Salaamiseen pyrkivä johtaja on tuulahdus menneisyydestä
Fortumin hallituksen jäsen, joka on samalla valtion omistajaohjauksen johtaja, ei voi tai halua kommentoida mitään Fortumin hallitukseen liittyvää, vaan sanoo asian kuuluvan hallituksen puheenjohtajalle. Hallituksen puheenjohtaja ei myöskään ole halukas kommentoimaan hallituksen asioita.
Taustalla on sarja vakavia strategisia töppäyksiä Fortumissa, joilla on vaikutusta ihan tavallisten suomalaisten arkeen. Tietojen mukaan osa riskeistä, jotka ovat toteutuneet, on tunnistettu jo etukäteen, mutta niiden ei ole annettu häiritä päätöksentekoa liiaksi.
Molemmat ovat nyt jo jättäneet tehtävänsä Fortumissa.
Helsingin pormestari on halunnut vähentää avoimuutta äänestäjiin ja mediaan päin budjetin valmistelussa. Syyksi hän esittää sen, että sen seurauksena budjetin valmistelu on helpompaa, kun aiemmin pormestarin budjettiesityksestä syntynyt polemiikki on häirinnyt budjetin loppuunsaattamista.
Ja kuntalainen Helsingissä voi toki olla rauhallisin mielin, kun tietää, että budjetti perustuu pitkälti Helsingin kaupunkistrategiaan, jonka oli luultavasti alkujaan tarkoitus mennä joulupukille.
Salaaminen on ikiaikainen toimenpide, jolla pyritään estämään häirintä tai päätösten ennenaikainen paljastuminen. Edelleenkin on asioita, joita ei kannata paljastaa väärällä hetkellä. Esimerkiksi autokauppa on saatu sekaisin kertomalla tulevista veromuutoksista väärällä hetkellä. Mutta silti enemmän on asioita, joita salataan turhaan kuin niitä, joista kerrotaan turhan avoimesti.
Vaikka johtajasta saattaa tuntua loogiselta, että avoimuuden vähentäminen vähentää myös negatiivista painetta päätöksenteosta, sen toisena puolena on valon nopeudella menetetty luottamus, jos hommat menevät pieleen.
Johtaja, joka ei ole avoin, jättää itsensä alttiiksi joko – tai tuomiolle. Johtaja, joka on ennen mokaansa ollut avoin, saattaa saada enemmän anteeksi.
Salaamiseen turvautuva johtaja on menneen ajan johtaja, hänen parasta ennen päivänsä oli jo toissapäivänä.
Salaamisessa on lainsäädännöllinen ongelma.
Salatun tiedon julkistaminen on ankarasti rangaistava teko, mutta turhasta ja tarpeettomasta tai jopa lainvastaisesta salaamisesta ei seuraa minkäänlaisia sanktioita.
Ilmoita asiaton viesti
Salaamisessa kyse on tahdosta. Tietojen julkistaminen romahduttaisi maassa hyvin toimivan korruption. Siksi lakia ei muuteta.
Ilmoita asiaton viesti
Paskapauhetta.
Yhtiön johto voi ja se myös julkistaa kaikekn tiedolla jolla se katsoo olevan hyötyä yhtiön omistajillle. Taitaa peräti olla niin että kaiken tuollaisen tiedon salaaminen on laitonta.
Ja tuollisaisten luulojen perustalle meidän korruptiomme on rakennettu. On se kummallista kun omistaja ei saa tietää omistamansa yhtiön asioista ennen kuin sitten kun parhaat palat on ”myyty päältä pois, parempiin taskuihin.”
Ilmoita asiaton viesti
Öykkärimäistä ”ei kansa voi ymmärtää” -asennetta edustaa räikeimmillään ns. feikki-karenssikorvausten käsittely julkisuudessa.
Esim. pääministerin valtiosihteerinä toimineelle Raimo Luomalle maksettiin 50 880 euron karenssikorvaus – for nothing.
Luoma ei koskaan perustanut ilmoittamaansa yritystä joka oli korvauksen perusteena, SDP-puolue järjesti omalleen poliittisena virkanimityksenä, joka oli Luomalle ties kuinka mones, työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikön viran lokakuussa 2020. Luoma sai karenssikorvausta 12 720 euroa kuussa, eli yhteensä 4×12 720 euroa – lomailusta kahden poliittisen virkanimityksen välissä.
Eikä korppi korpin silmää noki: Valtioneuvoston kansliaa johtava alivaltiosihteeri Timo Lankinen sanoo, että Ylen paljastamien karenssiepäselvyyksien johdosta ei ole tehty tai tekeillä muita selvityksiä kuin puuttuvien ilmoitusten pyytäminen Ylen jutussa mainituilta henkilöiltä. Jo maksettuja perusteettomia korvauksia ei peritä takaisin. Olisipa verottaja ja viranomainen yhtä suurpiirteinen tavallisen kansalaisen kohdalla.
Virkarikoksiin perehtynyt rikos- ja prosessioikeuden professori Pekka Viljanen ihmettelee Lankisen kommentteja. Viljasen mukaan muitakin selvityksiä olisi tehtävä.
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f38a7d76-dc6b-4b8f-a21e-668195f6a083
https://www.is.fi/politiikka/art-2000009097956.html
Ilmoita asiaton viesti
Monenlaista lakitalibanismia ja muuta porsaanreikäilyä pääsee varmasti Suomessa harrastamaan hyvin pitkään lakitietoinen, mutta muutoin täysin moraaliton ihminen.
Se on ikävä asia, minkä toivoisi muuttuvan. Suomalaisilla on siihen kuitenkin muutoksen avaimet kädessään:
Äänestäkää ennemmin valtaan empaattisia, kympin oppilaita kuin läksyjen luvusta viisveisanneita koulukiusaajia sun muita joka paikan ihme öykkäreitä!
Ilmoita asiaton viesti
Tavoite vaatii kontekstituen, ts ne voimavarat, jotka löytyvät vasta koko (effektia) kansan kytkeytymisen jälkeen.
Hankalaa edustuksellisuudessa on se, että tämä toimitapa karsii sitä, mihin suuremman toimijan koordinaation perustuttava. [toimijuustoteutuman perusehdot]
Kyseessä on systeeminen ongelma, jota ei voi vähätellä. Kyseessä voi olla mission impossible… ja kompensoimiset erilaisina, yhtä ongelmien kalastelua.
EM tärkeä sanoa, vaikkei juuri nyt tietäisi, mitä parempi on. Tällainen on must, mutta ei silti helposti in.
Tällaiset abstraktin oloiset huomiotkin jotain, ja entistä tärkeämpiä, kun tullaan kohta jopa tekoälyn maailmaan. Menee varmasti yhtä jättöisesti kuin se varautumisen hokeminen, joka liittyi ikärakenteen ongelmaan, ja luonnon alasajautumiseen.
En ihmettele, mutta syytä mainita, koska ei näissä tarvitse epäonnistua täysin väistämättömästi, tai epselvyyksistä voi tosiaan puhua, vaikka tulosodotusta ei olisi paremmasta.
Ilmoita asiaton viesti
Pahinta tässä voi kuitenkin olla se, että demokratian potentiaaliset voimavarat menevät alasajoon, kun rakenteellisen tason kautta on päädytty menemään vajaalla.
Yritysmaailma on pakosti tätä, koska tärkeimpiä huomioitavia seikkoja on vertailullisuus, ja vertaispaine.
Epäoleellinen, mutta havaittavan hyvä esimerkki päinvastaisesta on tässä: https://yle.fi/aihe/a/20-10004720 :: Osaatko tunnistaa linnun laulusta?
BTW
Itse asiassa, kirjoitin omassa blogissa aiheesta, räjäytys-painolla. Minusta ei överiä, tässä tilanteessa: https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/juhamyllarinen/rajaytys-potentiaalin-hyodyntaminen-seka-energia-politiikan-arvostus/
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko pitänyt olla raflaavampi otsikko, jotta korruptio kiinnostaisi myös täällä kantaa ottavaa punavihreää rintamaa?
Marinin hallitus jätti valtionyritykset ilman valvontaa. Nyt virkamiehet ja yritysten johto kauhovat valtion yritysten rahoja pankkitileilleen ennätystahtiin.
Marinin ja Tuppuraisen aikana valtionyrityksissä johtamisesta on tullut sivuseikka. Vain rahojen siirtämisestä johdon pankkitille on merkitystä. Tuppurainen selittää, että tälle ei voida tehdä mitään.
Sanna Marinin luottoministeri Tytti Tuppurainen vetoaa lakiin, joka estää ministereitä ja valtion johtoa puuttumasta valtion yritysten toimintaan. Asiantuntijat: Tuppuraisen tulkinnasta saattaa seurata, että yritysten johto voi ottaa holtittomasti varoja yritysten kassoista.
Sanna Marinin luottoministeri Tytti Tuppurainen jakaa valtion yritysten osakkeita virkamiehille, jotka vain istuvat valtion yritysten hallituksissa.
Sanna Marinin luottoministeri Tytti Tuppurainen katsoo, että 83 000€ bonus on kohtuullinen korvaus virkamiehelle, joka työaikanaan istuu valtion yrityksen hallituksessa ja jonka palkka on yli 11 000€/kk.
Ilmoita asiaton viesti