Suomi – ikääntyvä myyntimies myy ikääntyvälle Euroopalle

Suomelle on käymässä kuin vanhalle myyntimiehelle. Ikääntyessä huomaa, että asiakkaatkin ikääntyvät ja ennen pitkää ollaan kaikki eläkkeellä.

”Lähes kolme neljäsosaa Suomen viennistä suuntautuu Euroopan maihin, joissa talouskasvun ennustetaan pysyvän vaimeana.” (Suomen Pankki 15.3.2024). Suomen Pankin ennuste koskee lähitulevaisuutta, mutta pitkälläkin aikavälillä on haasteita.

Tällä viikolla lukemani McKinseyn raportti kertoo, että maailmantalouden voimakkain kasvu lähivuosikymmenen aikana tapahtuu nimensä mukaisesti kasvavissa talouksissa. Kiina säilyy edelleen tärkeänä, mutta Intia ja monet Afrikan maat kirivät vauhdilla. Yksi kasvua vauhdittava asia on kaupungistuminen.

Mikä tekee McKinseyn raportista erityisen mielenkiintoisen, on sen huomio siitä, että kasvavissa talouksissa kuluttajat panostavat yhä enemmän laatuun, kun taas kehittyneissä länsimaissa ihmiset ovat entistä herkempiä vaihtamaan arvokkaan brändin toiseen tuotteeseen, jos se on hinnaltaan edullisempi.

Suomalaisten ja muiden eurooppalaisten valmistajien vahvuus on ollut laatumielikuva, ei niinkään halpa hinta.

Panostus Eurooppaan on panostus hitaaseen kasvuun tai jopa kutistumiseen

Lähes kaikkialla Euroopassa mietitään, miten tulevaisuudessa pärjätään pienentyvien ikäluokkien kanssa. Venäjän hyökkäys Ukrainaan ja koronakriisin vauriot lisäsivät valtioiden velkaa ja korkeat korot viimeistelivät kuluttajien kysynnän pysähtymisen. Esimerkiksi hidastunut tai pysähtynyt asuntokauppa ei ole vain suomalainen ilmiö.

Vaikka kasvavat taloudet ovat vaikeasti ennustettavia ja niissä käytävä kauppa vaatii erilaista osaamista, niissä on kuitenkin suuremmat mahdollisuudet kuin Euroopassa. Euroopassa on jo paljon sitä, mitä tänne on tarvittu. Euroopassa kasvu tästä eteenpäin tulee markkinaosuuksien muuttumisen kautta. Kasvavissa talouksissa sen sijaan voi kasvaa, vaikka ei saisi kovinkaan suurta markkinaosuutta.

Yksi Suomen kasvun avainkysymyksistä on se, uskallammeko useammin lähteä merta edemmäs kalaan? Se ei vaadi välttämättä lentokoneella lentämistä. Kasvavissa talouksissa ollaan hyvinkin innostuneita sähköisen kaupan mahdollisuuksista. Siinähän suomalaisilla yrityksillä on paljonkin kehittämisen varaa.

PasiSillanp
Sitoutumaton Helsinki

Olen strategiakonsultti, jonka erityisauetta on yritysten kilpailukyvyn kasvattaminen. Viime vuosina olen tutkinut erityisesti strategisen ajattelun ja uusien, maailmaa muuttavien ideoiden syntyä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu