Sukupuolten välillä vallitsee epätasa-arvo koulussa

Seuraava on suoraan Aamupostin "yleisön osastosta" 9.3.2015. Koska se ei ole toimituksellista aineistoa, lainaan sen tänne, kun kirjoittajan lupaa on mahdotonta pyytää. Aaamupostin sivut ovat netissä maksumuurin takana.

________________________________________________

Sukupuolten välillä vallitsee epätasa-arvo koulussa

Viime aikoina olen kiinnittänyt entistä enemmän huomiota siihen mistä, milloin ja millaisia rangaistuksia koulussa annetaan. Yleisin taitanee olla opettajan puhuttelu tunnin jälkeen tai kasvatuskeskustelu, jossa siis soitetaan vanhemmille ja  kerrotaan, mitä väärää on tehty ja kuinka asian voisi korjata. Jälki-istuntoja ei anneta juuri koskaan.

Mitä enemmän kiinnitin rangaistuksiin huomiota, sitä selvemmäksi tuli, että pojille annetaan niitä paljon enemmän. Esimerkki suoraan yhdeltä minun äidinkielen tunniltani: Nurkassa istuu poika puhelimen kanssa. opettaja huomauttaa kännykästä ja poika laittaa sen pois, mutta heti kun opettajan silmä välttää, ottaa sen uudelleen esiin. Kännykkä takavariokoidaan kansliaan, josta sen saa hakea päivän loputtua. Lisäksi poika saa kasvatuskeskustelun.

Luokan etuosassa tyttö näpyttää kännykällään WhatsApp-viestiä ystävälleen. opettaja huomauttaa puhelimesta hänellekin ja tyttö pistää sen pois, mutta kaivaa sen heti uudestaan esille. opettaja sanoo kännykästä toisen kerran ja tyttö laittaa sen jälleen pois. Sama toistuu useita kertoja, kunnes opettaja viimein takavarikoi kännykän omaan laatikkoonsa, josta sen saa takaisin tunnin jälkeen. tyttö ei saa kasvatuskeskustelua.

Samalla tavalla on myös tunnilla puhumisen kanssa. Tytöille huomautetaan asiasta useita kertoja tunnin aikana, mutta rangaistuksia ei anneta.

Pojille annetaan yksi huomautus, jonka jälkeen suoraan jälki-istuntoon. Nyky-yhteiskunnan tulisi olla tasa-arvoinen eikä tällaisia eroja pitäisi olla havaittavaissa. Edellä mainittu kohtelu on epäreilua poikia kohtaan.

Henkilökohtaisesti minua häiritsevät tällä hetkellä enemmän tyttöjen puhelimen räpläys ja välillä hyvin äänekkääksikin yltyvä juoruilu kuin poikien satunnainen häiriköinti.

Toivon siis, että te opettajat, jotka tämän mahdollisesti satutte lehdestä lukemaan, alatte kiinnittää huomiota siihen, että annatte rangaistuksen ihmiselle, omanlaiselleen oppilaalle. Ette tytölle tai pojalle.

Yläkoululainen tyttö, Hyvinkää

_______________________________

Kommenttini: Peruskoulun yläasteella ei vielä ole opetussuunnitelmassa kertomusta siitä, että miehet saavat naisia korkeammat rangaistukset oikeuslaitoksessamme. Jos olisi, tämä käytös olisi hyväksyttävää opettajilta.

Lienee tutkimatta se asia, olisiko hyvä vai huono asia, että koululaitos valmentaisi poikia tähän tasa-arvo-ongelmaan pienestä pitäen. Pitäisikö poikien hyväksyä tämä asia itsestäänselvyytenä, koska oikeuslaitoksen käytössä olevan sukupuolen mukaisen rangaistusasteikon poistamista ei ole tasa-arvoihmisten agendalla näkynyt?

paulisumanen

Työaika- ja palkkatutkija. Myyttien murtaja. Miehen biologisessa ruumiissa. Gender oli aluksi "nainen", kunnes petyin feminismiin ja vaihdoin genderikseni "mies". “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Stephen Hawking - "Menschen, die recht haben, stehen meistens allein" & "Je mehr Leute es sind, die eine Sache glauben, desto größer ist die Wahrscheinlichkeit, dass die Ansicht falsch ist" - Kierkegaard - "On parempi laskea summittain oikein kuin tarkasti väärin" - Eino Saarinen (1932-2014), kolmessa eri yrityksessä esimieheni.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu