parisuhdeväkivaltaa koskevien asiantuntijoiden kirjoituksiin. Alan johtavat asiantuntijat pitävät poliisitilastoja hyvinä siksi, että ne kuvastavat varmalla ja luotettavalla tavalla sitä jäävuoren huippua, joka parisuhdeväkivallasta muodostuu. Asiantuntijoiden mukaan poliisitilastot eivät kuitenkaan anna kunnollista kuvaa parisuhdeväkivallan uhrien sukupuolijakaumasta, koska naisten ja miesten herkkyys ilmoittaa väkivallan kokemuksista poliisille saattaa erota suuresti (ks. Heiskanen). Tämän vuoksi asiantuntijoiden mukaan luotettavin menetelmä parisuhdeväkivallan sukupuolijakauman selvittämiseksi on kyselytutkimus. Tehdyissä kyselytutkimuksissa kaikkialla maailmassa on päästy siihen tulokseen, että uhreista noin 40-60% on miehiä.
Suomessa luotettavin tutkimus on ”Tuhansien iskujen maa”, jonka tulokset ilmenevät julkaisusta ”Miehet ja naiset Suomessa 2012”. Julkaisun mukaan 5.3% miehistä ja 4.6% naisista on kokenut parisuhdeväkivaltaa viimeisten 12 kk aikana. Jos tarkastellaan koko elämän aikana koettua väkivaltaa, niin silloin noin 20% sekä miehistä että naisista ilmoittaa joutuneensa parisuhdeväkivallan kohteeksi.
Kun tarkastelee sitä ristiriitaa, mikä muodostuu pahoinpitelyjä koskevista poliisitilastoista sekä Tuhansien iskujen maa -tutkimuksen tuloksista, on hyödyllistä katsoa tarkemmin poliisitilastoja törkeiden pahoinpitelyjen osalta. Näiden osalta parisuhdeväkivallan sukupuolijakauma on sellainen, että lievä enemmistö uhreista on miehiä. Tämä viittaa vahvasti siihen, että naisten enemmistö poliisille ilmoitettujen lievien pahoinpitelyjen uhreista johtuu miesten alhaisemmasta ilmoitushalukkuudesta. Vasta sitten, kun veri roiskuu, miehet ilmoittavat poliisille. Kun ilmoitushalukkuuden ero poistuu, tuloksena on jälleen parisuhdeväkivallan lähes tasainen sukupuolijakauma.
Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen lähisuhdeväkivaltaa kuvastavat tilastot ovat sikäli ongelmallisia, että niissä on mukana myös äitien ja teini-ikäisten tyttärien välinen kuritusväkivalta. Tämä saattaa vääristää huomattavastikin tilastoja, koska tutkimukset osoittavat, että äidit käyttävät enemmän kuritusväkivaltaa kuin isät. Kuritusväkivallan lisäksi Optulan tilastot sisältävät myös äitien ja tytärten väliset käsirysyt ja tönimiset. Näitä tapahtuu ilmeisesti enemmän kuin isien ja poikien välisiä tappeluita, koska miesten keskinäinen väkivalta on luonteeltaan kovempaa ja seuraukset ovat siksi rajumpia – ja siksi isät ja pojat välttävät keskinäisiä käsirysyjä ja tapppeluita enemmän kuin äidit ja tyttäret.
Ilmoita asiaton viesti
Edelliseen kommenttiisi vastaaminen on vielä kesken, mutta tässä totean Heunin tutkimukseen viitaten, että senkin mukaan miesten ja naisten kokemalla parisuhdeväkivallalla on selkeä laadullinen tilastoero – naisten kokemalla väkivallalla on kohtalokkaammat seuraamukset ja ”vainoamistyyppistä” väkivaltaa eli entisen parisuhdekumppanin taholta koettua väkivaltaa kohdistuu naisiin miehiä huomattavasti useammin.
Määrällisesti tasainen tilastojakauma toki oikeuttaa (oikeuttaa muutenkin koska yksikin lyönti on liikaa) käsittelemään parisuhdeväkivaltaa sukupuolisensitiivisesti ja myös miesnäkökulma selkeämmin huomioivasti. Käsittääkseni auttamisjärjestelmien piirissä parisuhdeväkivallan moninaisuus osataan jo tarpeellisessa määrin huomioida, miestyöryhmät eivät paneudu ainoastaan miesten aggressiivisuuden purkamiseen vaan mies nähdään myös asianmukaisessa uhripositiossa.
Markku Heiskanen totesi jossain radiohaastattelussa äskettäin samoin poliisitilastoista, että ne ovat ainoastaan viranomaisten tilastoja ja siten kertovat vain osatotuuden. Poliisin tietoon tulee pääosin (noin 38 000 pahoinpitelystä tehtyä rikosilmoitusta vuosittain) julkisella paikalla tapahtuneita pahoinpitelyitä, jotka ovat tyypillisesti miesten keskinäisiä tappeluita tai miesten miehiin kohdistamia päällekarkauksia, usein ilman uhrin osallisuutta sinänsä.
Ilmoita asiaton viesti
Hei, olisin kiinnostunut näkemään tarkan viittauksen siihen, että Heunin tutkimuksen mukaan naisiin kohdistuvalla parisuhdeväkivallalla on vakavammat seuraukset kuin miehiin kohdistuvalla parisuhdeväkivallalla. On tietysti mahdollista, että näin on sanottu teoksen johdannossa tai yhteenvedossa, koska tutkimuksen tulokset olisivat muutoin vaikuttaneet liian ”naisvihamielisiltä”. En kuitenkaan muista nähneeni kyseisessä tutkimuksessa kysymyksiä väkivallan seurauksista. Jos ei kysytä, ei tutkimuksessa voida myöskään tästä aiheesta pätevästi mitään päätellä.
On hyvä, että sosiaalityöntekijät ja poliisi oppisivat vähitellen tarkastelemaan parisuhdeväkivallan sukupuolittuneisuutta ja laadullisia eroja 50% / 50% sukupuolijakauma lähtökohdakseen ottaen. Tällöin he voisivat mm. koota yhteenvedon väkivallan laatua kuvaavista aiemmista kymmenistä tai jopa sadoista tutkimuksista. Näiden tutkimusten mukaan naiset harjoittavat miehiä enemmän seuraavanlaisia parisuhdeväkivallan muotoja:
– aseellinen väkivalta (esim. veistä, kaulinta, hiilihankoa tai paistinpannua käyttäen)
– nukkuvaan uhriin kohdistuva väkivaltainen hyökkäys
– terävien tai painavien esineiden heitteleminen
– ampuminen käsiaseella (näin lähinnä USA:ssa)
– puolison myrkyttäminen
– henkinen väkivalta, kuten esimerkiksi uhkaus siitä että uhri ei enää koskaan saa nähdä lapsiaan
Kun tuota listaa katsoo, on hieman vaikea päätyä siihen johtopäätökseen, että naisten miehiin kohdistama väkivalta aiheuttaisi vähemmän vakavia seurauksia kuin miesten naisiin kohdistama väkivalta. Toisaalta, on kuitenkin myönnettävä, että naisille aiheutuu vammoja miesten ja naisten välisistä väkivaltaisista välienselvittelyistä enemmän kuin miehille. Jos esimerkiksi nainen yrittää lyödä miestä kasvoihin ja mies ehtii tarttua sitä ennen naista ranteista, on todennäköistä että nainen saa mustelmia ja mies ei.
Jos tarkastellaan väkivallan henkisiä seurauksia, niin osuvin mittari löytyy väkivallan pelosta. STM:n tasa-arvobarometrin mukaan noin 2-6% miehistä ja noin 4% naisista pelkää joutuvansa omassa kodissaan väkivallan kohteeksi. (Miesten luvuissa on ollut suurempaa vaihtelua tasa-arvobarometrin eri vuosina).
Ilmoita asiaton viesti
”Kansilehdessä”, Heunin sivuilla ko. tutkimuksen tiivistelmässä jo mainitaan laadullisista eroista, en muista tarkkaan itse tutkimuksen lukuarvoja ja sanavalintoja :
http://www.heuni.fi/Etusivu/1284990374416
Ilmoita asiaton viesti
Oletko vasemmistolainen tai feministi?
– Jossain määrin
Millä tasolla sinä hahmotat tasa-arvon?
– tasoilla 1 ja 2
Millä tasolla edustamasi puolue tai yhdistys hahmottaa tasa-arvon?
– N/A
Jos hahmotat tasa-arvon 1- tai 2-tasolla, voisitko hieman perustella näkemyksiäsi?
– En usko mihinkään osiensa kautta määriteltävään ”Yleistasa-arvoon” vaan kontekstista riippuviin tilanteisiin. Määritelmä: kaikki ihmiset ovat tasa-arvoisia, riittää yleisellä tasolla. Sitten on lukematon joukko tasa-arvo-ongelmia, joita voi hahmottaa ilman että joitain pisteitä laskettaisiin yhteen. Ihonväriin liittyviä tasa-arvokysymyksiä voi tarkastella erillään sukupuolesta jne.
[muok. Tällä tarkoitan ennenkaikkea tasa-arvoa yhteiskunnallisena kysymyksenä. Intersektionaalisuus sopii yksilön tarkasteluun.]
Mitä meidän pitäisi tehdä YK:n, EU:n ja Pohjoismaiden neuvoston tasa-arvoelimille, jotka hahmottavat tasa-arvon 1-tasolla?
– Antaa aikaa. Syvempi ymmärrys voi syntyä vain pitkän ajan kuluessa
Ilmoita asiaton viesti
Mitä ihmettä? Tietojeni ja käsitykseni mukaan joko suurin tai ainakin suuri osa Unionin kokouksesta ulos marssineista 30 naisesta on ollut Vasemmistoliiton aktiiveja tai ainakin vasemmistolaisia, joten mistä Malmin käsitykset vasemmistolaisuudesta ovat peräisin? Ovatko esimerkiksi Anna Kontulan työ tai Vasemmistonuorten kannat jääneet huomioimatta?
Ilmoita asiaton viesti
Hei ja kiitos kommentista! On hienoa kuulla, että Vasemmistoliitossa on muitakin rohkeita ajattelijoita Kari Uotilan lisäksi! Anna Kontula minun olisi pitänyt oikeastaan mainita jo heti alussa – hän uskaltaa sanoa rohkeasti mielipiteensä feministien keskuudessa myös silloin, kun ajatukset selvästi eroavat enemmistön näkemyksistä.
Olisiko minun mahdollista saada joitain Vasemmistonuorten tai Kontulan miespoliittisia tekstejä tai ohjelmia luettavaksi (linkkiä?).
Kevyellä diskurssianalyysilla näkisin sen jälkeen aika selvästi, mille tasolle Vasemmistoliiton ajattelu sijoittuu: Jos teksteissä luetellaan melko vähäinen määrä miesten sukupuolittuneita ongelmia (alle 10) ja jos näihin kaikkiin ongelmiin tarjotaan vastaukseksi, että ”miesten pitäisi muuttua” tai ”maskuliinisuuden pitäisi muuttua” ja jos minkään ongelman osalta ei vaadita muutosta viranomaisten toimintaan, niin silloin diskurssi on täysin umpifeminististä sekä samalla hyvin konservatiivista ja sukupuolijärjestelmää pönkittävää (miehiä vaaditaan ratkomaan ”miehekkäästi” omat ongelmansa itse, sen sijaan, että puolueet ja viranomaiset osallistuisivat aktiivisesti ongelmien ratkomiseen).
Olen hieman skeptinen Vasemmistoliiton miespoliittisten näkemysten suhteen, koska Vasemmistoliitto ei ole halunnut osallistua Miesjärjestöjen keskusliiton toimintaan ja perusteluna näyttää olevan se, että Vasemmistoliitto haluaa ylläpitää niin ultrafeminististä linjaa, ettei se mahdu mukaan sellaisiin yhdistyksiin, jotka pohtivat miesten ongelmia miesten omista lähtökohdista käsin – sukupuolentutkimuksen käsitteistöä hyväksi käyttäen.
Ilmoita asiaton viesti
No, Vasemmistossa sentään on miespoliittinen työryhmä, mikä on merkittävästi ja oleellisesti edistyksellisempää tasa-arvopolitiikkaa, kuin puolueilla keskimäärin. Käsittääkseni yleensäkään ainoastaan Vihreät ja Vasemmistoliitto käsittelevät sukupuolten tasa-arvoa puolueidensa kärkiaiheina – molemmissa on toki laajempaa pohjaa luotu feministiseen arvomaailmaan ja naiskeskeiseen ongelmanasetteluun tukeutuvasti, mutta miesasia on enenevässä määrin eriytymässä omaksi saarekkeekseen asiakokonaisuutena :
http://www.vasemmisto.fi/yhteystiedot/tyoryhmat/#M…
Maskuliinisuuden muuttumisvaateet eivät kaiketi edusta jäykintä konservatismia, itse olen ainakin koettanut edistää miesemansipaatiota ja miehen erilaisia sukupuolen ilmaisumahdollisuuksia nimenomaan yksilöliberalistisessa hengessä (vaikka olenkin kollektivisti, puoluelojaali). Siitä voidaan tietenkin aina keskustella, että pitääkö maskuliinisuuden muuttua vai ympäristön muuttaa suhtautumistaan miehen erityisyyteen, jotta miesten ongelmiin voidaan paneutua riittävällä ymmärryksellä ja tehokkaasti…
Joiltain merkittäviltä osin feministinen näkemys sukupuolieron häiveestä auttaa miehiä itseään reflektoimaan omia käsityksiään samalla kun ympäristö sallii ja tukee tätä kehityslinjaa. Sillä kuitenkin aika paljon jo keskustellaan julkisuudessa miesten yhteiskunnallisen ja yksityisen elämän rooleista, niiden kapea-alaisuudesta ja samalla pienimuotoisesti, mutta näkyvästi miehille on esitetty runsas kirjo vaihtoehtoisia elämänhallinnan strategioita –
konkreettisesti vaikkapa (taas ajankohtainen) Ohi on -kampanja sisältää miesten tietoisuutta ja valinnan mahdollisuuksia korostavia seikkoja rationaalisten ja taloudellisten perusteluiden lisäksi.
Ilmoita asiaton viesti