Tien käyttöön viikko-, kuukausi- tai vuosimaksu. Onko nyt aprillipäivä?

Yle väittää saaneensa tietoja uudesta tienkäyttömaksutavasta. Eli valtio myy tiet jollekin yksityiselle liikenneverkkoyhtiölle, joka alkaa periä tienkäyttömaksua joko viikolta, kuukaudelta tai vuodelta.

Samalla autovero poistetaan ja ajoneuvoveroa sekä polttoaineveroa vähennetään. Yhteensä verotulojen vähennys on noin 1,6 miljardia euroa. Mitään mustia laatikoita ei tarvita, vaan joku etäluettava maksulappu ilmeisesti pistetään auton ikkunaan. Muutenhan maksua ei voi valvoa. Mahdollisuus joutua pysäytetyksi on niin olematonta, ettei sellainen valvonta toimi.

Enhän tätä kirjoittaisi, jos tämä uudistus ei osuisi juuri minuun ja koen sen epätasa-arvoiseksi. Uudistuksessa paljon ajavien maksut vähenevät ja me vähän ajavat joudumme maksumiehiksi. Miksi on näin?

Otetaan esimerkki: Vuosimaksuksi kaavaillaan aluksi 539 eurao, joka on porrastettu hiilidioksidipäästöjen mukaan. Minulla on Volvo 940 farkku vm. 1997, eli vuosimaksu on ehkä 800 euroa. Sen keskikulutus on minulla kesät talvet mukaan laskettuna 8 litraa per 100 km, mutta EU-standardin mukainen kulutus lienee noin 11-12 litraa/km. Kun ajan vuodessa noin 10 000 km, minulla menee vuodessa löpöä todellisuudessa 800 litraa.

Otetaan vertailukohdaksi joku uudempi automalli, jonka teoreettinen kulutus on 5 litraa sadalla, mutta kuten tiedämme, kaikki automerkit huijaavat näissä ilmoitetuissa kulutuslukemissa ja TM:n koeajolla kulutus saattaisi olla noin 7 litraa sadalla.

Se ei ole kuitenkaan totuus kulutuksesta. Minä ajan miltei kaikki ajoni 80 km/h -teillä, mutta tämän vertailuauton kuljettaja saattaa ajaa lähes kaikki ajonsa moottoritiellä tai hitaassa kaupunkiajossa, jolloin hänen kulutuslukemansa onkin todellisuudessa 8 Litraa sadalla. Jos ajatellaan hänen ajavan vuodessa 30 000 km (keskimääräinen ajomatka autolla on noin 18 000 km vuodessa), hänen vuosikulutuksensa on 2 400 litraa.

Onko tässä siis järkeä? Tienkäyttömaksua perustellaan hiilidioksidipäästöillä, mutta 2700 litraa polttoainetta kuluttava maksaa 539 euroa ja 800 litraa kuluttava maksaa 800 euroa tienkäyttömaksua. Yksi litra tuottaa aina saman hiilidioksidipäästön. Hän maksaa tienkäyttömaksua 22,5 senttiä ja minä euron ajettua litraa kohden. Sama maksuero tulee ajettua kilometriä kohden. Minkä enemmän ajat, sen halvempaahan se on kilometriä kohden, kun on kiinteä vuosimaksu. Ja kun asut väärässä paikassa, on maksettava vuosimaksu. Vaikea on elää, jos ei pääse kauppaan kerran viikossa.

Minun mielestäni järki on kadonnut. Paljon hiilidioksidipäästöjä tuottavien maksut halpenevat ja vähän ajavien, mutta asuinpaikan väärin valinneiden pakkoajavien maksut nousevat. Ilmeisesti on tarkoitus, että harvaan asutuilla alueilla autot pistetään naftaliiniin ja siirrytään yhteisautoihin ja kimppakyyteihin. Julkista liikennettä ei ole ollut vuosikymmeniin. Tämä on varmaan perusajatus: Maaseutu ja pienet maaseutukaupungit saadaan tyhjiksi ja kaikki ihmiset asuvat yli 100 000 asukkaan kaupungeissa, joissa joukkoliikenne toimii. Eikä mökillä kannata käydä, sillä matka sinne omalla autolla on liian kallista.

Jos halutaan maksaa tien käytöstä hiilidioksidipäästöjen mukaan, ainoa oikea tapa on siirtää kaikki vero polttoaineeseen. Eihän se tekisi kuin noin 50 senttiä lisää litrahintaan. Dieseliä ja bensiiniä myydään Suomessa vuodessa noin 4 miljoonaa tonnia, joten polttoaineen veronkorotuksella katetaan noin 2 miljardia euroa, kun hallitus aikoo laskea muita veroja noin 1,6 miljardia euroa. Ylimääräisen 400 miljoonaa hallitus voisi vaikka jakaa puoluetukena, 2 miljoonaa per kansanedustaja. Ehkä silloin syntyisi parempia päätöksiä.

paulisumanen

Työaika- ja palkkatutkija. Myyttien murtaja. Miehen biologisessa ruumiissa. Gender oli aluksi "nainen", kunnes petyin feminismiin ja vaihdoin genderikseni "mies". “The greatest enemy of knowledge is not ignorance, it is the illusion of knowledge.” ― Stephen Hawking - "Menschen, die recht haben, stehen meistens allein" & "Je mehr Leute es sind, die eine Sache glauben, desto größer ist die Wahrscheinlichkeit, dass die Ansicht falsch ist" - Kierkegaard - "On parempi laskea summittain oikein kuin tarkasti väärin" - Eino Saarinen (1932-2014), kolmessa eri yrityksessä esimieheni.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu