Kaupunki ei ole vihreä

Mitä sinulle tulee mieleen sanasta kaupunki? Vihreät puistot, niityt, kukkakedot, havumetsä, pensasaidat ja suot? Vai asfalttia, korkeita taloja, bussipysäkkejä, toimistoja, kauppoja, kulttuurirakennuksia ja kirkkoja?

Me ajattelemme kaupungin funktionaalisesti rakennettuna ympäristönä. Funktionaalisella tarkoitan, että kaikki mitä kaupungista löytyy, on rakennettua ja palvelee jotakin tiettyä käyttötarkoitusta. Tie on autoille, pyörätie polkupyörille, jalkakäytävä jalankulkijoille, kauppa asiakkaille, toimisto työntekijöille ja asunto asukkaille.

Suot, havumetsät, kukkakedot ja kaikki muu luonnon itse muovaama ei kuulu kaupunkiin. Ne ovat alkukantaista ja muovaamatonta, ilman selkeää tarkoitusta olevaa epäjärjestystä.

Kun kaupunkia suunnitellaan, sinne tulee yleensä yksi toiminto lisää. Vaikkapa tie tai pyörätie. Usein se tehdään tuhoamalla jotakin luonnon epäjärjestyksestä. Vaikkapa turha kukkaketo. Luonto ei kuulu osaksi suunnitelmaa, vaan se on usein jopa hyvän suunnitelman este. Kuten Meilahdessa oleva kallio, joka estää pyöräiljöiden vapaan kulkemisen. Vastakkain ovat käytännöllisyys, luontoarvot ja kauneus.

Keskustelin Helsingin kaupunkisuunnittelulautakunnan entisen jäsenen kanssa ja kysyin häneltä, jos samaan aikaan pitää miettiä tasapainoisesti kasvua, luonnon monimuotoisuutta ja viihtyisyyttä, niin mitä silloin tapahtuu?

”Kasvu voittaa kaikissa tapauksissa.”

Kaupnnki ei ole vihreä ja yllättävän harva tuntuu ajattelevan, että se voisi edes olla sitä. Se tulee esiin vaikka keskustelussa, jota nyt käydään pyöräilysillan rakentamisesta meren päälle Meilahdessa.

Pyöräilijät puolustavat siltaa sillä, että se lisää pyöräilyn houkuttelevuutta. Pyöräilyä halutaan tukea, koska se sekä tukee ihmisten omaa hyvinvointia että saastuttaa vähemmän ja kuluttaa vähemmän luonnonvaroja. Se on vihreää, toisin kuin sitä varten meren päälle rakennettava punapinnoitteinen betoninen pyörätie.

Helpon liikkumisen verukkeella ollaan valmiita rakentamaan samanlainen hirvitys, millaiselle on naurettu 1960 -luvun villeimmissä visioissa. Silloin esimerkiksi Pohjoisrannan kohdalla oli visio meren päälle rakennettavasta moottoritiestä.

Kaupugin kehittäminen tasapainoisella tavalla tuntuu olevan ylivoimainen tehtävä. Kaupunki ei ole suunnittelijan tai vaikuttajan päässä vihreä, vaan tarkkaan mietittyjen, optimoitujen palveluiden ja kulkuväylien viidakko.

Kaikki suunnitellaan yhteen tarpeeseen ja yhteen tarkoitukseen. Siksi talo on vain talo, ei sen tarvitse olla silmiä hivelevä taideteos tai polkupyöräsilta on vain silta, ei suinkaan ympäristöään kaunistuttava elementti, luonnon monimuotoisuutta ylläpitävä rakenne ja ehkä jotakin muuta, joka tekee luonnosta vielä enemmän tai vähintään saman kuin se oli ennen siltaa.

PasiSillanp
Sitoutumaton Helsinki

Olen toiminnanjohtaja innovaatiokehityksen parissa ja strategiakonsultti. Autan yrityksiä kasvattamaan tuottavuutta ja innovoimaan. Viime vuosina olen tutkinut erityisesti strategisen ajattelun ja uusien, maailmaa muuttavien ideoiden syntyä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu