Pirkko Mäkinen, Reija Lilja ja Juhani Salonius YLE:ssä

YLE/ Puheen päivä/ 9.10.2013 10.03
2.11.17 – 2.27.00, eli ohjelman viimeinen osa.

http://areena.yle.fi/radio/2031342

Ihan lopussa (alkaen 2.24.45) toimittaja Olli Seuri kysyy: Jos huomioidaan tehdyt työtunnit tai esimerkiksi eläkepäätökset, joista tulee lisää aamun lehtikatsauksessa, niin tilanne ei ole ehkä näin yksinkertainen. Miten te arvioitte, kuinka kannattavaa on edelleen keskustella julkisesti siitä, että naisen euro on 83 senttiä?

Juhani Salonius: Niin, tämähän on tämmöinen slogan. Sehän ei itse asiassa sillä tavalla pidä paikkaansa jos puhutaan samasta ja samanarvoisesta työstä. Niin ei siellä tällaisia eroja ole, mutta se on juuri näin niinkuin täällä on aikaisemminkin sanottu, että miehet ja naiset tekevät hyvin runsaasti erilaisia töitä, erilaisia tehtäviä, saavat erilaista koulutusta ja näin pois päin. Siitä sitten seuraa. Sitten on vielä niinkuin tämmöisiä globaaleja vaikutuksia, eli minkälaisia markkinapalkkoja ylipäänsä minkäkin tyyppisissä tehtävissä on. Ja se heijastuu arvostuksiin ja niin pois päin. Eli tota, tää on niinkuin tämmonen markkinointijuttu. Mutta eihän se nyt oikeasti kerro siitä, että mikä on se tilanne.

Pirkko Mäkinen: Minusta on tärkeätä, että niin kun Euroopan laajuisesti, kun kaikki sovelletaan samoja säännöksiä, niin meillä on samanlainen mittari, millä me katsotaan, että miten eri valtiot sijoittuu, näiden samapalkkavelvoitteiden toteutumisessa ja siinä mielessä minusta on yhä edelleenkin hyödyllistä, hyödyllistä puhua siitä, että minkä arvoinen se naisen euro on. Ja, ja nimenomaan se, arvioidaan sillä tavalla tilastollisesti, että sieltä on eliminoitu nää erilaiset tekijät, että ne on VERTAILUKELPOISIA, nää,nää luvut sitten eri maiden välillä ja NAISTEN JA MIESTEN VÄLILLÄ.

Reija Lilja: No se on hyvä kuumemittari siitä naisten ja miesten niinkuin tilanteesta työmarkkinoilla, mutta siitä samapalkkaisuudesta se ei suoraan kerro, mutta se kertoo näistä rakenteista, että ollaan erilaisissa töissä ja saadaan niistä erilaista palkkaa.

______________________________________

Kommenttini:

1. Kukaan ei ota kantaa toimittajan pyynnöstä huolimatta tehtyjen työtuntien eroon (19%). Eikä toimittaja välitä asiasta.

2. Ex-valtakunnasovittelija Juhani Salonius pitää naisen euro – slogania markkinointikikkana.

3. Tasa-arvovaltuutettu Pirkko Mäkinen luulee, että KAIKKI erilaiset tekijät on otettu palkkavertailussa huomioon. Eli että Tilastokeskuksen palkkatilastot ovat tasa-arvoisesti tehtyjä miesten ja naisten välillä, vaikka Tilastokeskus itse sanoo, että ne eivät ole tasa-arvotilastoja.

4. Reija Lilja pitää slogania hyvänä kuumemittarina (suomeksi markkinointikikkana).

paulisumanen

Työaika- ja palkkatutkija. Myyttien murtaja. Miehen biologisessa ruumiissa. Gender oli aluksi "nainen", kunnes petyin feminismiin ja vaihdoin genderikseni "mies". “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Stephen Hawking - "Menschen, die recht haben, stehen meistens allein" & "Je mehr Leute es sind, die eine Sache glauben, desto größer ist die Wahrscheinlichkeit, dass die Ansicht falsch ist" - Kierkegaard - "On parempi laskea summittain oikein kuin tarkasti väärin" - Eino Saarinen (1932-2014), kolmessa eri yrityksessä esimieheni.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu