Haastan EK:n mainoskampanjan

EK on eilen kertonut tulevasta mainoskampanjasta, jolla se haluaa muistuttaa, että Suomessa on osaamista, jonka päälle voidaan rakentaa tulevaisuuden onnistumisia. EK:n mukaan kampanja nostaa sekä historian onnistumisia että nykyajan vahvuuksia, mutta vireenä on, että olemme aina olleet hieman muita jäljessä.

”Nyt on aika pelastaa hyvinvointiyhteiskuntamme ja nostaa Suomi muiden Pohjoismaiden tasolle. Työllisyyttä on lisättävä, kannustinloukkuja purettava ja uusia osaaja löydettävä myös maan rajojen ulkopuolelta. Talous on saatava kestävään kasvuun, mitä nopeammin, sen parempi.” kirjoitetaan EK:n viestintäjohtaja Nora Elersin allekirjoittamassa tiedotteessa.

Seuraa haasto – kuulen mielelläni vastahaaston

Tutkimustieto antaa vahvaa tukea sille väitteelle, että tavallisesta menestyväksi yritykseksi muututaan varmimmin panostamalla innovaatioihin. Innovaatioihin panostaminen taas vaatii johtamiskulttuuria, jossa innovaatiot muuttuvat itseisarvoksi. Eli innovaatioiden luominen on kaikkein tärkein asia.

Viimeksi viime viikolla olin kuuntelemassa, miten niitä innovaatioita tehdään, kun kosmetiikan jälleenmyyjä Lyko:n johtaja oli Suomessa kertomassa heidän menestyksestään. Hän kiteytti oman viestinsä Lyko:n menestyksestä kolmeen osa-alueeseen:

  • Tuuriin ja ajoitukseen
  • Brändiin
  • Kannattavuuteen

Keskimääräinen suomalainen yritys luottaa näistä vain viimeiseen. Siis keskimääräinen.

Jos EK ihan tosissaan tahtoo tehdä muutakin kuin luoda itsetyytyväisyyttä, pitää kiinnittää huomiota myös noihin kahteen ensimmäiseen. Jatkuva innovointi on ainoa tapa olla oikeassa paikassa oikealla hetkellä, kun hyvän onnistumisen mahdollisuus tulee eteen ja ilman vahvoja brändejä ei pärjätä muille kilpailijoille siinä vaiheessa, kun hekin huomaavat saman mahdollisuuden.

Jos Suomeen halutaan oikeasti parhaita osaajia tekemään parhaita juttuja, pitää yritysilmastomme kasvot pestä meikinpoistoaineella.

Suomalaisen yritysmaailman pitää muuttua iloiseksi, kokeilevaksi, rohkeaksi ja riskejä ottavaksi. Ei tänne synkkään peräpohjolaan tule ihmisiä, jos kulttuuri on yhtä harmaata kuin Helsingin uusi joukkoliikennekatu Hämeentie.

PasiSillanp
Sitoutumaton Helsinki

Olen strategiakonsultti, jonka erityisauetta on yritysten kilpailukyvyn kasvattaminen. Viime vuosina olen tutkinut erityisesti strategisen ajattelun ja uusien, maailmaa muuttavien ideoiden syntyä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu