Mitä vikaa on vasemmistolaisessa tasa-arvokäsityksessä?
Tämän kirjoituksen tarkoitus on olla yhteiskuntatieteellinen ja siksi otsikko on heti alkuun täsmennettävä seuraavaan muotoon: Minkälaisia haitallisia meemejä ja diskursseja ilmenee vasemmistolaisissa teksteissä taikka vasemmistolaisen lobbauksen pohjalta syntyneissä teksteissä tasa-arvon kontekstissa? Haitallisuudella tarkoitan sellaisia meemejä ja diskursseja joista on haittaa ihmisten tasa-arvolle tai tieteellisen tiedon kehitykselle.
Alla on alustava luettelo ja luonnehdinta näistä meemeistä ja diskursseista, joita ilmenee mm. Vasemmistoliiton nuorten aktivistien kannanotoissa. Huomattakoon, että tässä artikkelissa meemit ja diskurssit vain tunnistetaan ilman, että niiden laajempi suosio voitaisiin todistaa. Lukijat voivat itse osallistua kommenteillaan sen arviointiin ja todisteluun, ovatko kyseiset meemit ja diskurssit harvinaisia vai yleisiä Suomessa.
1. Kategorisuus, dogmaattisuus ja kontekstisensitiivisyyden puute
Vasemmistolaisissa teksteissä ”syrjittyjen ihmisten ryhmä” oletetaan jotenkin selkeärajaiseksi, vakiintuneeksi ja kontekstiriippumattomaksi. Taustalla on marxilainen ajatus siitä, että ihmiset jakautuvat selkeärajaisiin luokkiin, joista jotkut ovat syrjittyjä ja jotkut etuoikeutettuja.
Selkeärajaisuuden oletus eli kategorinen ajattelu ilmenee siten, että ihmisten oletetaan joko kuuluvan tai olevan kuulumatta tiettyihin syrjittyihin ihmisryhmiin, joita ovat mm. tummaihoiset, naiset, maahanmuuttajat sekä uskonnolliset, kielelliset ja etniset vähemmistöt. Kategorinen ajattelu sivuuttaa vaikeasti rajattavat ryhmät kuten ”lyhyet ihmiset” ja ”rumat ihmiset”. Tarkkaan ottaen edes tummaihoisten tai värillisten ihmisten ryhmä ei ole selvärajainen, mutta kategorisesta näkökulmasta ryhmät oletetaan selkeärajaisiksi: Jos kuulut tiettyyn virallisesti tiedostettuun ja tunnustettuun syrjittyyn ryhmään, olet oikeutettu positiiviseen erityiskohteluun ja jos et kuulu, et ole oikeutettu. Tämä kategorinen ajattelu on saatu istutetuksi myös suomalaiseen lainsäädäntöön, jonka mukaan vain selkeästi syrjityt selkät ihmisryhmät voivat saada osakseen positiivista erityiskohtelua valtion tai kuntien taholta. Jos siis ihminen on ainoastaan hieman lyhyt, hieman ruma ja hieman maahanmuuttaja (kolmannessa polvessa), syrjintää häntä kohtaan voi ilmetä, mutta hän ei ole oikeutettu positiiviseen erityiskohteluun.
Kategorisuus jakaa ihmiset ”etuoikeutettuihin syrjittyihin”, jotka voivat saada osakseen positiivista erityiskohtelua, ja ”vähäosaisiin syrjittyihin”, jotka eivät ole oikeutettuja positiiviseen erityiskohteluun siitä huolimatta, että he voivat olla moniperusteisesti syrjittyjä: Esimerkiksi lyhyet ihmiset pääsevät johtotehtäviin vähemmän todennäköisesti kuin pitkät ihmiset ja rumat ihmiset saavat tuomioistuimessa ankarampia rangaistuksia. Pahimmassa tapauksessa syntyy tilanne, jossa henkilöä syrjitään työnhaussa seitsemästä eri syystä vaikkapa siksi, että hän on lyhyt, ruma, Asperger ja lievästi yli-ikäinen (nelinkertainen syrjintä) sekä lisäksi siksi, että hän ei ole nainen, tummaihoinen eikä maahanmuuttaja (kolminkertainen syy positiiviselle syrjinnälle). Vasemmistolaisuuden piiristä löytyy kuitenkin ajatus, jonka mukaan tämä seitsenkertaisesti syrjitty ihminen voidaan kaikesta huolimatta luokitella etuoikeutetuksi ja hyväosaiseksi valkoihoiseksi kantasuomalaiseksi heteromieheksi. Intersektionaalisella feminismillä voisi periaatteessa olla potentiaalia tiedostaa edellä mainittu seitsenkertainen syrjintä, mutta pidän tätä tulevaisuudenskenaariota melko epätodennäköisenä, koska em. kategorinen vasemmistolainen ajattelu näyttää olevan vahvempi traditio.
Kontekstisensitiivisyyden puute ilmenee siinä, että kun tietty ryhmä oletetaan syrjityksi, se oletetaan syrjityksi kaikissa konteksteissa. Tämä jättää huomioimatta sen, että ”etuoikeutettuun enemmistöön” kuuluvat henkilöt voivat olla joissain tilanteissa vähäosaisia, syrjittyjä tai tukea tarvitsevia. Esimerkiksi lastenvalvojien, sosiaalityöntekijöiden ja perheoikeuden tuomareiden toiminnasta muodostuu konteksti, jossa miehet näyttävät olevan keskimäärin naisia heikommassa asemassa – osin jopa syrjinnän kohteina. Tämän syrjinnän myöntäminen on vaikeaa niille vasemmistolaisille, jotka ovat omaksuneet kategorisen jaon syrjittyihin ihmisiin (naiset) ja etuoikeutettuihin ihmisiin (miehet). Kategoristen ajattelijoiden on myös vaikeaa ymmärtää sitä, että valkoihoinen voi kuulua syrjittyyn rodulliseen vähemmistöön kaupunginosassa, jonka asukkaista 90% on mustia.
Kategorinen ajattelu johtaa helposti myös dogmaattisuuteen: Kun jokin ryhmä on aiemmin todettu syrjityksi jossain kontekstissa (esim. työelämässä), tältä pohjalta usein arvioidaan, että ryhmä on kategorisesti syrjitty (kaikissa konteksteissa). Tämä tilanne kutsuu vasemmistolaisia ”syrjittyjen sankari” subjektipositioon, mikä tarkoittaa, että vasemmistolaista tiedekäsityksestä soveltavat tutkijat haluavat parantaa kyseisen syrjityn ryhmän asemaa – eli käytännössä he ottavat tavoitteekseen korostaa kyseisen syrjityn ryhmän kokeman syrjinnän yleisyyttä ja vakavuutta. Jos joku toinen tutkija yrittää esittää empiirisiä tutkimustuloksia tai tilastoja, joiden mukaan nimen omaan muut kuin kyseisen ryhmän jäsenet ovat syrjittyjä, tätä pidetään ”vähäosaisten sortamisena” ja lisäksi myös misogyniana, rasismina tms.
Esimerkki 1: USA:ssa naisjärjestöt ja naistutkijat ovat onnistuneet lobbaamaan viranomaiset uskomaan siihen, että oikeusjärjestelmä syrjii naisia. Tämä siitä huolimatta, että tilastojen mukaan miehet saavat samoista rikoksista ankarampia rangaistuksia ja lisäksi on havaittavissa, että naispuolisiin uhreihin kohdistuvista samoista rikoksista (esimerkiksi rattijuopon tekemä kuolemantuottamus) saa kovempia rangaistuksia kuin miesuhreihin kohdistuvista rikoksista.
Esimerkki 2: Jos vaikkapa joku kirjoittaa väitöskirjan aiheesta ”Miehiin kohdistuva syrjintä” tämä kirja saatetaan katsoa vasemmistopiireissä naisvihamieliseksi, koska kirja saattaisi mahdollisesti horjuttaa ihmisten uskoa siihen, että nimenomaan naiset ovat syrjittyjä (eivät miehet).
Esimerkit 3 ja 4: Pauli Sumanen on luokiteltu naisvihamieliseksi siksi, että hän on pyrkinyt analysoimaan sitä, kuinka paljon naisen euro on silloin, jos asevelvollisuusajan ilmainen ”pakkotyö” sekä miesten alhaisempi elinikä otettaisiin huomioon. Hannu Sepponen on luokiteltu naisvihamieliseksi siksi, että hän on tutkinut parisuhdeväkivaltaa koskevia tilastoja ja esittänyt, että törkeästä parisuhdeväkivallasta suunnilleen puolet kohdistuu miehiin.
Dogmaattisuus liittyy myös siihen, että jonkin ryhmän saavutettua ”etuoikeutetun syrjityn ryhmän aseman” tämä asema on eräänlainen saavutettu etu sekä vakiintunut yhteiskunnallinen diskurssi, josta ryhmän jäsenet eivät halua luopua – kuten eivät myöskään ”sorrettujen sankari” subjektipositioon kutsutut vasemmistolaiset. Tämä voi johtaa tilanteeseen, jossa aiemmin syrjittynä ollut ryhmä saa vähitellen asemaansa parannettua niin paljon, että on jo muita paremmassa asemassa – mutta haluaa silti säilyttää ”etuoikeutettujen syrjittyjen” asemansa ja uhridiskurssinsa.
Esimerkki: Juutalaiset olivat suuren osan 1900-luvusta syrjittyjä Euroopassa ja heihin kohdistuvalle syrjinnälle kehitettiin oma käsitteensä (antisemitismi). Samalla syntyi diskurssi, jonka mukaan juutalaiset ovat (aina ja ikuisesti) syrjittyjä eli oikeutettuja kansainväliseen sympatiaan. Tämä esimerkki saattaa auttaa vasemmistolaisia tasa-arvoajattelijoita tiedostamaan sen, että sama ilmiö saattaa periaatteessa toistua joissain maissa myös naisten kohdalla: Syrjityistä tulee vähitellen paremmin menestyviä kuin muista. Mikäli tasa-arvoajattelu on liian dogmaattista, tätä mahdollisuutta ei tiedosteta ja jopa tällaisesta tulevaisuudenskenaariosta puhuminen tulkitaan misogyyniseksi.
Koska ”etuoikeutettujen syrjittyjen” asema on lainsäädännön ja tasa-arvopolitiikan vuoksi parempi kuin ”vähäosaisilla syrjityillä”, kaikilla ihmisryhmillä on periaatteessa paine todistaa olevansa syrjittyjä. Tämä edellyttää kuitenkin sitä, että ryhmä muodostaa ensin ryhmäidentiteetin, organisoituu ja lobbaa tehokkaasti sekä onnistuu tuottamaan tutkimustietoa oman vähäosaisuutensa tueksi – sekä hankkii laajan poliittisen tuen omalle ”uhridiskurssilleen” niin, että laaja kansalaisten enemmistö alkaa pitää kyseistä ryhmää syrjittynä. Rumien ja lyhyiden ihmisten on kuitenkin vaikea muodostaa kiinteää ryhmäidentiteettiä ja lisäksi esimerkiksi rumat, lyhyet ja miehet eivät luultavasti mielellään lähtisi mukaan ”uhriutumiskilpailuun” muita ryhmiä kohtaan. Tämä johtuu osin siitä, että miehiin kohdistuu vanhoillinen rooliodotus, jonka mukaan heidän pitäisi olla vahvoja, valittamattomia sekä herrasmiesmäisiä (naisten suojelijoita).
Dogmaattinen ja kategorinen käsitys miehistä ja pojista etuoikeutettuna ryhmänä johtaa helposti siihen, että työväentaustan omaavia poikia ei hyväksytä ”positiiviseen erityiskohteluun oiketutetuksi ihmisryhmäksi”, vaikka eräs englantilainen sosiologi tällaista ehdottikin. Poikiin kohdistuvasta syrjinnästä ei haluta puhua, koska se saattaisi rapauttaa dogmia, jonka mukaan vain naiset ja tytöt voivat olla syrjittyjä. Tämä on sikäli erikoista, että perinteisesti vasemmisto on puolustanut työväentaustan omaavia ihmisiä. Suunta on kuitenkin ilmeisesti muuttunut siksi, että naiset on katsottu kategorisella tavalla syrjityksi ihmisyhmäksi – ja myös tyttöjen on katsottu olevan syrjitympiä kuin pojat.
Intersektionaalisessa feminismissä ja naistutkimuksessa olisi potentiaalia työväenluokan poikien vähäosaisuuden tiedostamiseen sekä miehiä syrjivien yhteiskunnallisten kontekstien identifioimiseen. Tämä vaatisi kuitenkin huomattavaa rohkeutta, koska kategorinen ja dogmaattinen ajatus nimenomaan naisiin kohdistuvasta syrjinnästä elää vahvana.
2. Ihmisten asettaminen arvojärjestykseen
Vasemmistolaisessa ideologiassa puolustetaan kaikkien ihmisten samanarvoisuutta, mutta silti vasemmistolaisuuteen sisältyy ajatuksia, jotka jakavat ihmiset
- ”etuoikeutettuihin syrjittyihin”
- naiset, mustat, seksuaalivähemmistöt, etniset vähemmistöt, kielivähemmistöt, vaikeasti vammaiset
- ”vähäosaisiin syrjittyihin”
- rumat, lyhyet,lukihäiriöiset, myöhäiskeski-ikäiset, lievästi vammaiset, Aspergerit, ADHD:t sekä muut syrjityt ihmisryhmät, jotka eivät ole oikeutettuja positiiviseen erityiskohteluun
- etuoikeutettuihin ihmisiin
- ne ihmiset, jotka eivät ole millään mittarilla mitaten vähäosaisia
Sympatiaa ja positiivista erityiskohtelua tarjotaan lähinnä ryhmälle 1, kun taas ryhmään 2. kuuluvat ihmiset saatetaan kuitata ”rumiksi kalapuikkomiehiksi”, jotka ovat vieläpä niin käsittämättömän tyhmiä, että eivät tajua omaa etuoikeutettua ja hyväosaista asemaansa. Tätä ajatuskulkua ei todennäköisesti ole sanottu suoraan missään Vasemmistoliiton ohjelmajulistuksessa, mutta se on silti se viesti, jonka monet hieman heikommin menestyvät suomalaiset ovat vasemmiston kannanotoista tulkinneet rivien välistä. Tämä viesti selittää samalla sitä, miksi perussuomalaiset on noussut selvästi Vasemmistoliittoa suuremmaksi puolueeksi erityisesti miesten keskuudessa.
Mikäli ihmisten arvojärjestykseen laittamisesta halutaan jotain selkeitä todisteita, niitä voidaan etsiä mm. ryhmän 1 sisältä sekä vertaamalla ryhmään 1 kuuluvia ihmisiä vaikkapa lapsiin tai vanhuksiin:
Esimerkki 1: Espanjan vasemmistolainen hallitus on Podemoksen johdolla vahvistanut lainsäädännön, jossa naiseen kohdistuvat uhkaukset ja väkivallanteot rangaistaan ankaramman asteikon mukaisesti kuin vaikkapa lapsiin, vammaisiin tai homoihin kohdistuvat rikokset. Tämä on vaikea tulkita muulla tavoin kuin siten, että naiset on katsottu kaikkein arvokkaimmaksi ihmisryhmäksi. (Olisi hieman keinotekoista yrittää sellaista tulkintaa, jonka mukaan naiset ovat haavoittuvampia kuin vammaiset, vanhukset tai lapset ja siksi naisiin kohdistuvat rikokset olisivat kaikkein vakavin ihmisoikeusloukkaus).
Esimerkki 2: Oletetaan, että vasemmistolaiselle tasa-arvoajattelijalle kerrotaan, että USA:ssa rattijuoppo, joka tappaa naisen, saa keskimäärin ankaramman rangaistuksen kuin rattijuoppo, joka tappaa miehen. Tällaisessa tapauksessa vasemmistolainen dogmaattisesti tasa-arvoon suhtautuva ajattelija todennäköisesti kiistää ilmiön olemassaolon sen sijaan, että tulkitsisi ilmiön olevan sellainen seksistinen ilmiö, josta pitäisi päästä eroon.
3. Vihapuheen, maalittamisen ja sosiaalisen lynkkauksen hyväksyminen
SDP:stä vasemmalle sijoittuva vasemmisto haluaa parantaa tietyn tarkkaan rajatun ”syrjittyjen ihmisten ryhmän” asemaa niin palavasieluisesti, että se rakentaa vihamielistä diskurssia niitä kohtaan, jotka eivät ole aktiivisesti parantamassa juuri näiden tarkkaan rajattujen ihmisryhmien asemaa.
Esimerkki 1: Vasemmistofeministinen Tulva-lehti julkaisi artikkelin, ”Jo riittää miesaktivismi”, jossa maalitettiin neljä Suomen vaarallisinta miestä. Itse kuuluin vaarallisimpien joukkoon väitöskirjani ”Miehiin kohdistuva syrjintä” vuoksi sekä sen vuoksi, että olin haastattelussa uskaltautunut mainitsemaan sen, että mielestäni työnjaon ja ajankäytön tasa-arvoisuutta pitäisi parisuhteissa mitata vapaa-ajan määrän tasaisella jakautumisella, ei siis kotitöiden tasajaon kautta. Maalittamista tehostettiin laittamalla Tulva-lehden kanteen kuva naisesta, joka osoittaa katsojaa pistoolilla. Kuva voidaan tulkita epäsuoraksi väkivaltaan yllyttämiseksi näitä Suomen vaarallisimpia miehiä kohtaan.
Esimerkki 2: USA:ssa vasemmistolaiset twitter-aktivistit pakottivat äskettäin yliopistoprofessorin eroamaan tutkimusjohtajan paikalta siksi, ettei hän suostunut arvostelemaan värillisten opiskelijoiden tenttejä löysemmin kriteerein kuin muiden opiskelijoiden tenttejä, ja siksi, että hän oli omilla tieteellisillä kannanotoillaan pahoittanut joidenkin tummaihoisten opiskelijoiden mielen. Tämä kuvaa sitä, että värilliset on nostettu USA:n yliopistoissa etuoikeutettuun asemaan, mikä on vastoin Martin Luther Kingin periaatetta, jonka mukaan erivärisiä ja eri rotuihin kuuluvia ihmisiä ei saisi kohdella eri tavoin. Samalla tapaus kuvastaa sitä, että pelkkä ”tummaihoisen ihmisen mielen pahoittaminen” voidaan katsoa perusteeksi somessa toteutetulle loanheittokampanjalle ja vaatimuksille henkilön erottamiseksi.
Esimerkit 3 ja 4: Suomalaisia esimerkkejä vasemmistolaisesta vihapuheesta löytyy mm. Vasemmistoliiton (ex-) vastuuhenkilöiden lähettämistä twiiteistä (tappamisfantasiat) sekä Silakkaliikkeen sisältä (vihapuheen kohteena perussuomalaiset).
Vasemmisto haluaa kuitenkin määritellä vihapuheen sillä tavalla, että vain vasemmiston listaamiin syrjittyihin ihmisryhmiin kohdistuva vihapuhe olisi oikeaa ja kiellettyä vihapuhetta. Tämä vihapuheen suppea määritelmä on jo alkanut saavuttaa kannatusta mm. Oikeusministeriön piirissä, jossa vihapuhetta tilastoidaan sillä tavalla, että poliittisiin vastustajiin kohdistuvaa vihapuhetta ei enää luokitella vihapuheeksi eikä poliittisin perustein tehtyjä rikoksia katsota ilmeisesti enää viharikoksiksi.
4. Käsitteiden hämärtäminen
Rasismi tarkoitti alun perin rodulliseen ulkonäköön perustuvaa ennakkoluuloisuutta tai taipumusta syrjiä tämän näköisiä ihmisiä. SDP:stä vasemmalle sijoittuvan vasemmiston piirissä näyttäisi olevan melko yleisenä sellainen määritelmä, että rasismiksi tulkitaan lähes kaikki ennakkoluuloisuus erilaisia ihmisiä sekä vieraita kulttuureja ja uskontoja kohtaan. Tämä hämärtää olemassa olevia selkeitä käsitteitä, joiden mukaan
- rasismi = ennakkoluuloisuutta ja syrjintätaipumusta geneettisesti eri näköisiä ihmisiä kohtaan
- kulturismi = oman kulttuurin paremmuuteen uskomista sekä siihen liittyvää ennakkoluuloisuutta muita kulttuureja kohtaan
- ksenofobia = ennakkoluuloisuutta tai syrjintätaipumusta muukalaisia kohtaan
- luokkasyrjintä (classism) = ennakkoluuloisuutta tai syrjintätaipumusta tiettyjä muita sosiaaliluokkia kohtaan
Käsitemäärittelyjen hämärtämisen avulla on mahdollista muodostaa kielipelejä ja hämäriä käsitteitä, joilla voidaan ”lyödä” poliittisia vastustajia. Hämärät käsitteet myös vaikeuttavat asiallista keskustelua, joka puolestaan johtaa näkemysten polarisoitumiseen sekä vihanlietsontaan ääripäiden välillä.
Vasemmistolaisista meemeistä aiheutuvat haitat
Edellä kuvatut ”vasemmistolaiset” meemit ja diskurssit johtavat yhteiskunnan jakautumiseen ”etuoikeutettuihin syrjittyihin” sekä ”vähäosaisiin syrjittyihin”. Tämä aiheuttaa yhteiskunnan polarisoitumista siten, että ”etuoikeutetut syrjityt” äänestävät pääsääntöisesti vasemmistoa (tai vihreitä) ja ”vähäosaiset syrjityt” jättävät äänestämättä tai äänestävät perussuomalaisia (tai ehkä jotain muuta keskusta- tai oikeistopuoluetta). USA:ssa etuoikeutetut syrjityt äänestävät demokraatteja ja vähäosaiset syrjityt republikaaneja (kuten myös miljonäärit ja todella hyväosaiset).
Kuvatut meemit edesauttavat myös äärivasemmiston ja äärioikeiston suosion kasvua sekä ääripäiden välisen vihan, vihapuheen, väkivallan, sabotaasien ja terroritekojen lisääntymiseen. Vasemmistolainen vihapuhe eri mieltä olevia kohtaan on myös jo johtanut Suomessa sabotaaseihin sekä väkivallantekoihin.
Tilanteen pahenemista olisi mahdollista torjua intersektionaalisen feminismin keinoin, mikäli intersektionalistit tiedostaisivat edellä kuvattujen ”seitsenkertaisesti syrjittyjen” ihmisryhmien olemassaolon sekä sen, että suomalaiset valkoihoiset heteromiehet eivät ole mikään homogeeninen ja etuoikeutettu ihmisryhmä – ja että kaikkein etuoikeutetuimpiakin heteromiehiä syrjitään melko yleisesti joissain yhteiskuntamme konteksteissa.
Tärkeä parannus nykytilanteeseen olisi positiivisen erityiskohtelun parempi määrittely siten, että
- myös miehet voisivat saada osakseen positiivista erityiskohtelua
- positiivinen erityiskohtelu ei koskaan saisi olla niin voimakasta, että siitä aiheutuisi suoranaista syrjintää muihin ihmisryhmiin kuuluvia henkilöitä kohtaan
Esimerkiksi töihinotossa voitaisiin siis suosia naisia niillä aloilla ja niissä tehtävissä, joissa naiset ovat aliedustettuja, mutta kuitenkin vain siten, että kahdesta yhtä hyvästä hakijasta voitaisiin valita sukupuolen perusteella naishakija. Vastaavasti huoltajuusoikeudenkäynneissä voitaisiin siirtyä käytäntöön, jossa sosiaalityöntekijöillä olisi oikeus todeta olosuhdeselvityksessä, että lapsen edun kannalta molemmat vanhemmat ovat yhtä hyviä lähivanhemmaksi. Tällöin kahdesta yhtä hyvästä vaihtoehdosta voitaisiin valita systemaattisesti lähihuoltajaksi mies, koska miehet ovat lähihuoltajien keskuudessa erittäin voimakkaasti aliedustettuja.
Tämänkaltaisten ratkaisujen avulla moniperusteisesti syrjittyjen miesten vastenmielisyys vasemmistolaisuudesta kumpuavaa ”positiivista syrjintää” kohtaan vähenisi ja poliittisten ääripäiden välinen vihanpito todennäköisesti lievittyisi.
HTT Pasi Malmi
Tähän on sellainen lääke, ettei kansalaisen pidä alistua tämän fasistisen vihervasemmiston määräyksiin vaan pitää elää oman tahtonsa mukaan. Itse en piittaa pätkääkään tuon sakin määrittämästä poliittisesti korrektista kielenkäytöstä. Kutsun ketä ja mitä lystään sillä nimikkeellä, jota kulloinkin haluan käyttää. Sananvapaus pitää säilyttää vapaassa maassa.
Ilmoita asiaton viesti
Sanavapautta ei voi kieltää. Viimeiltana käytäydyin äärimmäisen rasistisesti kun huusin ryöstöyritystä tehneiden teinien perään jotta
”Vitun matut jos tavataan niin joltain lähtee henki.”
Tarkoitus oli provosoida juipit takaisin tilanteeseen jossa olisin ollut valmis kohtaaman uuden hyökkäyksen tai jätää niiden kalloon jonkimoinen pelote..
Tilannehan johtui siitä että olin sinisilmäinen ja tarjosin tupakan kolmelle uusuomalaiselle.Jätkät rupesi kärtämään lisää ja tarjosivat rahaa askista. Kun mulla ei ollut niin kävivät yhtäkkiä päälle. Hyökkäys oli yllätävä ja ällistyin kun olin melkein kotona.
Jos olisin suhtautunut niihin alunperin rasistisesti niin tätä ei olisi tapahtunut. No sen verran surkeita olivat niiden potkut että pääsin ylös ja vaikka yksi hyppi sormien päällä ja kaksi potki kylkeen.
Jätkät lähti kuin hauet rannasta karkuun.
Toteutui kohtaantoteoria ja nyt suhtaudun kaikkiin sennäköisiin ja ikäisiin tyyppeihin aivan eri tavalla. Somesta viis, tyhmähän olin kun tajunnut että nuo on noin idiootteja. Jos olisin osannut epäillä nuo juipit olisi sairaalassa ja mie luultavasti putkassa.
Nyt olen kahden vaiheilla viitsiikö noista tehdä rikosilmoa, en haluaisi tietää ketä ne tyypit oli enkä kohdata niitä enää ikinä. Rangaistushan on mitätön, joten parempi että ne vaan vältelee jatkossa mua.
Ilmoita asiaton viesti
Ratkaisuehdotus Helsingin pormestari vs. apulaispormestari työilmapiiri ongelmiin; uudet virkanimikkeet riippuen puoluetaustasta.
Kokoomus, RKP, PS, Keskusta, Kristillis puoluetaustaisia henkilöitä nimitetään (nykyiset ja tulevat) ”pormestari/apulaispormestari” tittelillä kuten nykyisin, mutta Vasemmisto, SDP, Vihreät puoluetaustalla valitut saavat uuden tittelin, ”sosmestari/apulaissosmestari”!
Tässä olisi hyvää se että heti tittelistä pystyisi päättelemään mikä on virkahenkilön poliittinen vakaumus!
( Idea Edward Taylorin kuunnelmasarjan ”Knalli ja sateenvarjo” jaksosta, jossa vasemmistotaustainen pormestari oli sitä mieltä että sana ”pormestari” viittaa porvareihin eli riistäjiin.)
Apulaispormestarit/-sosmestarit toimialoittain:
sosiaali- ja terveystoimi, apulaissosmestari Sanna Vesikansa
kulttuuri ja vapaa-aika, apulaissosmestari Nasima Razmyar
kasvatus ja koulutus, apulaispormestari Pia Pakarinen
kaupunkiympäristö, apulaissosmestari Sinnemäki
Ilmoita asiaton viesti
Vähäosaisen valkoisen miehen paras mahdollisuus menestyä on seurata voimakasta johtajaa. Näin lähipiirien jengeissä tai isommissa kuvioissa politiikassa. Eli vasemmisto ja intersektionaalinen feminismi rakentaa tietä fasismille.
Ilmoita asiaton viesti
Ja miksi näin on?
Tavallinen valkoinen heteromies ei uskalla esittää kunnollista kritiikkiä vasemmistoa kohtaan koska pelkää joutuvansa syrjityksi ja nykyään jopa menettävänsä toimeentulonsa.
Siksi hän hakeutuu vahvan ihmisen seuraan / joukkoon koska tuo vahva ihminen uskaltaa toimia vasemmistoa vastaan eikä välitä sen sortopyrkimyksistä.
B.t.w. Ei ole olemassakaan mitään ”Intersektionaalista feminismiä”. Kyseessä on täysin tarkoitushakuinen ja keksitty termi.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä pitäisi kutsua interdimensionaaliseksi feminismiksi, sen verran paljon se on vallannut myös pelejä ja elokuvia (esim. Star Wars, viimeiset kolme, Birds of Prey)
Ihmeellisesti se ei kuitenkaan myy, ja tietysti se on miesten vika kun eivät maksa naisten ”voimaantumis” propagandasta ja miesten haukkumisesta. Wonder Woman esimerkkinä naisen tähdittämästä sankari elokuvasta, jota taas ei ole maustettu feminismillä, ja se on myynyt hyvin.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko parempi suoraan internationaalinen feminismi?
Mitä se sektio siinä välissä tekee sekoittamassa?
Ilmoita asiaton viesti
Hesarin yleisönosastossa oli eilen hyvä suomennosehdotus tälle termille ”intersektionaalinen feminismi” joka näyttää kiihottaneen persuja enemmän kuin totuus: monitasa-arvo.
Ilmoita asiaton viesti
Kiinnostavaa tekstiä.
Ilmoita asiaton viesti
Thatcher:
” The problem with sosialism is that you eventually run out of other people’s money”
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoituksessa väännetään mustaa valkoiseksi vähän väkisin. En nyt lähde oikomaan niitä. Kirjoituksessa kuitenkin onnistuneesti tuodaan esille se, etteivät tasa-arvo-asetelmat ole yksiselitteisiä.
Olen tässä hahmotellut kontekstuaalista tasa-arvoajattelua, jossa ymmärretään epätasa-arvoisina näyttäytyvät ilmiöt osana systeemiä, jossa eri sukupuolilla on valtaa ja velvollisuuksia eri konteksteissa. Perinteisissä yhteiskunnissa miehillä on ollut paljon valtaa julkisessa kontekstissa, kun taas naisilla enemmän perheen sisällä. Valta on tuonut myös velvollisuuksia. Systeemi on tavallaan ollut tasapainossa, vaikka onkin ryhmä- ja yksilötasolla ollut ongelmallinen. Myös sukupuolten välinen työnjako, joka saattaa hyvin olla jopa ihmisen lajityypillinen ominaisuus, on vastaava systeemi.
Tietenkin on ollut ihmisoikeus- ja tasa-arvo-ongelma, jos systeemi on rajoittanut vapautta yksilö- tai ryhmätasolla. Feminismi on ansiokkaasti purkanut naisten tasa-arvo-ongelmia ja hyvä niin. Kuitenkin systeemin toinen puoli, miesten epätasa-arvoiset velvollisuudet, on jäänyt lähes tyystin purkamatta. Siitä ovat jäänteinä esimerkiksi asevelvollisuus ja hyvin joustamaton elatusvelvollisuus.
Ilmoita asiaton viesti
Näyttää siltä että tytöt ja naiset vain ovat hieman älykkäämpiä ja lahjakkaampia koulussa ja sitten korkeakouluissa. Tämä tietysti johtaa naisten aseman paranemiseen työpaikoilla ja myös politiikassa.
Vanhoilliset tietysti vastustavat muutosta tapansa mukaan. Eräs syy miesten menneeseen asemaan yhteiskunnassa on se, että äidit tavallisesti kasvattavat ja hemmottelivat nuo hieman epäkypsät pojat ja tyttöjen taas oli kilpailtava äitiensä kanssa perheen sisäisessä valtataistelussa.
Ilmoita asiaton viesti
Marko, lisäsin kirjoitukseeni ”yhteiskuntatieteelliset loppusanat”, koska nimen omaan haluaisi nähdä ne kohdat, joissa olen väärässä. Kun tieteentekijä huomaa olevansa väärässä, tieto ja tietämys kehittyvät.
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitin vuosi sitten kotitehtävään, joka koski syrjintää ja median kriittistä lukemista. Omassa tehtävässäni otin sinut, Pasi Malmin väitöskirjastasi julkaistuja kirjoituksia esimerkiksi median tasapuolisuudesta tai pikemminkin tasapuolisuuden puutteesta.
Naisopettaja arvosteli vastaustani negatiivisesti halusi minun poistavan nimesi kirjoituksestani. Hän ei ollut mielestäni tasapuolinen, eikä sietänyt asennettasi poikien syrjinnästä. Mielestäni olet täysin oikeassa!
Ilmoita asiaton viesti
Ihmisten luokittelu yksilöimättä on paholaisen keksintö= demonisointi.
Pahan hakeminen rakenteista on vastuun pakoilua ja ihmisten pahojen valintojen ulkoistamista.
Ilmoita asiaton viesti
Näiden ”haitallisten meemien ja diskurssien” olennainen taustatekijä ja perusta on uusi digitaalinen viestintätekniikka ja sosiaalinen media, jonka säännöt nuori some-sukupolvi haluaa ajaa fyysiseen todellisuuteen. Ei ole selvää, miten vasemmistolaista se on, että kaikki kansanryhmät ja vähemmistöt halutaan määritellä maailman pörssiarvoltaan suurimpinen amerikkalaisten somejättien pääoman arvonlisäyksen ehdoilla.
Nuori somesukupolvi uskoo, että kansanryhmät ja vähemmistöt ovat samankaltaisia tai yhtä kuin vastaava someryhmä, johon ihmiset hyväksytään, jossa kaikki tietää kuka mitäkin ”edustaa” ja jossa vuorovaikutus on pelkästään lausumien ja kuvien varassa. Tästä tietysti seuraa suuri raivo vääränlaisia ilmauksia ja kuvia kohtaan, mikä bannaaminen ja poissulkevuus halutaan jalkauttaa koko todelliseen yhteiskuntaan, jossa kuitenkin ihmisten välisen vuorovaikutuksen kanavien kirjo on paljon laajempi. Kyse ei ole niinkään ideologisesta erosta vaan pikemminkin digitalisaation tuottamasta aivoperäisestä sukupolvierosta, mikä kyllä aikanaan saa vastavaikutuksensa – mahdollisesti jonkinlaisena Timothy Learyn ”Turn On, Tune In, Drop Out” ohjelman variaationa missä seuraavat nuoret jättäytyvät somen ulkopuolelle, mutta tämä kestää.
Joillekin Asperger-piirteisille (kirjoitetaan isolla alkukirjaimella) intersektionaalinen luokitus saattaa olla kaikissa tapauksissa huononnus. Ei-neurotyypillisyydellä ja autismin kirjolla on kokea yhteisesiintyvyys ei-heteroseksuaalisuuden sekä epätyypillisen sukupuolikokemuksen, gender non-conformatity, kanssa. Asperger-piirteisillä on kapea-alaisia, kohteeltaan tai toteuttamistavaltaan poikkeavia erikoiskiinnostuksia, joista jotkin saattavat liittyä kulttuurisiin vähemmistöihin. Teoriassa Asperger-piirteinen voisi siis saada paljonkin (persujen esittämiä) ”uhripisteitä”. Kun näitä ei tunnisteta, henkilö jää ehkä epäoikeudenmukaisesti takamatkalle verrattuna niihin, joille lasketaan näitä ”uhripisteitä”. Kuitenkin jos nämä tunnistetaan, tilanne saattaa olla vielä huonompi ja johtaa ns. ojasta allikkoon. Suomessa diagnosoidut autismin kirjon ihmiset eivät esim. saa vastuuvakuutuksia, joita joidenkin kansainvälisessä vertaiskeskustelussa esiintyvien itsenäisten Asperger-ammattien harjoittaminen edellyttää, koulutuksissa voidaan perustellusti – siis asia- eikä syrjintäperustein – todeta ettei henkilö pysty suorittamaan kaikkia ko. koulutukseen kuuluvia pakollisia osa-alueita etc. Ihmiset ovat todellisuudessa hyvin erilaisissa asemissa, vaikka täällä käsitellään vaan niitä yksinkertaisia ja teoriassa – joskaan ei välttämättä henkilökohtaiseti – helppoja kombinaatioita.
Ilmoita asiaton viesti
Esitä nyt edes jotain todisteita vaikka tälle: ”- -vain tietty ennalta määritelty lista syrjittyjä vähemmistöjä on oikeasti syrjittyjä. Muut ihmiset katsotaan etuoikeutetuiksi, ja näitä ”etuoikeutettuja” vaaditaan olemaan hiljaa.”
Eli näyttöä:
1. listasta
2. vaatimuksesta olla hiljaa
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006559796.html
Tämähän on jo aivan naurettavaa, todistustaakka olkiukko-väitteistäsi on sinulla: ”- – Mikäli joku kuitenkin pystyy osoittamaan ohjelmadokumenttien tai virallisten kannanottojen perusteella sen, että esimerkiksi Vasemmistoliitto on oikeasti täysin eri linjoilla kuin mitä tämä artikkeli kuvaa, otan mielelläni vastaan korjausehdotuksia.”
Ilmoita asiaton viesti
Malmi haluaa esiintyä akateemisena keskustelijana ja toimijana, joten hänelle on kyllä selvää, että väitelauseen esittäjällä on todistustaakka. Tämä on toki teille netin janhusille ylivoimaisen vaikea tajuta.
Ilmoita asiaton viesti
Ei maksa vaivaa lähteä väittelyyn jos vastustaja istuu henkisellä katederilla parhaimpaan sisäoppilaitostapaan, joutuu muuten hankkimaan verenpainelääkkeet.
Ilmoita asiaton viesti
Yhteinen luulo ja rinkiwänkkäys vasemmiston ja feministien kauheutta yhdessä parkuen ei ole todiste.
Luulisi olevan todella helppoa esittää vastaukset noihin pariin kysymykseeni, jos ne kerran ovat muka itsestäänselvyyksiä.
Janhuset ja kaikki muutkin vastaavalla tasolla taaplaavat saavat toki osallistua talkoisiin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei feminismissä tai vasemmistolaisuudessa itsessään ole mitään vikaa, mutta siinä on jos niiden varjolla leimataan ihmisiä rasisteiksi ym. vastaaviksi hirvittäviksi ihmisolioiksi. Siinä kohdassa nostan käden pystyyn.
Mitä tulee wänkkäykseen, itsekin olen silloin tällöin syyllistynyt sooloseksiin, niin parisuhteessa ollessani kuin poikamiesaikoina. Varmasti joku muukin tässä maailmassa on ”syyllistynyt” kyseiseen henkilökohtaiseen laatuaikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Malmi väitti, että on joku ennalta määritelty lista. Pyysin todisteita. Löytyykö sinulta? Pidit kirjoitusta kovin laadukkaana.
Ilmoita asiaton viesti
Minä en Malmin blogissa kiinnittänyt huomiota mihinkään yksittäiseen asiaan vaan kokonaisuuteen mistä hän kirjoitti.
En tiedä missä itse asut/millainen on lähipiirisi mutta minua ottaa se päähän että jostain syystä kotikaupungissani (Seinäjoki) jutellessani ihmisten kanssa vaikkapa töissä(kolmannella sektorilla lähiesimies/ohjaaja) työntekijöiden kanssa on parempi olla hiljaa vasemmistolaisuudestaan, 10 vuotta taaksepäin asia oli päinvastoin. Ja syy tähän ei ole persujen tms. propaganda vaan oman viiteryhmäni eräällä tavalla ylimielinen asenne ja ihmisille syntynyt tunne että heitä ei kuunnella nykyvasemmiston puolelta. He tuntevat itsensä ihmisroskaksi joita ei kukaan kuuntele. Jotain on siis tehty päin peppua.
Ilmoita asiaton viesti
Esa, vastasin sinulle asiallisesti ja toivon sinulta myös asiallista vastausta. Yritä välttää ilmaisuja, joissa leimaat minut naurettavaksi tai sivistymättömäksi. (Asiattoman tyylin vuoksi poistin aiemman kommenttisi).
Esimerkiksi rumiin ihmisiin kohdistuva syrjintä on osoitettu tutkimuksissa, joissa koehenkilöt laitettiin arvioimaan syytettyjen syyllisyyttä: Rumien ihmisten todennäköisyys joutua tuomituiksi oli suurempi kuin hyvännäköisillä ihmisillä. Onko tämän tutkimustuloksen uskominen sinulle jotenkin erityisen vaikeaa?
Entäpä tutkimustulokset, joiden mukaan pitkät ihmiset etenevät johtotehtäviin todennäköisemmin kuin lyhyet?
Jos vaadit kaikkeen todistusaineistoa ja tieteellisiä lähdeviitteitä, kysy samalla itseltäsi, miksi ”vastustat niin kovasti” ajatusta, että rumat tai lyhyet ihmiset kohtaisivat syrjintää? Jos oikeasti haluaisit puolustaa syrjittyjä ihmisiä, uskoisit tämänkaltaiseen syrjintään melko vähäisten todisteiden pohjalta ja sen jälkeen vaatisit viranomaisia ja tutkijoita todistamaan, ettei lyhyitä taikka rumia ihmisiä syrjitä. (Jos vaikkapa et usko yksittäisen ruman tai lyhyen ihmisen syrjittynä olemisen kokemuksiin, olet kovasydäminen ja tyly vasemmistodogmaatikko… jos siis hyväksyt näiden ryhmien mahdolliset syrjintäkokemukset vasta laajan todistusaineiston jälkeen).
Ilmoita asiaton viesti
Jahah. Rupesit poistamaan kommentteja, kun jäit kiinni ennakkoluuloisuudesta, jonka koetit naamioida tohtorinhatullasi.
Laita nyt vaan niitä todisteita vastaukseksi kahteen kysymykseeni. Luulisi olevan vaivattoman helppoa, kun mm. niin vakaasti väitit listan olevan olemassa. Ja jopa ns. syvän päädyn Janhunen piti sellaisen olemassaoloa itsestäänselvyytenä, jonka kaikki tietävät.
Ilmoita asiaton viesti
Esa, jos luet ”positiivista erityiskohtelua” koskevien lakipykälien perustelua tai tutustut näiden lakipykälien historialliseen taustaan, voit huomata, että teksteissä viitataan ”syrjittyihin ja vähäosaisiin ihmisryhmiin” sekä annetaan esimerkkejä näistä ryhmistä. Esimerkit kattavat lähinnä vain tummaihoiset, naiset ja vähemmistöt – vammaisetkin mainitaan hyvin harvoin. Vähemmistökäsitteellä viitataan etnisiin vähemmistöihin.
Myös ”vihapuheen” vasemmistolaisissa määrittely-yrityksissä korostetaan vain tiettyihin ihmisryhmiin (värilliset, maahanmuuttajat, seksuaalivähemmistöt, naiset, etniset vähemmistöt) kohdistuvaa vihapuhetta.
Jos luet tekstejä, joissa määritellään ”moniperusteinen syrjintä”, niissäkin mainitaan esimerkkinä moniperusteisen syrjinnän kohteesta lähinnä mustaihoinen lesbonainen – ei koskaan esitetä esimerkkejä siitä, että valkoihoiset heteromiehet voivat olla moniperusteisesti syrjittyjä.
Vasemmistolaisen ”positiivisen syrjinnän” teorian ja lainsäädännön ongelmana on se, että positiivista erityiskohtelua ei voida (lain perustelujen mukaan) kohdistaa ryhmiin, jotka eivät ole erittäin merkittävällä ja huomattavalla tavalla syrjittyjä. Todistustaakka syrjittynä olemisesta on siis ”syrjittyyn” ihmisryhmään kuuluvilla. Tämä tarkoittaa sitä, että vain vahvat ja tehokkaasti organisoituneet ja pitkäjänteiseen lobbaamiseen kykenevät ihmisryhmät voivat saada osakseen positiivista erityiskohtelua.
Rumat, lyhyet, heikosti koulutetut, Aspergerit ja ADHD:t eivät ole sellaisia vähäosaisia ihmisryhmiä, että niihin kuuluvat ihmiset voisivat saada positiivista erityiskohtelua. Näihin ryhmiin kuuluvat valkoihoiset heteromiehet ovat oikeasti moniperusteisesti syrjittyjä, mutta vasemmistolaisessa tasa-arvodiskurssissa heille tarjotaan etuoikeutetun ihmisen subjektipositiota.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä teksti, voin allekirjoittaa.
Lueskelinpa tuossa ohimennen Seida Sohrabin kolumnin ja siihen liittynyttä some-keskustelua. Loppupäätelmäni on että tästä maasta löytyy ryhmittymiä joiden agendassa ilmenee vihaa, joillain toisen värisiä/kielisiä/uskontoa tunnustavia kohtaan ja sitten niitä jotka suhtautuvat väheksyen ja vihalla ihmisiin jotka eivät suostu eivätkä voi allekirjoittaa ”totalitaarisen” (viher)vasemmiston agendaa ja näkemyksiä.
Viimeksi Suomessa suoritetuissa vaaleissa(EU) äänestin Vasemmistoliiton Modigia, koin että vasemmisto-demarina oli paikallaan antaa tukea myös pienemmän suomalaisen vasemmistopuolueen mahdollisuuksille timia myös EU-tasolla. Nyt, reilu vuosi myöhemmin olen tehnyt päätöksen että sitä porukkaa ei tarvitse enää äänestää, päätöksen tein kuunneltuani Arhinmäen puheenvuoron eduskunnan Mäenpää-keskustelussa, uskonvahvistusta tuntuu tulevan jatkuvasti lisää.
Ilmoita asiaton viesti
Taidat olla samantasoinen tasa-arvokriitikko kuin tuplavahinko Hankamäki. Kaikki käsitteet, joita Hankamäki niin hassusti nimetyssä Totuus kiihottaa -pefletissään kuin Uuteen Suomeen kirjoittamissan blogeissaankin viljelee, tulevat hommafoorumilta ja vain hommafoorumilta, tuolta poliittisen kirjoittelun Wuhanin villieläintorilta, jolta ovat peräisin sellaiset virukset kuin ”vihervasemmisto”, ”ilmastohumppa”, ”eurosirkus”ja monet muut tyhjät käsitteet, jotka muuttavat jokaisen poliittisen keskustelun räikeäksi ja joutavaksi jankuttamiseksi, joka ei etene mihinkään vaan kaivaa vain poteroita syvemmiksi.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikalamminp/timanttia-vai-ruostetta/?fbclid=IwAR3m4T6Wgi38aO_x0vfhuWTTXv5C-PzMaelafqPNXPlaCxaxXSucZxP_-BA
Ilmoita asiaton viesti
Mika, kirjoituksesi on henkilöön käyvä hyökkäys, josta puuttuu asiallinen argumentointi tieteellisestä argumentoinnista puhumattakaan. Se vahvistaa käsitystäni siitä, että laitavasemmisto hyväksyy poliittisesti eri linjoilla oleviin henkilöihin kohdistetun vihapuheen.
Ilmoita asiaton viesti
Tarkoitatko kommenttiani vai blogiani? Kumpaankaan kritiikkisi ei osu.
Minä en muuten kuulu vasemmistoon olelnkaan, varsinkaan laitavasemmistoon. Mitä vihapuheen hyväksymiseen tulee, niin sehän on persujen leipälaji. Viimeksi ne estivät vieraslajeista hourineen kansanedustajan (pers) oikeudenkäynnin.
Ilmoita asiaton viesti
Avauksessa on toki paljon asiaakin, joskin osa siitä koskee lähinnä pohjoismaiden ulkopuolelle jääviä seutuja planeetastamme.
Ilmeisesti tekijää on maalitettu jossakin Tulva-nimisessä julkaisussa. Ehkä mainitsen asiasta vasemmistolaisille ystävilleni, jos joku heistä olisi lehdestä kuullut.
Pari eurooppalaisen kielenkäytön kannalta humoristista seikkaa kiinnitti huomiotani. Huumori on varmasti osin tahallistakin.
Kirjoittaja arvelee, että ”työväentaustan omaavia poikia ei hyväksytä syrjittyjen ihmisryhmien joukkoon”. Akateemisten tutkijoiden piirissä tämä voi jossain määrin pitää paikkansa, mutta työväenliikettä arvelu koskee vain sikäli kuin työväenliike halutaan määritellä automaattisesti vasemmiston ulkopuolelle.
”Klassismin” määrittely ”ennakkoluuloisuudeksi tai syrjintätaipumukseksi tiettyjä muita sosiaaliryhmiä kohtaan” on toki kielellisesti hyvin johdettu, mutta vähän koomista ajatellen termin perinteistä, sanoisinko klassista, käyttöä.
Ilmoita asiaton viesti
Jari-Pekka, kiitos kommenteistasi! Muutin englannista suoraan lainatun käsitteen ”classism” muotoon ”luokkasyrjintä”.
Ilmoita asiaton viesti
Ihan hyvä käännös. Suomen ja monien muiden kielten ”klassism(i)” on englanniksi ”classicism”.
Ilmoita asiaton viesti
”Intersektionaalisuuden avulla tunnistetaan syrjivät rakenteet.” (sisäministeri Maria Ohisalo (vihr.) hallituksen tasa-arvo-ohjelmasta, vihreät.fi 25.6.)
”Hei kepulaiset! Tulkaa pois sieltä! Ei siellä voi olla!” (perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho kommentoi Maria Ohisalon kirjoitusta , Twitter 25.6.)
”(…) sori Jussi, meillä taitaa olla eri suunta.” (Kansanedustaja Mikko Kärnä (kesk.) Jussi Halla-aholle, Twitter 25.6.)
Taisi olla ensimmäinen kerta kun Kärnä lohkaisi jotain älykästä.
Ilmoita asiaton viesti
Jälleen yksi syy olla äänestämättä Kärnää.
Ilmoita asiaton viesti
Joo, edellisen syyn se antoi syytesuojaäänestyksessä. Nimet ovat tallessa. Tälle porukalle ei kunnian kukko laula. Varsinkaan kristillisille jotka yksimielisesti katsovat törkeilyn kuuluvan ihmisyyteen. Toisin kuin se OIKEA mestari opettaa.
Kärnä ja muutama muu kepuli äänesti vihapuheen puolesta. Samoin Batman ja Rydman ja muut kokoomuksen lapsinerot. Persujen lisäksi tosiaan myös muutamat kokkareet ja kepulit hyväksyivät Mäenpään toiminnan. Kaipa tajuatte pudottaa heidät listoilta kunta-, edus- ja maakuntavaaleissa. Emme tarvitse ainuttakaan kansallissosialistiseen toimintaan kallellaan olevaa henkilöä päättäjiksi. Näyttö annettiin ja huonosti meni.
Ilmoita asiaton viesti
”Törkeilystä” ei päästä mihinkään. Aihe vain muuttuu. Jos vihervasemmisto pääsee valtaan, törkeily ei nimittäin tule riittämään. Vääristä mielipiteistä joutuu istumaan vankilassa, aivan kuten entisessä Neuvostoliitossa.
”Syntiluetteloista” ei päästä eroon. Arvojen muuttuessa kiellettyjen asioiden lista muuttuu ja keinot vain kovenevat. Siitä kertoo jo nyt tapahtuva ajatuspoliisitoiminta mediassa ja sosiaalisessa mediassa, ja näiden seurauksena julkinen lynkkaaminen (lokakampanjat). Sosiaalinen eristäminen on myös hyvä tehokeino oman agendan pakkoistuttamiseen.
Eihän tässä ole kyse muusta kuin siitä, kenen arvot ovat kestävimmällä pohjalla. Vertailukohtaa voi hakea lähinnä kommunistisista yhteiskuntakokeiluista. Jälki on hirvittävää, niin järkyttävää, että Hitlerkin kalpenee.
Ilmoita asiaton viesti
Hommafoorumilta, tuolta poliittisen kirjoittelun Wuhanin villieläintorilta, ovat peräisin sellaiset virukset kuin ”vihervasemmisto”, ”ilmastohumppa”, ”eurosirkus”ja monet muut tyhjät käsitteet, jotka muuttavat jokaisen poliittisen keskustelun räikeäksi ja joutavaksi jankuttamiseksi, joka ei etene mihinkään vaan kaivaa vain poteroita syvemmiksi.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/mikalamminp/timanttia-vai-ruostetta/
Ilmoita asiaton viesti
Onhan tässä nyt muitakin vaihtoehtoja, kuin altright ja äärivasemmisto.
Mutta näin pika-arviona sanoisin, että hommafoorumilla on sentään mukana tolkun ajattelijoita.
Kommunismi ja kultturimarxismi ovat yhteiskunnan syöpä. Sen toditavat kaikki kokeilut maailmassa. Kaikkialla se on jakanut kurjuutta ja vaatinut suunnattoman määrän ihmishenkiä. Ne lasketaan kymmenissä miljoonissa.
Joten näin empiirisenä tieteellisenä havaintona sanon suoraan, että ei kiitos. Jumala varjelkoon!
Ilmoita asiaton viesti
Kultturimarxismi muuten kuuluu myös noihin Hanamäen puppusanoihin. Itse kuulin siitä ensimmäisen kerran kun se norjalainen terroristi sönkötti siitä manifestissaan. Niin, Hankamäki ei tosiaan ole ainoa joka on manifestissaan Halla-ahoa kiitellyt…
Ilmoita asiaton viesti
Kun tutkii frankfurtilaisen koulukunnan ohjelmaa, esim. Antonio Gramscin ajatuksia, yhteys marxismiin on ilmeinen, ja keinot ovat yhteneväiset, tosin muokattuja postomodernille tyypilliseen tapaan.
In 1848, Karl Marx proposed that the economic recessions and practical contradictions of a capitalist economy would provoke the working class to proletarian revolution, depose capitalism, restructure social institutions (economic, political, social) per the rational models of socialism, and thus begin the transition to a communist society. Therefore, the dialectical changes to the functioning of the economy of a society determine its social superstructures (culture and politics).
To that end, Antonio Gramsci proposed a strategic distinction, between a War of Position and a War of Manœuvre. The war of position is an intellectual and cultural struggle wherein the anti-capitalist revolutionary creates a proletarian culture whose native value system counters the cultural hegemony of the bourgeoisie. The proletarian culture will increase class consciousness, teach revolutionary theory and historical analysis, and thus propagate further revolutionary organisation among the social classes. On winning the war of position, socialist leaders would then have the necessary political power and popular support to begin the political manœuvre warfare of revolutionary socialism.
Wikipedia
Ilmoita asiaton viesti
Jos nyt jollekin nuo englanninkieliset termit ovat outoja, niin voisin poimia noista muutaman keskeisen, jotka avaavat yhteyttä marxismiin. War of manaevre tarkoittaa perinteistä vallankumouksellista ja väkivaltaista (luokka)sotaa, kun taas uudelleen muokattu marxilaisuus War of position on sotaa yhteiskunnallisista valta-asemista, jolla tavoitellaan kulttuurista hegemoniaa, eli yhteiskunnan merkittävimpien valta-asemien valtaamista omalle aatteelle uskollisten käsiin.
Ilmoita asiaton viesti
Gramsci oli italialainen kommunisti, jolla ei ollut kummempia yhteyksiä Frankfurtin koulukuntaan. Hänen hegemoniateoriansa Wikipedia kuvaa nähdäkseni ihan oikein.
Varsinaisen Frankfurtin koulun, Institut für Sozialforschung, perustamisesta tulee kuluneeksi vuosisata vuonna 2023.
http://www.ifs.uni-frankfurt.de/institut/geschichte/
Frankfurtilaisten ensimmäisellä sukupolvella ei varmaan olisi ollut mitään kummempaa termiä ”kulttuurimarxismi” vastaan. Tietenkään Horkheimerin, Adornon, Marcusen, Frommin ja muiden ajattelulla ei juuri ole yhteyttä näihin nykyajan identiteettihöpinöihin.
Viime vuosikymmenten merkittävin kriittisen teorian kehittäjä on ollut Jürgen Habermas, joka jäi Frankfurtin instituutin johtajan tehtävästä eläkkeelle vuonna 1993:
https://filosofia.fi/node/5305
https://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%BCrgen_Habermas
Habermas on rationalisti ja sosiaalidemokraatti, joka ryhtyi vastaiskuun postmodernismia kohtaan jo 40 vuotta sitten. 90-vuotispäivänsä kunniaksi hän julkaisi viime vuonna kattavan filosofian historian:
https://www.suhrkamp.de/buecher/this_too_a_history_of_philosophy-juergen_habermas_58734.html?d_view=english
https://bostonreview.net/philosophy-religion/brandon-bloch-unfinished-project-enlightenment
Ilmoita asiaton viesti
Marxismin, Gramscin ja Frankfurtilaisen koulukunnan tavoitteita yhdistää partriarkaalisen yhteiskunnan, etenkin perheen sekä kristinuskon vastustaminen. Ja Frankfurtilaisen koulukunnan yhteneväisyys nykyiselle identiteettipolitiikalle, sekä vähemmistöpolitiikalle on ilmeinen. Näitä asioitahan Marcuse korostaa, vaikkakin ehkä eri osittain termein:
”…Marcuse vaati vapautusta… eroottisen seksuaalisuuden kautta. Ja johtavana seksuaalipolitiikan kannattajana hän väitti, että seksuaalinen vapautuminen oli elintärkeä aspekti sosiaalisessa ja poliittisessa siirtymisessä kapitalismista sosialismiin. Kuitenkin, koska perinteinen proletariaattiluokka oli sisäsyntyisesti konservatiivinen ja uskonnollinen ja koska se oli kaapattu konsumerismilla, minkä tahansa kulttuurivallankumouksen etujoukon täytyy tulla valtaa vaille jätetyiltä vähemmistöiltä, sosiaalisilta kapinallisilta, liberaalilta eliitiltä ja radikalisoituneelta intelligentsialta.”
”Kulttuurimarxilainen menee niinkin pitkälle, että rankaisee jälkimmäistä tämän etuoikeudesta ja lähtee sitten leimaamaan tätä oletusarvoisesti sortajaksi, huolimatta tämän yksilöllisistä aiemmista ja tulevista toimista sekä toiveista.
Taloudellinen marxismi – yliyksinkertaistettuna – näkee valtasuhteet ja sitten pyrkii ottamaan rahan niiltä, joilla sitä on, ja antamaan niille, joilla ei ole, uudelleenjakaakseen vaurautta.
Kulttuurimarxismi – yliyksinkertaistettuna – näkee valtasuhteet ja sitten pyrkii ottamaan yhteiskunnallisen vallan niiltä, joilla sitä on ja antamaan niille, joilla sitä ei ole, uudelleenjakaakseen yhteiskunnallista valtaa.
Lopputuloksena on siis yhteiskunta, joka kohottaa ei-valkoisia, homoseksuaaleja, ja naisia vahvoina ja hyvinä samalla kun rankaisee valkoisia, heteroseksuaaleja miehiä heikkoina, tylsinä ja pahoina.
”Kulttuurimarxismi käyttää kriittistä teoriaa haastaakseen perinteiset länsimaiset normit ja muuttaakseen kulttuuria hyödyttääkseen ”sorrettuja” ryhmiä. Toisena työkaluna tässä on poliittinen korrektius, joka tekee normien haastamisesta poliittisesti korrektia ja joka palkitsee sorrettujen ryhmien voimakkaasta kannattamisesta samalla kun demonisoi tai patologisoi ihmisiä, jotka vastustavat länsimaisten normien ja kulttuurin haastamista.”
http://rauta-aika.blogspot.com/2012/04/frankfurtin-koulukunnan.html
”Myös Frankfurtin koulukuntaa edeltävät marxilaisen teorian kehittäjät ja filosofit Antonio Gramsci (sekä tämän hegemonia-käsite) ja Georg Lukács mainitaan joskus kulttuurimarxismin originaattoreina.”
Wikipedia
”Gramsci’s ideas influenced the Frankfurt School, an approach to social theory and critical philosophy originally centered in the Institute for Social Research at Goethe University, Frankfurt, Germany. Founded in 1923 by Carl Grünberg, a Marxist, the school was heavily influenced not just by Marx, but by Kant, Hegel, Freud, Max Weber, and others. Its work centered on the institutional conditions that allow social change. The school recognized that neither capitalism nor Marxism was adequate for the task, and so they attempted to do their analysis from a non-ideological perspective, at least in principle. We see Gramsci’s ideas reflected in the early years of the Frankfurt School in the work of Max Horkheimer. Horkheimer defined Critical Theory as social critique with the goal of sociological change based on a non-dogmatic approach to intellectual liberation. Horkheimer argues that the dominant ideology in bourgeois society misrepresents social relations in ways that lend legitimacy to capitalist exploitation of the masses. This was essentially the same argument Gramsci makes about cultural hegemony, and Horkheimer’s intellectual liberation parallels Gramsci’s ideas about developing a counter-hegemony.”
https://www.breakpoint.org/cultural-marxism-gramsci-and-the-frankfurt-school-emerging-worldviews-4/
Ilmoita asiaton viesti
Jatka ihmeessä opiskelua, tuolta löytyy paljon mielenkiintoista. Ajankohtaisuuden kanssa on tietysti vähän niin ja näin. Se porvarillisen hegemonian status quo, jota Gramsci vastusti, vankilasta käsin, oli Mussolinin yksipuoluejärjestelmä.
Erich Fromm ja Herbert Marcuse ajautuivat tunnetusti myöhemmin pahoihin poliittisiin ja teoreettisiin riitoihin, mutta ei minulla mitään sitäkään vastaan olisi, että porvari nukkuisi huonosti luettuaan vaikka Marcusen suomennetunkin myöhäisteoksen Ihmisen vapautuksesta.
Kuten tuolla toisessa blogissa totesin, vanhoista frankfurtilaisista omia näkemyksiäni lähellä on oikeastaan vain Erich Fromm. Etenkin Adornon musiikkinäkemyksistä olen vahvasti eri mieltä: hän vastusti ankarasti jazzia, musikaaleja, Stravinskya, Bartokia ja Sibeliusta.
Ilmoita asiaton viesti
Hei Mika, kirjoitin palautteesi pohjalta sekä Twitterissä saamani palautten pohjalta blogini osin uudestaan. Onko se nyt parempi?
Ilmoita asiaton viesti