Suomen menestystarinassa on kaksi keskeistä elementtiä – ja molemmat murenevat
Suomen nousu maailman köyhistä maista vauraaksi länsimaaksi tapahtui avaamalla ovet maailmalle. Erityisesti tuomalla uutta teknologiaa ja nostamalla yleistä koulutustasoa.
”Uutta teknologiaa sisältävien tuotantovälineiden jatkuva käyttöönotto ja onnistuneet investoinnit koulutukseen ovat mahdollistaneet Suomen onnistumisen, johtavien länsimaiden etumatkan kiinnikuromisen 1900-luvun alusta 2000-luvulle tultaessa.” Näin kirjoittaa tohtori ja nykyisin Valtiontalouden tarkastusviraston vanhempana ekonomistina toimiva Arto Kokkinen vuonna 2011 valmistuneessa väitöskirjassaan.
Kokkisen mukaan sama resepti näkyy mm. nykypäivän Kiinassa, jossa ulkomaisten investointien houkuttelu on vauhdittanut kiinalaisen osaamisen kasvua ja mahdollistanut nopean kehityksen. Paradoksaalista Kokkisen väitöskirjassa on hänen Kiinan kehitystä arvioiva kommenttinsa:
”Tällä hetkellä Kiina tuottaa jo omia älypuhelimiaan. Vaikka muutos vaikuttaa nopealta talouskasvun suhteen, asukasta kohden lasketun bkt:n nousu kestää pitkään ja edellyttää myös keskimääräisen koulutustason nousua. Suomessa koko työikäisen väestön kouluttaminen kesti noin sata vuotta.”
Kiina on jo noussut USA:n vanaveteen. Sitä varten ei ole tarvinnut kouluttaa koko Kiinan kansaa. Vähemmälläkin puhutaan miljoonista osaajista. Suomen pankin nousevien talouksien tutkimuslaitoksen mukaan, Kiinassa oli vuonna 2021 noin 220 miljoonaa korkeakoulutasoisen koulutuksen saanutta. Korkeakoulutettujen osuus vuonna 2010 oli 9 % kun 2021 se oli jo 15 %.
”Kiinan opetusministeriön mukaan korkeakouluissa oli vuonna 2019 kirjoilla noin 30 miljoonaa kandidaatti-, vajaa 2,5 miljoonaa maisteri- ja 420 000 tohtoriopiskelijaa.”
Suomen ja muun maailman ei tarvitse ihmetellä, mikä meihin iski. Kiinalaiset kiihdyttivät ihan samoilla resepteillä kuin Suomi sata vuotta sitten. Kehitys on vain ollut nopeampaa ja vaikuttavampaa.
Suomi on sumussa
Suomessa ollaan usein hämmästyttävän huolissaan siitä, että olemassa olevat bisnekset pysyvät hengissä, vaikka juuri olemassa olevien bisnesten muuttaminen on ollut kaiken kehityksen avain.
Meidän tulee olla jatkossa enemmän huolissamme siitä, paljonko saamme synnytettyä täysin uutta liiketoimintaa kuin siitä, mitä käy vanhalle. Vanhan tukeminen ja vanhassa pidättäytyminen ovat kehityksen jarruja ja kehityksen jarruttaminen tarkoittaa kilpailusta putoamista.
On olemassa tutkimustietoa, että uusiin innovaatioihin panostaminen on selvästi viisaampi strategia kuin kannattavuuteen keskittyminen. Innovaatioihin panostavat yritykset voivat tehdä tuotteita, joilla on parempi kilpailukyky ja ainakin hetken aikaa parempi hinta. Se mahdollistaa myös paremmat palkat, joka taas puolestaan houkuttelee parhaat työntekijät.
Suomi on nyt kuitenkin sumussa tämän suhteen. Kuten Kokkinen omassa väitöskirjassaan totesi, Suomi nousi ulkomailta tulleen paremman teknologian, ulkomaisten investointien ja osaamistason nostamisen seurauksena.
Suomalainen keskustelu keskittyy tänään pieniin yksityiskohtiin ilman visiota. Visiota, joka on jo kerran kokeiltu ja näyttää toimivan muuallakin.
Se tarkoittaa, että koulutussäästöjen sijaan pitää lisätä panostuksia koulutukseen. Ulkomaisten investointien hitaan harkinnan sijaan pitää houkutella kaikenlaisia järkeviä investointeja. Ja tavanomaisen teknologian sijaan pitää panostaa siihen, että kaikki yritykset investoivat parhaaseen mahdolliseen.
Se nostaa tuottavuutta, antaa mahdollisuuden parempiin palkkoihin ja tuo valtiolle verotuloja, joilla eläkeläiset voidaan tarvittaessa majoittaa vaikka kylpylöihin loppuelämäkseen.
Kokkisen väitöskirjan tiivistelmä löytyy täältä
Suomen pankin tiedote puolestaan täältä
Suomen talous jatkuisi, mutta raha elementtinä on edelleen Seppä Ilmarisen tuotantolaitoksen käsissä, jossa hän puurtaa otsa hiessä ylitöinä Suomen taloudelle kolikoita. Näyttää siltä, että hän tarvitsee apua urakointiinsa. Kirjassa Kansantalouden uudet mahdollisuudet, kerron miten:
https://www.ellibs.com/fi/book/9789526516424/kansantalouden-uudet-mahdollisuudet-kansantalouden-uhkat-voidaan-torjua-pysyva-kansantalous
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä Tarja,
Tuo viittauksesi Seppä Ilmariseen innostaa oikein filosofiseen kommentointiin.
Suomen talous ja koko yhteiskuntamme on nyt tunnetusti ajanut täyttä vauhtia päin seiniä!
Tästä syystä nyt pitää tehdä koko Suomessa boot-up, painaa reset-nappia!
Pieni Suomemme on useinkin innostunut epärealistiseen maailmanparantamiseen, jolloin meistä tulee fiktiiviseen konsensukseen perustuva ”yhden asian liike”. Eriäviä mielipiteitä ei silloin sallita ja niitä vastustetaan raivokkaasti pystyttämällä erilaisia TABUJA, joista ei saa puhua.
Nämä tabut sitten pysäyttävät avoimen keskustelun ja tekevät mahdottomaksi asioiden nopean ja fakta-pohjaisen ratkaisemisen. Nimenomaan tätä Suomi nyt tarvitsee!
Tässä kolme tabua:
1) Suomi on nyt päätynyt Marxin idean mukaiseen sosialismiin.
80-luvun alussa presidentti Koivistolta kysyttiin, että minkälainen sosialisti hän on. Manu vastasi: ”Olen bernsteinilainen sosialisti.” Sen mukaan sosialismiin ei mennä vallankumouksella vaan pikkuhiljaa hivuttamalla.
Nyt Suomi on sitten saapunut Marxin ideoimaan sosialismiin, joka on muualla tunnetusti aiheuttanut talousromahduksia ja miljoonille ihmisille hirvittävää tuskaa & kärsimystä.
Marxin materialistisessa luokkataistelu-teoriassa ei ole ihmisen käsitettä ollenkaan, saati sitten ihmisoikeuksia tai riskiä ottavaa, menestyvää yrittäjää. Marxin teoria lähtee siitä, että kaiken toiminnan lähtökohtana on valtio.
Marx huomasi tämän virheensä myös itse ja joutui teoriaansa jatkuvasti ”tuunaamaan”, kun työnantajat eivät sortaneetkaan työväenluokaa, vaan maksoivat kohtuullista palkkaa, rakensivat asuntoja ja lapsille kouluja…
2. Varsinkin perussuomalaiset ovat rasisteja
On aivan käsittämätöntä ja tekopyhää, että ”svensktalande bättre folk” edustava RKP syyttää 20 %:n osaa Suomen kansasta, joka puhuu kansankieltä, rasisteiksi harjoittamalla ”poliittista arkeologiaa”.
Jatketaan nyt sitten tätä rasistista arkeologiaa:
Vuonna 1873 Hämeessä sijaitsevan Pälkäneen kirkkomaasta kaivettiin esiin 80 suomalaisen kalloa. Ne lähetettiin Ruotsiin, Karolinska Instituuttiin, jossa niille tehtiin ”rotuopillisia tutkimuksia”. Ruotsalaiset nimitäin ajattelivat, että suomalaiset ovat primitiivistä mongoliperäistä rotua, minkä voi tieteellisesti todistaa mittaamalla meidän kallojamme!
3. CO2-uskoon tulleet ovat väärässä ja vihreä siirtymä pitää laittaa joksikin aikaan jäähylle
Ilmastopolitiikka perustuu YK:n alaisen IPCC:n matemaattisiin ilmastomalleihin, jotka ovat liian epäluotettavia, jotta niiden perusteella saisi väärillä päätöksillä raunioittaa Suomen talouden.
Ilmastomallien huippuosaajat tekevät nyt CliMA-projektissa (https://clima.caltech.edu) uutta ja luotettavaa mallia. Tuon mallin tekemiseen osallistuvat mm. NASA, MIT, Caltech. jne.
CliMA missio on tämä:
Tiedämme, että ilmastonmuutos muuttaa maailmaamme, mutta meillä ei ole tarpeeksi selkeitä ja tarkkoja ennusteita siitä.
CliMA:n missiona on tarjota täsmällistä ja käyttökelpoista tieteellistä tietoa, jota tarvitaan tulevien muutosten kohtaamiseen – lieventämään vältettävissä olevia asioita ja sopeutumaan niihin, joita emme voi välttää.
Haluamme tarjota tarvittavat ennusteet kestävän infrastruktuurin suunnitteluun, tehokkaiden ilmastonmuutoksen hillitsemispolitiikkojen suunnitteluun ja ilmastoon liittyvien vaarojen riskien arvioimiseen maapallon haavoittuvilla alueilla.
Kannattaa muistaa sekin, että tiede ei perustu ”tiedeyhteisön konsensukseen”, kuten CO2-uskovaiset väittävät!
Einstein ei saanut Nobel-palkintoa suhteellisuusteoriastaan. Syy oli se, että 100 ”konsensus-tiedemiestä” lähetti sitä vastustavan kirjeen Nobel-komitealle. Einstein kommentoi sitä näin: ”Miksi sata, yksi riittää!”
MITEN SUOMEN VOI PELASTAA?
Meidän pitää nyt tunnustaa, että sosialismin idea on väärä ja toimimaton, taloustodellisuudesta irrallaan ja haitalliset tabut pitää kaataa!
Globaali markkinatalous on tunnetusti tuonut miljardeille hyvinvointia ja pelastanut miljoonat nälältä! Suomessa pitää nyt tehdä politiikassa, taloudessa ja koulutuksessa ”kaikkien reformien äiti.”
Näin saamme Suomen taas rajuun nousuun!
Suomen on nyt siirryttävä Immanuel Kantin (1724-1804) ideaan, jossa ihminen on kaiken toiminnan lähtökohtana. Riskiä ottava, reaalitaloudessa kilpailukykyinen ihminen on myös MARKKINATALOUDEN lähtökohta.
Suomalaisten PITÄÄ NYT ymmärtää, että keskiverto-osaajat EIVÄT PÄRJÄÄ globaalissa, armottomassa ja nopeaa tahtia kehittyvässä markkinoitten uusjaossa ja uusien läpimurto-tekniikkojen kiivaassa kehityksessä!
Seppo Ilmari Korppoo, asekätkijöiden sukua, palvellut 40+ vuotta Suomen teknologiaviennin eturintamalla. Tehnyt itsekin matemaattisia malleja ja viime aikoina tekoälyyn perustuvia ydinvoimaloitten kunnonseuranta-systeemejä…
Ilmoita asiaton viesti
Ihan vaan se että kaiken nykyaikaisen teollisuuden ja kaupan perusteista:
Miten kauan valtiovalta voi subventoida ja olettaa teollisuuden ja kaupan voivan toimia Suomen niillä alueilla, joilla logistiikan kustannukset ovat tietoisilla EU liikennestrategian vastaisilla poliittisilla päätöksillä saatu jopa viisinkertaisiksi verrattuna ehdotettuihin nykytekniikan ja liikennemaantietomme antamiin mahdollisuuksiin?
Tälle , silloin tulevan EU liikennestrategian vastaiselle linjalle lähdettiin jo vuonna 1990 , kun Neste Oýlle tehtiin Saimaan alueen öljyjen laivakuljetus kielto niin että ulkomaan suoratuonti ei ollut enää mahdollista. vaaan kaikki tuotteet piti kuljettaa Porvoosta ja Naantalista rekoilla ja junilla. Laivojen sijaan…. https://www.bing.com/search?q=susi+pulliainen+ja+uolevi+raade+bionaigaattori&form=ANNTH1&refig=75f20fabee894b44a6a4b0f58a3921e4
Jatko oli heti samalla vuosikymmenellä, kun TEN_T liikenneverkko suunnitelmasta jätettiin sisävesien alueellinen saavutettavuuden kattava verkko pois, ja keskityttiin rakentamaan pelkästään raide ja maantieliikenteen verkot EU tavoitteisesti. https://www.bing.com/search?q=TEn_T+liikenneverkko+suomessa+bionavigaattori&form=ANNTH1&refig=e43fe54e4dbe4be39b218d535cb95c3d
Vuosituhannen vaihteessa sitten jätettiin varmistamatta Sisämaan vesiliikenne vaihtoehto ja rakennettiin Vuosaaren satama johon miljardi panostuksin raide ja maantieliikenne yhteydet valtion varoin. http://www.sisavesi.fi/wp-content/uploads/2018/04/5.1-LIIKENNE-VERKOT-SUOMESSA-JA-NIIDEN-KEHITT%C3%84MINEN.pdf
Vuonna 2010 tehtiin liikennerevoluutio, jossa eduskunnan hyväksynnällä keskityttiin EU vastaisesti pelkän neljän liikennemuodon avulla toteutettavaan liikennestrategiaan, mikä astui voimaan 2011. https://www.bing.com/search?q=liikennerevoluutio+bionavigaattori&form=ANNTH1&refig=ac1a9d022738490e82b1bad9b796f45a&sp=2&lq=0&qs=HS&pq=liikennerevoluutio+&sk=HS1&sc=3-19&cvid=ac1a9d022738490e82b1bad9b796f45a
Vuonna 2014 perustettiin Turun yliopistoon Brahea keskus, jonka meriliikenteeseen perustuva tutkimus vahvisti ns Suomi on saari valittua mallia, jossa sekä lähimerenkulun ja sisävesiliikenteen yhteisvaikutukset suoraliikenteelle rajattiin kaiken logistisen tutkimuksen ulkopuolelle.
https://www.bing.com/search?q=brahea+keskus+ja+suomen+merenkulun+tutkimus+bionavigaattori&qs=n&form=QBRE&sp=-1&ghc=1&lq=0&pq=brahea+keskus+ja+suomen+merenkulun+tutkimus+bionavigaattori&sc=2-59&sk=&cvid=AD218F416A694AC6809F07ECAE48A30C&ghsh=0&ghacc=0&ghpl=
Vuonna 2021 eduskunnan hyväksymää ” Liikenne 12″ liikenne infra rakentamis ja toimintamallia -voidaan katsoa olevan selkeä Aho-Lipposen valitseman winning teamin triumph, mikä alkoi 1990 https://www.bing.com/search?q=Liikenne+12+Aho+ja+Lipponen++bionavigaattori&qs=n&form=QBRE&sp=-1&ghc=1&lq=0&pq=liikenne+12+aho+ja+lipponen++bionavigaattori&sc=2-44&sk=&cvid=E4694B0DCAE84AF2A51D77DBDB67BF92&ghsh=0&ghacc=0&ghpl= ja kestää mikäli muutosta ei tehdä aina vuoteen 2050 ….
Onglema vaan on se, että Suomen logistiikkaa mielestäni ei kehitetä kokonaisvaltaisesti, vaan rajaten sekä sisävesien että lähimerenkulun mahdollisuudet kaiken LVM:n tuottaman tutkimuksen ulkopuolelle – pois häiritsemästä poliittisesti valittua neljän liikennemuodon toimintamallia .
Valitulla toimintamallilla ei ole halpuutettu logistiikkamme kustannuksia ei liikenteen energian kulutusta, ei valtion liikenteen ulkoisia kustannuksia puhumattakaan liikenteemme päästöjen pienentämisiä sisävesien ja lähimerenkulun avulla. Vaan vahvistettu tiettyjen toimialojen mahdollisuutta jatkaa konventionaalista toimintamalliaan ilman uudistusten tarvetta valittujen vahvuuksien avulla -poliittisten päättäjien hyväksynnällä.
https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriliikenne-ja-varustamot/vesitiet-jopa-viisi-kertaa-edullisempi/
Ja toiminta jatkuu nyky hallituksen ehdotuksella joista viimeisin on puolittaa väylämaksut merisatamiin tulevilta laivoilta.
Ilmoita asiaton viesti
Vain Euroopan sisävesiväylillä kulkenut voi käsittää niiden valtavan merkityksen logistiikkakustannuksille. Suomi on liikenteellisesti saari, ja aiheuttamia hankaluuksia ja kustannuksia vähennettäisi merkittävästi, mikäli meillä olisi suora port-to-port yhteys sisäsuomesta keskisen Euroopan alueille Saksasta ja Puolasta lähtien aina Mustallemerelle ja Välimeren maihin kulkematta mailiakaan Atlannin puolella.
Tätä meillä ei ymmärretä ennenkuin viimeinenkin massakuljetuksia tarvitseva tehdas on lähtenyt ja vientinä on vain raaka-aineita.
Ilmoita asiaton viesti
Öljykuljetukset ovat suunnaton riski matalavetiselle ja herkälle Saimaalle. Öljykuljetusten ongelmat näkyvät myös raiteiden ympäristössä, jossa raideverkon alla Nuijamaalta Kouvolaan on suurelta osin pilaantunutta maata. Venäläinen kuljetuskalusto on riski niin maalla kuin vesillä. Tarvittiin ihme – ja se (ulko)poliittisesti viisas päätös – ettei venäläiset sisävesitankkerit päässeet operoimaan pidempään Saimaalla.
Ilmoita asiaton viesti
Prof. Erkki Pulliainen -susi pulliaisena – tunnettu vihreiden kansanedustaja vertasi Saimaan liikennerajoituksia ,1990 asiasta eduskunnassa pohdittaessa ” Siperian tiikerin rauhoitukseksi Suomessa.” https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/bionavigaattori/professori-kansanedustaja-susi-pulliainen-saimaan-liikennerajoituksista-1990-siperian-tiikerin-rauhoitus-suomessa/
Olemme ainoa valtio EU ssa joka rajoittaa sisävesillä öljykuljetusten harjoittamista. Muualla on menty turvallisuuden osalta Susi Pulliaisen suomellekin ehdottaman laivatekniikan kehittämisen edellyttämällä tavalla kaksoispohjat.jne….
Ilmoita asiaton viesti
”Meidän tulee olla jatkossa enemmän huolissamme siitä, paljonko saamme synnytettyä täysin uutta liiketoimintaa kuin siitä, mitä käy vanhalle. Vanhan tukeminen ja vanhassa pidättäytyminen ovat kehityksen jarruja ja kehityksen jarruttaminen tarkoittaa kilpailusta putoamista.
On olemassa tutkimustietoa, että uusiin innovaatioihin panostaminen on selvästi viisaampi strategia kuin kannattavuuteen keskittyminen. Innovaatioihin panostavat yritykset voivat tehdä tuotteita, joilla on parempi kilpailukyky ja ainakin hetken aikaa parempi hinta. Se mahdollistaa myös paremmat palkat, joka taas puolestaan houkuttelee parhaat työntekijät.”
Ollaan strategisten valintojen ytimessä. Korostaisin olemassa olevan teollisuuden ja palvelujen muutosherkkyyden ja ennakoinnin tarvetta. Esimerkkinä metsäteollisuus havaitsi tämän mahdollisuuden (tosin varsin myöhään), mikä liittyy suomalaisen puun laatuun ja mahdollisuuksiin. Mielestäni metsän ja puun sekä siihen liittyvien innovointimahdollisuuksien kokonaisuus on vielä alkumetreillään maailmanlaajuisesti. Mahdollisuuksia piilee korkeasti jalostettujen tuotteiden ja tiedon viemisen alueilla. Logistiikan ja siihen liittyvien kustannusten merkitystä emme voi sivuuttaa. Erityisesti nyt ja lähivuosina (1…50v) Venäjän muuttuessa ei toivotuksi kumppaniksi. Toki metsän lisäksi on muitakin alueita, joissa olemme riittävän pitkällä. Kuten blogissa tuodaan esille; tutkimus ja koulutus ovat avain (mielestäni ainoa) parempaan tulevaisuuteen kun heikot kohtamme rehellisesti tunnustetaan. Suomi on pääomaköyhä maa ja investoinneista kilpailu maailmalla ei ole helpottumassa. Mihin me voimme itse vaikuttaa ja investoida on olemassa olevien – ja tulevaisuuden tekijöiden korvien välit.
Ilmoita asiaton viesti
Ihmeellisiä ”yhteensattumia” Eduskunnan liikenne ja viestintävaliokunnan kokouksissa kuullaan suhteellisesti vähiten tiedemiehiä kaikista eduskunnan valiokunnista. https://journal.fi/tt/article/view/131040/79910
Eli vahvat lobbarit ja ryhmien poliittiset ennakkoon julistamat
valinnat ovat valiokunnan päätösten lähtökohta,
Ja tunnettua on myös se, että liikenne ja viestintävaliokunta on se valiokunta, johon kansanedustajat ensiksi laitetaan oppimaan eduskunnan tapoja.
Sitten kun tavat eli ryhmän ja lobbarien mielipiteen kuuntelu ja sen mukaan päätösten teko onnistuu, niin se on sitten avain vaikuttavimpiin valiokuntiin, kuten valtiovarainvaliokuntaan, jossa kaikista valtion joulurahoista hieman yli puolet on perinteisesti jakanut valtiovarainvaliokunnan hallituspuolueiden liikennejaos jäsenet – palkinto hyvästä kuuntelusta. .
Ilmoita asiaton viesti
Minä en tätä touhua ymmärrä,kaikilla kauhee kiire hermot kireellä.Olen 84v.pienen mökin poika nähnyt monen moista.Kolareista isäni sanoi jos kaksi kävelymiestä törmää ei paljon satu.Onko nyt se loppulaukka?
Ilmoita asiaton viesti