Missä on Helsingin visio
Keskustelu Helsingin keskustan näivettymisestä ottaa jälleen uusia kierroksia. Vastakkain on monta asiaa. Autoilu, asuminen, kauppa ja palvelut, kevyt liikenne, kauniit kesäpäivät terassilla, uudisrakentaminen ja luonnon säilyttäminen.
Helsinki on Suomen suurin kaupunki, ja sen vaikutuspiirissä on merkittävä osa suomalaisista. Asukkaista 1,6 miljoonaa asuu Helsingin seuduksi kutsutulla alueella, työpaikkoja Uudellamaalla on noin 850.000, kun koko muussa Suomessa yhteensä on noin 1,5 miljoonaa työpaikkaa.
Merkittävyydestään johtuen Helsinki ei voi kehittää rakennettaan täysin itsenäisesti
Erityisesti liikenne nostaa tunteita myös Helsingin ulkopuolella. Suunnitelma Helsingin keskustaan johtavien teiden muuttamisesta kapeammiksi ja hitaammiksi nosti meteliä Kirkkonummella saakka ja kauempanakin. Helsingin keskustan saavutettavuudesta eri liikennevälineillä puhutaan niin Helsingissä kuin sen ulkopuolella. Keskustelun argumentit perustuvat yleensä sanojansa omiin näkemyksiin. Kokonaisvaltainen näkemys puuttuu aivan kaikilta. Arkkitehtejä myöten.
Tilastoista on nähtävissä, että ihmisten asiointi on siirtynyt yhtä voimakkaammin Helsingin reunoille. Kehäteiden varressa olevien kauppakeskusten yhteenlaskettu myynti on noussut samaan aikaan kuin Helsingin keskustan kauppakeskusten myynti on laskenut. Pienempien liikkeiden ja palveluiden myynnistä ei ole saatavilla kattavaa tietoa.
Liikenne Helsingin rajan yli on kasvanut ja Helsinkiin rekisteröityjen autojen määrä on kasvanut. Helsingin keskusta-alueella on käynyt päinvastoin. Helsingin niemen rajan ylittävien autojen määrä oli laskussa jo ennen koronaa ja keskusta-alueelle rekisteröityjen autojen määrä on laskenut.
Jo kolme vuotta sitten nostin keskusteluun sen, että Helsingin rakentamispolitiikka on liian voimakkaasti yksiöitä ja kaksioita suosiva. Vuoden 2017 muutos opiskelijoiden siirtymisestä yleisen asumistuen piiriin ja hieman aiemmin löytynyt porsaanreikä asunto-osakeyhtiölainojen verovähennysoikeudesta sijoittajille sekä alhainen korkotaso kuumensivat pienten asuntojen markkinat ja sehän sopi rakennusliikkeille. Nyt yksiöitä ja kaksioita on Helsinki-Espoo-Vantaa alueella myynnissä ja vuokralle tarjolla yhteensä 14.000, kun ennen koronaa luku liikkui 10.500-11.000 välimaastossa. Samaan aikaan moni on muuttanut pois Helsingistä, koska on perustanut perheen ja tarvitsee tilavaa asuntoa järkevällä hinnalla ja lapsille sopivasta ympäristöstä.
Moni muistaa vielä, kuinka Guggenheim yritti tuoda iloa ja eloa Helsingin katukuvaan. Vaikka museo olisi ollut hyvä, sen valmistelu ja lobbaaminen oli ehkä yksi rumimmista vaikuttamisyrityksistä, mitä kunnallispolitiikassa on nähty. Ylimielisyys käänsi kaupunkilaisia vastustamaan ja hankkeesta peräännyttiin. Kun saman alueen uusista suunnitelmista julkistettiin jälleen tietoa viime viikolla, häly oli pientä, jos sitä oli lainkaan. Pois oli myös yhtä määrätietoinen lobbaus ja varmasti lobbauskin aikanaan vaikutti asenteiden muuttumiseen ja parempaan vastaanottoon tänään.
Kun Helsingille haetaan esimerkkejä muualta, on osa esimerkeistä hyviä ja osa surkeita. Esimerkiksi Pariisin vertaaminen Helsinkiin on sama kuin vertaisi USA:ta Suomeen. Pariisissa asuu 100 neliökilometrin kokoisella alueella 2,2 miljoonaa asukasta ja vierailee 30 miljoonaa turistia vuodessa, kun Helsingissä asuu kaksi kertaa Pariisin kokoisella alueella alle 600.000 asukasta. Lisäksi sinne sataa aika paljon vähemmän lunta ja siellä on huomattavasti vähemmän pakkaspäiviä.
Helsinkiä verrataan myös ihan relevantteihin esimerkkeihin, kuten Kööpenhaminaan, Osloon tai Tukholmaan. Näissäkin kaupungeissa on silti merkittäviä eroja Helsinkiin.
Helsingin ei pidä matkia sitä, mitä muualla on tehty, vaan Helsingin pitää löytää oma identiteetti ja luoda sen mukaista rakentamista ja palveluita. Helsingissä asuvan silmissä Helsinki näyttää erilaiselta kuin Espoossa tai Mikkelissä asuvalle. Silti pelkkä helsinkiläisten näkökulma ei riitä kehittämisen pohjaksi. Pääkaupunkina vastuu on suurempi.
Kaikki haluavat asua viihtyisässä ympäristössä, liikkua helposti, nauttia elämästään, nähdä, kokea, onnistua ja kasvaa. Helsinki tarvitsee sille ihan oman voimakkaan vision, joka kehittää kaupunkia kokonaisvaltaisesti, ei sulkemalla tai avaamalla yksittäisiä katuja kokeen vuoksi, ei rakentamalla yksiöitä kun niistä on juuri tänään kova kysyntä, ei täyttämällä merta, koska tarvitaan kiireesti rakennusmaata.
Helsinki tarvitsee vision, jossa Helsingille syntyy identiteetti. Vasta sen jälkeen kehittämiseen saadaan johdomukaisuutta.
Visio tuo heti mieleeni tarpeen palkata konsultit hommiin. Ei kiitos.
Jos kaupungin runsaspäinen johto ei osaa työtään niin meillä on väärät ihmiset niihin tehtäviin palkattuina.
Toinen virhe on se, että kaupunkisuunnittelua tekeviä virkamiehiä ja poliitikkoja ohjaa jokin ideologia. Sellainen takaa epäonnistumisen.
Kolmas virhe on lähteä samasta olettamuksesta kuin EUn maahanmuutossa. Kun kysyy poliitikolta paljonko väkeä otetaan kehitysmaista EUn alueelle tai kysyy monelleko maalta tulevalle tehdään tilaa Hesassa niin vastaus on, että emmehän tiedä montako niitä tulee.
Se on väärä vastaus. Kukin hallintoalue kuten maa tai kunta voi itse rajoittaa alueelleen muuttoa.
Itse pidän parhaana moninapaista väljästi rakennettua pääkaupunkiseutua. Helsinki ja sen ympäristökunnat tulisi yhdistää yhdeksi kunnaksi. Se poistaisi päällekkäistä täysin tarpeetonta hallintoa ja tekisi aluesuunnittelun helpoksi kuntarajojen kadotessa alueella, joka on lopultakin yksi yhtenäinen talousalue.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin kaupunkisuunnittelu on annettu puhtaasti vihreiden hoteisiin, niin ei tarvitse ihmetellä, mihin ollaan menossa.
Ilmoita asiaton viesti
Helsingin visio on muuttaa Helsinki varakkaamman väestön osalta muuttotappioalueeksi ja paikata väestökato maahanmuuttajilla.
Hyvänä esimerkkinä vaikkapa Detroitin ennen niin vauras kaupunki.
Merenrantatontti Helsingin kaupungissa on yhä harvemman haaveena, koska Itämeri (Suomenlahti) tarjoaa samaa kuin Välimeri ainoastaan reilun kuukauden-parin päivät vuodessa. Muulloin se on pimeä, kylmä ja paskaisuudessaan äärimmäisen vastenmielinen.
Ilmoita asiaton viesti
Tykkäsin Itämeren arviostasi. Se osui nappiin.
Ilmoita asiaton viesti
I have been fortunate to visit more than 150 countries and last year 28 from Tokyo and Mumbai to Nairobi Accra and Amsterdam VIenna and Copenhagen.
VIenna is as always a gorgeous city but hardly any life
Amsterdam was always blossoming but traffic a nightmare to park
Copenhagen has truly changed fabulously to make the city come alive
Lessons could be made from CPH for HEL but with own flavor
NYC where I live is in horrible shape again after DiBlasio after 20 years of being nice clean safe but still better than any other big city we just need to clean up
Ilmoita asiaton viesti
Blogisti arvioi Helsingin liikenteen merkitystä Helsingin kehittämisille.
Helsingin liikenteestä ja kasvusta pitää valtion liikennepolitiikka huolta.
Tuleva Liikenne 12 suunnitelma pitää sisällään noin 100 miljardin euron Helsinki keskeiset raideliikenne panostukset.
Miten tähän on tultu, Ja miksi, ja millä perusteilla, siitä joitain ajatuksia ja faktoja :
Suurin päätös tehtiin vuosituhannen vaihteessa kun Helsingin Vuosaaren rakentamisesta päätettiin. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf Päätös oli Helsingille lottovoitto sen johdosta että samalla päätettiin olla rakentamatta ja käyttöön ottamatta Suomen sisävesiväylästöstä 90%, kun hallituksen päätöksellä pitäydyttiin Kymi kanavan rakentamisesta , vaan keskitettiin voimat pelkkään Saimaan kanavaan, ja sen mahdollistamaan meriväylä syväyteen -ns syväväylästöön, mikä vastaa noin 10% maamme sisävesi väylästöstä.
Tällä päätöksellä on turvattu Helsingin johtava asema maamme vienti ja tuontisatamana, ja ns Suomi on Saari liikennemallin keskustana, missä nollasumma liikennepelin voittajaksi julistettiin Helsinki .http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/15.1-Kotkan-satama-ja.pdf
Mikä päätös oli alkusoitto; aloitettiin suuri EU liikennestrategiasta poikkeava toimintamalli millä ylläpidetään nykyaikana, Suomi on Saari ajatusta, mikä siirrettiin puhtaana: Liikenne 12 -suunnittelulla Helsingin tapulikaupunki oikeuksia jatkavaksi kaupungiksi, takamainaan koko järvi Suomi.
Tälle mallille ja sen raide ja maantieliikenne volyymien kuljettamisista tapulikaupunkien kautta vientiin ja tuontiin panostetaan 95% maamme vuosittaisista liikenne määrärahoista
Vaihtoehtona oli vuonna 1997 EU multimodaali direktiivin avulla aloittaa kaikkien muiden liikennemoodien tapaan myös sisävesille TEN_T alueellisen saavutettavuuden kattavien liikenneverkkojen rakentaminen ,ydinverkkojen -eli Eurooppa yhteyksien ja Euroopan sisäisen tavaraliikenteen kestävän kehityksen turvaamiseksi.
Suomessa jätettiin sisävesien osalta tämä alueellisen saavutettavuuden liikenne verkon suunnittelu ja toteutus tekemättä. Kaikkein merkittävämpänä tuloksena oli, että vuoden 2011 EU liikenne strategian tavoitetta raskaan maantieliikenne volyymien siirtoja vesille ei ole vieläkään aloitettu edes tutkimaan -saati toteuttamaan.
24.2.2022 Tämä Suomen poliittisesti rakennettu liikenteen ja liikennejärjestelmän korttitalo romahti, koska liikennejärjestelmä ei kyennyt vastaamaan enää taloudellisesti eikä volyymillisesti kriisiin, jossa Venäjän puutavara tuonti lakkasi ja sisävesien yhteys mereen lakkasi
Tarkoitti takapakkia niin että esim. metsäteollisuuden tuli ottaa sata vuotta sitten kehitetyt sisävesiliikenne mallit käyttöön. https://yle.fi/a/74-20006648 Tarkoitti samaa kuin naftaliinista olisi kaivettu jokapäiväiseen käyttöön raiteille höyryveturit
Mutta näin kuitenkin tehtiin, vain ja ainoastaan siksi, koska liikenteen vesiliikenne osuuden kehittämistä ei valtion toimesta ole annettu toteuttaa EU ssa sovitun kestävän kehityksen ja EU tavoitteiden mukaisesti koko 2000 luvun aikana. esimerkki Keitele Päijänteeltä. https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/78214/Julkaisuja_3-2010.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mikäli Sisävesiliikennettä olisi maksimaalisesti EU tuella kehitetty vaarana olisi ollut noin 30% suoralaivakuljetus Järvi Suomen ja Euroopan rannikko ja sisävesialueiden välillä. Tarkoittaa että jopa 30 koko viennistämme ja tuonnistamme voitaisiin suorittaa ilman rannikkokaupunki pysähdystä
Mikä edelleen olisi merkinnyt Helsingille vastaavaa tai jopa suurempaa jopa 50% tavaraliikenne volyymin katoa sen nyt 4 miljardin Vuosaaren sataman tuomaan vuotuiseen rahamäärään .
Mistä suuri osa, työpaikoista, työpaikka matkoista ja rahavirroista em kerrotun vaihtoehtomallin mukaisesti jäisi Järvi Suomeen Helsingin sijaan.
Ja tästä taistellaan erityisesti poliittisissa kulisseissa, ei niinkään julkisuudessa.
https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/metsateollisuus-logistiikka-ja-hesari/
Ilmoita asiaton viesti
Vihreä-politiikka on ottanut vallan Hgissä. Vaikka puolue ei ole valtuuston suurin, niin sen teot näkyvät arjessa, mutta muiden ei. Sama koskee valtakunnan politiikkaa. Yltiöpäinen Elokapina-politiikka on vallassa.
Huom! Vihreät ja vasemmistolaiset, eli Liin porukka, ovat erittäin kuilttuurivihamielisiä. Heistä esim. museotaulujen päälle voi ruiskutella aineita, jotta elokapinalliset ja vihreät liikkeet saavat äänensä kuuluville. Tämä tuli esille suorassa tv-lähetyksessä, jossa vasemmistolainen kansanedustaja nosti kätensä toiminnan hyväksymisen merkiksi. Vaikeaa on muuta todistaa.
Ilmoita asiaton viesti
Radio Suomen aamu kertoi pormestari Juhana Vartiaisen isännöivän 15 000 koululaista itsenäisyysjuhlassaan. Vai onko sittenkin 1 500?
Tulipa mieleen Mediatalo Keskisuomalaisen isopomo Vesa-Pekka Kangaskorven saapuminen parisen viikkoa sitten Jyväskylästä konserninsa johtotähti-Länsiväylän kutsuvieraskemuille Espoon Lippulaivaan.
Länsiväylän haastattelussa Espoon kaupunginjohtaja Jukka Mäkelä aikoi pyytää kollega Juhana Vartiaisen Helsingistä tutustumaan Lippulaivan kirjastoon. Minulle tuttu paikka. Kirjoittelin siellä US-blogeihin kommenttina kieltä puolustettavan toverillisesti Putinin sanoja ”Ukraina on meidän synnyttämä ja vain me voimme taata pelastuksen” soveltaen.
En gång kamrat, alltid kamrat. ”Kaksi kansaa yksi tulevaisuus; två länder en framtid” Erottajan kivimuuriin parisen vuotta sitten kaiverrettuna, vaikka luultiin vain ultrajuutalaisten enää hakkaavan ikuisia lauseita kiviin. Siitä myös Juhana Vartiaisen ja Antero Vartian, kahden kkansanedustajan, pyhiinvaelluksella Espanjassa oli pari kesää sitten kysymys. Ei ehkä olisi kannattanut hurahtaa yhteen lehtikuvaan, vaikka olikin etusivulla Isodemarin aikoihin? Olisi välttynyt julkiselta puhdistumiselta harhaopista.
Roomassa YK:n toimessa nätti espanjalainen työkaveri Victoria pirautti silmäkulmaansa pisaran lähtiessäni takaisin Suomen työelämään, mitä hän piti uskomattomana, sieltähän olin päässyt pois! Espanjasta inkvisitiokin on syntyjään.
Kangaskorpea harjattiin monta vuotta eduskunnan virassa venäläisen sukutaustansa vuoksi.
Ilmoita asiaton viesti