Rinne kiertää budjettien vertailtavuutta

Antti Rinne ajaa kuin käärmettä pystyyn uutta Remontti Oy:tä. Asia ei ole minulle ihan uutta. Jo ex-puoluejohtaja SDP:n Paavo Lipponen oli samalla asialla. Budjettirahoituksen piirissä olevat investoinnit halutaan yhä enenemässä määrin hoitaa osamaksusopimuksilla tai leasingillä. Eli investoinnit eivät näy enää budjetissa, vaan ne näkyvät osamaksuvuosikustannuksina.

Paavo Lipposen hallitus aloitti osamaksut. Asialle keksittiin tietysti hieno nimi "elinkaarimalli", jotta veronmaksajat eivät tajuaisi, kuinka heitä höpläytetään. Kun aikaisemmin budjetista näki, kuinka paljon valtio investoi uusien teiden rakentamiseen, Lipponen ostikin Järvenpää-Lahti moottoritien osamaksulla (elinkaarimallirahoituksella). Kertainvestoinnista muodostui valtiolle rahoitusrasitusta 25 vuoden ajaksi. Jatkossa malli sai seuraavien hallitusten siunauksen ja meillä on nyt kolme osamaksulla ostettua tietä. Ne kaksi muuta ovat E18 Muurla–Lohja sekä E18 Koskenkylä–Kotka. Lisäksi yritettiin mallia siirtää rautateille. Hanke oli Pohjanmaan rata välillä Kokkola–Ylivieska (hankintaprosessi elinkaarimallilla keskeytettiin, toteutus valtion budjettirahoituksella).

Tässä välissä valtio (ja kunnat) ovat estäneet eri vuosien budjettien vertailun siirtymällä kaikessa mahdollisessa osamaksuun/leasingiin suorien investointien sijaan. Ei kai valtiolla ole enää omia autoja vaan kaikki on leasing-autoja? Samoin on yleensä laita tietotekniikkalaitteiden kanssa, jne jne.

Nyt Antti Rinne haluaa jatkaa pissimistä veronmaksajan silmään. Uudet koulut ja vanhojen koulujen peruskorjaukset halutaan siirtää "elinkaarimallin" piiriin. Sen sijaan, että budjetista näkee, että on investoitu kouluun 2 miljoonaa, siellä lukee, että "valtio ostaa Remontti OY:n kautta elinkaarimallilla seuraavien 25 vuoden ajan koulun infrakustannuksia 120 000 eurolla vuosittain".

Näin meitä huijataan. Mutta haitanneko tuo, kun meitä on huijattu samalla tavalla jo Lipposen ajoista alkaen? Lahden moottoritien rakentaminen Järvenpää-Lahti-välillä alkoi jo 1997, eli yli 15 vuotta sitten.

Jatkossa on odotettavissa, etteivät valtio ja kunnat osta enää mitään, vaan kaikki toteutetaan osamaksulla/leasingillä. Onko se veronmaksajien edun mukaista? Miksi tavallinen kansalainen ei siirry samaan? Mahtaisiko rahoittajan välistäveto olla esteenä? Miksi joku hullu ostaa auton, kun saman auton voi vuokrata tai leasata? Osamaksullakaan kukaan ei hevin myönnä autoa ostaneensa. Sehän merkitsee arkikielellä, että ostaja on ihan p.a.

paulisumanen

Työaika- ja palkkatutkija. Myyttien murtaja. Miehen biologisessa ruumiissa. Gender oli aluksi "nainen", kunnes petyin feminismiin ja vaihdoin genderikseni "mies". “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Stephen Hawking - "Menschen, die recht haben, stehen meistens allein" & "Je mehr Leute es sind, die eine Sache glauben, desto größer ist die Wahrscheinlichkeit, dass die Ansicht falsch ist" - Kierkegaard - "On parempi laskea summittain oikein kuin tarkasti väärin" - Eino Saarinen (1932-2014), kolmessa eri yrityksessä esimieheni.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu